AMA: Norosthairs eli setämiehen go to anywhere -pyörä

Kyllä mä luulen, että omaan piikkiin meni, mutta katotaan nyt. Kaveri joka Cycloa Bicyclesiä pyöritti, elättää itsensä nykyään vetämällä pyöräretkiä Gironassa jenkkituristeille Bikecat-nimisessä firmassa ja duunit on arvatenkin vähissä nyt. Tarjoutui kyllä maksamaan kulut heti, kun vaan kykenee, mutta en ehkä kehtaa olla käsi ojossa, kun olen vuosien mittaan tutustunut häneen vähän liian hyvin, vaikka ei ollakaan koskaan tavattu. Eetu oli halpa, koska ei ollut itse ihan tyytyväinen lopputulokseen.

Runkohommat on katkolla, koska siinä italialaisessa pajassa, missä Cyclon rungot kasattiin, porukka vaihtui pari vuotta sitten ja hommat alkoi kusemaan. Cyclo joutui perumaan kaupat kolmesta viimeisestä tilatusta rungosta ja palauttamaan käsirahat asiakkailleen, mutta ei saanut ennakkomaksujaan pajalta, joten riitautui niiden kanssa. Arvatenkin kyseinen paja ei ollut kiinnostunut enstisen porukan aikaisesta takuukeissistä. Uutta pajaa ei löytynyt. Jonkun kanssa testasi pari runkoa, mutta ei ollut tyytyväinen.

Ihan pikkasen mä itse spekuloisin myös sitä, että halusinko rungon tehtäväksi liian keposasta tavarasta mun käyttöön nähden.

stenu - 6:57, 22.4.2020 » Kyllä mä luulen, että omaan piikkiin meni, mutta katotaan nyt. Kaveri joka Cycloa Bicyclesiä pyöritti, elättää itsensä nykyään vetämällä pyöräretkiä Gironassa jenkkituristeille Bikecat-nimisessä firmassa ja duunit on arvatenkin vähissä nyt. Tarjoutui kyllä maksamaan kulut heti, kun vaan kykenee, mutta en ehkä kehtaa olla käsi ojossa, kun olen vuosien mittaan tutustunut häneen vähän liian hyvin, vaikka ei ollakaan koskaan tavattu. Eetu oli halpa, koska ei ollut itse ihan tyytyväinen lopputulokseen. Runkohommat on katkolla, koska siinä italialaisessa pajassa, missä Cyclon rungot kasattiin, porukka vaihtui pari vuotta sitten ja hommat alkoi kusemaan. Cyclo joutui perumaan kaupat kolmesta viimeisestä tilatusta rungosta ja palauttamaan käsirahat asiakkailleen, mutta ei saanut ennakkomaksujaan pajalta, joten riitautui niiden kanssa. Arvatenkin kyseinen paja ei ollut kiinnostunut enstisen porukan aikaisesta takuukeissistä. Uutta pajaa ei löytynyt. Jonkun kanssa testasi pari runkoa, mutta ei ollut tyytyväinen. Ihan pikkasen mä itse spekuloisin myös sitä, että halusinko rungon tehtäväksi liian keposasta tavarasta mun käyttöön nähden.
Turha kai sitä on spekuloida, että onko runko liian ohkasta, jos hitsisauma murtuu. Jos katot tota eetun tigaamaa saumaa orkkikseen verrattuna niin pystyt varmaan huomaamaan jotain eroa esimerkiksi sauman paksuudessa. Eri juttu olisi jos ois putki haljennut, mutta niinhän tossa ei käynyt.
josbanse - 8:58, 22.4.2020 »
stenu - 6:57, 22.4.2020 » Kyllä mä luulen, että omaan piikkiin meni, mutta katotaan nyt. Kaveri joka Cycloa Bicyclesiä pyöritti, elättää itsensä nykyään vetämällä pyöräretkiä Gironassa jenkkituristeille Bikecat-nimisessä firmassa ja duunit on arvatenkin vähissä nyt. Tarjoutui kyllä maksamaan kulut heti, kun vaan kykenee, mutta en ehkä kehtaa olla käsi ojossa, kun olen vuosien mittaan tutustunut häneen vähän liian hyvin, vaikka ei ollakaan koskaan tavattu. Eetu oli halpa, koska ei ollut itse ihan tyytyväinen lopputulokseen. Runkohommat on katkolla, koska siinä italialaisessa pajassa, missä Cyclon rungot kasattiin, porukka vaihtui pari vuotta sitten ja hommat alkoi kusemaan. Cyclo joutui perumaan kaupat kolmesta viimeisestä tilatusta rungosta ja palauttamaan käsirahat asiakkailleen, mutta ei saanut ennakkomaksujaan pajalta, joten riitautui niiden kanssa. Arvatenkin kyseinen paja ei ollut kiinnostunut enstisen porukan aikaisesta takuukeissistä. Uutta pajaa ei löytynyt. Jonkun kanssa testasi pari runkoa, mutta ei ollut tyytyväinen. Ihan pikkasen mä itse spekuloisin myös sitä, että halusinko rungon tehtäväksi liian keposasta tavarasta mun käyttöön nähden.
Turha kai sitä on spekuloida, että onko runko liian ohkasta, jos hitsisauma murtuu. Jos katot tota eetun tigaamaa saumaa orkkikseen verrattuna niin pystyt varmaan huomaamaan jotain eroa esimerkiksi sauman paksuudessa. Eri juttu olisi jos ois putki haljennut, mutta niinhän tossa ei käynyt.
tsekkailin noi saumat ja näytti, että vasemmalla puolella runkoa putket oli hitsattu yhteen syöttämättä tarpeeksi lisäainetta. sauma oli selkeesti kuopalla. se sitten repes auki ja ratkeema kiersi putken ympäri. esim. viistoputken saumat oli selkeesti paremmat. en sano, että mun saumat oli hirveän hyviä, selkeästi joudun vielä maksaan oppirahoja rosterin kanssa.

