Claud Butler Hyperlite 1948

http://farm5.static.flickr.com/4140/4811257121_01ef6eff4a.jpg
Tälläinen runko tuli hetken mielijohteesta ostettua. Runko löytyi lfgss:n foorumilta ja myyjänä oli Hilary Stone. Itse osto oli oikein miellyttävä kokemus ja asiointi myyjän kanssa helppoa. Herra Stone ei tosin vaivaudu edes vastaamaan kysymyksiin, jotka eivät jollain tavalla liity maksamiseen. Tästä huolimatta runko tuli viikossa maksusta Helsinkiin ja voin suositella myyjää. Lähetys maksoi 30 puntaa.

Speksit:
Claud Butler Hyperlite vm. 1948
Seat Tube (ctt): 56cm
Top Tube (ctc): 58cm
Putket: Reynolds 531 double butted
Painosta ei hajua.

Olen pidempään etsiskellyt runkoa sunnuntaipyöräprojektiin ja tähän nyt päädyttiin. Koko on sopiva, kunto hyvä, ikää sopivasti ja merkkinäkin eksoottinen näillä nurkilla. Googlekaan ei kovin paljoa tästä Hyperlite-mallista tiedä.

En vielä tiedä miten pitkälle runkoa lähden “entisöimään” ja missä suhteessa käytetään ns. alkuperäisiä osia. Tarkoitus on kuitenkin kunnioittaa tuota alkuperäistä tyyliä ja pyrkiä siihen suuntaan. Rungon aion maalata uudelleen. Vanha maali on kuvasta huolimatta melko ikävässä kunnossa ja ylipäänsä tehty huonosti.

Vuoden 1948 Hyperlite-esite

Myyntikuva

Teemaan sopivia osia saa tarjota ja vihjailla jos kohdalle osuu.

Lisää matskua myöhemmin.

Pakko tykkäil. Varsinki haarukan kruunust ja taivutuksest. Mikähä noitte takahaaruka päis olevie puikkoje tarkotus o mahtanu ol.

NKOTB - 9:42, 20.7.2010 » Pakko tykkäil. Varsinki haarukan kruunust ja taivutuksest. Mikähä noitte takahaaruka päis olevie puikkoje tarkotus o mahtanu ol.
Tämänhän kaikki ensimmäisenä ovat huomanneet. Tuollainen löytyi: http://www.classicrendezvous.com/images/British/Butler_Claud/c_butl3.jpg

Makee peli,on on. Hyvä jos et pilaa millään moderneilla palikoilla tota. Ja tollaset vanhat esitteet on aina myös hemmetin asiallisia.

Jaa. Tää oli kiinnostava runko. Mitäs sille nykyään kuuluu?

Rungolle ei ole maalien poiston lisäksi juuri mitään tapahtunut. On ollut muita projekteja kärjessä ja tämä on jäänyt. Sopivia osia on metsästetty ja jotan on löytynytkin, mutta kaukana valmiista ollaan. Kartoitin aluksi hieman alkuperäisten osien(ainakin tärkeimpien) saatavuutta ja aikalailla luovutin. Linjaksi on valittu “henkeen sopivaa”, eli jotain <70-lukua. Edelleenkin saa tarjota jos jotain sopivaa on myynnissä.

Maalien alta löytyi rälläköidyt pumpun kiinnikkeet, joita olin esitteiden perusteella kaipaillutkin. Takakolmiossa oli vedetty maali ronskisti ruosteiden päälle, mutta kyllä siitä pyörä tulee.

Hiemanhan tuo Crescent 1935 -projekti masensi. Siinä oli paljon yhteistä omien suunnitelmieni kanssa, mutta ilman vastaavia välineitä ja taitoja jäädään kyllä kauaksi.

Ei tosta mun Cressusta saa masentua! En mäkään kaikkia projekteja tuohon malliin tee. Cressu nyt vaan riistäytyi käsistä, maksoi ihan liikaa ja nyt sillä ei oikein uskalla enää kauheasti ajaakaan…

Butler nippuun ja ajoon!

