AMA: Fireline Ti

Aloitin kolme vuotta sitten Chumballa, pyristelin fillarin mittojen ja takahaarukanpäiden kanssa täällä, mutta nyt rauha tuntuisi laskeutuneen.

https://farm8.staticflickr.com/7502/15893706438_796d8e77b4_b.jpg

Runko: Titus Fireline (prototyyppi)
Ohjainlaakeri: Ritchey Pro
Stemmi: Syncros 80 mm
Tanko: On One Midge OS
Keula: Syncros
Jarrut: Avid BB7 MTB E:185 mm T:160 mm, Cane Creek Drop-V.
Satulatolppa: Thomson Elite layback 31,6
Tolpan panta: Salsa Lip Lock
Satula: Avatar
Keskiö: e13
Kammet: e13 XCX+ 180 mm
Polkimet: Crankbrothers Eggbeater
Kiekot: Fixie Inc Kick-flip / One Hour in Hell, DT Swiss Comp, Notubes Crest 29er.
Renkaat: Schwalbe Nobby Nic 2.35"
Eturatas: Absolute Black Oval 34t
Takaratas: Surly 19t
Ketju: Yumeya (ontot pinnit ja TiN-pintaa perkele!)

Kolmen vuoden aikana oon oppinu pyörän mitoista ja säädöistä yhtä sun toista. Oppirahaa ja aikaa on palanut, ja ironisesti palasin melko lähelle alkuvaiheitani matalahkon ja pitkän ajoasennon kanssa, mutta pyörän muu käytös on muuttunut selvästi paremmaksi.

https://farm9.staticflickr.com/8636/16081144465_c38bd50e4d_c.jpg

Tämänkin rungon kanssa kokeilin lyhyttä stemmiä ja lähes suoraa tolppaa, ja sekä tanko että satula olivat lisäksi liian korkealla. Semmosella pyörällä etenkin kiipeäminen oli tuskaa ja epätasaisuudet alkoivat hakata selkää.

Tuntuma tällä hetkellä on sellainen, että pyörällä voisi mennä pahemmistakin paikoista kuin mihin itse uskallan. Pidän tätä “kasvuvaraa” positiivisena seikkana.

https://farm8.staticflickr.com/7514/16045318576_e5b394672e_c.jpg

180 mm veivi ja soikea eturatas - äidin vähän erikoisen pojan valinnat:

https://farm9.staticflickr.com/8629/15893885550_3719ae8262_c.jpg

Ylänäkymä:

https://farm8.staticflickr.com/7469/15461484823_c36146757b_c.jpg

Toimisikohan takavaihtaja tällaisessa mössössä? Pyörä ei unohtunut ulos, olipahan vaan elementissään ajossa:

https://farm8.staticflickr.com/7512/15458930064_9bb654c315_c.jpg

Voimansiirron etupääkin oli “aero-koteloitu”. Eggbeaterien kyky toimia missä hyvänsä olosuhteissa on taianomainen:

https://farm8.staticflickr.com/7555/15893795398_b03dddcdf5_c.jpg

Kaikin puolin tosi hyvin menee:

https://farm8.staticflickr.com/7485/15895104039_189fbdc910_c.jpg

Ajaminen on paljon kivempaa kuskilleen sopivalla pyörällä.

Sul on kyl siistejä maastopyöriä. Ootko punninnu? Tekis mieli itekkin kokeilla tuollasta ovaalia eturatasta

Ihan helvetin kova.

Haaveet vuodelle 2015 -langasta:

kaukomieli - 14:00, 22.12.2014 » -29r
Joku tällänen mullekin kiitos.

Kiitos!

Tän paino alkaa ysillä. Midge ja BB7:t kahvoineen painaa jonkin verran eikä noi renkaatkaan mitään keventelysarjaa ole. Punnailen tarkemmin kunhan pyörä on taas puhdas. Tai ehkä vaihdan sitä ennen jarruiksi Hylexit. Ajaminen oli sunnuntaina pitkästä aikaa niin kivaa, että uskaltaisi panostaakin tähän pyörään.

Ovaalia eturatasta voin todellakin suositella. Varsinkin sinkulahommissa siitä on monenlaista iloa.

Koira Pyörä ja omistaja alkavat muistuttaa toisiaan.

en osaisi noin korkealla hytillä ajaa

mitä rumempi sitä parempi ajaa?

Ois kyllä tosi nätti vaihteilla, riserilla ja joustokeulalla mutta on se kyl hieno noinkin.

