AMA: 22 til infinity

Tarina alkaa maaliskuussa 2021. Tuohon aikaan olin joitain kuukausia aiemmin myyny rollerini kun ei jotenkin ikinä saanu siitä pyörästä sellasta versiota joka ois tuntunu ja näyttäny sellaselta että ois huvittanu ajaa, ja sillon aattelinkin et ehkä fiksuttelut oli tältä osalta tässä.

Ei kauaa mennyt ennen kun alko taas tuntumaan että oispa fiksipyörä, joku siisti konversio. Samoihin aikoihin ilmestyi käyttäjän @da3bal toimesta rossin infinity foorumille myyntiin, parhaassa pääsiäisvärissä ja vielä oikein sopivaan hintaan. Hirveen pitkään en jaksanut mietiskellä, kuten en päätöksiäni elämässäni hirveästi muutenkaan, joten aikalailla samantien laitoin viestiä. Tarkalleen 19.3.2021 kävin pyörän hakemassa ja poljin kotiin sulavan lumen ja hiekoitussepelin ympäröimänä.


Eka matka kotia <3

Ja kevät ja kesä menikin pyörän kanssa kevättä rinnassa! Ajelin tällä sinne tänne milloin jarruilla ja jarrutta, milloin mitäkin rullaulautaa tai muuta roinaa etukorissa tai tartsilla kuskaten. Olin jotenkin virkistävästi päässy eroon sellasesta ankeesta asenteesta, jossa omaa pyörää ei tuu ajettua kun se ei näytä yhtä siistiltä ku joku mielikuva pään sisällä. Toki edelleen koen et pyörien fiilisteleminen on tärkeetä itelle, mut ehkä se spektri asioita mitä fiilistelee on laajentunu aika roimasti, enkä oikein enää jaksa, ainakaan enimmäkseen, välittää pyöräily-yhteisön hyväksymistä visuaalisista normeista, ihan kun en oikein enää jaksa välittää mall grabaako joku vai ei.


Yksi pyörän kesäisistä iteraatioista

Pian kuitenkin alkoi ilmestymään ryppyjä rakkauteen. Perä ei näyttänyt tarpeeksi tiukalta, joten ajaa ei huvittanut. Olinko taas vajonnut samaan kuoppaan josta juuri aiemmin paasasin päässeeni kapuamaan ulos? Mahdollisesti.

En kuitenkaan antanut oman turhamaisuuteni haitata, vaan pistin einolle viestiä, samalla kun Fedjan entisen rossinin kuvat pyörivät mielessä kuumemaisena deliriumina. Tämän minä haluan. Kysyin einolta onnistuisko perän lyhentäminen ja droppien kääntäminen. Kuleemma onnistuu. Rinnassani läikähti. Vihdoin saisin täydellisen fiksipyörän.


Elokuun alussa kiikutin rungon itse sepälle.

Noin kuukauden päivät meni, kun eino laittoi viestiä että runko olisi valmis. Operaatiossa oli orkkiskeula ottanu vahingossa vähän hittiä, mutta korvaukseksi saisin somecin kromisen maantiekeulan. Hell yeah, onhan se hitosti siistimpi kuin toi orkkis. Tavattiin einon kanssa pajalla, jossa eino asenteli keulan (kiitos!) ja neuvo meikää kun strugglailin chainstayden krimppaamisessa (kiitos! x2).

Tämän jälkeen ajelin hirveässä kasauskiimassa säätämölle, jossa loput pyörään tulevista roinista majaili. Aloitin pensselöimällä pintaan kunnon onks kaikki kunnossa -tierin hammerite paintjobin. Lopputulos ei enimmäkseen haittaa, mut oishan ton viistoputken voinu maalata esim. vastaavalla sävyllä. No, katotaan jaksaako tota korjata, vai vedänkö vaan tarraa päälle. Tässä vaiheessa kello oli jo paljon, joten painuin nukkumaan‚ osittain antaakseni vasaralakan kuivua, osittain ettei kävisi mitään vahinkoja väsyneenä. Little did I know.

Seuraavana päivänä aloitin pistämään pyörää takaisin kasaan, aloittaen tietysti keskiöstä. En tiedä mikä mulla bugas aivoissa, mutta päätin jostain syystä kiertää ensiksi ei-vedonpuolen kupin pohjaan, jonka jälkeen runttasin vedonpuolen kupin patruunoineen sisään. Tämä johti siihen, että onnistuin runnomaan ei-vedonpuolen kupin ulos keskiöstä patruunan avulla, sillä pitäähän voimaa käyttää, ettei italokeskiö aukea. Kokeilin uudestaan laittaa ei-vedonpuolen kuppia kiinni, ja lopussa kierteet pyörähti tyhjää. Yhä uudelleen ja uudelleen. Tässä vaiheessa olin vakuuttunut että olin paskonut keskiömuhvin kierteet, ja pidin parin kuukauden motivaatiotauon.


