BMX-kammet fiksikäytössä

Onko liian helppoa mitata laakerit ja holkki ennen asennusta ja verrata leveyttä keskiömuhvin leveyteen? Common sense is so overrated.

Pistetään kuitenkin tänne ehkä se relevantimpi video.

Heh, mittaillaan, mittaillaan. Ja itse asiassa holkki ei näyttäisi vaativan avaruudettimia lainkaan.

Mietin lähinnä sitä kuinka holkin saa pysymään paikoillaan muhvissa jos asentaa vasaralla. Mutta ehkäpä vaan tuen rungon pintaa vasten ja käytän jotain sopivanmittaista, laakereiden välistä mahtuvaa aputyökalua…

Niin tai laitat akselin puoleen väliin holkkia kun naputtelet toisen puolen laakeria kohdalleen.

Vaikuttaa hirvittävän vaikealta tuollaisen bemaksikeskiön asennus.

Tuossa videossa mätkitään jenkki-bb:n laakerit sisään, ja laakerikupit ovat valmiiksi kiinni rungossa. Mid-bb ei ihan yhtä helposti asetu vaan ainakin itse jouduin käyttämään enemmän voimaa ja tukemaan rungon vaakatasossa alustaan. Lisäksi videon jäbä ei käytä räädipäissään keskiön holkkia lainkaan.

Ajattelin, ettei rungon tukeminen akselia vasten ole hyvä idea, semminkin, jos akselia joutuu jättämään esim. puoleen väliin, jotta saa holkin asettumaan.

Kiitoksia kuitenkin vastauksista. Minusta keskustelupalstalla on lähtökohtaisesti paikallaan, tai ainakin ihan ok keskustella. Luulen kyllä lopulta selviäväni tästäkin puhteesta…

Tosiaan paras tapa mitata holkin leveys on kokeilla sitä laakerien kanssa ulkopuolella., mikä näyttää fiksuimmalta. Yleensä keskiöholkit eivät vaadi erikseen prikkoja. Holkkeja on yleensä kahta leveyttä molemmille muhvileveyksille (samat kuin muissakin pyörissä, 69 / 73).

Tosiaan hyvä tapa pitää holkki paikalla on laittaa kammen akselia sisään ja naputtaa sen jälkeen toinenkin laakeri paikalle. Laakerit tulee naputtaa pohjaan asti ja holkin pitäisi jäädä paikalleen akselin ollessa poissa.

Jep, eli:

*mittasin: holkki 51 mm, laakerit 2 x 11 mm ja muhvi 69 mm (kuuskasina myydään)

*kyseessä oleva Profilen mid-bb tuli runkosetin mukana, joten kummastelen hieman vääränpituista holkkia (pitänee antaa palautetta)

Nyt sitten pitäisi etsiä joko sopiva holkki tai heittää bb kiinni ilman. Sanovat, että vaikuttaa merkittävästi akselin pyörimiseen, joten ehkäpä hankin vain suosiolla sen holkin…

SanttuT - 11:01, 6.9.2011 » Vaikuttaa hirvittävän vaikealta tuollaisen bemaksikeskiön asennus.
Joo, on kyllä kovin monimutkaisen takana kyllä.. mikäli ei tuhoa samaan tapaan kanpia kuin Töölön Karhu, niin kyllä kandee harkita tarkkaan.

Mun Michen paskat ovat kyllä murtuneet jo. Mutta en usko, että rossaaminen saa niitä lopullisesti rikki.

tnts - 23:57, 26.4.2011 » Ok.. nyt toimii. laakerin ja rattaan väliin ohut prikka ja laakereiden väliin pitkä holkki ja yksi kapea prikka ja vasemmalle puolelle vain kapea prikka ennen kampea. Tässä vielä oiva video, jonka olisi voinut katsoa ennakkoonkin: http://www.youtube.com/watch?v=n_jHF3rLJlI
Meneekö tuollainen "Euro BB" -laakeri siis tavallisille maantiepyörän brittikierteille? Olis yhet hyvät bmx-kammet kaapissa...

^ kyllä. se nimenomaan menee.

