AMA: 2SoulsCycles, Slim Jim

Muutama kuukausi takaperin tuli tuohon Chumba -ketjuun kommantoitua että 2SoulsCyclesiltä olisi paketti tulossa. AMA: Chumba HX2 - AMA / RMB - Yksivaihde.net Laitetaan nyt siis lanka tännekin kun konkeli on jonkin aikaa ollut kasassa. Kai tänne saa postata vaikka on pehmeyttä keulassa…

Alunperin promottu Quarterhorse ei sitten toistaiseksi ole materialisoitunut, joten kyseessä on ns. Slim Jim, joka on käytännössä sama runko, tosin takarenkaan max. leveydeksi ilmoittelevat 2.25. Käytännössä 2.4 mahtuu vielä kun dropoutit ovat säätövaran puolessa välissä. Tämä kyseinen runko itse asiassa imee 30.9 tolppaa, kun Slim Jimin oikeat speksit lafkan sivuilta kertovat kooksi 27.2. Alunperin oli tarkoitus vaihtaa vielä tuohon QH:n kun kyseistä runkoa on saatavilla, mutta loppupeleissä ainoan eron ollessa mahdollisuus 7mm lyhyempään chainstayhin 2.4 renkaalla, sovittiin passeli hyvitys ko. puutteesta ja tällä mennään jatkossakin.

Kuvat

Tässä vielä eri stongalla. Flätti tuntuu toimivan paremmin.

Speksit

Runko: 2SoulsCycles Slim Jim
Keula: RS Reba 29er 140mm, tapered
Kammet: SLX
Keskiö: Race Face BB92
Ohjainlaakeri: Nuke Proof Warhead
Stonga: Blackspire 808 flat bar (kavennettu 750milliin)
Stemmi: Easton Havoc 50mm
Jarrut: Avid Elixir 5, 160mm levyt
Tupit: Cane Creek
Polkimet: Shimano 520
Renkaat: Maxxis Ardent 2.4 29er
Eturatas: e13 Guide ring 32T
Satula: SDG I-Fly I-Beam
Tolppa: SDG I-Beam Micro Layback
Ketjut: No, jotkut sinkulaketjut ne oli
Kehät: Bontrager Duster
Etunapa: NS Bikes Primary 20
Takanapa: Bontrager QR (mikä lie)

Välitys: 32-18

Kulmat ja mitat poikkeaa jonkin verran siitä mitä yleensä 29ereissa on, eli keula on loiva (67,5 astetta 140mm Reballa) ja chainstay kokolailla lyhyt, 416-430mm. Tuloksena on konkeli joka on ketterä eikä alamäkeenkään ryskääminen pitäisi olla ongelma. Tämä tosin on vielä testaamatta olosuhteista johtuen. Ehkä jo pääsiäisen jälkeen, ehkä…

näitä tämän päivän sairaan leveitä tankoja en ymmärrä, mut muuten on kyllä makia nyökki!

Mähän oon kaventanut sitä… :slight_smile: Tjoo, leveähän se on mutta itse olen kyllä tykästynyt tuommoiseen “moderniin” leveä stonga-lyhyt stemmi komboon. Tietysti välillä saa olla tarkkana jos on kovasti ahdasta polkua.

Helvetin hieno, vaikka stemmi onkin naurettavan lyhyt.

Paljonko noitten 2.4" Ardentien todellinen leveys on?

Salomo - 14:38, 4.4.2012 » Tämä tosin on vielä testaamatta olosuhteista johtuen. Ehkä jo pääsiäisen jälkeen, ehkä..
Mun mielestä sun tulis ottaa tuo ajoon heti.

Juu, kyllä se ajossa on ollut siitä asti kun sen helmikuussa kasaan sain. Semmoista kunnon rytyytystä ei vaan ole päässyt kokeilemaan kun lunta on ollut niin älyttömästi. Maastolenkkiä sillä on siis toki ajettu mutta poluilla olisi pärjännyt yhtä hyvin täysjäykällä koska kiviä/juuria/kalliota ei juuri ole ollut näkyvissä.

2.4 Ardent on todellisuudessa n. 60mm leveä. Riippuu toki mille kehälle se on väännetty. Voin tarkankin mitan ottaa kun himaan pääsen.

Edit: Tolla Bontragerin Dusterilla todellinen leveys 59,5mm

Yksi harvoista maastopyöristä jotka kiinnosta.

Nätti on.

Aivan sairaan siisti peli. Toi runko alko nyt kiinnostaa todella.