Keskiöongelmista huolimatta pistin pyörän kasaan, että pääsis edes ihailemaan miltä toi näyttää. Vitu hyvä vaikka ite sanonkin.

Lokakuun lopulla laitoin einolle viestiä, että onnistuisko keskiömuhviin lisämateriaalin breissaaminen, jotta saisi uudet kierteet rotsattua. Eino ehdotti, että kokeillaan eka rotsata kierteet pajalla. Rotsi meni smuutisti sisään, ja kierteet näyttivät olevan ulkoisesti ihan kunnossa. Tämän tohinan keskellä tajuttiin kurkata itse keskiötä, ja siitähän ne ei-vedonpuolen kierteet olikin paskana, eikä muhvista. Tämä tuli hienoisena helpotuksena, ja lähdin aikalailla samantien kiitämään TöPyyn hakemaan uutta keskiötä. Hyllystä löytyi vielä italo UN-55, vaikka tosin 115mm eikä kampien speksin mukainen 110mm. No, pari milliä sinne tänne.

Siitä meninkin suoraan säätämölle ottamaan toisen erän keskiön kanssa. Tällä kertaa tein asiat jopa oikeassa järjestyksessä, ja kuinka ollakaan: keskiö kiristyi paikalleen. Ei-vedonpuolella on noin millin rako, mut mitäs moisista. Loctitea tonne tohotin kuitenkin sen verran, että toi taitaa olla käytännössä integroitu rungon kanssa, mutta jos onnistun ajamaan UN-55 paskaksi niin ehkä siinä vaiheessa voi lopettaa pyöräilyn muutenkin.


Great success!!

Ei kuitenkaan onnistumisia ilman vastoinkäymisiä. Halusin jostain syystä vaihtaa ton täysin toimivan ofmegan ohjainlaakerin konelaakeroituun tangeen, joka mulla nurkissa pyöri. Emäputki oli väärään suuntaan tapered, ärsyttävä pikkuvika, muttei mitään mistä ei pienellä shimmaamisella selviä. Seuraavaksi rupesinkin sahaamaan somecin keulaa, ja vedin sen tuttuun tapaan ihan päin helvettiä ja liian lyhyeksi. Jokainen epäonnistumisen kivi piti kyllä tämän pyörän kanssa kääntää, eikä voi kuin itseään syyttää. On ne pyörät kivoja.

No, positive vibes only (ei oikeesti). Säätämön nurkista löyty joskus aikoinaan velosaloonista hommattu LUNGI steel fork nimensä mukaisella colorwaylla. Tämän keulan kanssa saha pysyi sitten jo paremmin käsissä, ja sain koko laakerin keuloineen kasaan.

Loppukamojen kanssa ei sit oikein voikaan mennä pieleen, tai varmasti voi, mut tällä kertaa ei menty. Ihan eka buildi rungon modailujen jälkeen näyttikin tältä:

Ensimmäisinä havaintona oli keskiön armoton narina, mutta en oo sen sen kummemmin antanut haitata. Siinähän nitisee. Tai sit se on tää keskiön yläpuolelta löytyvä mysteeridentti:

En oo varma oliko toi tossa ostaessani, vai oonko jotenkin onnistunu ton tonne toheloimaan, mutta tostahan toi ratkennee jos on ratketakseen. Noi alhaalla näkyvät halkeamat on mun alustavien tutkimusten mukaan onneksi vaan haljennutta maalia, mutta pitää vielä tarkemmin katsoa kun jaksan ton ajaa säätämölle ja irrottaa kammen. Kattellaan.

Tosta on kuitenkin hieman buildi elänyt, kuten niillä on tapana. Ohjainkannatin pidentyny. Tanko ja satula vaihtunu, mut ne mulla vaihtuu muutenkin koko ajan. Yks mitä haluisin oikeesti vaihtaa on noi kiekot, mut tällä hetkellä on taloudellisesti aika tiukkaa. Joku open pro etukiekko mulla pyörii nurkissa, mut jos on tarjota edukasta boksitakakiekkoa, hit me up. Mielessä on käynyt myös kehien kannuttaminen mustaksi, mutta katotaan nyt.