Erittäin hyvä. Tasapainoinen kokonaisuus.
Maastodroppi on helvetin toimiva peli, tiedän kokemuksesta. En keksi mitään viisasta sanottavaa, mutta kysynpä kuitenkin, että oliko sinulla tuo samainen keula käytössä jo kesän Syötteellä. Muistikuvat ovat jostakin muusta, mutta todennäköisesti olen harhassa. Menikö siellä muuten volttia tehdessä mikään rikki, muu kuin selkä?

edit. Tuosta soikiorattaasta; toisella foorumilla taisit sanailla aikoinaan, että olisiko järkeä/hyötyä kiinnittää se kenties eri asentoon, kuin mitä valmistaja on suunnitellut. Ajatuksena ymmärtääkseni parhaan hyödyn saanti hitaisiin, momenttia vaativiin hetkiin, liikkeelle lähtöihin yms. Onko se nyt käytössäsi sitten miten?

Hikky - 0:22, 23.12.2014 » Ois kyllä tosi nätti vaihteilla, riserilla ja joustokeulalla mutta on se kyl hieno noinkin.
+ juuri näin E: pysyykö tolla ohjaamolla mutavellissä pystyssä kun ei oo leveyttä millä kääntää

Hieno peli kyllä kaikin puolin.

Toista ohjaamosta sen verran, että onko iso käsi / miten mahtuu tangolle(netin mukaan huono tanko isolle kädelle)? Onko ohjaamon pituus / korkeus kuinka erilainen riseriin verrattuna?

Tekis nääs mieli muuttaa oma 29er dropille, mutta en osaa päättää…

Sama keula oli joo Syötteellä. Ohjainputkea oli vaan vieläkin enemmän, stemminä semmonen erittäin keuliva nysä ja tankokin oli pystymmässä. Mannisella on erittäin hyvä pointti, että korkealla ohjaamolla on paska ajaa. Tärskyssä tais satulatolpan säätö hajota tai ainakin luottamus siihen, Thomsonissa on kestävä nyökkäyssäätö ja pitkä tukialue kiskoille. :slight_smile:

Ratas on asennettu valmistajan ohjeen mukaan ja toimii helkkarin hyvin noin. Oon ajanu myös Biopace-tyylisesti asennetulla soikiolla ja siinä oli puolensa, mutta kattoopa nyt.

Oikein syvissä mudissa on kyllä loppunu ennemmin reisistä jerkku tai takapyörästä pito. Ohjaamon osalta ei oo loppunu vääntö, tässä on kottikärrymäisesti ihan hyvin vääntöä suhteessa leveyteen. Midgen alaotteen lyhyys vaatii vähän luottamusta siihen, ettei käsi putoa pois. Ihan hyvin siellä on tilaa, ja edestä/alhaalta tulevat tällit pikemminkin painavat kättä syvemmälle mutkiin kuin aiheuttavat tangon karkaamista.

Pyörän mitoitus riseristä dropille voi olla hankalaa, kuten tuli itsekin huomattua. Ei välttämättä toimi samalla rungolla kovin hyvin. Pitäis kokeilla tähän runkoon perinteistä stongaa, niin osaisi sanoa paremmin. Ainakin 100 mm stemmin se vaatisi.

Onhan tämä hieno. Yksi asia mietityttää: midge. Itseä kiinnostaisi, mutta näyttää jotenkin siltä, etten saisi siitä hyvää otetta mitenkään. Mitkä ovat edut riseriin tai normidroppiin verrattuna?

Hmm. Oon ehkä tylsä, mut mietin miltä tää näyttäis jos tankoteippi ois musta? Noi pienet punaset yksityiskohdat on siistejä, oikeestaan nii siistejä et mun mielestä toi tankoteippi vie vähän liikaa huomiota niiltä. Siisti ja mietitty kokonaisuus!

^^ Hupuilla toimii kuten hupuilta nyt tuntuu ajaminen. Droppia alaotteelle on aika vähän ja se on leveä. Mun mieltymys Midgeen johtuu siitä, että sillä ajaessa ranteet ei ole kipeytyneet. Eri otteet on kiva juttu pidempää matkaa ajaessa ja sinkulana ylämäkeen runttaaminen onnistuu mielestäni paremmin kuin normikorkeudelle asennetun perinteisen tangon kanssa. Normidropeissa on inasen liikaa pudotusta mun makuuni, eikä leveys riitä vääntämiseen.

