Bianchi Pista ****** Vähän jelppiä kaipais.

Il Pirate projekti on sen verran jäissä…kiekkojen kasaus ei ota edistyäkseen nii täyty aloittaa uusi projekti.

Nyt sit eka ratapyörä.

Happo-orgialta ostin pista rungon.

Tangoks Nitto RB-021 drop bullhorn.

Ebaystä Kiekot joissa recordin navat (vanha jäärä vain campa käy?)
Campan Omega strada hardox kehät tuubeille totta munassa. (vanha jäärä!)

Muutama kyssäri tietäjille?

Mitä meinaa “Tied and soldered spokes” kuvassa pinnat oli jonkin laisella sidoksella kiinni, mut mitä toi solder on jotain juottamista???

Sit Campan taka napa, millasilla kierteillä ratas on niissä? Mukana on orkkis Campan lukkorengas!
Mikä avain siihen käy?

Millasia välityksiä suositelette tää on mun eka fixi?

Entä ketjut. Montako lenkkiä ja ostetaanko ne valmiina kehänä vai laitetaanko liitos itse?

Kiitollisena vastauksia odotellen!

Jees, pinnojen risteyskohtiin on vedetty luultavimmin jotain tinalankaa tms. ja kolvattu sitten kiinni. Jos pinna katkeaa, niin toi ehkäisee sen joutumista ikäviin paikkoihin.

Ketjut kannattaa hommata avoimena pätkänä, niin ne saa sit kivemmin paikalleen. Itellä tulee sen verran harvoin irroteltua ketjuja, että oon vetänyt kiinni ilman liitintä, mut kai noi perinteiset 1/8" ketjujen liittimet, joissa on se ylimääräinen lukitushakanen pelittää ihan hyvin ja helpottaa elämää.

Italokierre eroaa brittikierteestä 0,2 milliä, eli kaikki normaalit rattaat pitäis kyllä toimia. Osta vaikka Hozanin lukkorengastyökalu, niin ei tarvi harmitella lukkorenkaan kulmien pyöristymistä.
http://hubjub.co.uk/etc/hozanzm.jpg

42-16 on aika perus välitys.
Tällä työkalulla on aika kätevä laskeskella välityksiä.

M11kka - 16:53, 3.7.2010 » 42-16 on aika perus välitys.
Sallikaa mun nauraa.

Campan navan kierteelle sopivia uusia ISO-lukkorenkaita löytyy EAI:lta ja ainakin Hubjubin valikoimista kohtuuhintaan:
http://www.hubjub.co.uk/eai/eai.htm

Tuo tie & solder on nykyään aika vähän käytetty tapa jäykistää kiekkoja. Puolien uloimman risteyskohdan ympärille kiedotan muutama kierros metallilankaa joka sitten juotetaan kiinni. Tuo juotos pitää vain rautalangan paikallaan.

Jos haluat kokeilla niin muistaakeseni Schranerin Art of Wheelbuilding kirjassa kuvataan tuo tekniikka.

^

http://www.icelord.net/bike/ArtOfWheelbuilding.htm

http://www.icelord.net/bike/

No nyt tuli hyvää tietoo…

Nää kiekot oli myyjän mukaan käytetty vaan sisällä puuvelodromilla…

Eli kierteet on samat ku keskiöissä…

Montako lenkkiä riittää ketjua niitä näyttäis olevan kaupan 92, 96, 106, 116??
Tietty pitkästä voi pätkästä, mut periaattessa montako niit menee jos välitys on vaik toi 42-16 ja cainstay on 383 mm?

en auta, mökötän kun sait niin vitun halvalla.

ota vaan se 116, ei itketä sitten jos on liian lyhyt… paitsi jos hankit pc1-ketjua, joka venyy kun sitä katsoo julmasti.

zen_master - 8:50, 4.7.2010 »
M11kka - 16:53, 3.7.2010 » 42-16 on aika perus välitys.
Sallikaa mun nauraa.
Mikäs tuossa on vikana? Useimmissa pakettifixeissä/sinkuloissa on tuo välitys valmiina. Eihän tuo oikein mihinkän käy kunnolla, aina joko liian kevyt tai raskas, mutta siitä on helppo lähteä katteleen myöhemmin omaan käyttöön sopivampaa välitystä.

^ Mikäs Pistassa on se vakiovälitys, 48-16? Ratapyöräähän tässä ekan viestin perusteella oltiin tekemässä ja kirjoittaja on aiemmista kirjoituksista saamani mielikuvan enemmänkin ajanut, joten varmaan jaloista lähtee.

Hah, missasin näköjään kokonaan tuon ratapyörä-kohdan. Velolla varmaan loppuu aika nopeaa 42-16 kesken :smiley:

Joo ratapyörä jolla voi käydä maitokaupassa…

Ei kyl velolle joskus olis tarkoitus mennä kokeileen…

48-16 tai 15 näytti tolla laskurilla ihan hyvältä. Jostai aiemista luin et kaikki kovat äijät käyttää 50 etuna…

Eturatasta oon yrittäny metsästellä mut toi 130 bcd ja 48 tuntuu olevan hankala koko?

Tekis mieli teräksistä, mut onko loppukädessä väliä onko alu vai teräs??

Onko kokemusta Salsa merkistä??

48 - 15 voi olla aika raaka jos asut kovin mäkisessä maastossa (esim kallio) ja/tai jos ruumiinrakenne ei ole contadormainen 176cm 60kg. Kovat jätkät ennemminkin pyörittää ihan törkeillä kadensseilla eikä tuhoa polviansa :slight_smile:

Ite ajelen paremmalla pyörällä veloa/lenkkejä 46 - 16 ja tuntuu keskustaan olevan optimaalinen. Baaribeaterissa on 52 19.

Kyl hubjub.co.uk taitaa saada 130 48t.

Nyt saatana.

Tiedoksi, 47 x 18 välitys 23 x 700c kumeilla antaa yhdeksänkympin kadenssilla vauhtia n. 30km tunnissa.

Ratavälit erikseen, michen carrier on ystävä jos navassa on vain yhdet kierteet.

Mulla nyt varastossa projektia varten:

Campan navat ja kiekot
Gipiemme polkimet ja häkit
Nitto bull horn
Deda zero stemmi
Selle Italia xr penkki
Si orkkis eturatas 48
Kahdet ketjut Michet (Jussi kehu) ja sit tsekkiläiset rataketjut.
Ja ku ei osannu päättää takarattaita 16, 15, 14, 12 piikiset.
Tarjolla olis ollu myös 6 piikinen Campan ratas, mut en edes itse usko et olis jerkkua ihan siihen??
Eiköhän näistä saa jonkinlaisen ratapyörän alkuun.

Tekis mieli kyl Campan keskiötä ja kampia, mut joskus ku eteen sattuu.

Homma etenee!!!

Taas kyssäri?
Mikä on oikea ketjun kireys?

täällä

Jee kiekot tuli!!
Tältä se nyt näyttää mun eka projekti!
Ja Velolle het kokeileen…Pitäiskö pelottaa???

petes - 12:48, 20.7.2010 » Ja Velolle het kokeileen...Pitäiskö pelottaa???
Ei pitäisi. Pyöräilyssä kuuluu olla peloton.