Brevetit 2014

Oispa kesä.

Tänä vuonna randonneurtyyppien kalenteri ajojen takarajoista näyttää seuraavalta:

200 km: 21.4. tai 13.7.
400 km: 17-18.5. tai 9-10.8.
600 km: 7-8.6. tai 23-24.8.
1000 km: 28.8.-1.9.
Fleche 24-25.5.

http://www.randonneurs.fi/kalenteri/

Kalenterissa ei nyt vielä tarkkoja päiviä järjestettäville breveteille ole kuin 17.-18.5 Oulussa 400km ja 7.-8.6. Helsingissä 600km.

Viimevuonna järjestivät, tai Mäkipää järjesti, 20.4. 200km brevetin Bembölen kahvituvalta ja ainakin silloin oli puhe, että vastaavaa olis luvassa tänäkin vuonna. Jos on, osallistunen siihen, tai vaihtoehtoisesti vois sopia jonkun omatoimisen. Jotain tollasta pidempää vois ajaa siinä ennen Oulun synttäreitä eli toukokuun puoliväliä.

Toi kuussatanen kiinnostaa. Katsoo nyt kuinka järjestän kesäni, mutta taidan järjestää tolle aikaa. Jos en esim. kuole matkalla Ouluun/Oulussa paria viikkoa aikaisemmin.

Ja sitten siinä myöhemmin kesällä vois ajaa ton kolmesatasen ja nelisatasen, niin olis sitten koko sarja koettu. Kattoo niitä 1000+ -juttuja sitten sen jälkeen… 300 vois ajaa tossa heinäkuun alkupuolella, piirtelin jo vähän karttaa jos ei satu mitään valmiiksi organisoitua kohdalle, ja 400 sitten elokuun alussa viimeistään, niin ehtii tohon kalenteriin.

Näin vois suunnitella. Saa nähdä kuinka kiire kesällä taas on…

Suunnitteliko muut ajavansa brevettejä? Jii ja Sami ainakin, ja tolle huhtikuun kakssataselle oli tulossa muutakin miesjunaa.

Fillarifoorumin brevetlanka.

Suomen pitkänmatkanpyöräilijöiden kalenteri ja ohjeita yms.

Brevetit ilman vaihteita (20.4.2013 200km @ Espoo/Bemböle)

Brevetit kiinnostaa ehdottomasti. Huhtikuun mahdollinen 200 fo sho, ja miksei kuussatanen ja nuo muutkin.

Taisin uhota tavoitteet-langassa että 300km pitäisi mennä tänä vuonna, neljäsataa sitten sen mukaan että mimmonen via dolorosa toi kolmesataa on. Siitä ylöspäin voi olla vielä vähän liian kunnianhimoista nykykunnolla ja kalustolla.

Kunnostahan nuo ei ole kiinni vaan tottumuksesta ja kokemuksesta. Siitä kuinka hyvin tuntee rajansa ja kuinka hyvin osaa huoltaa itseään. Kuinka rauhassa osaa ajaa.

Minä en taida tänä vuonna ajaa kuin Tahko-brevetin, joka on alamittainen: 240.

Joku tommonen lyhkänen brevetti kiinteellä kieltämättä kiinnostelis

Brevettejä on ohjelmassa juu, mutta ne taidan ajaa vaihtein luulen ma…

^Mäkin taidan ajaa vaihdehimmeleillä ajavien seurassa, mutta voi noista tapahtumista täälä silti keskustella.

Mut hei siistiä, jos täälä on muitakin joita voi odottaa tapaavansa näissä tapahtumissa.

Tällä hetkellä kiinnostavimpia juttuja pyöräilyn saralla. Vähän on omien rajojen etsimisessäkin tekemistä joten tuolla 200:lla varmaan aloitetaan.

Pitkän matkan pyöräily kiinnostaa ehdottomasti. Pitää katella lähempänä, että miten aikataulut osuu kohdille. Itse tuskin lähden raivaamaan kalenterista tilaa varta vasten kevään tai kesän aikana, mutta tilaisuuden tullen ehdottomasti.

300 kilometriä päivässä huvittais rykäistä. Saisin samalla tehtyä henkilökohtasen etenemisennätyksen. Mites noilla useamman päivän ajan sijoittuvilla matkoilla nukutaan? Ilmeisesti on ihan itsestä kiinni mennäänkö telttamajoituksella vai kiinteissä majoissa?

Eikös noissa ole vain aikaraja jonka sisään täytyy ehtiä, ja tietyt tarkastuspisteet. Yöpyminen on kai omalla vastuulla miten sen toteuttaako, vai toteuttaako ollenkaan. Korjatkaa jos tulee lööperiä.

Jotakuinkin noin, mutta usein on käsittääkseni järjestetty joku tila. Esim tossa Helsinki - Satakunta - Helsinki kuussatasella on järjestäjän puolesta joku taukotila puolessavälissä. Ja noilla pisimmillä tosiaan saatetaan torkkua vaikka bussipysäkillä, kontrollilla tai ihan hotellissa, kuinka ite tykkää. Esim Paris - Brest - Parisissa on tainnu myös olla ihan joku tila, ja henkilökuntaa jolta voinut pyytää herätyksen.
Käsittääkseni. Enhän mäkään 400km pidempää oo ajanu.

Itse ajoin viime kesänä reilun 300km lenkin. Tänä kesänä olis 400km ja 600km haaveissa, mutta omaan kalenteriin tuo pohjoisen järjestetty 400km Oulujärven kierros tulee hieman hankalaan aikaan, kun toukokuussa saattaa olla keikkaa Lyngen/Tamok/Kvaloya-akselille, eli katsoo nyt ajelisko moisen alkukesästä ittekseen ja sitten se pidempi olis kesän grande finale ennen krossikautta. En tiedä jaksanko alkaa kortteja omista ajoista täyttämään, jos yksin ajan. Ihan sama niiden kans eli pääasia, että saa ajaa.