hyvännägöstä toimintaa!

Joo lähinnä mietin putken paksuuden suhteen sitä, että toi vaakaputki on mustaakseni 0,6 tai 0,7 mm päistä eli samaa paksuusluokkaa kuin Zona keskeltä. Kuvittelin, että kun on ohuempi pinta hitsattavana, niin pysyisi kiinni huonommin, mutta en tosiaan tiedä noista jutuista tarpeeksi ja tosiaan kevyen oloisesti se alareuna oli täytetty.

Paikkaväri on vähän sinisempi kuin alkuperäinen. Siistin isoimmat chipit samalla ja vedin 2k-lakan päälle. Origaanlihaarukkaa pitää vähän vielä meikata. Kävin tänään rytyyttämässä juurakkoa ja pellonlaitaa ja vielä on yhtenä kappaleena. Kulki suoraan myös ilman käsiä eli lopputulos tuntuis toimivan. Kiitos vielä Eetulle!

https://live.staticflickr.com/65535/49805137408_9874742fd7_k.jpg

Nice ja kai sitä nyt kuka vaan vois umpitankoa räkiä meneen mut on erikseen ne jotka tuollaisia hitsuuttelee.

Taisin nähdä tämän tänään Mäntymäentiellä ajossa, komea sinisen sävy näytti olevan auringossa!

^ Piipahdin duunissa ja poljin joskus puolen päivän jälkeen urheilutien kautta kotiin päin.