Mikä on halvin tapa lähetellä runkoi Englannista Suomeen?

Leroy - 23:50, 11.9.2011 » Mikä on halvin tapa lähetellä runkoi Englannista Suomeen?
Tämä taitaa olla huono paikka kysellä siitä. Kerroin mitä omastani maksoin, muusta en tiedä.

Nopeaa päivitystä:

Runko on maalauksessa, kuukausien metsästyksen ja pihistelyn jälkeen aikakausikorrektit navat löytyi ja homma alkaa kasautumaan. Tässä samalla tuli punnittua pelkkä runko haarukan kanssa ja painoksi sain aika tarkkaan 2kg, mitä voi pitää varmasti pitää ihan mukavana lukuna 65-vuotiaalle rungolle.

Suurin kysymysmerkki on tällä hetkellä kammet. Tuon ikäisiä kampia löytyy eBaystä, mutta kiilapulttikammet ei oikein kiinnostaisi. Eli sopivan tyylisi kampia saa siis ehdotella tai tarjota.

Tohon voisi sopia hienosti vanhat Spécialités TA -kammet:

eikös nuokin ole kiilapulttikammet? Oli tai ei, jos oot jo ehtiny hommaamaan navatkin samaa ikäluokkaa, niin ehkä vastaavasti kammet myös?

Mua ainakin jäis kaivelemaan jos olis jokku Gimondit muuten vintagepalikoista läjätyssä pyörässä, mut oonkin vissiin vähän assburger.jpg

edit: Kokemusta ei ole, mutta oon lukenu että kiilapulttikammet ei kai edes olis mitenkään erityisen epäkäytännölliset tai paskat, jahka on freesit kiilat ja jämptit otteet.

Kiiloja saa uutena montaa sorttia ja asennus tehdään käyttäen sitä kaikkein eliteintä, eli rasvaa ja vasaraa.

Ainoa asia mitä pitänee varoa on, että käyttää mutteria kiristämiseen. Kiila on pehmeää materiaalia, ja se on tarkoitus murjoa napakalla vasaraniskulla paikalleen ja mutterilla pidetään ne siinä.

Oho, taitaa olla. Neliskanttiversio oli tarkoitus laittaa, niiden saatavuus taitaa olla myös ihan hyvä.

pieni merenneito - 12:27, 2.4.2012 »

eikös nuokin ole kiilapulttikammet? Oli tai ei, jos oot jo ehtiny hommaamaan navatkin samaa ikäluokkaa, niin ehkä vastaavasti kammet myös?
Mua ainakin jäis kaivelemaan jos olis jokku Gimondit muuten vintagepalikoista läjätyssä pyörässä, mut oonkin vissiin vähän assburger.jpg
edit: Kokemusta ei ole, mutta oon lukenu että kiilapulttikammet ei kai edes olis mitenkään erityisen epäkäytännölliset tai paskat, jahka on freesit kiilat ja jämptit otteet.
Kiiloja saa uutena montaa sorttia ja asennus tehdään käyttäen sitä kaikkein eliteintä, eli rasvaa ja vasaraa.
Ainoa asia mitä pitänee varoa on, että käyttää mutteria kiristämiseen. Kiila on pehmeää materiaalia, ja se on tarkoitus murjoa napakalla vasaraniskulla paikalleen ja mutterilla pidetään ne siinä.

Tuon ikäisiä napoja lähdin metsästämään, koska koin niiden olevan se tärkein ostettavissa oleva tuon ajan osa, joka olisi vielä täysin käyttökelpoinen. Muuten onkin sitten jotain 60-lukua ja muuten uutta. Tarkoitus on lähinnä kasata pyörä "ajan henkeen", eli mikään entisöinti tästä ei vieläkään ole tulossa.

Ja joo, tuo Spécialités TA vaikutti vähän turhan eksoottiselta.

Tuollainen päätös varmasti säästää hermoja ja aikaa, bonuksena saa pyörän joskus ajoonkin :smiley: