AMA: Tunturi Equillar / monstercross / kännipyörä

Johonkin niille huitteille mittailin jonkun muun ton aikakauden alumiinisen Tunturin keulan.

Saatto olla inan vähemmänkin, ku täällä sanotaan, että 410-415 olis 63 mm joustokeulan joustokorjattu jäykkä korvike.

Manninen muistais salettiin ulkoo mutta ite heittelisin lonkalta että että 400mm nurkilla pyörii Kayapon/Equillarin jäykkä keula. Lyhythän se on ja kulmat jyrkkiä maastoajoon, en mä sitä.

Jeah, pääsenpäs vähän pätemään tähänkin ketjuun.
Ainaskin tuosta taannoin myymästäni Kayapon teräiskeulasta itte mittailin A-C:ksi 405 mm.
Ja oisko toi Eastoni sitte sen jotakuinki 395, vai mitä nuo kyklorossikeket nyssit onkaa.

Upee peli Karella kyllä! :ok_hand:

Mulla on jostakin kumman syystä kuvakaappaus jostakin mannisen kommentista, jossa hän mainitsi vakiokeulan mitaksi just 405mm.

Easton EC90X on 395 mm A-C, ja orkkiskeula silmämääräisesti sentin sisällä siitä eli 405 mm hyvin lähellä totuutta, myös ajotuntuman mukaan.

Olispa mullakin enemmän kuvakaappauksia mannisen kommenteista. Elämäni saattaisi olla paljon paremmalla tollalla kuin nyt.

Koska Mannisesta puhe:

image

5 Likes


Valoista lähtiessä räks.

Tämä on sellainen pyörä, että tekis mieli korjauttaa, mutta onhan tuo haastavassa paikassa ja pitää kaapia kerroksia ensin.

Vastaavaa runkoa vähän vaikea löytää: ratahahlot, korkea keskiö, tilaa krossikumeille, cantitapit, 135 mm perä ja suora emäputki. Ideoita?

:fearful:
Yokee kehiin vaa

Ps myy mulle toi easton kekke

Juu siis Kongan 45mm yoke just hyvä jossei meinaa jatkossakaan laittaa 26". Menee samalla tuo koko kohta uusiks kun voi olla muutenkin haperoa. Laitauta samalla uudet chainstaytkin.

Kun tämä sanoi räks tiesin ettei korjaamisessa ole järkeä. Paljon ajettu ysärirunko, pari lommoa, omituiset clearancet jne.

Sitten heitin järjen sivuun ja ajattelin tunteella. Kuitenkin pari VPCX-kokonaisvoittoa ja monta yhteistä vuotta takana, paljon huolettomia ja monipuolisia kilsoja, kunniakas lähettimenneisyys ja silleen. Eikä näitä vanhoja Equillareja tehdä lisää.

Puolen vuoden harkinta-ajan jälkeen tämä päätyi siis ranchille. Siellä oli Otto, siellä oli se Tunturin vanha jigi jossa tämä runko on syntynyt ja siellä oli 19-millistä cromoa. Rotsaus ja feissaus kaupan päälle, kohtuullinen korvaus suomalaisesta indie-käsityöstä ja sillä hyvä.

Itse pesin juoksuttimet pois, litistin putkea ja laitoin muutaman kerroksen lakkaa päälle.

Voihan tämä jostain muusta kohdasta vielä hajota, mutta kohta vedetään taas.

51 Likes

Oikein tehty Kare

Monia asioita ei kannata ajatella järjellä. Varsinkaan harrasteita. Hyvin tehty.

1 Like

Komppaan. Ylivoimainen suosikkipyörä foorumilta.
Hienoa, että korjauksen jälkeenkin on

Blockquote
dropoutit: viilatut, pelivaraa riittämättömät 5 mm.

Kaunista.

Mikä pahan tappais. Tällähän olen ajellut jonkun aikaa. Takakiekko oli kesän hoidossa velobiassa - sen päälle kaatui ihminen ja piti vaihtaa kehä. Se on harmi koska kiekot oli og-Okkan kasaamat ja minttikunnossa yli 15 v palvelun jälkeen. No Fixie Incin vanhan ajan hyvät navat rullaa edelleen. Kehäksi tuli tollanen ruma mutta fiksu, enkä minä jarrupintaa tartte. Yksi brakeless-pyörä pitää käsittääkseni isukin nuorena.

White-rotta-tolppa on kirpparilta ja satulana lasista tehty kiinasatula. Muoto on täydellinen mun perseelle mutta ei sillä ajaa voi, uusi jo odottaa.

Takaloksussa on reikä ja sieltä se ainakin vuotaa housuille.

Yritin rakentaa tästä krossaria kippuratangolla mutta kuitukeulalla etupää laski sentin ja dropilla ajoasento laski monta senttiä, niin eihän sillä ajaa voinut. Laitoin dropin pomppikseen, se on siinä parempi.

Krossikumit tähän kyllä mahtuu, mutta loksujen kanssa taakse nätisti vain 28, joten niillä mennään.

14 Likes

Hieno pyörä tämä näin! Asennetta kuvastaa hyvin tuo tartsiklemmari jarrutapin alla. Oma Equillar enemmän hobocross moodissa.
T. Kaima

1 Like

Perin juurin gäyhiä, rakkauvvella korjuutettu ja käytännöllisen oloinen ekvilaarikiintokonversiovimpain siinä niin!

Pakko kysyä, että mitkä nuo tartsin alentamisen mahdollistavat klämpit mahtavat oikein olla?
Itse koittanut googlea erimoisilla hakusanoilla vaivaten etsiskellä moisia, mutta eip oo noin jämyn ja pätevän oloisia vielä sattunut eteen.

Kauan sitten kun On-One oli vielä juttu se myi nauruhalvalla tollasia simppeleitä Minouran tartseja, joiden poropietari-klämpit on tarkoitettu keulaan ilman kiinnikkeitä. Tyyliin kuitu- tai teräsputki. Ostin ehkä kolme. Yksi on vielä Epulla polkumoottorisahatelineenä ja toinen on tossa. Ei toi tartsi cantitappeihin sopiskaan.

1 Like