AMA: Biciolli Singolo

Taustaa:
Sain vuonna 1978 kymmenvaihteisen Mercierin. Sillä on ajettu paljon ja sitä on muunnettu eri tarpeisiin. Jäljellä alkuperäisestä on enää runko, haarukka, vaihteet, stemmi ja satulaputki. Se on kokenut Katowicen happosateet, Pustan paahtavan auringon, Slovakian kylien ravistelevat nupukivitiet, Itä-Berliinin Trabant-ruuhkien pakokaasut sekä Sudeettien huimat nousut ja laskut. Sitten pyöräily muuttui satunnaisemmaksi, kotikaupungin sisäiseksi arkiseksi hyötyajoksi.

Nyt:
Uutta pontta pyöräilyyn tuli, kun näin upean naisen ja muutin Helsinkiin. Sitten näin upeita fiksejä ja sinkuloita. Ostinkin heti Pyörähuolto.com:sta retrotyylisen Cuore Neron. Pyörä on juuri minulle sopiva ja olen nauttinut siitä kovasti. Siinä on vakaa teräsrunko ja ketteryyden takaava lyhyt akseliväli. Tulen aina hyvälle tuulelle pyöräillessäni sillä. Se on kiva retromalli, mutta siinä on kuitenkin pari pientä tyylivirhettä: korkeaprofiiliset vanteet ja isolaippaiset navat. (Sorry Pyörähuolto.comin kundit!)

Tuunaus:
Aloinkin sitten hieman tuunata pyörää. Siitä tuli vähän retrompi retropyörä. Retro siis tarkoittaa ”vanhaan tyyliin” eikä se ole synonyyli replikalle eikä entisöinnille. Kiekot ja kumit on vaihdettu, rungon maalaukset muutettu ja ohjaustangon nauhoja säädetty. Yllätys oli se, että hyvin samanlaisia ohjainkannattimia oli esimerkiksi 30-luvun pyörissä, joten sitä ei vaihdettu. Kokonaisilme muuttui olennaisesti vähällä tuunauksella. Tällä voikin sitten pappa lähteä tyylikkäästi kruisailemaan keskustaan.

http://img209.imageshack.us/img209/6008/biciollisingolovga.jpg
Tuunattu pyörä Biciolli Singolo

http://img94.imageshack.us/img94/5093/biciollisingolo2vga.jpg
Biciolli Singolo edestä (Huomaa Clas Ohlsonin teräksinen porraskirjain)

http://img703.imageshack.us/img703/4893/kuva2cuorenero.jpg
Alkuperäinen Cuore Nero

Biciolli Singolo on livenä nähtävissä Haaga-Keskusta-akselilla.

Musta-kerma-ruskea yhdistelmä toimii aina, jos haluaa tyylikkään ja ajattoman pyörän! Mun silmään stemmi on hiukan nysä, mutta varmasti mitoitettu käyttäjän mukaan. Onko satulalaukku brooksia? Ja onko antaa vinkkiä, mistä löytäisin mustan vastaavan? Millä kiinnitit jarruvaijerin vaakaputkeen? Näyttää siistiltä.

Tästä mä tykkään. Nättiä jälkeä ja kirkkaat nippelit näyttää hyvältä.

vaihtaisin ton stongahirvityksen johonkin, missä on yläotekki, sekä half linkin oikeaan ketjuun, muuten varsin kiva.

Näyttää hauskalta. Itse tosin vaihtaisin jarrukahvat tai tangon. Nyt ne eivät oikein pelaa kimppaan.

Onhan tämä noista Biciollin pyöristä hienoin.

klassinen komistus! hienosti rakennettu

Katsos vaan! Jarrukahvojen sijoittelu on tosiaan aika heikko ku tanko ottaa heti vastaan rajoittaen kahvan liikettä kohtuu kelvollisesti :DD

Tässä on kyllä tehty pyörälle oikeutta. TOdella tyylikäs lopputulos! (Aplodeerausta)

Zigura - 17:04, 26.4.2012 » Onhan tämä noista Biciollin pyöristä hienoin.
QFT

Voisit harkita vaihtavasi tuohon ns. lihakoukut (kts. kuvat). Sopisivat jopa tuohon stongaan oletettavasti nykyisiä kahvoja paremmin. Saatavana esim. Velo-Orangelta (saatavana kahta eri kokoa). Jos ei USA:sta tilailu kiinnosta niin Pelagon tai Freshtripen kautta pitäisi noiden hankinta onnistua myös. Samalla kyllä laittaisin itse myös tuommoisen VO:n Porteur stongan…

Hyvältä näyttää. Kokoonpano on nyt alkuperäistä selkeämpi. Mutta miten sille Mercierille kävi?

Itse ehkä pitäisin kokonaisuuteen paremmin sopivina jotain ruskeakylkisiä renkaita (esim. Contin Gatorskin, Panaracer Pasela). Kampiosasto näyttää vielä aika modernilta, sinne ehkä sopisi jokin klassisemmalla leikkauksella oleva ratas (vrt. Velosolo CNC, Andel Track, FSA Gimondi)

Piste i:n päälle olisi vielä satulatolpan ja ohjaamon osien killottaminen… :slight_smile:

Ai että on nätti!

viime kesänä näky ihan liikaa noita cuore neroja. ja ne on RUMIA

tää on aika siisti! oudon näköne kyl suora haarukka tommoses pyöräs. mut outo ei välttämättä ole yhtään paha juttu

Kiitos hyvistä kommenteista!

