Colnago master 61cm -> pienempi vastaava.

No niin,

Löysin keltaisestapörssistä Colnago Master rungon (satulaputki 61 c-c, vaakaputki 59 c-c) osineen.
http://i385.photobucket.com/albums/oo298/mkkko/Polkupyora/colnago/IMG_1946.jpg?t=1279498179 http://i385.photobucket.com/albums/oo298/mkkko/Polkupyora/colnago/IMG_1948.jpg?t=1279498221 http://i385.photobucket.com/albums/oo298/mkkko/Polkupyora/colnago/IMG_1947.jpg?t=1279498247
Ongelma on, että runko olikin noin 10cm liian iso. Ite olen 165cm ja erityisen lyhytjalkainen kaiken lisäksi (jalan sisämitta n. 72cm). Colnagon osat näyttävät niin seksikkäiltä, että en halua niistä luopua. Olenkin etsinyt sopivaa runkoa huuto.netistä ja eBaysta, ja foorumilta, mutta ei ole osunut haaviin vielä sopivaa sopivaan hintaan.

Näin kysynkin nyt teiltä, että paljonko minun kannattaa sijoittaa sopivaan runkoon rahaa? Ja vastakohtana, paljonko saan myydessäni masterin eteenpäin? Ideaalitilanne olisi jos joku vaihtaisi oman liian pienen yksilönsä vastaavaan colnagoon, mutta pienempään.

Bongasin tänään huuto.netistä Colnago sprint runkosetin myynnissä. Lähtöhinta 200e Tämä vaikuttaisi sopivalta. Paljonko kannattaisi maximissa maksaa kyseisestä setistä? Pystyputki laskurin mukaan olisi sopiva.

Samaan syssyyn kysyisin pari aloittelijan kysymystä:
-Mitä työkaluja tarvitsen? Jotta saan osat irti vanhasta ja kiinni uuteen.
-Millaiset kiekot sopivat projektiin? Lähinnä että mistä saan… ja moniko rattaiselle pakalle sopii kyseinen takavaihtaja? Ja mistä tiedän sen?
-Pitkäselkäisenä ja lyhytjalkaisena (ja -kätisenä) kuskina minkäkokoinen runko olisi minulle ideaali? Satulan korkeus näyttäisi olevan 10-20cm rungon yläpuolella monella kuskilla. Miksi niin? Voisiko rungon koko olla suurempi ja laskea satulaa alemmaksi? Miksi ei?
-Lisäkysymyksenä vielä, että mitä haittaa voi olla liian lyhyestä vaakaputkesta tai mistä tiedän että on liian lyhyt?
-Käykö samat kammet pienempirunkoiseen pyörään? Näiden pituus päästä päähän oli noin 20cm. Miten kammen koko mitataan?
-Voisiko joku nimetä masterissa kiinniolevan campagnolon osasarjan ja pyörän valmistusvuoden? Ite oon arponu että 1985 paikkeilla voisi olla tämmönen meininki.

Joo semmosta tällä kertaa. 8.8. mennessä olisi mukava saada valmiiksi projekti. Saa tarjota runkoa tähän lankaan kuvan kanssa. Myös tarjouksia masterista voi tehdä tähän lankaan, mutta osista en luovu.

Niin ja kiekkoja voi myös tarjota.

Mua kiinnostais toi Masterin runko, valitettavasti ei ole ylimääräistä pienempää runkoa, mutta jos saat ostettua muualta niin katteellan kauppoja sitten.

Osasarja näyttää ainakin vaihtajien osalta Super Recordilta.

Kammet mitataan reiän keskeltä toisen reiän keskelle, ja mitta asettuu yleensä 165-175 mm alueelle.

Tuosta Linea Sprintistä; en tiedä paljonko kannattaa tarjota, mutta tuon kokoisia Colnagoja on ollut myynnissä mielestäni todella vähän suomalaisilla nettisivuilla. Ebayssa taas jonkin verran. Eli jos on sopiva ja haluaa välttämättä Colnagon, niin voi kai siitä maksaa jonkin verran.

Ennen vanhaan mitoitus tapahtuikin niin, että istuintolpat olivat melko lyhyitä ja runko vastaavasti hieman korkeampi. Tämä ehkä vastaisi Competitive Cyclistin laskurissa lähinnä french fit -mitoitusta.

Noin 50-senttisissä rungoissa on harvoin ongelmana liiallinen lyhyys, johtuen rungon kokonaisgeometriasta, joka 28-tuumaisilla kiekoilla vaatii rungolle tietyn minimipituuden, jottei mm. toe overlapista koituisi ongelmia.

Vaihtajat, kammet ja kahvat ainakin ovat Super Recordia.

jos olet 165 cm niin toi huuto netin nago on aikas passeli. itse olen 169 ja kaikissa omissa pyörissä on 52-54 vaakaputki.