Color of cycling: etnisyys ja rotu polkupyöräilyssä

Joo, ennakkoluulojen ja stereotypioiden ylläpitäminen toki mahdollistaa niiden käsitysten käyttämisen ihmisten syrjimiseen niiden perusteella, ilman että sillä ylläpitäjällä itsellään olis mitään rasistisia tarkoitusperiä.

Sanoisin kuitenkin, että ennakkoluulo “japanilaiset ovat lyhyitä” on rasistinen, koska se mahdollistaa japanilaisten syrjimisen pituuden perusteella, ei siksi, että se ennakkoluulo ei pidä paikkaansa.

Mulla ei kylläkään oo harmainta aavistustakaan japanilaisten kohtaamasta rasismista, tai siitä millä sitä oikeutetaan, mutta eipä mulla ole myöskään mitään syytä epäillä, etteikö pituutta käytettäisi rasismin perusteena, jos manuelkala niin sanoo.

Sit meillä on tää myynti-ilmoituksen lause

En edelleenkään näe, että tossa olis implikoitu, että kaikki japanilaiset olis lyhyitä, eikä edes sitä, että kaikki keirinkuskit olis lyhyitä, sen enempää kuin, että australialaiset herrasmiehet olisivat kaikki samanmittaisia. Tää tulkinta voi kyllä johtua mun omasta taustasta. Oon nimittäin lukenut aika paljon myynti-ilmoituksia tällä palstalla ja niissä monesti kerrotaan esimerkiks rungon hankintahistoriasta, vaikka se ei myyntiartikkelin arvoon suoranaisesti vaikuttaisikaan. Varsin yleistä tää tuntuis olevan, jos kyse on tilaustyönä tehdystä kamppeesta. Tämän lisäks oon aikanaan selaillut melko hartaana NJS Exportin tarjontaa, joten tiesin jo ilmoitusta lukiessani, että 58 cm NJS-runkoja on kyllä tarjolla, mutta ovat harvinaisempia. Ilman näitä taustaoletuksia olisin toki voinut päätyä toisenlaiseen tulkintaan.

1 Like