Asennushanskat

Mitkäs on teidän suosikit? Ite oon tähän asti mennyt ihan EuroShopperin bulkkihanskoilla, mut harrastuksen edistyessä on tullut mieleen, et vois kai noihin hanskoihinkin hiukan panostaa.

Kevyet sunnuntaiasennukset on vielä sujunut ES:illä ihan hyvin, mut asennustahdin kiihtyessä vois kiinnittää hiukan enemmän huomiota tatsiin ja kestävyyteen. Millä hanskoilla on paras kestävyys-tuntuma -suhde?

No, bärkkele.

Enpä ole tajunnut että keinosiementäjän hanskathan ovat asennushommissa aivan mustit. Päivän ahaa-elämys ja valopilkku on jo siis saavutettu. Tästä on hyvä jatkaa.

-Juissi-

Eihän ne siemennyshanskat mitään kestä, ja harvemmin tarvii olkavarsi suojata ketjurasvalta.

Monien kokeiluiden jälkeen päädyin K- Raudan oman merkin puutarhakäsineisiin. Oisko ollu joku nitriili pinnoite tjsp. Puoliks vaalea, tarttumapinta sininen. Hinta 2,5e. Aluks hieman jäykät, lopuks alkaa haisemaan. Kestää noin kuukauden päivittäistä käyttöä eli noin 160h. Kokoja löytyy muistaakseni 7-13 eli kaikille luulis löytyvän sopiva. Parhaimmillaan viikon käytön jälkeen. Nämä hanskat yleiskäyttöön.

Tollaset lateksihanskat on erinomaiset laakereiden asennukseen ja muihin hommiin missä pitää olla tarkka ja läträtä rasvojen kanssa. Huono puoli on kestävyydessä.

edit. Varmaan aika sama tuote toi k-raudan hanska kuin tämä. Maksaa vain enemmän ja on väriltään sininen.

Minulla ainakin on perinteisesti mennyt ton puutarhuripuolen kanssa hermot pikkuaskareissa, joissa pitää harrastaa edes jonkinlaista tarkkuutta. Ihan sama kuinka ohuet rukkaset mainostavat olevansa.

Olkavarret tietenkin kannattaa suojata aina kun siihen on vain suinkin mahdollisuus :slight_smile:

Aika usein jää laiskana, joskin impulsiivisena poikana hanskat käyttämättä, mikä tietty kostautuu myöhemmin käsiä jynssätessä.

Mulla oli kesällä kanssa joku alepan bulkkilaatikko tuollaisia ohuita kumihanskoja. Ne eivät kuitenkaan tuntuneet kestävän juuri mitään ja eritysesti vaseliini tuntui olevan vihollisensa. Eli juuri laakereita sun muita rasvaillessa nuo tuntuivat haperoituvan ja repeävän alta aikayksikön. Tosin, eikö juurikin vaseliini heikennäkin lateksia?

Jostain tarttui matkaan erittäin tiukasti käteen istuvat vähän paksummat kumihanskat, joissa kangasresori ja tarttumapintaa sormissa. Ihan ässät ovat olleet - noita vissiin käytetään jossain tuontantolinjoilla, jossa kättä pitää suojata, mutta sorminäppäryydestä ei voi tinkiä. Ainoa ongelma on, että eivät ole ikuiset. Ahkeran käytön jäljiltä alkavat olla melkoisen saastaiset ja taitaapi nyt tuo kumi jo vähän falskata kun kädet ovat kevyesti likaiset käytön jälkeen. Tai sitten olen vain onnistunut mähnäämään nuo myös sisältä. Jos olisin himassa katsoisin minkä merkkiset ovat.

Perusjuttuhin oon käyttänyt näitä.

Näpräämistä varten oon kähveltänyt kertakäyttönitriilihanskoja töistä.

Ne puutarhanäppylähanskat on aika surkeita mutta nää toimii:

myy mm. Tarjoustalo jotain eur 2.50 pari.

Mukavat käyttää, kestävät pyöräöljyjä ja -rasvoja jonkun aikaa, mutta kuluvat sitten puhki, useimmin oikean käden sormista eli sitten laatikoissa pöyrii kaverittomia vasemman käden hanskoja. Ankeina aikoina kaverittomia voi joka toisen kääntää nurinpäin niin siitä saa oikean käden hanskan…

Klasulta yleishanskoiksi nuo mainitut Tegerat ja samasta puodista paketti kertakäyttölatekseja pienempään näpräämiseen sekä maalailuhommiin…

Kertakäyttölatekseja pidän vain ketjun kanssa sählätessä. Joskus pidän huonoiksi osoittautuneita hiihtohanskoja, kun kylmässä varastossa pudottelen pultteja ja muttereita varaston pimeisiin nurkkiin.

