Olen hankkimassa ensimmäistä omaa kiinteävälitteistä ja vaihtoehdoista vahvin näyttää tällä hetkellä olevan Bianchin Pista. Ymmärtääkseni Pista ei ole enää Velosportinkaan valikoimissa, joten ulkomailta tilamiseen menee. Olisinkin kiinnostunut koeajamaan jonkun avuliaan palstalaisen Pistaa, jotta pyörästä saisi jonkinlaisen kuvan ennen sen ostamista. Olen 180 cm pitkä, joten koeajettava fillari saisi olla suht passeli sen mittaiselle.
Btw, onko kellään kokemuksia Tukholmalaisesta pyöräkaupasta nimeltä Europeiska cykel importen (www.eci.nu)?
Pistan geometria on sitten muuttunut vuodelle 2009 laiskemmaksi (esim. ohjauskulma 74 → ~72 koosta riippuen), mikä voi olla hyvä tai huono asia omasta mausta riippuen. Mutta 2009:t on kyllä erilaisia ajaa kuin ne edellisvuosien mallit.
En tosin tiedä onko 2009 mallia edes tullut Suomeen, Greenbiken Pistat on ehkä edellisvuoden mallia? 2009:ssä on vissiin vakiona suora tanko, aiemmissa oli droppi.
Kiitti tiedoista! Soittelin Green Bikeen ja niillä oli jotain kokoja hyllyssä, vuosimallista ei ollu tietoa. Täytyy käydä ihmetteleen. Se suoralla tangolla varustettu Pista on mun mielestä normi-Pistan rinnakkaismalli. Ootko Tya päässy vertailemaan tän vuoden mallia aiempiin?
En oo tän vuoden mallilla ajanut, ja aiempaakin vaan kokeillut, mutta se on kyllä pirun hauska pyörä ajaa ja tätä mieltä on kai Pistan omistajatkin olleet.
Toisaalta nyt hetkellä oon ajellut maantierungolla, joka on tietty uutta Pistaakin loivempi, ja on sekin sikahauska ja myös helppo ajaa. Aika erilainen kuin mun ratapyörä…
Makuasioita nämä geometriakysymykset. Jos ei ole kokemusta fiksillä ajelusta niin en mä sen kanssa hirveesti vaivaisi päätäni että tuleeko nyt 72,5 vai 74 asteen ohjauskulma siihen ekaan pyörään.
Mulla olis pari - kolme vuotta vanha Pista suht alkuperäissetupissaan, mutta taitais olla astetta liian iso koko (jota en nyt pysty muistamaan, ehkä 56cm?)