AMA: Cinelli Mash Bolt

Tästä kyl tosi samaa mieltä, mut hyvin vahvoja vivahde-eroja näkyy esitystapojen välillä. Ironista musta että jengi täällä pyrkii valveutuneisuudellaan tekemään eroa just auton ropaajiin ja muuhun työukkomeininkiin, mut silti tollaset maskuliiniset primitiivit ei näemmä kestä kovin paljoo kritiikkiä

Minkä perusteella näitä ajopelejä oikein kuuluu sitten arvostella?

Oma estetiikkaan perustuva mielipiteeni osavalinnoista on, että stemmi vaakaan ja huput nykysen jarrukahvan tilalle niin tää olis erittäin raju, nyt ihan siisti. Kiekot on upeet. Stemmiä enemmän kuin tolppaa näyttää vähän hassulta ja kammet vois olla hip hopimmat, Omniumit, Pistard Airit tai jotain. Mut tietty jos se on hyvä noin, niin onnellisia ja vauhdikkaita kilsoja nykyiselle setupille.

Tämmönen radrace Kappstein vois olla kanssa aika raju värikoodauspala tähän.

Nimim. Oispa Boltti.

1 Like

Mun mielestä “ei sojostemmiä bro/lo-prohon” on säätönä esteettis-funktionalistinen: jos pyörään, jonka geometria on suunniteltu nimenomaan emäputkeltaan tavanomaista lyhyemmäksi ja siten ohjaamon osalta matalammaksi, joutuu laittamaan nousevan stemmin, on vaikutelma se, että on valittu kuskille liian aggressiivinen runko. Siis vähän niinkuin laittaisi Ferrariin vetokoukun ja muulin perään: kokonaisuus ei lunasta alustan herättämiä lupauksia.

Lisäksi asetelma “rungolla alas, stemmillä ylös, stongalla alas” -vuoristorata on lähtökohtaisesti hassu.

2 Likes

Vois myös muistaa, mikä on AMA-osion henki (osion sticky-postauksesta):

Avaa pyörällesi aihe, näytä kuvat, kerro speksit ja alistu arvostelulle

(Lihavointi mun.)

Eli tän osion ideana on tosiaan se, että esille laitettua pyörää arvostellaan. On outoa, jos siitä tulee helvettiin tai runkulle toivottamisen aihe, ja näille postailijoille suosittelisin vanhojen AMA-ketjujen lukemista ihan niinku keskustelukulttuurin juuriin tutustumismielessä.

Turhanpäivästä vittuilua en peräänkuuluta. Mutta olihan esim. niq:in huomautus ihan asiallisempi kuin aiheesta kummunneet lisäkommentit keskimääärin.

T: jos sun tarttee mennä alatyyliin, et ehkä ole kovin vahvalla pohjalla perääkuuluttamassa positiivisempaa ja asiallisempaa keskustelua.

2 Likes

Joo, eiköhän mun keskustelu Einon kanssa ollu tässä.

1 Like

En tiiä mut muuttaisitko ite hyvää ajoasentoa senttitolkulla vain koska joku jeppe netissä sanoo niin?

Naapurilla on musta porrasperä saab joka näyttää siltä että suorituskykyä löytyy ja jossa on säänpieksemä 80-lukulaisen kolho kulmikas suksiboksi katolla. Se on ihan vitun siisti auto just sen takia koska se on vähän epäkoherentti kasaus :cowboy_hat_face: :checkered_flag:

Kevät on uudistumisen aikaa ja hyvä hetki viedä konservatiiviset estetiikkanäkemykset pihalle tuulettumaan :sun_with_face:

3 Likes

No, voidaanko AMA-ketjuissa edelleen arvostella omien näkemyksien mukaan, vai ollaanko menossa siihen, että vain positiivinen olalletaputtelu on toivottavaa ja arvostelua olisi syytä välttää?

3 Likes

Täähän vertautuu randokuutioon audax-pyörän keuloilla tms. Loaded touringiin sopiva auto loaded touring -varusteilla.

Väärinpyöräilyslouppaava runko mukavuusstemmillä taas on sellainen esteettinen ristiriita, josta tulen vastaisuudessakin olemaan mieltä. Ja siis: toki jokainen laittaa ajoasennon sellaiseksi, että se on itselle hyvä. Mutta jos amaan laittaa arvosteltavaksi, niin silloin sitä pyörää saatetaan arvostella.

Ymmärrän Olli sun kohdalla, että 90°/50° kulmat kolahtaa, mut ei kai nyt fiksin tarvi näyttää raivaussahalta? Mun mielest on ok sanoo, että näyttää ihan kakalt jos pelkän kuvan kattominen tuntuu siltä kuin joku heittelis hiekkaa silmiin. Täällä puhutaan kuitenkin polkupyöristä eikä kenenkään lapsista. Jokainen voi käydä sitte jauhottaan pyöränsä arvostelijat siellä, missä ne ajo-ominaisuudet ja kikkelin pituus todella mitataan, eli älläreissä.

