asiaa kiekoista

runko jo mahdollisesti löydetty, joten ajattelin kysellä jo valmiiksi erilaisista vanteista. Korkea vai matalaprofiiliset vanteet? mitä eroja? (korkeaprofiiliset ottavat ainakin enemmmän sivuttais tuulta). tuntuuko ajossa muuten suuria eroja? entä kestävyys?

no sitten kun on valittu matala tai korkeaprofiiliset vanteet, niin seuravaksi mietitään mistä ostaa ja paljon maksaa…? budjetti sadasta eurosta - n. kahteen sataan? onko riittävä?
fixi navalla, miksei myös flip-flop kävisi. onko matalalla ja korkeaprofiili kiekoilla paljon hinta eroa?

joitain hyviä kauppoja josta saisi tuollaisia vanteita voisi porukka linkitellä.
Korkeaprofiiliset on kyllä perhanan hyvän näköiset!

Korkeaprofiilinen vanne on jäykempi ja tavallaan sen mukavuus on huonompi. - Ja tämäkin näkökulma riippuu tietenkin kuskin painosta ja erityisesti siitä, mitä hän siltä kiekolta oikeastaan haluaa.

Looginen yhdistelmä on korkeat laipat navassa ja korkeaprofiilinen vanne, tai matalaprofiiliset navat ja matala joustavampi vanne. Sillä erilaisella muodolla on vain haettu määrättyjä ominaisuuksia kiekkoon. Eri painoiset kuljettajat sitten arvottavat nämä ominaisuudet kukin haluamallaan tavalla.

Toinen ei ole parempi toista, eikä samassa laatuluokassa voida myöskään sanoa, että toinen olisi edes kestävämpi kuin toinen. Noiden arvottaminen noin olisi samaa, kuin väittäisi puvun numeroa 58 olevan “parempi” kuin saman puvun numeroa 52.

Ajossa siis tuntuu eroja, ja hyvässä laatuluokassa kestävyydessä ei ole eroja.

Noin yleensä maantiekuskit - koska rungot ovat jäykempiä nykyään kuin ohuiden teräsrunkojen aikakaudella - ottavat sen jouston siihen kiekkoon valitsemalla matalia vanteita. Niiden ajomukavuuden sanotaan olevan paremman.

Ratageometrialla varustetulla fiksillä poukkoileva saattaa arvostaa kiekon mahdollisimman suurta jäykkyyttä joka suuntaan, ja valita maksimaalisen korkeaprofiiliset vanteet. Noihin kannattaa sitten tietenkin vielä yhdistää isolaippaiset navat, että vaikutus tehostuu.

Yleensä paras tulos melkein asiassa kuin asiassa on kahden ääripään välissä sijaitseva kompromissi.

Tuure

-.-

Pyörän pitää olla omistajansa mielestä hyvän näköinen. = Vastasit jo itse siihen, mitä haluat. :sunglasses:

Korkeaprofiiliset ovat myös usein toistasataa grammaa painavammat kuin matalammat (esim Velocity Deep-V vs Mavic Open Pro), eli myös käyttötarkoituksella on merkitystä valintaa tehdessä.

Ja useimmiten näissä perus fiksikiekoissa, etenkin edullisissa, on sillä korkeaprofiilisella vanteella ja korkeilla laipoilla haetut ominaisuudet ainoastaan ulkonäöllisiä, eikä mitään tiettyjä ajo-ominaisuuksia. Voisin myös väittää että moni(/suurinosa) fiksaajista ei edes huomaa yhtään mitään eroa onko sillä pyörässään matalat vai korkeat vanteet, tai onko ne perus tasoa vai hieman parempaa. Etenkin jos kiekko on kasattu hyvin.

itse en ainaakn mitään eroa edes huomaisi, vaan juurikin syyt korkeaprofiilisen ovat ulkonäölliset syyt. Ei tahtonu oikein löytyä Valkoisilla vanteilla olevia korkeaprifiilisia valmis kiekkoja? (mielellään jarrupinnalla). ajattelin ehkä näistä koota kiekot itselleni:

-On-One Large Flange Track Hub 32h Black - Front.
-On-One Large Flange Track Hub 32h Black - REAR.
-Velocity Deep-V - MSW - 700c.

navat hieman alle 50e kuljetettuna ja kehät hieman alle 150e kuljetettuna, titenkin tähän vielä pinnat + nippelit + mahdollinen kasaus, kun itsellä ei taidot riitä hyvään lopputulokseen…muutamia BMX- kiekkoja joskus kasannut, mutta…

^miltä tuollainen kokonaisuus vaikuttaa.?

olisiko jollain muuten asiaa tilata tuolta planet-x-warehouselta jotain itselleen? mielellään stadin alueelta, kun itsellä ei ole mahdollista tilata tuolta sivustolta tavaraa…voit laittaa privalla, jos on tarvetta!

Valkoisia cieccoja Ebayssä…

Itse kasaaminen on aina kannatettavaa mutta luultavasti irtoaa halvemmalla posteineen ja tulleineenkin (hinta+postikulut = X kertaa tullit 1.047 = XX kertaa ALV 1.22 = XXX€) tuolta. ^

melkeinpä kannattaa harkita esim Eighthinch Julianeja tai tämmöisetkin ois tarjolla?

mika - 15:46, 18.10.2009 » Voisin myös väittää että moni(/suurinosa) fiksaajista ei edes huomaa yhtään mitään eroa onko sillä pyörässään matalat vai korkeat vanteet, tai onko ne perus tasoa vai hieman parempaa.
Mä kyllä väitän huomanneeni eron kiekkojen jäykkyydessä kun olen ajellut korkealaippaisista navoista ja 30mm kehistä kasatuilla ja toisaalta matalilla navoilla matalille kehille kasatuilla kiekoilla. Jälkimmäiset 'elää' ihan toisella tavalla, vaikka painan reilusti alle 80 kiloa.

Nyt kun olen speksaillut uusia kiekkoja niin luultavasti yhdistelmä tulee olemaan korkeat kehät (Rigida DP18) ja matalalaippaiset navat (Mack).