Asiat jotka aukeavat ajamalla: A.J.A.A.

Joo, iho on auennut useasti. Ja fauber-kampi katkes kerran ja samassa rytäkässä kammen tynkä teki pohkeeseen reiän.

Se oli joku kasari Tunturin kampi, kaverilta katkes ihan vastaava. Olkaa varovaisia, noi kasarikammet on pahimmillaan ihan roskaa.

troinine - 9:31, 26.10.2011 » [ul] [li]Lokareiden kiinnitys- ja säätöruuvit -> [i]Ratkaisu: Lukkomutterit tai ruuvilukite[/i][/li][/ul]
Kävin tossa pari viikkoa sitten ostamassa ruostumattomia kuusiokolopultteja ja lukkomuttereita tähän tarkoitukseen. Vaihdoin kaikki lokarien kiinnitysruuvit + mutterit ja kiristin huolellisesti. Parinkymmenen minuutin ajon jälkeen takalokari rämähti renkaalle. Sittemmin on pysynyt kaverin laatikosta hätäkorjauksena napatulla ei-lukollisella mutterilla.
mika - 16:51, 26.10.2011 » Toki näissä on aina myös tapauskohtaisia eroja, joka osin selittää eri henkilöiden kokemuksia.
mika - 16:51, 26.10.2011 »

Muutenkin aika moniin kohtiin työnnät ruuvilukitetta.

Hehe, mitä tekisit jos oikeaoppisesta vaseliiniasennuksesta huolimatta [i]asia[/i] aukeaisi ja myöhemmin aukeaminen toistuisi? [i]Ratkaisu: ruuvilukite[/i]

Pehmoiset lukitteet iiseille ongelmille ja kovat kamat vaikkapa välyksenpoistoon. Ainakin pehmosia lukitteitahan voi aika huolella käyttää melkein missä vaan, aina saa tosi helposti auki ja antaa kohtalaisen korroosio- ja hapettumissuojan.

Kierrekeulan laakeri voi aueta ajamalla jos locknutille on keulan kierrettä jäljellä vain 2 mm… Ei siis taida olla ihan perusongelma, mutta ajamalla aukaistu kuitenkin. :slight_smile:

persepehmuste

troinine - 22:15, 26.10.2011 » Hehe, mitä tekisit jos oikeaoppisesta vaseliiniasennuksesta huolimatta [i]asia[/i] aukeaisi ja myöhemmin aukeaminen toistuisi? [i]Ratkaisu: ruuvilukite[/i]
Ymmärrän kyllä tuon lähestymis tavan, enkä sitä lähde etenkään ehdoin tahdoin tuomitsemaan. Yleisesti ottaen itselle tuo lukitteen määrä vain oli melko jäätävä. Omalla kohdalla prosessi menee enemmänkin niin, että jos jokin aukeaa/löystyy enemmän kuin muutaman kerran, niin etenkin ensimmäisillä kerroilla lähtee hakemaan syytä että mikä sen aiheuttaa. Ja vasta jos siihen ei löydy mitään ratkaistavaa syytä, tai muutamista kokeiluista huolimatta ei aukeaminen lopu, vasta sitten aletaan työntämään sitä lukitetta. Oon aikoinaan oppinut, että lukite on enemmänkin ratkaisu siihen seuraukseen, eikä ratkaisu siihen ongelman aiheuttajaan. Eli mikäli jokin ruuvi/kiinnitys aukeaa käytössä, on se joko väärin suunniteltu tai väärin asennettu. Tuolla periaatteella olen tähän astisen, reilun 20 vuotisen pyöräily historiani pärjännyt melko vähillä lukitteen ja kikkailuiden kanssa. Ja tämä reilu 20 vuotinen historia nimenomaan pitää sisällään ajan jolloin itse olen enempi vähempi alkanut omia pyöriäni ropaamaan. On toki myös se lisääntynyt vuosien saatossa, että erinäisissä ruuveissa on jo vakiona jonkin asteista lukitetta tehtaalta jo tullessa. Mutta nykyisellään en edes omista minkään sortin lukite purkkia.

Tosiaan kuitenkin ymmärrän myös lukitteen käyttöä, ehkä itse olen tavallaan osin hieman puristi, ja menen joskus jopa sen pidemmän tai hankalamman reitin kautta maaliin, kuin sen nopeimman ja helpoimman kautta välillä.

