Akseli murtui

Fiksikeskareista mäkeä alas skidaillessa tuntui, että olisi Silstarin laatukampi pyörähtänyt kierteelle, mutta vallilassa alkoi tuntumaan että tippuu koko kampi. Tarkemmassa tutkiskelussa selvisi, että murtuikin keskiöakseli ja vääntyi tietysti samalla mutkalle.
IMG_1067
IMG_1071

jatkovaihtoehdot olisi:
A) uusi akseli
B) uusi keskiö
C) uusi pyörä

Hmm… järkevä ostais uuden kasettikeskiön, eikä ihmettelis kummempia. Pyöräfanaatikko tietenki näkee tuon vaihtoehtona ja tekosyynä hommata kokonainen uusi pyörä… mene, tiedä…

joo pitänee keskiö hommata, mut selvittää ensin vaan speksit, joilla saisi suoraan oikeanlaisen.

edit: täällä olikin jo aiemmin tuohon keskiöön korvaaja hakusessa: http://www.bc-hellsinki.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2046

kierteet menee tosiaan vasemmalla myötäpäivään sisään ja oikealla vastapäivään ja Sheldonin taulukoiden mukaan akselin pitäisi olla tuon 124mm pitkä. Tuo alkuperäinen on epäsymmetrinen eli toisesta päästä lyhyempi.

Sessiot jatkui siis varsin radikaaleissa merkeissä sen jälkeen kun mä häivyin.

Mutta 124mm kuulostaa kyllä tosi pitkältä?

mulla on jossain 123 millinen akseli jos kelpaa, voin luopua vaikka yhtä olutta vastaan.

varmaan se 123mm passais, mut ajattelin kysästä kuitenkin tuohon sopivaa uutta keskiöö, kun tuossa on laakeritkin aika roskana. latasin ne maalauksen jälkeen takaperin sisään ja kiristin, jolloin ne kynnet siitä pidikekehästä kääntyi aika hyvin mutrulle.

Palaan kuitenkin asiaan, jos ei sopivaa meenaa löytyä.

Jussi, joo onhan se pitkä, mutta mittailin aiemmin sitä akselia ja se on muistaakseni 121 tai 122 mm, mutta tosiaan kammen puoli pidempi kuin toinen, joten jos symmetrisen akselin vain saa, niin pitää olla 124, jottei kampi ota chainstayhyn ja ketjulinja on kondiksessa.

okei, tuli myös mieleen että vois olla helpompaa (lue: halvempaa) etsiä käytetty akseli ton murtuneen tilalle ja vaihtaa uudet laakerit (ne on kai peruskamaa & kokoa) kuin kaivaa jostain kokonainen ranskalainen keskiölaakeri? mutta toi epäsymmetrisyys on vähän hämärää IMO.

Mul kans tuossa peugeotin rungossa epäsymmetrinen akseli keskiössä. Aluks ajoin eriparikammilla (alkuperänen vasen olin vääntyny ja budjetilla mentiin) ja sit vaihdoin shimanon 600:siin, jolloin kampi otti akselin lyhyemmältä puolelta kiinni keskiön kuppiin… noh, folioa vaan väliin…

Outoja nuo ranskalaiset.

On mulla OK-kuntoset laakeritkin, jos ei muuten hoidu.

hain green bikestä keskiön, mut jos se ei passaa, niin katotaan sitten. kiitti tarjouksesta kuitenkin edelleen.