Tässä on sitä jotain. Vieläkin on pohdinnoissa tuollainen menopeli. Minulla on Banshee Paradox, joka oli sinkuloituna loppukesän ja syksyn. QH:ssa on vieläkin lyhyempi takahaarukka ja 140 mm keulalla saa leppoisamman keulakulman. Oman kokemuksen perusteella voisin sanoa, että QH voisi olla aika optimi maastopyörä.

Paradoxia yritin itse myös poistaa tuolta UK jälleenmyyjältä, oli halvennuksessa tuo vanha versio. Jäi ostamatta, kun oli enään L-koko tarjolla, tälläiselle persjalkaiselle. Frendille on tulossa Transition, kokeillaan sitä ensin ja mietitään sitten tuon isopyörä AM fillarin hankintaa uudemman kerran.

Kovin on hieno, tollahan kiipeää vaikka puuhun! Ja kyllä sillä leveällä stongalla on varmasti vakaata kyytiä, sanottiin mitä sanottiin.

Kiitokset positiivisista kommenteista! Kyllä tuo omaakin silmää miellyttää ja tuntuu hauskalta peliltä sen perusteella mitä on sitä päässyt kokeilemaan. Stongan leveys tuntuu itselle kyllä passeliilta kun viimeisen vuoden olen maastossa ajellut 73-75cm leveillä tangoilla. Enemmän mietityttää että onko tuo stemmi loppupeleissä liian lyhyt kiipeämistä ajatellen. No, toivottavasti pian pystyy testaamaan kunnolla.

Nythän näitä tämän tyyppisiä 29er runkoja alkaa olla jo markkinoilla enemmänkin: yllämainitut Paradox ja Transitionin Trans Am 29, Yelli Screamy, Kona Honzo jne. Ilmeisesti siis markkinaa ainakin tuntuu olevan.

Pieni päivitys kun tuolla nyt on yksi kausi takana. Fillari on pelittänyt kuten odotinkin ja varsin mainio laite. On ketterä 29:ksi ja uskaltaa ryskätä, tai ainakaan ei tunnu olevan fillarista kiinni. 140mm keula on ehkä sinkulakäyttöön joustoltaan vähän pitkähkö kun kuitenkin suurin osa ajasta runtataan putkelta. Toisaalta, eipä sitä maastossa juuri mieti. Lähinnä tuohon pumppaamiseen kiinnittää huomiota siirtymillä ja tasaisilla poluilla. Ehkä tuossa voisi kokeilla 120 millistä ensi kesänä jos jaksaa. Spacereilla tuon nykyisen pystyy kuitenkin lyhentämään.

Talvi on nyt tarkoitus ajella jäykällä keulalla kun löytyi riittävän pitkä. Suurin osahan jäykistä keulosta tuntuu olevan pituudeltaan 80mm joustokeulaa vastaavia ja tähän piti saada reilusti pidempi. Voodoon Zombie 500 on a-c mitaltaan 500mm ja periaatteessa kai vastaa 120mm hyppykeppiä.

Pieniä asennusongelmia aiheutti kaulaputken alakoolin 1 1/8 → 1,5" adapteri jonka takia en meinannut saada välystä millään pois. Nyt tuntuu kuitenkin olevan kunnossa. Adapteri taas oli välttämätön jotta sai tuon jäykän keulan istumaan “tapered” -laakeriin, joka taas on tarpeen joustokeulan kanssa.

Ajatus olisi kokeilla eteen renkaaksi 3" Knardia kunhan niitä on saatavilla. Vaatii toki sitten leveämmän kehän kuin nuo nykyiset. Jos muuten joku tietää mistä saisi järkihintaan mustaa Velocityn P35:sta niin kiinnostaa. Tällä hetkellä edessä itse asiassa lainakiekko siihen asti kun saan vaihdettua uuden navan omalle kehälle.

Pari huonohkoa kuvaa jäykällä keulalla. Vähän hassun näköinen tuo pitkä jäykkä keula mutta ei tuo omaan silmään pahalta näytä.
http://farm9.staticflickr.com/8222/8314211982_a6bce4651c.jpg
P1030257 by Salomo_fin, on Flickr

http://farm9.staticflickr.com/8498/8314212470_bb16ca521e.jpg
P1030256 by Salomo_fin, on Flickr

http://farm9.staticflickr.com/8083/8314213026_d77f23ce27.jpg
P1030255 by Salomo_fin, on Flickr

Asiameininki! Itse olen pohtinut tuollaista vaihtoehtoa Paradoxiin. Mienkiintoinen keula kyllä. Pitäisi vain hitsauttaa Paradoxista muutama sauma uusiksi ennen käyttöä. Samalla tietysti voisi vaihtaa dropit sinkulakäyttöä ajatellen.

