Color of cycling: etnisyys ja rotu polkupyöräilyssä

Tsekkaa jos löytyis sieltä samalla tämmöinen ku whitesplaining

Englanniks löyty:

Verb[edit]

whitesplain (third-person singular simple present whitesplains, present participle whitesplaining, simple past and past participle whitesplained)

  1. (colloquial, derogatory, chiefly Internet) To explain (something) condescendingly to one who is not white, especially regarding race relations or minority behavior, presuming the listener’s inferior understanding because of their race.

Tämä on ihan totta. Mutta tästä ei seuraa, etteikö olisi japanilaisia, joille esim. 58 runko on aivan justiinsa oikean kokoinen, tai että tuon kokoisen rungon olemassaoloa pitäisi erityisesti selittää ei-japanilaisella kuskilla. 1980-luvulta alkaen muuten 17-vuotiaiden japanilaisten miesten keskipituus on ollut yli 170 cm, eli yli 180-senttiset japanilaiset miehet eivät ole mikään hirveä harvinaisuus.

Ja siis: mun mielestä tässä ei nyt ole kyse mistään räikeästä rasismista. Mutta näkisin, että tän selittelyn ja keskustelun tarve kyllä viittaa siihen, että ennakkoluulo “näin pitkiä japanilaisiahan ei ole” kyllä jollakin tiedostamattomalla tasolla tässä taustalla kukkii. Ja näiden tiedostamattomien ennakkoluulojen tietoiseksi tuominen ei ole paha asia. Eikä niiden esiin nostamista pitäs mun mielestä myöskään nähdä minään hyökkäyksenä, jolta pitäisi puolustautua, vaan tilaisuutena reflektioon. En esim. itse ollut selvillä siitä, että japanilaisten 17-v. miesten keskipituus on viimeisen sadan vuoden aikana kasvanut n. 10 cm. Eli yleisten käsitysten rakennusaineet vanhenevat ja on ihan hyvä paitsi kääntää katse omiin tiedostamattomiin näkemyksiin myös välillä tarkastaa asioita ja päivittää tietojaan.

Rasistinen =/= rasismia. Tällainen ennakkoluulo ei sinällään ole syrjivä, mutta tällaisille ennakkoluuloille rakennetaan oikeasti rasistisia näkemyksiä. Mä en tosiaan näe tän keskustelun alkuna toimineessa ilmoituksessa mitään räikeää tai pahantahtoista, mutta hain huomio on mun mielestä ihan relevantti ja antaa aihetta miettiä asiaa. Ei tässä tartte kenenkään olla syyllinen, mutta ennakkoluulonsa voi tunnistaa tai sit voi pistää pään puskaan, koska tässä suhteessa valkoisella suomalaisella ei ole omaa lehmää ojassa.

Noniin, eli itsekin myönsit, että se mitä hain takaa oli totta ja kyseessä ei ollut rasistinen ilmaisu. Keskustelun tarvekin johtui lähinä siitä, että nämä rasistiaspektia esiin nostaneet keskustelijat kokivat tarvetta huomauttaa, että noin pitkiä japanilaisia on olemassa, ei siitä, ettäkö joku olisi väittänyt ettei pitkiä japanilaisia ole olemassa. Lisäksi kyse ei suoranaisesti ollut edes japanilaisten keskipituudesta, johon 17v japanilaisten pituus vaikuttaisi vaan siitä millaista runkotarjontaa keirinpuolella on yleisesti saatavilla ja mistä tuo saatavuus johtuu.

Hyvä kuitenkin, että asiassa päästiin yhteisymmärrykseen ja voitiin todeta, ettei myyjä ennakkoluuloisesti ja rasistisesti väittänyt kaikkien japanilaisten olevan lyhyitä. Tätä mieltä olin alusta asti.

1 Like

Joo, ennakkoluulojen ja stereotypioiden ylläpitäminen toki mahdollistaa niiden käsitysten käyttämisen ihmisten syrjimiseen niiden perusteella, ilman että sillä ylläpitäjällä itsellään olis mitään rasistisia tarkoitusperiä.

Sanoisin kuitenkin, että ennakkoluulo “japanilaiset ovat lyhyitä” on rasistinen, koska se mahdollistaa japanilaisten syrjimisen pituuden perusteella, ei siksi, että se ennakkoluulo ei pidä paikkaansa.

Mulla ei kylläkään oo harmainta aavistustakaan japanilaisten kohtaamasta rasismista, tai siitä millä sitä oikeutetaan, mutta eipä mulla ole myöskään mitään syytä epäillä, etteikö pituutta käytettäisi rasismin perusteena, jos manuelkala niin sanoo.