Artpow kysyi laukusta ja vaijerinkiinnittimistä. Laukku on Sella Berolinumista (www.sella-berolinum.de) ja sitä saa myös mustana. Vaijerinkiinnittimet ovat Cuore Neron alkuperäiset, mutta olen kyllä nähnyt niitä jonkun nettikaupan valikoimassa. Kyllähän ne aina nippusiteet voittaa :slight_smile:

Moni on kommentoinut ohjaustankoa ja jarruja. Kyllä ne jarrut toki hyvin toimivat, mutta tämän päivän koeajon jälkeen siirrän kahvat varmaan ihan ohjainkannattimen viereen. Tankokin on Cuore Neron alkuperäinen ja itseäni miellyttää siinä viime vuosisadan alkupuolen fiilinki. Katso alla oleva kuva. Muuten yksi hyvä köröttelyasento tuolla tangolla on kämmenselät ulospäin alaviistoon.

http://img189.imageshack.us/img189/3946/1910slabor.jpg

Keskiöratasta ja kampia on myös kritisoitu. Olen samaa mieltä, mutta tämä piti hoidella pikkubujetilla, ja onhan retro-Minissäkin moderneja osia.

Mull Dundane kyseli Mercieristä. Se on edelleen ajokunnossa, mutta menossa syksyllä peruskorjaukseen, kun iski tämä rakentelukärpänen. Se onkin oikea vaihdepyörä, joten ei siitä tässä enempää. Hyvä peli on ollut nämä 34 vuotta!

Jee - nyt ketjua kireelle meisselit lootaan! Seuraava AMA minulta tulee aikaisintaan ensi talvena.

tämmönen vois sopia ohjaamoon

http://store.velo-orange.com/media/catalog/product/cache/1/image/530x530/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/t/st-0010.jpg

merkki on velo-orange. tota stemmiä ainakin on tokyofixedissä katalogissa, ei kuitenkaa varma onko liikkeessä. Pelagolta kannattaa kysellä.

makko - 17:01, 26.4.2012 » vaihtaisin ton stongahirvityksen johonkin
Tanko on ainoa oikea tähän, ehkä smudgen (edit: ja midgeähän minä tarkoitan... Kiitos R.R.) lisäksi.

Jotain tällaista.
Sitten on yläote ja kahvaote. Olisin kyllä varovainen liian koodaamisen kanssa…
Mä ajelin viime kauden lenkit, reissut ja arkiajot tollasella stongasetupilla, ja pidän. Paljon.

Vaijerinkannattimia tuolta.

Hienosti voisi toimia jokin flared drop-tyyppinen viiksitanko ( Nitto Moustache, On-One Midge tai se matala viiksimalli, on noita muitakin ). Ehdottomasti kaffat malliin maantie tai tangonpää ja jos kahvat antaa myöten niin teipit ylös saakka! 30-luvulta ei kande kopsaa epäkäytännöllisyyttä turvallisuuden kustannuksella, modernin kahvaratkaisun kanssa. Nätti on pyöräsi kovin eniveis, heijastimet vaan poies, niitä voi kiinnittää kuteisiin!

VO:n stemmille puoltava ääni, jos vaan löytyy 17-asteisena. Sellaisen pitäisi asentua vaakasuoraan.

Oman kokemuksen perusteella On-One Mungon erinomaisuus kaikkeen ei ole ihan itsestään selvää. Itse jouduin laittamaan kolme kerrosta nauhoja. Miksei se voisi mittojen puolesta olla osin yhtäläinenkin tuon nykyisen kanssa (Charge Bowl <2011?). Kannattaa vertailla. Mun mielestä noiden nykyisten sarvien kanssa ei sovi visuaalisesti yhteen mikään jarrukahvatyyppi erityisen hyvin. No, ehkä hyvällä tuurilla poikkeuksena ne tangon päähän asennettavat, mutta eivätkö ne taas olisi epämukavat käyttää?

Mungon ja aerokahvojen kanssa vaijerivedot saattavat jäädä turhan mutkaisiksi. Suosittelisin siinä tapauksessa kahvoiksi vanhoja Shimanon 600:a, jos vaan löytyy jostain vielä hyvillä hupuilla varustettu pari.

Vaijeripantoja löytyy myös wiggleltä. Ja stadissa irtotavarana Kumiluodista, eikä tainnut olla edes kalliimpi kuin ulkomaan verkkokaupat, jos oikein muistan.

ubi - 19:06, 26.4.2012 » [lihakoukut (kts. kuvat)](https://www.yksivaihde.net/old/8723). Sopisivat jopa tuohon stongaan oletettavasti nykyisiä kahvoja paremmin.
Risto Reipas - 0:56, 27.4.2012 » Hienosti voisi toimia jokin flared drop-tyyppinen viiksitanko ( Nitto Moustache, On-One Midge tai se matala viiksimalli, on noita muitakin ).
Kaks osaa, jotka ei sovi mihinkään pyörään: lihakoukut ja On-Onen Midge.