Autonkäyttö topikki

Taitaa vaivata lähinnä Raahe / Liminka / Muhos -Oulu tai Kemi-Tornio -välejä suhaavia.
Ei niinkään kainuussa, eikä oulussakaan satunnaisesti ajavia. Sikäli kyllä varauduin tuohon aikanaan, kun ostin muhokselta auton, että vaihdatin jakopään hihnan 20tkm etuajassa, kun se vielä oli ehjä.
Moniurahihnoja tuo pöly kai ei ole pätkinyt tai ainakaan siitä ei niin suurta haittaa ole.

Veli asb on aivan oikeassa siinä että Ilta-Persun lukemista pitäisi vähentää, mutta onhan tämä nyt vähän hymyilyttävä hupijuttu höpötutkimuksesta

1 Like

No siis jos rajataan ydinkeskustaan liikkuminen pois yhtälöstä ja mietitään tyypillistä pk-seudun asukkia, niin lipun ollessa n. 70€/kk voi autolla ajella kuitenkin aika reippaasti kun vaikkapa 15€/100km hinnalla voi nykästä sen 450 kilsaa eli vaikkapa 10 kilsaa suuntaansa työmatka menee kuukausitasolla saman hintaseksi jos työpaikalle ylipäänsä haluaa joka päivä ajella.

Jos taas julkiselle on arjessa työaikojen ulkopuolella huonosti tarvetta, esim asiointi kaupassa kävelymatkan päässä jne niin silloin kuukausilipusta ei saa isoa vapaa-ajan hyötyä. Jos vielä mietitään kuinka nopeaa autoilu on niin ajassakin säästää reippaasti ja se voi olla jo sen verran merkittävää, että vaikka kuukausitasolla ajelu veisikin enemmän rahaa niin aikaa säästyy.

Itse näkisin, että hsl liikenteen pitäis olla työssäkävijöille ilmaista esim työnantajalta saadulla dokumentilla ja verorahoilla vaan maksetaan tuo. Tällöin vaihtoehtona olis ilmainen liikkuminen kun autoilu maksaa. Kaikille kyselemättä ilmaiseksi en laittaisi, ettei työttömät norkoile ja aiheuta häiriötä.

3 Likes

Mene ny josba jo vittuun noiden tyhmien juttujes kanssa.

16 Likes

eli ihmisille joilla on varaa maksaa julkisista ilmaset julkiset mut ei niille joilla ei oo varaa maksaa julkisista

makes sense

6 Likes

nii eiks tos 15 e/100 km oo vaa bensat eli siis vielä pitäs speksaa kaara ja maksella vakuutukset, pysäköintipaikat yms.

Oon antanu itteni ymmärtää että autoilun kustannus on jotain 2x ton verran. Ei sillä että se nyt tähän topiin enään liittyis.

Tähän joku lähde etten ihan tyhjiä höpise: Kuinka paljon autoilu maksaa? Yle pyysi ja Autoliitto laski esimerkit – "Itsensä huijaamista, jos ajattelee vain käyttökustannuksia"

Ja toikin sen verran vanha että nykyään varmaan enempi.

Joo, itsellä autolla tulee sen verran vähän kilsoja, että määräaikaishuollot määräytyy aikaperusteisesti ja juoksevar kulut kuten vakuutukset yms maksetaan jokatapauksessa eli vaikea laskea noita mukaan. Toki jotain kuluvia osia menee ajan kanssa enemmän, mutta pienet on kilsat.

Potkulautoihin liittyen HSL:lle tulisi toki lisäkustannuksia tarjota sellaista palvelua, mutta jos käyttäjämäärät kasvaisivat parantuneen palvelutarjonnan takia niin homma voisi parantua tulopuolella.

nyt on parempi

6 Likes

En kyl ymmärrä et jos ei käy töissä nii miks sillon pitää mennä minnekkään?

1 Like

No vaikka ihan ensimmäiseksi oman mielenterveytensä ylläpitämiseksi.