Moderni maantiefillari on myyty eli jotain sopivampaa on tähän tulossa. Voi ottaa etutartsille vaikka pienen hammockin matkaan, jos siltä tuntuu. Mutta siitä ehkä lisää joskus myöhemmin ja jossain muualla :smiley:

Ei vittu, pitäiskö rekisteröityä fillarifoorumille. Mietin tätä jo aikasemmin tänään. Tai saatoin mä sinne joskus -06 rekisteröityäkin, ehkä, muistaakseni. En muista.

Samahan toi korttien täytteleminen tosiaan, mutta vois ton nyt mielenkiinnosta ajaa kokonaisuudessaan ihan virallisesti. Ja toisaalta tää on niin mielenkiintoinen alakulttuurinsa, että ihan mielelläni sitä kannatan ja osoitan osallistuvani. Vaikka tietysti on vähän kyseenalaista osallistuuko siinä varsinaisesti mihinkään, jos itekseen ajelee. Paitsi jos tarkotuksena on kerätä karsintapisteet osallistuakseen johonkin pitkään johon lyhempien ajaminen vaaditaan alle.

Super randonneur -tittelihän kuulostaa ainakin aika päheeltä, itse mitali on kyllä ns. helvetin ruma.

Sirkus - 22:28, 10.2.2014 » Eikös noissa ole vain aikaraja jonka sisään täytyy ehtiä, ja tietyt tarkastuspisteet. Yöpyminen on kai omalla vastuulla miten sen toteuttaako, vai toteuttaako ollenkaan. Korjatkaa jos tulee lööperiä.
Oman maun mukaan nukutaan. Aika harva ymmärtääkseni nukkuu yhtään alle 400km breveteillä. Paljon vaikuttaa se, miten hyvä nukkuja on ja millainen olo on heräämisen jälkeen kun pitäisi hypätä taas pyörän selkään.

Kun täällä puhutaan noista aikarajoista, niin laitanpa ne myös tähän tuolta Randonneurs.fi:stä. Samalla laitan tuohon oheen omaksi huvikseni suuntaa-antavat laskelmat siitä kuinka monta tuntia vietetään pyörän selässä ja kuinka monta tuntia syöden, leväten tai nukkuen, jos ajovauhti on 22 km / h. Ajovauhti on tietty henkilökohtainen ja matkakohtainen, mutta tuommosta haipakkaa oon muistaakseni ite pistelly vähän pidemmillä matkoilla, 20-25. Ainakin miulle nuo antaa hyvää osviittaa reissusta.

Aikarajat

200 km:lla aikaa on 13 tuntia 30 minuuttia (9,1/3,9)
300 km:lla aikaa on 20 tuntia (13,6/6,4)
400 km:lla aikaa on 27 tuntia (18,2/8,8)
600 km:lla aikaa on 40 tuntia (27,3/12,7)
1000 km:lla aikaa on 75 tuntia (45,5/29,5)
1200 km:lla aikaa on 90 tuntia (54,5/35,5)

Aika anteliaat tosiaan nuo aikarajat. Vain vähän tavaraa mukana ja mahdollisesti porukassa ajaen se vauhti kuitenkin nousee helposti tosta vähän.

On nuo kohtuullisen anteliaat nuo aikarajat, vaikka ottaa ihan rauhalliset tauot ainakin siihen 400km ajoon saakka. Pidemmillä tosiaan se nukkuminen voi olla hieman kuskista riippuen joko helpottava asia tai sitten kunnon rosvosektori. Itse ajattelin kesällä testata pieniä yöunia hammockissa tjsp.

Jokatapauksessa piti ihan kaivaa oma 30.8.2013 päivätty viesti 300km soolosta toisaalta:
“301km - kotona!!! Stats kokonaisaika 13h 49min, ajonaikainen keskari 24.9km/h sis. valokuvat jne säädön eli melkein pari tuntia meni 5kpl evästyksiin ja ruokailuihin. Kiire meinas lopussa tulla, kun ei ollut valoja matkassa. Nyt suihkuun…”

Itse opin ainakin tästä, että ne pienet ledilamput kannattaa ottaa matkaan kesälläkin, sillä synkkä ja pilvinen keli ku iskee päälle, niitä osaa arvostaa hämärän aikaan. varsinkin jos itse alkaa olla hieman yössä :slight_smile:

Kesäkuinen Pelago Populaire muuten jäi itselle mieleen yhtenä mieluisimmista tapahtumista viime kesänä. Kyseessähän oli siirtymineen reilu satkun lenkki, mutta tuolla brevettikortilla ja yhteisillä tarkastuspisteillä saatiin vähän tunnelmaa. Ei siis tosiaankaan ehkä sitä “aidointa” pitkänmatkanpyöräilyä, mutta hyvää virittelyä alkukesästä. En tiedä onko tällaista tulossa tälle kaudelle, jos ei niin voisihan vastaavaa miettiä ihan ominkin voimin. Tarpeeksi jengiä niin sopivat nopeusryhmät muodostuu itsestään ja hyvät maisemat reitille niin pysyy mielenkiinto korkealla.

^Tuommoiset tapahtumat on kyllä hienoja. Itse harkitsin tuonne Pelagon Populaireen tuloa ihan täältä Oulusta asti.

Hmm, saiskohan tänne pohjoiseen järkättyä kesällä oman pieimuotoisen vastaavan… :slight_smile: