Ajokengät talveksi

Tulikin jo merenneidon projektitopsussa puhetta hyvistä ajokengistä Suomen talveen.

Itsellä on lukkopuolelta kokemusta Laken malleista MXZ302 ja uudemmista MXZ303. Selkee parannus noissa uudemmissa oli vaijerin vienti sivulle, jolloin ei paina enää jalan päältä ikävästi. Molemmat pirun lämpimät ja pitkäikäiset kun jaksaa rasvailla. Itsellä menee jalkaan vasta -5 tai kylmemmällä, mutta viluisuudesta riippuen menee lämpimämmälläkin… Koot Lakella on suht realistiset, mutta itsellä on näissä 44 (jalka 43), koska talvikenkä.
Lake MXZ303

http://www.hi5bikes.fi/netta/imgl/1889097_1.jpg

Flättipuolelta talvet menee Five Tenin Impact High kengillä. Ei toki yhtä lämpimät kun Laket, mutta kyllä noissa tarkenee kunnon pakkasellakin jos lenkki on 1-2h. Pohjathan noissa on parhaat mahdolliset ajatellen piikkipolkimia niin purevuuden kuin leveydenkin puolesta. Itsellä on 44:t. Vedenpitävyys roiskeita ajatellen on yllättävän hyvä kun muistaa pari kertaa vuodessa rasvata nahan.
FiveTen Impact High

edit: fiilikset pk-seudulta.

Lake mx145 meni viime talvena hyvin noissa +0 keleissä. Ei kyl pakkaselta kauaa suojannu. Mietin jos hevimpää täks talveks tai muumit päälle. Mulla koko oli yllättävän tiukka (45) vertailuna normi shimpan maastoskloboissa 45 on tosi väljä.
Edit. Milläs tavaralla noita on rasvailtu?

http://www.lakecycling.com/wp-content/uploads/2012/11/size-chart.gif

itellä jalan pituus 278mm ja laket(ehkä liian monestikin mainittu) 45EU ja wide muistaakseni. oma lesti on kuitenkin suht kapea.

mulla on tilaa mut siel on just sen verran et: menee 1)paksu villasukka reilusti siten 2)ettei tuu ahasta=kylmä

Hesekiel - 21:10, 8.12.2015 » Edit. Milläs tavaralla noita on rasvailtu?
ite oon rasvannu mimmin entisestä duunista lipastetuilla mehiläisvahapohjaisilla "kermoilla", alunperin nahkalaukkujen rasvailuun.

jalka 265mm eikä mikää kovin italialainen sidilesti

47 wide lake (2015) ylimääräisellä pohjallisella + alussukalla + teknisellä (taktisella) teknisellä (taktisella) villasukalla

koska

ennoo stedannu ku eio talvee näkyny, mut voisin kuvitella, että laketkin liian tiukkoina luhistuis immortalin kitaravallin edessä.

en kyl tiedä testaanko ees. jos vaan ostais ponnekaasuja tälläkin rahalla. almost there.

Kenkärasvoissa ei suuria eroja
Pääasia, että laittaa jotain.
e: Goretex vaatii kai tietynlaista tököttiä.
e: niin ja sit oli nää maiharit. Omat kokemukset duunimatkoilta ja kyllähän nää on pirun hyvät perus ajokenkinä jos on märkää tai kylmää (villasukkien kanssa sit tietty).
Jalas

Mulla on talvikenkinä Northwave Celsius Arctic GTX Winter MTB Bootsit. Tai siis “Artic”, kuten kengässä lukee…

http://www.atb4fun.nl/wp-content/uploads/2014/01/6290-0011-001-N1111.jpg

Jalan pituus on 24, eli yleensä koko 38 ois passeli. Monissa pyöräilykengissä koko 40 on kuitenkin hyvä, joten nääkin on 40. Mut ne on kyllä sitten kovasti väljät, menee hyvin sekä pohjallinen että villasukka. Ja näiden pitäis välttää -25 asteeseen saakka, eli kyllä tulee kuuma, jos laittaa fyllinkiä kengän oman lämmöneristyksen lisäksi. Sanoisin että nää on hyvät n. 10 pakkasasteesta eteenpäin, eli ei ehkä Hesalan talveen se järkevin ostos sitten kumminkaan :slight_smile: Mutta eipähän jäädy jalat jos meinaa pidemmälle lenkille tai tulee paukkupakkaset.

Northwaven astetta köykäisempi vaihtis (tai vastaava) vois olla jossain vaiheessa ostoslistalle vähän arkisempaan/normitalvisempaan käyttöön.

Itse olen nyt käyttänyt Mavicin Scree’itä. Eli ilmeisesti nykyisin Crossmax Pro H20.

http://media1.rosebikes.de/drehmomente/1887239_800_580/data/spinpict/003.jpg

Ostin nuo kyllä kesälllä, tarkoituksena käyttää pyöräretkillä, koska vedenpitävyys.
Ovat aivan liian lämpimät siihen, Suomessakin. Ja vesi tulee nilkasta sisään kuitenkin.

Talvella ihan hyvät vielä pikkupakkasilla, mutta en varannut villasukkatilaa ja koko on muutenkin aika nafti (norm. 44 nämätkin 44) joten koviin pakkasiin ei riitä.

Nosto! Talvi tulee!

Onko näistä kenelläkään kokemuksia?

Northwave Multicross Mid GTX MTB Winter Shoes

Vaude AM Moab Mid Winter STX Shoes

Noi Bontrager OMWt ei viime talvena toiminu mulle, talvikelposet flättikengät kiinnostaa.

1 Like