Käytin kerran noita ES hanskoja, asennushommiin. Ei lainkaan paskempi idea muuten, mutta se käsien hikoaminen on ihan oikea ja pidemmän päälle vituttava ilmiö.

Suosittelen kyllä jonkinlaisia asennushanskoja oikeasti kokeilemaan, poikkeuksellisen mukavaa kun ei ote lipsu muttereista jne.

Patenttiratkaisu: käsien rasvaaminen ennen fillariremonttia jollain kelvollisella rasvaisella rasvalla helpottaa suunnattomasti käsien pesua jälkikäteen.

Kelvollisia kertakäyttöhanskoja saa kaupoista, jotka myyvät laboratoriotarvikkeita. Märkäkemiassa tarvittavat ohuet hanskat ovat melkoisen kestäviä. Niitä saa joskus myös hyvin varustetuista apteekeista.

^word; noita labrahanskoja roudaan aina mahdollisuuden tullen anopilta apteekista. Kestävät ja hikoilevat vähemmän kuin peruslateksikintaat.

Kertakäyttöhanskoista nitriiliä sisältävät ovat huomattavasti parempia kuin perus lateksiset. Niillä tulee tehtyä likaisemmat hommat kotona, näppituntuma säilyy hyvänä ja ei tarvitse pestä käsiä. Pidän yleensä laukussa myös muutamaa paria mukana tien päällä tehtäviä remontteja varten. Ei tarvi tuskailla ketjurasvaisilla käsillä gripeillä.

jarkko - 13:14, 1.2.2011 » Patenttiratkaisu: käsien rasvaaminen ennen fillariremonttia jollain kelvollisella rasvaisella rasvalla helpottaa suunnattomasti käsien pesua jälkikäteen.
Työjarruja en ole koskaan oppinut käyttämään ja menenkin tällä raksahommissa opitulla tavalla aina kun muistan. En tosin useinkaan jaksa/muista, mutta aina ovat kädet riittävästi puhdistuneet. Ei ole niin justiinsa. Jotain narinaa on toki tullut joskus puoliskolta kun muksujen vaatteisiin ilmenstynyt mustia läikkiä kylkiin kainaloiden lähettyville ;)

Jos hanskoja tulee käytettyä niin keltaiset tiskihanskat(ne “paksusta” muovista) tai puutarhahanskat ovat toimivia. Noi ohuet hanskat ekassa viestissä on vaikea laittaa ja poistaa kädestä(jos haluaa useammin kuin kerran käyttää) verrattuna noihin muihin vaihtoehtoihin.

itse ostin laatikon OIKEITA polkupyörän korjaushanskoja ettei vaan tulisi tässäkään tehtyä virhettä.
http://www.parktool.com/uploads/thumbnails/uploads/products/c3c4731b69278dfca9c0c946cebfc78fb4af510e_430x390.jpg

Käytän näitä sottaisimmissa hommissa; ketju-, vaihtaja- ja laakerihommissa, muut ruuvailut yms. vedän luojan pinnoitteella. Hikoilua voi välttää jos on kierrossa muutama pari.

Lisäksi nitromorssi hommiin on paksummat kumihanskat sekä nahkaiset kiillotus- ja hitsaus- ja rälläköintijuttuihin.

^Näyttävät täysin normaaleilta laboratorioissa käytettäviltä nitriilihanskoilta. Mutta onhan ne heti mekaanikon hanskatkin kun on Park Toolin pakkauksessa :wink: Joka tapauksessa just tollaset toimii hyvin.

Tulee yleensä pidettyä K-raudasta löytyneitä ohuita asennushanskoja, joissa kämmenpuoli on kumia ja päällipuoli ohutta venyvää kangasta joka hengittää erinomaisesti. Eivät hiosta pidemmässäkään rupeamassa niin älyttömästi, kestävät yllättävän hyvin ja ainakin itse olen esim laakerinkuulat saanut kuppeihin noiden kanssa. Ainakin täällä noita roikkuu laatoitusosastolla myös hanskaosaston lisäksi. Lienevät siihen tarjoitettuja alunperin. Väri on tummanpuhuva musta / harmaa.

Panohanskat.