Laitetaan nyt vielä sen verran, että askartelin holkin Gussetin bemaxiriserista. Pitää viimeistellä vielä leikkauspintainen pää laikalla kuntoon.

Huomenna naputellaan paketti kasaan ja saadaan toivon mukaan (talvi)fillari ajoon.

kid_scientifik - 17:52, 6.9.2011 » Jep, eli: *mittasin: holkki 51 mm, laakerit 2 x 11 mm ja muhvi 69 mm (kuuskasina myydään) *kyseessä oleva Profilen mid-bb tuli runkosetin mukana, joten kummastelen hieman vääränpituista holkkia (pitänee antaa palautetta)
Tää on muuten todella yleistä BMX- ja Dirtti-pyörissä. En tosin tiedä miksi, mutta niin vaan on. Monissa kompliiteissakin saattaa olla liian kapea holkki keskiössä, jolloin siitä ei ole mitään hyötyä.

Itse olen ainakin ratkaissut keskiöholkin väärän pituuden mtb-pyörässä (jossa on siis bmx-tyylinen Spanish BB) laittamalla sen holkin ja laakereiden väliin muutaman ohuen extraprikan. Hyvin on toiminut.

Haluan jakaa taannoisen mid-bb- ja 48-spline-voimansiirron asennuskokemukseni kanssanne:

*rungon mukana tulleen mid-bb:n holkki oli siis liian pitkä → askartelin oikeanmittaisen: 46-millinen 68-milliseen muhviin

*laakerit olivat käsittämättömän tiukat suhteessa muhviin ja näin ollen asennus holkin (ja akselin) kanssa vaati sekä kärsivällisyyttä että voimaa + luovaa työkalujen käyttöä

*laakerit paikoillaan, tsekkaus akselia pyörittämällä ja kartioita laakereita vasten painaen → outoa kitkaa toisessa laakerissa → pois; kuvitelkaa tilanne holkki paikoillaan laakerien välissä, laakerit uponneina muhviin

*laakerissa ei-asennuksesta johtuvaa vikaa: suojuksessa ei osumia mutta kuulat eivät pyöri smuutisti (olisi pitänyt tsekata huolellisemmin ennen asennusta)

*paketti kasaan uusilla laakereilla ja kovaa kiukutusta kampien ja rattaan paikoilleen saamiseksi (edelliset kammet hulahtivat pelkällä akselin pultin kieputtamisella wtf?)

*paketti kasattuna valmistajan ohjeiden mukaisesti eli vedon puolella ratas + matalampi kartio, toisella leveämpi kartio → ratas (36t) käytännössä kiinni chainstayssä

*kammen irrotus normaalin kammen ulosvetäjän sisäosan akseliin kieputtaen + vasaralla mätkien (muu kuin osumapinta suojaten)

*paketin kasaus prikan kanssa → ajoa :slight_smile:

Mulle on jäänyt nyt ihan epäselväks että mikä näiden hyvyys on verrattuna tavalliseen neliskanttiin?

Tässä threadissa on listattu lähinnä huonoja puolia ja asennuksen hankaluus.

Ne on hitosti kestävämmät.

Ja asennus ei nyt ole oikeasti vaikeampi kuin patruunakeskiö, ero on siinä, että asennustavat ja sopivien osien valinta on oikeastaan saman spektrin eri ääripäät. BMX-kuskille ISO:t ja JIS:it ja kierteet ja muhvin leveydet ja akselin pituudet on hitosti vaikeempaa ku mätkiä laakerit runkot, laittaa kammet kiinni ja heittää parit prikat jonnekkin väliin.

Niin ja hei, villi vinkki Mid/Spanish-laakereiden asentamiseen on se, että heittää laakerit pakkaseen päiväksi ennen asennusta. Ainakin omasta mielestäni tämä on helpottanut asentamista. Itse asennusprosedyyrin olen aina hoitanut kumilekalla.

Keskiöö voi kans lämmittää jollain ni toi kylmä laakeri sujahtaa sisää kivasti

Edit. Ei ton laakerin tarvi olla ku 30min pakkasessa ni helpottaa jo huomattavasti