Sit meillä on tää myynti-ilmoituksen lause

En edelleenkään näe, että tossa olis implikoitu, että kaikki japanilaiset olis lyhyitä, eikä edes sitä, että kaikki keirinkuskit olis lyhyitä, sen enempää kuin, että australialaiset herrasmiehet olisivat kaikki samanmittaisia. Tää tulkinta voi kyllä johtua mun omasta taustasta. Oon nimittäin lukenut aika paljon myynti-ilmoituksia tällä palstalla ja niissä monesti kerrotaan esimerkiks rungon hankintahistoriasta, vaikka se ei myyntiartikkelin arvoon suoranaisesti vaikuttaisikaan. Varsin yleistä tää tuntuis olevan, jos kyse on tilaustyönä tehdystä kamppeesta. Tämän lisäks oon aikanaan selaillut melko hartaana NJS Exportin tarjontaa, joten tiesin jo ilmoitusta lukiessani, että 58 cm NJS-runkoja on kyllä tarjolla, mutta ovat harvinaisempia. Ilman näitä taustaoletuksia olisin toki voinut päätyä toisenlaiseen tulkintaan.

1 Like

Mä sanoin: voi olla rasismia seassa. Ja tässä pysyn, tarkoittaen rasistisia ennakkoluuloja. Tietoista ja pahantahtoista rasismia en lähtis väittämään. Koska vaikka myyjä olis minkälainen rasisti (mitä en siis oleta tai väitä hänen olevan), niin outoa olis tuoda sitä esiin tämmöisen myynnin yhteydessä. Eli siitä ollaan yhtä mieltä, että myyjä ei sinällään “väittänyt” mitään. Mutta hyvä on, että näitä asioita otetaan esiin. Hai voi aiheesta valistaa meitä lisää, koska uskoisin, että hänellä on tämäntyyppisistä ennakkoluuloista parempi ymmärrys kuin vaikkapa meikäläisellä.

Allaoleva kyllä on vähän hassua:

Niin mistä se saatavuus johtuukaan?

[quote=“josbanse, post:581, topic:28372”]
Se, että valtaosa njs rungoista on pienempikokoisia johtuu siitä, että valtaosa japanilaisista on pienempikokoisia[/quote]

Taitaa tolla japanilaisten valtaosan pienempikokoisuudella kyl olla ihan suoranainen yhteys japanilaisten keskipituuteen? :thinking: Omasta mielenkiinnosta muuten epätieteellisesti arviolaskin, että yli 5 mutta alle 10% japanilaisista nuorista miehistä taitaa olla yli 180 cm pitkiä.

Mä näkisin, että tän selittelyn ja keskustelun tarve nousee siitä, että jotkut näkee rasismia eli rotuun tai etnisyyteen perustuvaa syrjintää siellä, missä jotkut toiset ei sitä nää. Kynnys huomauttaa mistä tahansa rotuun tai etnisyyteen liittyvästä ennakkoluulosta, oli se positiivinen/negatiivinen/neutraali, on todella matalalla. Se saa joskus vähän sellaista viisastelun sävyä: “etsä tajuu että toi on semmosta ennakkoluuloista ajattelua ja sen perusteella sä voit tulla syrjineeksi jotakuta.” Ihan kuin en tietäisi. Ennakkoluuloisuus on vielä kaukana syrjinnästä, ja minä ainakin tiedostan olevani ennakkoluuloinen ja koitan parhaani mukaan kohdella ihmisiä reilusti niistä huolimatta. En oikeastaan osaa edes hävetä ennakkoluuloani siitä, että japanilaiset on keskimäärin aika lyhyitä.

Joku sanoi, että rasismin vastainen keskustelu menettää tehoaan ja vesittyy jokaiseen kasuaaliin ennakkoluuloisuuteen tarttumalla ja niitä moittimalla. En ole millään muotoa kasuaalin rasismin kitkemistä vastaan, mutta en ole varma, tekeekö sillä enemmän hallaa tarkoitukselleen, jos tulkitsee kaikkea kuin piru Raamattua (mielestäni tässä on siihen syyllistytty) ja alkaa vihjailemaan että oot muuten vähän ennakkoluuloinen tai lyö saman tien rasismikortin pöytään, vaikka mitään syrjintää ei ole tapahtunut. Se näyttäytyy aika helposti nalkuttamisena.

Tässä piilee mun mielestä aika iso ongelma. Jos itsessään neutraalit ennakkoluulot muuttuvat pahoiksi ja vältettäviksi sen takia, että niiden pohjalta jotkut rasismiin taipuvat pahat ihmiset rakentavat rasistisia näkemyksiä tai syrjintää, olemme totaalisen liemessä. Silloin mistään ei saisi olla mitään ennakkoluuloja (koska, itseäni lainaten, ihminen voi tulla syrjityksi lähes minkä tahansa fyysisen tai psyykkisen ominaisuutensa takia), mikä on täysin mahdoton ja oikeastaan aika pöljä tavoite. Ennakkoluuloihin eli aikaisempaan elämänkokemukseen perustuu äkkiseltään kaikki ihmisen toiminta. Tärkeintä on tunnistaa oma muille vahingollinen ennakkoluuloihin perustuva käyttäytymisensä ja kitkeä se, eikä kitkeä omia tai muiden ennakkoluuloja.

1 Like

No, kun katsoo vaikkapa erikoispersujen tai trumpistien menoa, niin olemme totaalisen liemessä. Siinä olet oikeassa, että on tosi harmillista, että tämmöiset asiat muotoutuvat ongelmien rakennusaineeksi. Mutta ihmiset on aika epeleitä.

