ama: carraro grrizzly

tällainen tuli pelastettua uusiksen ulkokatoksesta. ensin huomio kiinnittyi ruosteettomaan, kelvollisilla takadropeilla varustettuun runkoon. hetken kolistelun jälkeen haarukka löytyi kilkkeineen ylähyllyltä. tavoitteena oli rakentaa mahdollisimman edullinen talvisinglespeed; sillä kuulemma pääsee pahemmassakin kelissä. v-jarrujen, kiekkojen, ohjaamon, kampien ja satulatolppa-istuincombon jälkeen kustannukset olivat n.20eur.
innolla projektin kimppuun. bb pyöri niin hyvin, että jätin koskematta. keulaan puhdistus ja irtokuulat, napoihin sama hoito. harvinaisempaan 21.1mm keulaan löytyi toisesta raadosta stemmi ja tanko. renkaat lainassa kaverilta.
kampien alkuperäinen ratas oli kiero, joten uushankintana voimansiirto. tähän menikin aika saatanan suhteettomasti massia. sinkulasetti, ketjuset ja eturatas (94 jaolla) kustansi 4 kertaa sen mitä muu pyörä.

https://public.sn2.livefilestore.com/y1pCpYeljT4rHE1yFHYlruUXO914gDGDKSjn8NBFLnXT5GQJlHKaAk3IVGBuN5tVG9c__71TDC1p3g-cJch97kvvg/IMG_0227.jpg?psid=1
https://public.sn2.livefilestore.com/y1pkZ8-J5peEtUnUet_K4ybMNzybygu9zmKr2zSPMzNTeOk_V75grdDpD36LOCHeLzG-r-mlVvJHItno7mmogbtIg/IMG_0228.jpg?psid=1
https://public.sn2.livefilestore.com/y1paBQE1HJjyTl-WJEfnqxLluUSJvbY1R1m2YNPML6O3xzY9NGFDkSSGVOj9RjhhhrWdpk2nZQw0mAMgaby8r1aOw/IMG_0229.jpg?psid=1

R&H: carraro grizzly
Satula & -tolppa: joker & kalloy (decalssit kannutettu piiloon)
Ohjainlaakeri: orkkis
Etukiekko: shimano altus, schwalbe nobby nic
Takakiekko: shimano altus, schwalbe nobby nic
Voimansiirto: suntour xr 300(?), stronglight 32t, 16t freewheel, wipperman 5-7 speed halpisketju
Ohjaamo: blb-gripit, muut noname

eilisessä koeajossa pyörä toimi excellent, penkkiä pitää laskea pari senttiä. ketjulinja on melko ulkona (50mm+), mutta speiserit sopi mainiosti. oppimista tuli myös v-jarrujen säätämisessä. tulispa lunta!

Eikös noi jarrut ole tavalliset V-jarrut eikä cantileverit?

v-jarru = sivuveto cantilever.

^ ja ^^korjattu, kiitos avusta

Kyllä talveksi maasturi on pop… Kunhan se talvi vaan sieltä joskus tulisi…

Mitä rautaa? Kyllähän tuolla luulis pääsevän kaikesta yli tai läpi. Hauskalta näyttää!

tnts - 13:47, 2.12.2011 » v-jarru = sivuveto cantilever.
Onko noin ?

Musta cantit ja v-jarrut on erikseen. Niin kuin u, maantie ja levyjarrut.

Hydrauliset u-jarrut ompi hassut, vannejarrujen ja nestelevareitten huonot puolet samassa paketissa.

Mutta asiaan, erittäin hieno ysäri täysjäykkä mountainbaikki.

Ketjut löysällä näyttäisi olevan ?

Pikalinkku takana toimii sinkulassa, mulla parissa filossa on kanssa ja joskus varmistukseksi olen laittanut niitä karheita prikkoja mummiksista ja vääntänyt sen linkun voimalla kiinni. Ja karhentanut takadroppeja vähäsen. Noi on niitä parempia linkkuja, sanoi muuan Sheldon. Eli ei niitä avonaisia, minne kerääntyy likaa mutta ennen kaikkea noihin saa paljon enemmän vääntövoimaa kuin niihin avonaisiin. Yhden sellaisen väänsin rikki ja käsi meni samalla verille. Toinen mikä sinkulakonversioissa kannattaa ottaa huomioon, on se, että käyttää edessä ( ja takana ) isompaa ratasta niin tuo ketjun kireys ei ole niin tarkkaa ja voimansiirtokin kestää pidempään.

Mulla on ollut aika kieroja orkkisrattaita, mutta ihan pihdeillä ja vasaralla olen ne oikonut suurin piirtein suoraksi.

Aika vakio stemmilltä näyttäisi. 2 eri kokoa ne yleensä on.

Halpaa terästä ehkä merkistä päätellen mutta ei niin väliä noissa. Munsta.

Eteen sitten lumella isokuvioinen rengas, Nobby Nic on hyvä. Takana pärjää melkein sliksillä.

toi on sitä hi ten paskoa. läpi tuulen ja tuiskun mennään kuitenkin

The “direct pull” cantilever, also commonly known under its Shimano trademark name “V-Brake” is a simpler design, using only a single cable.

Täältä jänispassista postailen sheldoneita vaan.

tnts - 11:39, 3.12.2011 » The "direct pull" cantilever, also commonly known under its Shimano trademark name "V-Brake" is a simpler design, using only a single cable. http://sheldonbrown.com/canti-direct.html Täältä jänispassista postailen sheldoneita vaan.
Kamoon, don't believe the hypetys. Sheldonin sivut on hyvät ja sieltä saa paljon oppia kyllä, mutta tätäkin saittia lukee nykyään tuhansia ihmisiä, joille ei kannata kertoa tarinoita.Alamäkipyöräilyä koskien tuon suomensukuisen gurun mielipiteet ovat kanssa vähän niin ja näin.

Ensin oli u-jarrut 80-luvun puolessa välissä maastopyörissä, sitten tuli cantit ja öbaut ysärin lopussa v-jarrtu korvasivat ne. Eli jos kahvoja ja muita jarrujen osia myy, ostaa tai varastaa niin cantien ja v-jarrujen vetosuhde on erinlainen. V-jarruissa pienempi joka tekeekin niistä tehokkaammat. Muutamissa harvoissa ( lopun ajan atomaariset Deore XT:t ja XTR:t ) kahvoissa tuota suhdetta voi muuttaa ja ne käy keskenään.

Joo Sheldon ei tiedä DH:sta mitää!

tnts - 10:43, 7.12.2011 » Joo Sheldon ei tiedä DH:sta mitää!
Ja voi olla ainakin luulen niin Ett asiat vois olla huonommin Tai ainakin melkein tai ainakin luulen niin Voi olla ainakin luulen niin Et Sheldoni tietääkin deehoosta jotakin.

Tiesi.