Loppuun vielä kuva nykyisestä buildista (vittu mä oon paska kuvaamaan pyöriä :D):

rossin infinity x supernoise.mfg x olarin jackson pollock
LUNGI steel fork
tange falcon
shogun zero 120mm
säätämö old stock tanko
ergotec 2 26,4mm
specialized phenom 155mm
un-55 115mm ita
kiekot ja kammet pala suomalaista pyöräilyhistoriaa eli le prince. vissiin andelin kammet ja alexrims g6000 leissattuna formulan napoihin
rare kapee sugino zen 44t
izumi 410 np
surly 17t + dura-ace njs
schwalbe marathon + schwalbe winter

Rehellisesti sanottuna tällä on ihan vitun perseestä ajaa talvella, mutta kunhan lumet sulaa, niin rakkauden fiksikesä koittaa minulle jälleen, uskon siihen 100%. Siihen asti haluaisin toivottaa kaikille kireitä ketjuja ja mukavia kilsoja :—)!

39 Likes

Erittäin hieno tarina siinä, sydämestä otti ihan tuossa keskiön kierteiden kikkailu-osiossa. Just hieno sopivan random buildi.

1 Like

Hyvää tarinaa ja samaistuttavaa pohdintaa, pitäisi ehkä vähentää internetpyöräilyä ja keskittyä siihen todelliseen ajamiseen enemmän koska onko jollain sometykkäyksillä loppupeleissä yhtään mitään väliä…? :'D Pyörä just hyvä, rossinit on kivoja.

4 Likes

Kas kas pyörälle on sattunut kaikenlaista, mutta mukavaa että maistuu silti. Tosta dentistä, kattelin mun yhtä myyntikuvaa, näyttäisi siltä että oli jo ostattaessa. :o

Toi Rossini oli itelle jonkilainen throwback-buildi, kun ajelin vastaavalla samanlaisella joskus 2012. Tilanpuutteen takia piti kuitenkin luopua nopeasti. Hyvä näin, ei saisi kilsoja mulla, kun diggaan ysärivaihdekilpureita.

2 Likes

^^^^päiväkirjani vuodelta 2006

kirjoittaja ajaa nykyään ongelmitta lohivoileipun rollerilla

2 Likes

Ihan tuli kertomusta lukiessa urakan maku suuhun! Kunnon puuhastelua ja mukavan kirjava lopputulos

2 Likes

Kiitos kaikille vastauksista! On kyllä sattunut ja tapahtunut tän kanssa, mutta on kyllä kans tarjonnut paljon hyviä kilsoja välissä, eli ei ihan vastatuulta kuitenkaan. Tätä tää laji kai on. Eiköhän draaman kaari jatku ties minkälaisena vielä.

Tähän kyllä koittanu syventyä, ja pienin askelin kait eteenpäin. Mut on se tavallaan kans aika vaikeeta, kun fikseistä on kuitenkin osittain (ainakin ite) kiinnostunu sen estetiikan takia. Mut sit kun esim on ite aika persjalkanen niin esteettistä buildia on aika vaikee tehä niin sit jotenkin tuntuu tyhmältä että se vie niin paljon huomiota siltä oikealta asialta, eli ajamiselta. Mukava kuulla että muutkin näitä miettii

Mukava saada jotain aikajanaa tälle, tosi oudossa paikassa kyllä. Mikälie.

1 Like

Hyvin samaistuttavaa tarinaa. Tommosta justiin on aina saatana.

3 Likes

one love

2 Likes

Piti tätäkin kommentoida että respekoni, kyllähän tuo turkoosin ja hailakan beigen liitto vauhtiraitoineen herättää yhtä sun toista coming of age -muistoa, ja fiftysix suuntaansa rungot täydellisillä satulakorkeuksilla ja ohjaamoilla ovat aiheuttaneet itäsuomalaisesta geeniperimästä ponnistavalle yhtälaista pahoinvointia. Kehorauhaa myös buildeihin, släm thät säddle jos sitä vaatii.

Lämpimin terveisin hermostoaan liian ylläällä olevalla tolpalla ehkä vähän vahingoittanut anonyymi

2 Likes

oisko u-lukon jälki

hell yeah!! kiitos kauniista sanoista <3

Hmm, voishan se tosiaan olla, tai lienee ainut asia joka about tolla alueella liikkuis etuvaihtajan lisäks

Niin sitä on taas vuosi vierähtänyt. Alkuperäisen postauksen timestampia kun kattelee, niin aika jännältä tuntuu että niin sitä on autuaan tietämättömänä elellyt elämäänsä, tietämättä mitä loppukuu toisi tullessaan. Vaikkei sota suoraan elämääni kosketakaan, on se silti pelottavaa, kuinka nopeasti asiaan ja sen olemassaoloon on tottunut ja tavallaan turtunut, muutamia herättäviä tapahtumia lukuunottamatta.