Hetki, missäs vaiheessa teräshaarukka vaihtui kuituiseen?

stenu - 10:28, 3.4.2020 » Mulla on tähän olemassa myös kevennyspäissäni viime syksynä ostamani Whisky No.7 CX -kuituhaarukka, mutta ton teräisen kanssa ajaminen on niin paljon kivempaa, että en ole sitä juurikaan käyttänyt.
:)
1 Like
Jani S - 11:09, 22.4.2020 » hyvännägöstä toimintaa!
stenu - 10:28, 3.4.2020 »

https://live.staticflickr.com/65535/48918569208_e6e4557cc2_k.jpg

ja ai että kun on hyvännägönen pyärä <3 siromalla keulalla mun mielestä helposti yks näteimpiä pyöriä tämäntyyppiseksi pyöräksi.

mahtava homma et sait näin pian takas kondikseen.

https://live.staticflickr.com/65535/48918569208_e6e4557cc2_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/49805137408_9874742fd7_k.jpg
Laitetaan nyt vierekkäin, ni on helpompi ihmetellä.
Teräskeula on kyllä hieno. Kuitukeulan mattapinta vähän häiritsee vaikka pyörä onkin asetettu ihan ihmeelliseen asentoon aurinkoon nähden. Rungon värisenä kuitukeula vois olla aika hieno.

Kiva että pyörä pääsi näin nopeesti takaisin kuntoon. Näyttää edelleenkin todella sopusuhtaiselta ja loppuun suunnitellulta setiltä.

Pablon pyynnöstä tässä paremmassa valossa ja autenttisemman näköisenä, koska pölyä jne. Työkalumaisempi musta ton kuitukeulan kanssa, mutta esimerkiksi jenkkityyliin pitkähkö vaakaputken yläpuolinen emäputken pätkä näyttää paremmalta teräskeulan kanssa, jos nyt oikein alkaa analysoimaan. Vois olla slouppaavampi runko ton kuituisen kanssa. Eilinen lenkki taas muistutti, miksi tykkään teräksisestä enemmän. Kunhan lakka kuivahtaa, niin saan sen takas paikoilleen.

https://live.staticflickr.com/65535/49807807578_20585a9133_k.jpg

Upea pyörä, onneksi kuntoutuminenkin järjestyi noin nopeasti!

Mites kuitu vs. teräskeula näin ajettavuuden näkökulmasta?

Ai että, hyvä että tuli nopeasti takaisin ajoon! Ja hyvältä näyttää kuitukeulallakin:)

Eepos_ - 9:59, 23.4.2020 » Mites kuitu vs. teräskeula näin ajettavuuden näkökulmasta?
Tykkään enemmän ajaa sen teräksisen kanssa. Mukavuudessa voi ehkä jotain pientä näennäistä eroa teräksisen hyväksi, mutta ne käyttäytyy jarruttaessa ja töyssyissä vähän eri tavalla. Kuituinen joustaa jostain sieltä ylhäältä ja teräksinen joustaa enemmän jaloista. Jarruttaessa kuituinen tahtoo taittua keulan alle, samoin esimerkiksi nimismiehenkiharaa ajaessa kuituiseen tulee sellainen vaakasuuntainen edestakainen liike, kun renkaan eteen tuleva möykky aiheuttaa keulan taipumisen taakse päin. Vastaavassa tilanteessa teräksinen joustaa yläviistoon eteenpäin ja pyörä käyttäytyy sen vuoksi hallitummin eikä se myöskään taitu alle jarruttaessa samalla tapaa.
1 Like

Vahvasti kasassa edelleen. Tuli nimittäin tilannekatsauksen tekeminen ajankohtaiseksi, kun vetäsin eilen kolmenkympin vauhdista otb:n unohtamani ojan seurauksena. Ei ratkennut. Eikä muuten edes solari, vaikka ilmassa olin ihan varma, että nyt napsahtaa.

Tämmönen hommeli. Kyllästyin chainsuckeihin tarvikecamagoolorattaiden kanssa. Ehkä ens syksynä voisi ajella jonkun krossikisan vaihteillakin. Nyt en ole viittinyt, koska Campan takavaihtajat ei kestä nyky-HelCX-ratoja.

https://live.staticflickr.com/65535/50632667548_38242641fa_k.jpg

Laita Ekar ja Maguran hydrovannejarrut B-) Muistaakseni Magura tekee noi Campan hydrojarrut eli pitäis toimia samoilla systeemeillä.