Sherpa - 19:54, 26.10.2011 » http://bmxmuseum.com/forsale/shinburger_beer_lg.jpg
Kas, onko kuvan pyörä samalta seudulta (Brooklyn)?

Itsellä on ollut koko tämän kesän vaivana Bullitin etuhaarukan löystyminen ajaessa, mutta nyt tuntuu että sekin on toistaiseksi ohi, ehkä tiukkasin sen viimein onnistuneesti, silti sopivan tiukalle. Toisaalta commuutterihommat on tullut tehtyä viimeisen kuukauden ajan toisella pyörällä, kohta kolmannella. Aika jäätävää hommaa tuollaiset lehtikeliskiddaukset Bullitilla.

^Kuva on internetistä, eli luulisinmpa että on.

Bullitin kaikessa kuninkaallisuudessa tuo ohjaamon säätäminen on kyllä ylipäätään vähän helvetin vaikeaa.
Voin kokemuksesta kertoa, että stemin vaihdoin jälkeen tangon saaminen suoraan oli kohtuu työlästä.

se taitaa edelleen olla vinossa?

mika - 3:32, 27.10.2011 »

Omalla kohdalla prosessi menee enemmänkin niin, että jos jokin aukeaa/löystyy enemmän kuin muutaman kerran, niin etenkin ensimmäisillä kerroilla lähtee hakemaan syytä että mikä sen aiheuttaa. – Oon aikoinaan oppinut, että lukite on enemmänkin ratkaisu siihen seuraukseen, eikä ratkaisu siihen ongelman aiheuttajaan. Eli mikäli jokin ruuvi/kiinnitys aukeaa käytössä, on se joko väärin suunniteltu tai väärin asennettu.

Juu, noinhan se pitäisi aina hoitaa.

lontoofoorumilta pitää tää kuva heittää tänne kun on niin hämmentävä:

dolanin rungot aukee näköjään ihan ajamalla

Se tunne kun keskiö tipahtaa kesken matkan.

Tuossa pyörässä “BB-drop” ei olekaan mitta, vaan ajankohta.

Tässä muutamassa vuodessa on tullut vastaan hyvin vähän paikkoja minne mielelläni laittaisin ruuvilukitetta, mutta italokeskiö on yksi sellainen.

Kahdesti kiertyi auki, kerran talvella ulkona ajaessa, onneksi sinkulana niin, että pystyin taluttamaan vaivatta kotiin.

Toisella kerralla olikin jo kiinteä, mutta onneksi silloinkin sattui myllyssä ja vasta illan päätteeksi. Siitä viisastuneena hain clasulta sitä vähemmän hard core -lukitetta, ja sittemmin on pysynyt.

Päättelin, että miedompaa tököttiä laittamalla keskiö on joskus mahdollista myös ottaa pois, mutta toistaiseksi ei ole ollut tarvetta. Eiköhän se voimalla lähde.

BTW, italokeskiön auki kiertymisen syistä kiinnostuneet voivat lukea siitä lisää wikipediasta.

Mä en kyl ymmärrä teidän auki kiertyviä italokeskiöitä. Orlowskissa on käynyt kiinni 4 eri keskiötä ja yksikään niistä ei ole itsestään kiertynyt auki. Metallikuppeihin alumiinitahnaa ja muovikuppeihin normivaseliinia et sais joskus keskiön irti.

Luulen että omasta keskiöstä olisi pitänyt jyrsiä kierteet ja putken reunat auki pulverimaalauksen ja/tai varastosäilytyksen jäljiltä.

Lisäksi käytin paksua laakerirasvaa asentamiseen, mikä ei välttämättä ollut kauhean fiksua sekään.

kengännauhat aukesivat kerran ajossa eturattaan ja ketjujen väliin. en suosittele kokeilemaan.

Ihme avautumista täällä.

Sekin muuten vähän jänskättää kun ne nauhat kiertyy polkimen ympärille.

Läppäsi ei oikein aukea minulle.

tää foorumi ei kyl aukene uusille ihmisille kovin hyvin jos ootte noin kärttysiä

http://www.thepiton.com/images/2007/08/30/roadrage1.jpg
Motoristit