AMA: Dolan // Pink

Viime talvella ostettu Pre-cursa. Hinta ratkas aika paljon rungon hankinnassa. Käytettynä oli myös vaikea löytää itelle sopivan kokosta runkoa. En oo koskaan pitänyt tuosta Dolanin fontista, niin päädyin vähän hassuttelemaan teipillä. Dolanin ison logon peitin mattamaalilla maalatulla kontaktimuovilla. Rungon oma maali oli kuitenkin ihan hyvä, niin en viitsinyt sitä turmella. Kiekot kannutin mustaksi muutamien naarmujen jälkeen.

Jollakin ehkä jotain sanottavaa satulan asentoon. Voi olla että hakee vielä paikkaansa, mutta tähän mennessä tuntunu berpassa hyvältä, kun satula edessä ja etukennossa. Ranteissa vähän vähemmän hyvältä, mutta ei vielä kauheesti vaivannut.

Runko: Dolan Pre-cursa
Haarukka: Alpina Carbon track
Kiekot: Halo Aerowarrior
Voimansiirto: edessä Miche Primato, takana Halo, 48x17
Stemmi: Deda 70mm

http://karnijoki.com/Dolan/Dolan_2014_05.jpg
http://karnijoki.com/Dolan/Dolan_2014_03.jpg
http://karnijoki.com/Dolan/Dolan_2014_01.jpg
http://karnijoki.com/Dolan/Dolan_2014_04.jpg
pääkallo ja sateenkaari-pinata by Tuomas Korpi @ Pinata.fi

Ehkä foorumin siistein pyörä!

vahvat ed hardy -vibat tai en tiiä

Pinkit teipit on kyl kovat! Koko ohjaamo ja satulan kulma kyl vielä hakoteillä.

No huhhuh onhan se ruma

Hommaa suora tolppa ja laita satula sitten siihen keskelle. Tankokin vois olla parempi vaakatasossa osta riseri ja pidempi stemmi.

sweet! pink bikes are the best!

Ed tarrat pois muuten ihan je bs

Just hyvä että herättää mielipiteitä :slight_smile: Sitä en tajuu, miks kaikilla pitäis olla käsien pituudesta riippumatta satula keskellä ja hullut pitkä stemmi. Ja miks suora tanko tai riseri, jos se ei tunnu hyvältä. En mä nyt kuvaa varten rupee vääntää erilaisia asetuksia. Oishan toi bullhorni vaakatasossa nätimpi, mut ei nyt ainakaan ergonimisempi.

Jos toi satula on tuossa asennossa mukavimmillaan, niin hommaa toinen satula.

Tommonen satulakulma ja bulliksen kulma kertoo kyllä siitä, että ajoasennossa ei ole kaikki kunnossa. Mun veikkaus: satula liian edessä tuo sitä painoa sun käsille ja sit tuntuu siltä et kaadut eteenpäin joten bullis pitää jostaa pystyyn et on jotain, mitä vasten nojata. Ja satula on älyttömässä kulmassa joko siksi, että se vaan on sulle väärä satula tai sit siksi, että se on myös liian korkealla.

^Samaa mieltä.

Yleinen harhaluulo, että tangon nostaminen vähentäisi käsille tulevaa painoa. Itsellä on 58cm runko ja olen 185cm pitkä. Mulla on setbäckiä satulatolpassa tuplaten tohon sun tolppaan nähden, ja satula on asteikon mukaan niin takana kuin sen saa. Myös sen nokka on ehkä puolisen senttiä ylöspäin. Stemmi on 130mm pitkä. Ajoasento on juuri täydellinen kadulle, voisi olla pidempikin stemmi itseasiassa.

Annan sulle Kundokaani pikku läksyn, kokeile tätä: Aja pyörällä sopivaa 20-30km/h vauhtia ja irrota kädet tangosta nousematta pystyyn. Jos retkahdat eteenpäin, on jotain vialla ja pahasti. Itse voin irrottaa kädet kovemmastakin vauhdista ja vieläpä laskea niitä reilusti tangon alapuolelle, ilman että retkahdan eteenpäin.

Tässä vielä kuva setupista:

Nykyisin siis satula vielä hieman taaempana kuin kuvassa.