2 Likes

Koitin ehkä tapailla just tätä, että nimenomaan sitä olalletaputtelun ja konformismin hakemista olis laittaa ne samat thomsonit ja nittot vaateriin kuin kaikilla muillakin on sen kustannuksella että pyörä olis oikeasti hyvä vain valokuvissa

Täähän on myös ihan asia näkis että saattaa joutua vähän vakuuttelemaan kun tekee jotain toisin kuin on totuttu näkemään

1 Like

Kattokaas ny tätä kuvaa.

Eiks tossa nyt oo stemmi -6 asteessa?

Ymmärtäisin jotenki paremmin tän kitinän jonkun +10 asteen stemmin suhteen, mutta ei mikään -17 asteen stemmi ton vaakaputken linjan kanssa sovi yhteen yhtään sen paremmin.

2 Likes

Musta tässä oli sinänsä hyvä pointti et must on iha älyttömän siistiä yleisesti ottaen käyttää asioita väärin. XD vähä lapsellinen viehätys mut miettikää kui HC ois kattoo just nois auto jutuis vaik et joku vetäis jollai ferrarilla jotai rakennustarvikkeita möksälle tai jtn. Tai sama pyöräilyssä et joku ruokalähetti vetää I got the powerilla 14 tuntisii päivii, tai joku ilmestyy randoille pursuit geolla. Täs tapaukses must siistii et ylipäätää ajellaa jollai mashil vaik on ikää. Löis tähä ny viel jonku iha sojostemmin ja bmx tangon ja eläis unelmaa hitto :smiley: mun iskä ei koske pitkällä tikullakaan fikseihin puhumattakaan slickseistä tai rataväleistä.

Enkä mäkää nyt sillee sen puolesta oo että aina vaan sanottais positiivisia asioita kaikest, koska onhan tää ama.

hitto et tuli kyl kunno sekava teksti xD

EDIT:: nii vähä niiku se kuva joka kiertäny nettii jossa joku tyyppi istuu joenpenkas lambon katolla kalastamas.

8 Likes

Tarkalleen ottaen -7 :grin: Pakko sen verran kommentoida että mua ei ollenkaan ahdista tai harmita tän mun fillarin arvostelu, mutta yrittäkää olla vittuilematta toisillenne ja menemättä henkilökohtaisuuksiin.

Mitä tulee mun “fiksiuraan” niin se alkoi yli kakskyt vuotta sitten kun sain käsiini puolivahnigossa rata-Rossinin, mä en tiennyt fiksiskenestä yhtään mitään…kunhan ajelin kun se oli todella hauskaa. Enhän mä nykyäänkään tiedä mistään mitään vaikka oon oikeastaan koko elämäni pyöräilyä “harrastanut” :v:kunhan teen sitä mistä pidän = ajan fillarilla vuoden ympäri.

18 Likes

tää olikin topsulin paras hyvän mielen postaus ja AP otti ohjat että topiciin käsiinsä sweet!

6 Likes

Nyt kyllä melkoista.

#oispamässi

Jep, tällä foorumilla on hankala olla, jos tarkoitus on pelkästään nauttia harrastuksesta. Onhan meillä toki tuo “HMA” etuliite, mutta aika harva sitä kunnioittaa. Eli se paikka, jossa sais esitellä aikaansaannoksiaan on lähtökohtaisesti tarkoitettu roastaukseen. Tää on hieman luotaantyöntävä tapa rakentaa yhteisöä. “Mut elämässä ne pärjää, joilla on paksuin persnahka.”

Eli, olisko fiksumpaa jos meillä olis “bike check” osio, jossa sit erikseen pyydettäis roastaamista, jos sillä haluaa itseään huvittaa?

Ja sit jos roastaamisen ja ajoasento-ongelmista keskustelun ero on epäselvä, niin kannattaa lukee tää: https://theconversation.com/no-youre-not-entitled-to-your-opinion-9978

Sori viides edit-bumppaus.

1 Like

Onko se nyt niin pahasti roastattu jos yhden mielestä punainen tankonauha ei istu ja toisen mielestä stemmi sais olla ulkonäkösyistä aggrempi?

Mavihan on itsekin samalla kannalla et laskeva stemmi olis magee muttaku ei taivu. Ja toivoi kevyempää sävyä muiden keskinäiseen motkotukseen eikä pyöränsä arviointiin.

Ratkoisin itse tämän estetiikka-ajoasentodilemman jollain riser-droppitangolla kuten Surly Truck Stop, tai jopa bullhornilla.

tää on kyl joo ai samperi kui helkkarin hyvä idea

no helkkarin hyvä idea

ai samperi kun on paska idea.