2,5 vuotta on tullut tuolla kohkattua joten pieni päivitys miltä on tuntunut ja mitä on tehty.

Fiilikset rungosta edelleenkin kaikin puolin positiiviset.

Oma harrasteajo tapahtuu pääasiassa maastossa ja vaikka tämän rinnalla on useampikin maasturi ehtinyt tänä aikana olla, kyllä se vaan tää on josta parhaat kiksit maastossa saa. Se on toki myönnettävä että paikoissa joissa vauhti säädellään jarrulla, antaa jäykkiksellä yleensä todella reilusti tasoitusta vauhdin suhteen täpäriin verrattuna mutta jos jäykkis voi olla hyvä ryskäämiseen, niin tämä kyllä on. Vielä ei ainakaan ole tullut spottia vastaan josta vaikka täpärillä uskaltaisin tuupata mutta tällä en. Samoin tiukemmassakin puukierrossa tuntuu ketterältä. Ennen muuta todella hauska ja leikkisä ajettava mutta kuitenkin tukeva.


Ajo on ollut melko monipuolista maastoajoa vuoden ympäri, tosin perus xc kihnutus on jäänyt vähemmälle. Yleensä ajomaastona on ollut Espoon ja Stadin keskarit, tosin on fillari kulkenut mukana pitkin suomeakin. Muutamassa kisassakin pyörää on tullut kokeiltua, eli Pivot Cupin finaali viime syksynä jossa fillari oli sinkulana ja tällä kaudella Messilän ja Laajavuoren enskat (1x10 setillä). Siistiä on ollut mutta kyllähän toi hissienska on melko raakaa jäykkiksellä. Tai ko. rännit on oikeinkin kivoja ajaa omaa vauhtia mutta sitten kun pitäisi painaa äärirajoilla, käy meno vähän vakavaksi.


Alunperin oli tarkoitus ajaa tällä tänä kesänä viikko Ranskassa alamäkipainotteista mutta noiden hissienskakokemusten perusteella tuntui vähän liian HC:lta. Ei niinkään sen takia etteikö tällä olisi voinut ajaa mutta jos koko muu porukka on täpäreillä, jäisi loppupeleissä auttamatta jälkeen kun kuskit ovat suunnilleen saman tasoisia.

Fillarin kokoonpano on vaihdellut aika paljon ja alkuperäisestä taitaa olla jäljellä runko ja kammet. Kiekkoina noiden Dusterien jälkeen kävi Hope/P35 joka oli muuten ihan oiva mutta melko painava. Nyt alla kiinankuitua (light bicycle) Hopen navoilla. Keula päivittyi keväällä Rebasta jykevämpään Pike RCT3:een ja se kyllä toi varmuutta kovempivauhtiseen rynkytykseen. Stemmi on lyhentynyt 35 milliseksi ja stonga leventynyt 780mm RaceFacen kuituiseen. Jarruina tällä Hopen M4:t joihin en oikein tyytyväinen ole. Renkaina olen tykästynyt On-Onen 2.4 Chunky Monkeyhin joka tuntuu omaa ajoon istuvan hyvin vaikka painava onkin. Tolppana on yleensä Gravity Dropper, vaikka aivan vältyämättömänä en hissitolppaa sinkulassa pidäkään.

Kaverikuva

About nykykuosi
https://farm8.staticflickr.com/7050/13902679671_c4035fab15.jpg

Tykkään, edelleen.

No nyt on KOWA!

Tämä lämmittää sisintäni.

Todellakin. Pistä jarruiks XT:t, parempaa hinta/laatusuhdetta tällä hetkellä tuskin löytää.

Thanks,
Joo, Shimanoa tullee jarruosastolle, tosin saattaa olla että tyydyn SLX:ään. Hetken aikaa mulla tässä sellaiset olikin mutta päätyivät täpäriin kun sen kasasin. Ne kyllä tuntuvat varsin oivallisilta pysäyttimiltä.

Yksi fillariin tehty päivitys jäi muuten mainitsematta, eli dropoutit on vaihdettu. Takana siis 12x142 läpiakseli normaalin 10x135 sijaan.