Jees, pinnojen risteyskohtiin on vedetty luultavimmin jotain tinalankaa tms. ja kolvattu sitten kiinni. Jos pinna katkeaa, niin toi ehkäisee sen joutumista ikäviin paikkoihin.
Ketjut kannattaa hommata avoimena pätkänä, niin ne saa sit kivemmin paikalleen. Itellä tulee sen verran harvoin irroteltua ketjuja, että oon vetänyt kiinni ilman liitintä, mut kai noi perinteiset 1/8" ketjujen liittimet, joissa on se ylimääräinen lukitushakanen pelittää ihan hyvin ja helpottaa elämää.
Italokierre eroaa brittikierteestä 0,2 milliä, eli kaikki normaalit rattaat pitäis kyllä toimia. Osta vaikka Hozanin lukkorengastyökalu, niin ei tarvi harmitella lukkorenkaan kulmien pyöristymistä. http://hubjub.co.uk/etc/hozanzm.jpg
M11kka - 16:53, 3.7.2010 »
42-16 on aika perus välitys.
Sallikaa mun nauraa.
Campan navan kierteelle sopivia uusia ISO-lukkorenkaita löytyy EAI:lta ja ainakin Hubjubin valikoimista kohtuuhintaan: http://www.hubjub.co.uk/eai/eai.htm
Tuo tie & solder on nykyään aika vähän käytetty tapa jäykistää kiekkoja. Puolien uloimman risteyskohdan ympärille kiedotan muutama kierros metallilankaa joka sitten juotetaan kiinni. Tuo juotos pitää vain rautalangan paikallaan.
Jos haluat kokeilla niin muistaakeseni Schranerin Art of Wheelbuilding kirjassa kuvataan tuo tekniikka.
Nää kiekot oli myyjän mukaan käytetty vaan sisällä puuvelodromilla…
Eli kierteet on samat ku keskiöissä…
Montako lenkkiä riittää ketjua niitä näyttäis olevan kaupan 92, 96, 106, 116??
Tietty pitkästä voi pätkästä, mut periaattessa montako niit menee jos välitys on vaik toi 42-16 ja cainstay on 383 mm?
M11kka - 16:53, 3.7.2010 »
42-16 on aika perus välitys.
Sallikaa mun nauraa.
Mikäs tuossa on vikana? Useimmissa pakettifixeissä/sinkuloissa on tuo välitys valmiina. Eihän tuo oikein mihinkän käy kunnolla, aina joko liian kevyt tai raskas, mutta siitä on helppo lähteä katteleen myöhemmin omaan käyttöön sopivampaa välitystä.
^ Mikäs Pistassa on se vakiovälitys, 48-16? Ratapyöräähän tässä ekan viestin perusteella oltiin tekemässä ja kirjoittaja on aiemmista kirjoituksista saamani mielikuvan enemmänkin ajanut, joten varmaan jaloista lähtee.
48 - 15 voi olla aika raaka jos asut kovin mäkisessä maastossa (esim kallio) ja/tai jos ruumiinrakenne ei ole contadormainen 176cm 60kg. Kovat jätkät ennemminkin pyörittää ihan törkeillä kadensseilla eikä tuhoa polviansa
Ite ajelen paremmalla pyörällä veloa/lenkkejä 46 - 16 ja tuntuu keskustaan olevan optimaalinen. Baaribeaterissa on 52 19.
Campan navat ja kiekot
Gipiemme polkimet ja häkit
Nitto bull horn
Deda zero stemmi
Selle Italia xr penkki
Si orkkis eturatas 48
Kahdet ketjut Michet (Jussi kehu) ja sit tsekkiläiset rataketjut.
Ja ku ei osannu päättää takarattaita 16, 15, 14, 12 piikiset.
Tarjolla olis ollu myös 6 piikinen Campan ratas, mut en edes itse usko et olis jerkkua ihan siihen??
Eiköhän näistä saa jonkinlaisen ratapyörän alkuun.
Tekis mieli kyl Campan keskiötä ja kampia, mut joskus ku eteen sattuu.