Aloittelijan projektin kyselyjä

rayton sen uskalsi sanoa
vaan ei passaa lannistua

Kiitos vastauksia ja selvensi asiaa aikalailla! Näin olen siis ajatellut et en tuohon mahdottomia pistä eli siis taidan tyytyä kaikkiin vanhoihin palikoihin mitä siinä on ja maalaan vain sen eli keep it simple ratkaisu. Pyörässä kaikki siis pelaa että mikään ei ole rikki mutta ulkonäön takia ajattelin sitä muunnella. Olkoot seuraava aihio sitten huomattavasti parempi ja laajempi. Jarrut ja ohjaustangon uusin kyllä koska ajettavuus paranee varmasti. Maalin poistoaine kauoppille siis.

Oot siinä tilanteessa mitä mä 5v sitten.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8840.jpg

Eka sinkulani/fixini, fauberilla. Muutamia kymppejä tuhlasin ja sit päälle fixikiekko. Näyttää aika paskalta ja on sitä. Takadropit paskapeltiä ja vääntyi tms. Vaihoin rungon kasarikilpuri-Rossiniin ja parani kertaheitolla. Tee samoin.

E: Kaverille tekemäni helkama on siedettävämpi, on tiukemmaksi modattu/hitsailtu ja jalkajarru sai jäädä, sopii tän tyyppiseen pyörään.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8948.jpg

E2: Elikkä neuvoni on ettei tollasii helkamoihi muutamia kymppejä enempää rahojaa tärvää.

Joo näin olen miettinyt että kauheesti en aikaa/rahaa tuohon tuhlaile. Mitähän muita hyviä runkoja olisi kun rossinit? Yrittänyt etsiä täältäkin sitä tietoa mutta ei vielä ainakaan ole tullut vastaan.

Kyllä melkein millä tahansa vanhalla maantiepyörällä pääsee hyvään alkuun, kunhan takahaarukka mahdollistaa liukumaa ketjunkiristykselle.

Jep, kaikki paremman pään maantierungot on hyviä jos vaan tuo takakiekon akselin hahlo rungossa on vaakatasossa ja ketjun kiristysvaraa on. Kannattaa katsoa suoraan jotain paremmalla putkella olevaa runkoa mahdollisesti.

Ja vahoissa maantiepyörissä on sitten erityistapauksena ranskalaiset rungot (Peugeot, Mercier, Motobecane jne.), joissa ohjain- ja keskiölaakerin kierteiden mitoitus ja satulatolpan paksuus on useimmiten harvinaisempaa standardia joten niihin voi olla hankala löytää halpaa/nopeasti varaosaa.

Eli näistä pääteltynä jos välttelee perus suomalaisia ja ranskalaisia niin pärjää perus palikoilla ja löytää osia helposti :slight_smile:

jos tavoitteena on vaan kevyehkö proju 700c-kiekoilla, eikä tarvi tehdä fiksiksi (eli haarukan hahloilla ei väliä), suuntana on tori.fi ja “kilpapyörät”-osio. hassusti nimetty alue kyllä.
vaan sieltä löytynee nopeimmiten kooltaan ja hinnaltaan itselleen sopivin projekti. tähän aikaan vuodesta taitaa muuten olla ostajalle suotuisat markkinat. :slight_smile:

Porteur - 17:23, 12.11.2017 » erityistapauksena ranskalaiset rungot (Peugeot, Mercier, Motobecane jne.)
plus jotkut crescentit oli ranskiskeskiöllä ja mitä näitä oli ja jonkun oikeasti vanhan raleighin kierteisiin ei varsinkaan ole luottamista hohhoi
Mull Dundane - 21:13, 12.11.2017 »
Porteur - 17:23, 12.11.2017 » erityistapauksena ranskalaiset rungot (Peugeot, Mercier, Motobecane jne.)
plus jotkut crescentit oli ranskiskeskiöllä ja mitä näitä oli ja jonkun oikeasti vanhan raleighin kierteisiin ei varsinkaan ole luottamista hohhoi
Onko nää raleighit ehdoton no no vai onko kyse enemmän näistä vanhemmista malleista ja seuraava kysymys että mikä on vanha :D noita raleigheja nimittäin löytyy jonku verrankin. Yks Olmo grand prix olis ollut kaupan ja melko halvalla mutta kerkesi mennä jo.

Vanhemmissa Raleigheissa on oma keskiön kierteensä ja olikohan ohjainlaakerikin outo. Itsellä tämmöinen piti olla eka fiksiaihio:

https://scontent.fqlf1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/10400894_42580326656_788_n.jpg?oh=4dcb82d8da317b6fca1792bc998ad4a2&oe=5A678481

Sit päädyin tekemään kuitenkin ensimmäiseni ranskalaisesta motobecanesta, jossa oli yhden vuoden valmistuksessa ollut Shimano Adamas kampisetti.

https://scontent.fqlf1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/10400894_42580331656_1273_n.jpg?oh=8dd9ba82dd1a455a3b93362e4d8f50ef&oe=5A64D1F5

Sitten päädyinkin ns. perusstandardien pariin ja harrastaminen helpottui, kun useammat osat sopikin yhteen ja niitä pystyi ostamaan jopa kaupoista ja myöhemmin tältä foorumiltakin.

