APUA! Runko poikki!

No niin gurut, nyt se olmon takakolmio anto periks… :frowning:

Löytysköhän joku, kuka osais juottaa tuon läjään…? Kuvia: 1, 2, 3, 4, 5

Auttakkee.

Janne p. nol viis nol 411 7400

Voi helvetti. Olmo minkä teit!

Synkkää. Ja eikö sulta jo mennyt joku Rossin poikki joskus aiemmin…?

Voisin kuvitella, että ammattirakentaja vaihtaisi kokonaan uuden muhvin tohon tilalle ja juottaisi takakolmion putket siihen uudestaan kiinni mutta onko tässä maassa ketään joka tekee tollaisia korjauksia?

juottamisesta mä en tiedä midis, mutta hitsaamalla tuo ainakin pitäisi saada ehjättyä ja kestämään.

pieni sauma siitä operaatiosta tietty jää, mutta jos löydät ammattilaisen tekemään sen ja vielä alkuperäisen sävyistä paikkamaalia niin ei sitä tyhmempi huomaa korjatuksi ellei tiedä.

Juu, näin kävi… Ei näkyy kestä oikein rungot. :frowning:

Hitsaus ois ihan ok vaihtoehto muuten, mut epäilen, että kovajuotettu muhvi ei oikein pidä ajatuksesta…

Mitä muhville hitsaamisesta kävisi?

basti - 15:35, 20.5.2009 » Mitä muhville hitsaamisesta kävisi?
Itse muhville ei kuinkaan, mutta juotettaessa käytetty lisäaine(messinki?) voisi muuttua taas juoksevaksi ja liitos heikentyä. Mutta en kyllä usko, että ongelmia tulisi, se on kuitenkin niin pieni alue, joka hitsatessa oikeen tosissaan lämpenee.

Mutta ongelmaksi voisi perjaatteessa muodostua sekin, että kun cromoa hitsaa niin mikrorakenne sauman vieressä muuttuu, ja vaikka sauma kestää, voi metalli murtua siitä vierestä entistä helpommin. Ongelmasta pääsisi, kun suorittaisi jälkipäästön, eli lämmittäisi sitä kaasulla sopivasti ja jäähdyttelisi sitten rauhassa. Siinä ei enää pieni paikkamaalaus riittäisi.
Tuo on kyllä lähinnä pelkkää teoriaa. Käytännössä moottoripyörienkin runkoja kuulemma hitsataan ilman sen kummempaa päästämistä ja vielä ihan normaalilla mustan raudan langallakin ja hyvin kestää. Johtuisiko nuo käytännön kokemukset sitten siitä, että rungoissa käytetyissä seoksissa taitaa olla aika vähän kromia, rosteria hitsattaessa se murtuminen on ihan oikea ongelma.

Mä en kyllä oo mikään asiantuntija, mutta näin oon ymmärtäny.

Kyllä se juotoksen lisäaine taas uudestaan jähmettyy kun muhvi jäähtyy, tuskin se sieltä liitoksesta sentään ulos lorahtaa, kapillaari-ilmiö sen on sinne alunperinkin kuljettanut.
Ainahan hitsisauma hajotessaan hajoaa sauman vierestä, täytyy hitsata kertakaikkiaan väärin, että sen saa itse saumasta hajoamaan. Mitä paremmat tiedot löytyy käytetystä teräslaadusta, sen paremmin tuo homma hoitunee. Joku ChopperOlli korjannee ton vasemmalla kädellä, silmät sidottuna.

Enkä itekään ole tosiaankaan mikään asiantuntija, hitsausduunissa en vuotta pitempään viihtyny ja juotoshommat on aika vieraita. Mutta Ollin kommentteja odotellessa…

Kyllähän tuon tuosta Tigillä saa nippuun hitsattua. Mutta koska alkuperäinenkin
metalli on katkennut, saattaa se pettää uudelleen vaikka sen hyvin hitsaisikin.
Tuosta messingin karkaamisesta juotoksesta ei kannata olla huolissaan, olen itse
yrittänyt purkaa jotain messinkin muhvauksia ja aina ne on saanut hakata ihan
muodottomiksi/päreiksi vaikka on kaasulla punahehkuiseksi ensin kuumentanut.

-Olli

Juotoksista ei tosissaan tarvi huolta kantaa imo. Vaikka ton tuuttais kovillakin lämmöillä, niin kohtuullisen pieni ala hitsattavan kohdan ympäriltä pääsee edes punahehkuun. Kovajuotteissa käsittääkseni käytetään seosaineita, jotka vaikuttavat sulamispisteeseen, mutta jotka palavat pois juotettaessa, niiden tarkasta sulamispisteestä tämän jälkeen en tiedä, mutta aika tosissaan niitä on saanut irroitella, ja omat juotokseni tuskin ovat olleet samaa kaliiperia Olmon runkojuotosten kanssa.

Hitsauksen kestävyydenkin suhteen uskaltaisin olla kohtuu optimistinen, murtuma näyttäis olevan aika siististi saumassa.

Austeniittisella lisäaineella voidaan selvitä ilman sen kummempia lämpökäsittelyjä jälkeenpäin.