Tämä ei kuitenkaan ole tarina sodasta, vaan pyörästä. Helmikuun jälkeen hankin nutipään lejeunen, joka toimitti fiksipyöräni virkaa, ja rossin ja raatona ullakolle lojumaan. Jossain vaiheessa kesää innostuin kuitenkin ostamaan tähän vaparin ja virittämään tästä nopeahkon sinkulan. Tällöin stemmi vaihtui Technomiciin, jotta saisin hieman korkeutta ohjaamoon, ja penkki cambiumiin, koska se nyt vaan sattui olemaan lojumassa nurkissa. Jokin ajoasennossa kuitenkin mätti, ja kilometrit jäivät loppupeleissä aika vähäisiksi.

Tuli syksy, ja elämä vei levottoman sieluni Brittiläisen Kolumbian vuoristomaisemiin, jossa sain aikaa pohtia ja ottaa etäisyyttä itselleni rakkaaseen pyöräilyharrastukseen. Sen lisäksi että reissu vaikutti mielenterveyteeni yleisestikin positiivisesti, koin kokevani eräänlaisen valaistumisen mitä tulee erityisesti pyörien harrastamiseen.

En enää koe tarvetta hankkia pyörääni osia, joilla saisin pyörästäni mahdollisimman samanlaisen kuin ne pyörät internetissä, joita ihailen. Tuttuun tapaan siis hankkimalla tavaraa koitin tavoitella jotain mahdotonta mielikuvaa täydellisestä elämästä, jossa viiletän siistillä pyörällä vailla huolen häivää ja kaikki rakastaa mua. Tuttu tarina, mutta pelottavan salakavala ajattelumalli.

Palattuani takaisin Suomeen koin tarpeen tehdä Rossinista pyörän jolla oikeasti tulisi ajettua arkiajoa. Tavoitteena oli toimiva, muttei tylsä pyörä. Alkajaisiksi hankin Pelagolta 35mm lokarit. Takana asennus meni ongelmitta, mutta LUNGI Steel Forkia ei selkeästi ole ajateltu lokarilla käytettäväksi, ja 28mm gatorilla ja lokarilla toimintavälystä jäi muutamia millejä.

En antanut asian lannistaa, vaan päätin väännellä einolta joskus hakemani og-keulan takaisin ajokuntoon. Suoristelu tapahtui ruuvipenkissä ja putkella rujosti vääntäen. Jalat ovat nyt sen verran suorassa kuin tollaisilla työkaluilla ylipäätänsä on mahdollista saada. Ajossa on ainakin tuntunut toistaiseksi hyvältä. Keulan vaihto myös taisi nostaa keulaa hieman, jonka johdosta ajaminen tuntuu nyt paremmalle, mene ja tiedä.

Seuraavaksi ostin ollilta jonkun sramin 42t eturieskan, jotta meneminen ei olisi ihan sotkemista, muttei myöskään punnertamista. Tämän kaiken viimeistelin vaihtamalla tangon Getaround bariin, jossa on just kivasti sweepiä, sekä heittämällä eteen korin, koska ne on kivoja.

Kuten kuvasta valkenee, pyörä on lumikeleillä melko pyllystä ajaa, koska takana tilaa lokarin ja renkaan välillä ei ole tarpeeksi, joka johtaa siihen, että lumet roiskuu nilkoille. Kurakeleillä pyörä on kuitenkin juuri sitä mitä halusinkin: ketterän tuntuinen, mutta käytännöllinen. Mulla on vahva fiilis, että tää pyörä tulee määrittämään mun 2023 pyöräilyvuoden. Ehkä saatan ottaa siitä kuvia jopa muullakin kuin kännykällä. Tai sitten en.

18 Likes

Tää on vähän hakenut paikkaansa, mut silloin kun en aja ratapyörällä, ajan yleensä tällä. Kai tätä vois jokskin baaripyöräksi nimittää? Esim tän päivän ihanassa kesäillassa (ja päivässä) ihan elementissään.

34 Likes

Tartsiratkasuu pitää kyl miettiä et mahtuu muutaki ku dekki ja chilubägi. Ei riitä mässin tartsis säätövara ettei jarrukahvat ottais kii

<3 Tää puhuttelee. Erityisesti satulan ja stemmin yhdessä muodostama siro linjakkuus yhdistettynä tartsiin aj että. Kai tohon vielä flip-flopit mahtuu kyytiin?

2 Likes

Wou mikä glow up! Nopee ohjaamo ja satula tekee täst ihan hiton siistin😍 hammerhead niiku carl sanois🤌

2 Likes

Etukiekon pinnakoristeet kruunaa paketin, maukkaan näköinen!

3 Likes

Värikoodatut konnapiristeet FTW!
:purple_heart::blue_heart::yellow_heart::green_heart::brown_heart:

4 Likes