Tottakai se on ranteille rankkaa, kun tuolta satulalta valuu niiden varaan. Mulla on jäykkä alaselkä ja sitä on vaikea pyöristää, niin siks oon pitänyt satulaa tosi etukenossa. Toi satula ei tue tarpeeks reunoilta joten se tuntuu aika ikävältä välilihassa. Se on siks tosi eessä, että istuis enemmän istuinluilla. Eli oon suunnilleen samaa mieletä teidän kanssa.
Mut en tajuu miks mulla pitäis olla 130mm pitkä stemmi ja satula takana. Jos musta tuntuu hyvältä et tanko on lähellä, niin onko siinä jokin väärin?

Edit: Eikös satulan korkeus määräydy jalkojen pituuden mukaan. Eihän se voi olla kuin yhdellä korkeudella.

Kundokaani - 14:02, 3.8.2014 » Kova ranteille (tjsp) ... Mulla on jäykkä alaselkä ja sitä on vaikea pyöristää ... Mut en tajuu miks mulla pitäis olla 130mm pitkä stemmi ja satula takana. Jos musta tuntuu hyvältä et tanko on lähellä, niin onko siinä jokin väärin?
yleensä kannattaa korjata se ns root cause eikä vaan treidata isompi ongelma kasaan pienempiä...

Nooou shiit!! :smiley: Ei vaan, just hyvii neuvoja.

Satula takana siksi, että satulan paikalla asetetaan painopiste pyörän päällä. Sitä ei siis laiteta siihen, missä näyttää hyvältä, vaan siihen, missä kuski on tasapainossa pyörän päällä. Tässä menee intuitio ja käytäntö ristiin: jos ohjaamo tuntuu olevan liian kaukana, satulaa pitää siirtä ohjaamosta poispäin koska silloin kehon paino menee enemmän takapuolen päälle ja kädet pääsee vähemmällä.

Stemmit nyt yleensä katu- ja ratapyörissä on siellä 100mm:n hukakoilla sen takia, että liian lyhyellä stemmillä ohjaus tulee levottomaksi kun vipuvarsi on lyhyempi ja etupäällä liian vähän painoa.

Satulan korkeus oli arvaus sen takia, että monesti tuolla satulan etutiltillä kompensoidaan sitä, että satulassa on tukala istua kun se on liian korkealla. Eikä tässä tarvi olla kyse kun sentistä-parista. Sun tapauksessa varmaan vika on kumminkin tuossa liian kapeassa satulassa, vaihda se ensi tilassa.

RTZ: Kiitti, hyviä pointteja. Onhan painopisteellä salettiin merkitystä ajettavuuteen. Toi satulan taakse vetäminen vaatii notkeutta myös selkään, jotta yltää ohjaamoon, mutta kuulostaa järkevältä. Voi olla vaikee löytää hyvää asentoa tolla nykyisellä satulalla. Mitä oon kaverien pyöriä kokeillut, niin aika paljon parempiakin vaihtoehtoja istuimista löytyy. Voi olla että jos painopiste ois taaempana, niin toi nykyinen stemmi vois tuntuakin hätäseltä.

Niin ja onhan se kiva että pyörällä voi ajaa ilman käsiä. Tolla satulakulmalla se ei onnistu :smiley:

Top Dog: Onnistuu ku on tarpeeks hikiset bibsit :slight_smile:

Kuvittelin itseni pyörän päälle, kun katselin sivusta pyörän sivuprofiilia ja säädin sen mukaan. Tuolla satulalla ei oikein saanut säädettyä mukavaa asentoa. Satulan vetäminen ja kääntäminen taaksepäin paranti huomattavasti ajettavuutta. Voisin kuvitella että eri satulalla vois tuntua ihan ok:lta käyttää pari senttiä pidempää stemmiäkin.

Satulan laittaminen vaakatasoon tuntui siltä kuin valuisi satulalta taaksepän. Pieni etukeno tuntui edelleen että valuu satulan takareunasta yli, mutta silti käsille tuli enemmän painoa.

Sääditkö tankoa alaspäin? Ei sieltä takaa mihinkään tipahda :smiley: