Osaisko joku fiksumpi neuvoa, ettei turhaan tarttis kaikkia paikkoja läpi rampata:
Tarttisin korjausmaalia Bianchin runkoon, jossa värinä otsikon mukainen Celeste, jotta homma ei menisi liian helpoksi niin orkkis maali on vuodelta 79. Olen jo henkisesti valmistunut siihen, että täydellistä korjausmaalia ei löydy. Mitä lähempänä kuitenkin sitä parempi.
Olen kyllä googlettelemalla löytänyt celeste korjausmaalia, mutta tämä on luultavasti uuden celesten mukainen, joka taitaa olla sinisempi sävy.
Onko vaihtoehdot siis tilata väärän sävyistä jenkeistä tai marssia maalikauppaan rungon kanssa miksailemaan omaa sekoitusta ja lisäksi ostaa jtn lakkaa?
Decoväri Aleksis Kiven Kadulla pystyy sekoittamaan sulle erittäin lähelle oikeaa sävyä olevaa maalia jota voi ostaa pienessä kynsilakkapullossa. Määrään nähden hintavaa mutta saat haluamasi sävyn. Malliksi voit viedä vaikka rungon tai haarukan josta myyjä mallintaa värin.
^En voi suositella decoväriä, kynsilakkapullo maksoi 18 euroa eikä väri ollut täysin vastaava vaikka runko oli paikan päällä… Sen sijaan sekoittamalla humbrol pienoismallimaaleja sain paljon paremmin vastaavan värin, kyseessä oli Gios-sininen. Samalla säästyy rahaa jos osaa vain sekoittaa.
Bianchi-väriä olen noista myös sekoittanut omaani…
Itsellä oli punainen haussa mikä onnistui ihan hyvin mutta celeste voi olla haastavampi jolloin fillarjin kokemus on varmaan tässä tapauksessa luotettavampi. Itsekin olen ajatellut noita pienoismallimaaleja mutta omakohtaista kokemusta ei ole.
^ joskus vertailtiin livena mun, fillarjin ja marlonin gioseja ja todettiin ne kaikki hieman erisavyisiksi joten yleispatevaa reseptia eika “gios-sinista” (ainakaan vanhempiin pyoriin) ei ole. Omaan giosiin revellin savy #51 oli hyva lahtokohta, muistaakseni lisasin siihen pikkuisen valkoista ja jotain toista sinisen savya.
Vm 79 bianchikin on varmasti kolmessakymmenessa vuodessa saanut uv-sateilya sen verran etta vaikka siihen olisikin paikkamaali olemassa niin oikea savy olisi vaara. Pienoismallimaaleista saa sekoittamalla jos on varioppi yhtaan hallussa. Pikkupurkit ei montaa euroa maksa.
punainen perusmiranooli on käynyt mulla bottecchia ja atalan runkojen kanssa, valkoisella miranolilla olen paikkamaalailut valkoisia runkoja. Oikein läheltä kun tarkastelee niin sävyeron huomaa mutta kun matkaa on yli metri niin pienet, pistemmäiset paikkamaalaukset uppoaa aika helposti. Miranoli on paksumpaa kuin mitä pienoismallimaalit ovat, niillä joutuu maalaamaan useampaa kertaan. Mutta noita revelleitä kannattaa melkeinpä ostaa.
Siitä vaan sekoittelemaan ja testaamaan, maali on kuitenkin tovin märkää ja jos ei värisävy natsaa niin sen voi aina pyyhkiä pois, tinneriä voi käyttää varovasti apuna jos on tapahtunut jämähtämistä.
Juu kyllä se on varmasti haalentunut reilusti vuosien varrella. Valitettavasti siihen on myös tullut ajanmyötä muutakin, kun pelkkiä pikku pikku pisteitä korjattavaksi.
No kai se menee askartelumaalien kanssa sotkemiseksi. Sit jos ja kun on hermo mennyt niin voin marssia sinne maalikauppaan sekottelee:)
Millastas lakkaa tohon kannattaa sitten rykästä päälle ja ootteko rykiny noihin paikkamaalien alle lisäks jtn pohjamaalia sinkkiä tai muuta?
Itse en voi suositella mitään lakkaa ym. päälle kun on kyse pienistä korjauksista. Humbrolilla on läpinäkyvää pienoismalli"maalia", jota kerran kokeilin laittaa paikkojen päälle mutta se tummui todella nopeasti. Toi pienoismallimaali on sen verran hyvää maaalia että siihen päälle ei tarvitse mitään mielestäni.
BTW, toi bianchin vihreä on melko vaikea valmistaa.
Chainthug: En oikeastaan ole nähnyt sun tai Marlonin giosia joten taisit sekoittaa mut johonkin toiseen…
On tusseja olemassa ja ne ovat juurikin näitä celeste-värisiä mutta ne ovat melko tummia jos vertaa johonkin haalistuneeseen vanhaan Bianchiin.
Jos haluaa oikeasti hyvän, suosittelen naarmujen perusteellista putsausta esim. viilalla, sitten rasvan poistoa jarrupuhdistusaineella, paklaamista, pohjamaalausta, maalausta oikean sävyisellä maalilla, lakkausta ja jonkun ajan päästä kiillotusta. Kaikkien toimenpiteiden paitsi lakkauksen ja kiillotuksen välissä tietysti hionta.
No hittoako siitä sekottelusta mun taiteellisilla lahjoilla mitään tullut. Pieniä laskelmia suoritettuani päätin ottaa yhteyden deco väriin. Tosin uudelleen kokonaan maalaus melkeen samoissa hinnoissa, mut ei viittis luopuu alkuperäisestä maalista…
Sieltä tosiaan sanottiin, että antaa takuun värin sopivuudelle, eli sekoittelee uudestaan, jos se ei täsmää. Ajattelin nyt ottaa riskin käydä nykäsemässä sieltä kallista kynsilakkaa kuitenkin. Saa sitten nähdä joutuuko sielä ravaamaan useemmankin kerran tulevaisuudessa.
Laittelen rapsaa ja fotoja sopivuudesta sitten myöhemmin joskus. Kaikki yhtä kyvyttömät/ laiskat voi sitten miettiä voiko tuota puljua käyttää tähän tarkoitukseen.
Laita sitä maalia pyörään sitten paikan päällä tarkistaaksesi sopivuuden. Pyydä sekoittamaan uudestaan niin pitkään kunnes täsmää. Jos ei täsmää niin pyyhi paperilla pois kun on vielä märkää… Ei kannata ravailla pyörän kanssa montaa kertaa, kerralla kuntoon vaan.
Tietenkin tohon täytyy huomioida myös se, että maalin värihän hieman muuttuu kuivutta, mutta se nyt on aika pientä.
Suunnitelmissa tietenkin oli roudata pelkkä haarukka, jotta pääsisi pienemmällä roudailulla. Pitää siihen sit testata suoraan paikan päällä, että tosiaa välttyis senkin kantelulta. Hmm onkohan siinä ees mitään paikattavaa…