Jostain syystä samaan viestiin useamma pätkän lainaaminen ei ainakaan tuossa aiemmin josballe vastatessa toimi, joten mennään näin… Niihin ennakkoluuloihin perustuvan käyttäytymisen tunnistaminen ja kitkeminen on usein helpompaa, jos toinen ne osoittaa. Siksi pidän tätä keskustelua tärkeänä.

En viitti enää floodaa, mut NKOTB:inkin kanssa ollaan isossa mittakaavassa samalla sivulla.

En tiedä tuon sanojan tarkoitusperistä, mutta jos aletaan miettimään pitäisikö johonkin puuttua, niin sillä on suora vaikutus puuttumiskynnyksen kasvamiseen. Puuttumiskynnyksen pitäisi olla matala ja itteensäottamiskynnyksen korkea.

Totta. Mutta kysymys kuuluu: missä vaiheessa se puuttumiskynnys on jo liian matalalla ja lopputulos on negatiivinen? Esim. työelämästä on aika tuttua se, että jos joka ainoasta virheestä tulee moitteita joltain pikkupomolta, niin siinä ei mikään muutu ainakaan parempaan suuntaan, alkaa vain molempia osapuolia vituttamaan ja itellä moti laskee entisestään. Vastaavalla tavalla vaikuttaisi toimivan yli-innokas kasuaalin rasismin ja ennakkoluulojen osoittaminen ns. kansan syvien rivien eli tolkun immeisten tekemisistä ja sanomisista: se näyttäytyy heille vain nalkuttamisena ja ei palvele tarkoitustaan ollenkaan. Hankala tilanne, en tiedä mistä balanssi löytyy.

Joo siis tottakai sillä, että valtaosa japanilaisista on lyhyempiä, kuin esitetty verrokki, on yhteyttä keskipituuteen, koska ihmisten pituudet muodostavat todennäköisyysjakaumaa muistuttavan jakauman, jossa keskimääräisen pituisia ihmisiä on paljon ja keskiarvosta reilummin poikkeavia vain vähän. Tuon toteaminen ei siltikään ole rasistista, koska tässä ei edelleenkään todeta, että kaikki ovat, tai muutenkaan esitetä eriävää pituutta mitenkään eriarvoisena tms seikkana. Japanilaisten pituus vain sattuu olemaan keskimäärin lyhyempi, kuin vaikkapa suomalaisten, joten sikäläiseen tarpeeseen rakennetut rungot ovat siten keskimäärin pienempiä.

Kyse ei ole missään vaiheessa ollut ennakkoluulosta, ei rasistisesta sellaisesta, ei neutraalista sellaisesta, vaan kyse on ollut ihan vaan yleisesti saatavilla olevasta tiedosta, eikä maininta siitä, että runko on tehty australialaiselle, mikä selittää yleisemmästä tarjonnasta poikkeavaa kokoa tarkoita, että kyseessä olisi jotain ennakkoluuloja japanilaisia kohtaan.

Oon edelleenkin sitä mieltä, että tollanen hakemalla haettu mukarasismiin puuttuminen heikentää sen aidossa tarpeessa käydyn rasismikeskustelun vaikutusta, kun nyt täällä pitää miettiä, että olenko rasisti, jos tiedostan japanilaisen olevan keskipituudeltaan minua lyhyempi. Vaikka stereotyyppisestikin ajattelisin japanilaisen olevan lyhyt, niin ei se minään yllätyksenä tule, että joku voi olla pitkä, enkä silti ole rasisti.

Continuing the discussion from color of cycling: etnisyys ja rotu polkupyöräilyssä:

Ei pidä. Mutta kannattaa miettiä, liittyykö tuohon tietoisuuteen omassa ajattelussa sellaisia käsityksiä jotka ovat lähtökohdiltaan rasistisia tai johtaako tuo tietoisuus rasistisiin ajatusmalleihin. Ois just tärkeää erottaa rasistiksi väittäminen ja potentiaalisesti rasistisien ajatusmallien esiin nostaminen. Ensimmäinen on syyttämistä, jälkimmäinen mun mielestä lähinnä palvelus. Keskustelun lähtökohtana pitäs olla tietoisuuden lisääminen, ei hyökkääminen ja puolustautuminen tai voittaminen ja häviäminen.

1 Like

Jalo ajatus, mutta kuten täälläkin nähtiin, niin syyttelyltä tuo jälkimmäinenkin usein tuntuu. Ja jos ei varsin syyttelyltä niin ainakin tukaroinnilta.

Ihan sama meno ku seksismilangan kanssa aikanaan. Ei ole seksismiä! Ei ole rasismia! Minua rasittaa lukea! Aika samat tyypitkin. Vänkyti vänkyti. Onneks aika menee etiäppäin ja edistys etenee.

3 Likes

Mä oon kyllä tästä ihan totaalisen eri mieltä, enkä oikeastaan nyt edes jaksa vääntää tästä.

Mä olen lukenut nämä kaikki ja nauttinut. Hyvää settiähän tässä on, kunhan jaksaa olla big wave text surfer, joka ei huku tekstimassaan.

1 Like