Toi oli kyllä kaiken kaikkiaan niin typerä kommentti, et olis varmaan parempi kun en edes vastaisi.
Sun kommenttisi myöskin sisältää oletuksen, että ihminen on omasta halustaan ja vapaaehtoisesti työtön.

4 Likes

En tiedä missä päin asut, mut itse paukuttelen junaan fillarilla, otan fillarin junaan ja jatkan fillarilla toisessa päässä. Aivan…törkeen…kätevää.

edittiä: mä painoin värää replynappia, miten mä korjaan tän mokan?

3 Likes

Tää on ihan super hyvä! Itellä just kilsa asemalle ja toisessa päässä kaks ja puol kilometriä. Ilman junaa matka olis varsinkin talvella omaan makuun liian suorittamista. Matka-aika autolla olisi n.25 min, julkisilla minimi kävelyllä 40min mutta pyörä+juna on ehkä vaan minuutin tai pari hitaanpi kuin auto. Lisäksi ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa. Tälläisessä käytössä sähköpotkulaudatkin ois ihan hyvä korvike autolle jos niitten käyttöön ei liittyis niin paljon muita ongelmia.

Fillari junaan ei oo kovin kätevä, jos kaikilla tai isolla osalla olis sama mieltymys. Luulen myös että sähköpotkulautojen kanssa nykyisellään esiintyvät ongelmat voisivat jäädä vähän pienemmiksi jos homma olisi hsl:n pyörittämää eikä esimerkiksi tarvitsisi sietää nykyisten firmojen mahdollisimman alhaisia kustannuksia tavoittelevaa toimintaa, missä laudat lojuvat sielä sun täällä.

Vai että 15€/100km, noh, ei kai siinä.

2 Likes

Nojoo. Onhan joku sähköpotkulautakin käytännössä ilmanen kulkupeli jos semmosen sattuu valmiiksi omistamaan eikä huomioi hankintakustannuksia tai huoltoja ollenkaan. Sähkötkin voi vetästä työpaikalta sitten.

1 Like

Oon kyl teidän kanssa eri mieltä. Auto on aika monella ”pakko” olla koska lapset ja julkinen ja sukulointi ja ym. Ja kun auto siinä pihassa on niin ei siihen matkan kustannuksiin lasketa kuin bensat ja niitä sitten vertaillaan julkisen hintoihin.

Ja ongelma on se että auto on varmaan 95% tapauksissa halvempi kuin julkinen, VAIKKA AJAISI YKSIN, jopa halvempi kuin kuukausiliput kuten joku tossa yllä laski. Oma auto vie 10-12€/100km.

1 Like

Tampereella julkisen vuosilippu on ainakin niin halpa (n. 400 €/v), ettei sillä rahalla meinaa saada lähiöstä vuokrattua edes parkkipaikkaa.

Ilmaista joukkoliikennettä on kokeiltu kansainvälisesti joissakin kaupungeissa, mutta se on todettu aika tehottomaksi toimenpiteeksi, sillä se houkuttelee lähinnä korvaamaan lyhyitä kävelymatkoja julkisilla ja syö liikenteen järjestämisen rahoitusta, jolloin palvelutason parannuksia on selvästi vaikeampi poliittisesti hyväksyä. Ei nykyisinkään julkisen suurin ongelma ole hinta vaan koko matkaketju huomioiden pitkät matka-ajat ja aikataulusidonnaisuus.

2 Likes

Okei. Miten auton huollot, vakuutukset, hankintakulut jne?

Ei tartte kato laskea mukaan kun ne menee aikaperusteisesti. Kato jos ajais vaan vähän kilsoja autolla niin ne menee näin. Mä tykkään tälläsestä excelöinnistä, otan heti käyttöön, tippuu kulut ihan sikana, pääsee jo varmaan loppuvuodesta ostaan vähän lisää pyöräkamaa kun on ihan sikana rahaa säästetty.

2 Likes