^ Huomiota toi kieltämättä vie. Toi Dedan teippi tuntui vähän liukkaalta verrattuna aiempiin, joten se saattaa hyvinkin vaihtua. Mut voi olla, että punaiseksi jää kuitenkin. Punaisen teipin kontrasti mustiin kahvoihin on niin kiva.

Titaani säväyttää aina mutta;

yritin itse jossain vaiheessa ujosti ajella metsässä täysin samalla ohjaamo-( ja jarru-)setillä Haro Beasleyllä sekä fiksinä että vaparilla mutta ei siitä tullut yhtään mitään. Ajoasento oli mulle aivan liian etupainoinen ja keulan nostaminen todella työlästä. Mutta makuasioita tietty ja tässä näyttää olevan ohjaamo suhteellisen korkealla joka varmaan auttaa.

Ohjaamon korkeus puhuttaa. Täytynee ottaa ajokuvia eri otteilla, ylä- huppu- ja alaotteet ainakin. Pääasiallinen ote on alhaalla ja se on jonkin verran satulan alapuolella, mikä nykypäivänä ei näytä maastossa olevan lainkaan itsestäänselvyys. Mulla on semmonen 189 cm mittaa ja 92 cm sisäsauma, joten keskimittaiselle kaverille tämä varmastikin näyttää ja tuntuu “isän pyörältä”.

Runkohan on ainakin pykälän tai parin verran mulle liian pieni ja riserille suunniteltu, siksi emäputki on lyhyt ja kauneusvirheenä spacereita stemmin alla. Tämäkin antaa ohjaamosta korkean vaikutelman kuvissa. Mä jossain vaiheessa en ite tykänny tästä itsekään ja haaveilin Fargosta tai Gryphonista, mutta ajamisen riemu on vaikuttanut mieleeni ja oikeastaan pidän pyörän ulkonäöstä just tuollaisena kuin se nyt on.

Jussin mainitsema etupainoisuus on ollut mullekin maastodroppi-29erieni eri iteraatioissa ongelmakohta. Yritin korjata sitä jopa 40 mm stemmillä ja ohjaamoa korottamalla, mutta sitten tanko tuli putkelta runtatessa ja pump-trackeilla syliin, ja voimaa ei saanut polkimiin nousuissa. Pyörästä tuli suoraan sanottuna hirveä ajaa ja se olikin pitkään käyttämättä.
Ratkaisuksi löytyi yhdistelmänä 180 mm kammet, joiden vuoksi satulaa piti muutenkin laskea alaspäin, ja setback-tolppa, jolla satula siirtyi ainakin toisen mokoman taaksepäin. Lisäksi toi Syncrosin pitkä keula loivensi kulmia ja pidensi akseliväliä eteenpäin. Asento on makaavampi ja myös sen ansiosta painopiste ei ylitä etuakselia ihan vähällä. Perseen saa satulan taakse ilman venkoilua, jos tulee tiukka paikka.

Mittailen jossain vaiheessa stackin ja reachin, ja lisäksi tangon sijainnin sekä satulan ja keskiön korkeudet ja muut etäisyydet. Saadaan vähän numeroita peliin. Joku päällekkäiskuva krossarin ja katupyörän kanssa vois kans olla valaiseva.

monta kertaa oon tänään käyny ihailee näitä kuvia. henkkoht ajelisin tietenkin riserillä, mutta on kyl sielukas peli. ja sattumoisin tiiän että tääkin:

Lumikko - 22:55, 22.12.2014 » Aloitin kolme vuotta sitten [Chumballa](https://www.yksivaihde.net/old/10502)
saa osakseen aika [i]kovaa ajoa[/i] edelleen

Tämä oli muuten kiva kuulla! HX2 on pirun hyvä runko, rengastilaa muhkeasti ja loputtoman jäykkä. Ulkonäkö oli kans kohdallaan. Nykytietämykselläni olisin saanut sen toimimaan - pituusero ei ollut iso - mutta hyvä kuulla rungon olevan arvoisessaan käytössä.

Nyt olis mittoja.

Lattiasta satulan keskiosan päälle 1050 mm, tangon yläotteen päälle 1040 mm ja alaotteen etuosa (mihin peukalohanka tulee) 85 mm alempana.
Keskiön korkeus maasta akselin keskelle 315 mm. BBdrop 53 mm.
Stack: 610 mm
Reach: 426 mm