Suosittelen siis itse BSA-keskiöö nyt alkuunsa.

tnts - 22:44, 13.11.2017 » Vanhemmissa Raleigheissa on oma keskiön kierteensä ja olikohan ohjainlaakerikin outo. Itsellä tämmöinen piti olla eka fiksiaihio: https://scontent.fqlf1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/10400894_42580326656_788_n.jpg?oh=4dcb82d8da317b6fca1792bc998ad4a2&oe=5A678481 Sit päädyin tekemään kuitenkin ensimmäiseni ranskalaisesta motobecanesta, jossa oli yhden vuoden valmistuksessa ollut Shimano Adamas kampisetti. https://scontent.fqlf1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/10400894_42580331656_1273_n.jpg?oh=8dd9ba82dd1a455a3b93362e4d8f50ef&oe=5A64D1F5 Sitten päädyinkin ns. perusstandardien pariin ja harrastaminen helpottui, kun useammat osat sopikin yhteen ja niitä pystyi ostamaan jopa kaupoista ja myöhemmin tältä foorumiltakin. Suosittelen siis itse BSA-keskiöö nyt alkuunsa.
No ei italossakaan mitään vikaa ole, saa kaupasta shimppaa ja campan centauria + ratakeskiöitä ni siinähän on kaikki mitä keskiöiltä tarvitaan. BSA on toki user erroreiden suhteen turvallisempi koska vetopuolen kuppi ei ainakaan kierry vahingossa irti mutta ei mulla oo tähän mennessä yhtään italokeskiötä tullut vastaan jossa normikierre vetopuolella aiheuttais aukikiertymistä.

Ropikin alottelijalle siis tiedoksi, että brittikeskiössä eripuolella on erikätinen kierre jottei vahingossa käytössä löysty se vetopuolen keskiökuppi. Käytännössä riittävä kiristys italolla riittää eikä ongelmia tule. Ita ja BSA on kierteinä ne yleisimmät ja helpoimmat osien saannin kannalta. Ranskiksessa kierre on eri kokoinen eikä uusia keskiöitä helpolla saa. Samoin ohjainlaakeri on ranskiksessa eri samoin kuin stemmin koot.

Vanhasta rungosta näet keskiökupista todennäköisesti. Jos siellä on joku laadukas ranskiskeskiö kuten shimano tai campa niin niissä lukee 35x1 tms (kierteen halkaisija 35mm ja nousu 1mm). Jos kupissa lukee jotain muuta niin keskiö ei varmaan ole ranskis. En muista ulkoa noita kokoja.

mulla aukes kaverille rakentamasta bianchista italo. en suosittele koskemaan.

:slight_smile: ei niissä italokeskiöissä mitään vikaa ole.

1.37x24 bsa 68/73 keskiömuhvi ja 36x24 ita
70 keskiömuhvi.

Onhan niissä nyt selkeä suunnitteluvirhe.

Tavallaan kyllä. Mutta ainakin omien kokemuksien mukaan ei se vetopuolen kuppi sieltä mihinkään irtoa.

Ainoa kerta kun italokeskiön vetopuolen kupin oon kuullut aukeevan oli kaverilla kuka laitto jotain kierrelukitetta kierteisiin. Pääasia italossa on kiristää vetopuoli kovaa keskiötä varten ja siinä se pysyy. Joskus noita on vanhoista pyöristä vaikea irrottaa kun keskiö on juntattu paikalleen joskus 80-luvulla, mutta eipä sitä vetopuolen kuppia kannata irrottaa jos ei ole pakko. Kasetti + italo on itselleni enemmän mysteeri toiminnan pitkäikäisyyden kannalta.

Mulla on ollut italokeskiöllä olevia runkoja ainakin 10 ehkä jopa 20 kappaletta ja niillä kaikilla mitkä mulla on ollut ajossa ei oo kertaakaan ollut ongelmia. Mulla on ollut kaikissa niissä rungoissa aina joko Campagnolo tai Gipiemme merkkinen ratakeskiö kunnolla asennettuna.

Lainaan topikkia jos säästäis oppirahoja. Takana on 135mm sinkula kiekko. Mittasin että ketjulinjan pitäisi olla noin 54 mm. Ysäri mtb wheeler ja perus 68 mm bsa keskiö. Mitä kampia kannattais metsästää? Budjetti on pieni.

roenski - 21:28, 14.11.2017 » Lainaan topikkia jos säästäis oppirahoja. Takana on 135mm sinkula kiekko. Mittasin että ketjulinjan pitäisi olla noin 54 mm. Ysäri mtb wheeler ja perus 68 mm bsa keskiö. Mitä kampia kannattais metsästää? Budjetti on pieni.
Jos sulla on siellä takana sinkulakitti ni laita mitä vaan kammet ja laita ne sinkulakitin spacerit sillai että ketjulinjasta tulee hyvä? Perus neliskanttimaastokampia luulis saavan pikkurahaan mistä vaan esim kierrätyskeskus tai roskalava tms.