Ajoasentoa etsimässä

Noh,
eilen sitten kävin verkkokaupassa hakemassa pitkästä aikaa sitä kaikkein vituttavinta, eli ATK:ta, ja päätin ottaa Mashin koeajoon.

Olin aiemmin nostanut stemin ylös, ja nyt ajoasento yläotteella oli jopa ruokaostokset repussa ihan siedettävä. Myös dropeilta ajaessa liikkumavaraa oli riittävästi, joten ehkäpä tuo riittänee ratahommiin toistaiseksi.

Ennen perjantaita pitää vielä tutkia saisiko penkin säädöillä ajoasentoon dropeilta enemmän järkeä.

Tuohon runkoon paras stonga tähän asti on ollut kyllä ehdottomasti kaikin puolin bullhorni.

ajattelitko oikeasti löytäväsi ajoasennon, joka sopii sekä täydellä repulla varustettuun kaupunkiajoon että velolle? Itse ratkaisisin tuon pulman ilman kompromisseja kahdella pyörällä.

Mä vaihdan vastaavissa tilanteessa tanko-stemmi -yhdistelmää. Pyörä säilyy muuten samana.

ok, luin.

Kesällä tulen todennäköisesti kierrättämään kahta stongaa (ja stemiä), mutta tänä talvena siihen ei ole tarvetta kunhan pyörä ja selkä kelpaa siihen että ajan ympyrää.

Mikset kokeile vähän matalampaa droppia? Pro:n vibe on ratahärveliksi varsin hillitty pudotukseltaan ja ainahan on vaihtoehtona myös yläotteelta passelimpi compacti. FSA:n Veron saa varmaan 40:llä pääkaupunkiseudulta.

Tää kävi mullakin mielessä, mutta persaukisuuttani ja ihan kasvattaakseni luonnetta ajan tuolla kunnes voin olla aika varma siitä etten ole pelkästään laiska ja kärsimätön.

Mä en ole tosiaan ajanut tuolla tangolla kuin vasta kaksi kertaa, kaupungilla, joten en halua tehdä mitään hätäisiä päätelmiä sen perusteella.

Lisäys: Speksin mukaan tuossa Cinellin Pista-stongassa olis droppia 160mm, onkohan se nyt sitten yleisesti ottaen paljon vai vähän?

Mä vaihdoin työmatka-Fujiin FSA Veron. (Ja “maantiejarrukahvat”.)

Se kannatti.

Tuo FSA Vero kyllä vaikuttaa aika asialliselta. Reachia ja droppia on, kappas vaan, vähemmän kuin tuossa Cinellissä, ja olis kuitenkin oversize.

Löytyyköhän tuota mistäpäin pk-seudulta?

Hei vaan hei,
Eilen töiden jälkeen istuskelin koneella pieruverkkareissani ja söin Blair’s Habanero -sipsejä, joka pitkän tauon jalkeen paljastui niin hyväksi ideaksi että päätin sammuttaa liekit hakemalla jääkaapista kokista.

Matkalla sinne huomasin oven suussa pesua ja myllyä odottelevan mashin, ja aikani sitä hypisteltyäni hyppäsin ratsaille, nojaillen ovenkarmeihin ja vähän kyykistelin.

Totesin että aiemmin mainitsemani pieni muutos tangon kulmaan ja stemmin nosto toi enemmän helpotusta kuin olisin osannut odottaa. Tämän jutun punainen lanka ovat nimittäin nuo verkkarit, sillä myllyssä olen yleensä ajellut sukkiksissa.

Yllättäen ajoasento tuntui mukavalta, ja siinä olisi ehkä varaa vähän tiputtaakin sitten kun pihkatappi on paskottu pihalle ja Pasilan Merileijona on tästä vähän hoikistunut.

Vaikka tuo prikkapino ei niin nätiltä näytäkään, niin pyörä kuitenkin tuntui siltä että ympyrän ajamiseen kelpaa about nykyisellään kevääseen. Ja jos se ei sitten hyvältä tunnukaan, niin kokeilen tuota Veroa jahka lompakonnyörit antaa periksi.

Kiitos taas avusta!

Täsmennetään nyt vielä, että niillä prikkapinoilla on muukin kuin visuaalinen merkitys: Niitä käytetään ajoasennon säätämiseen.

pieni merenneito - 11:38, 10.5.2012 »
b-veli - 11:25, 10.5.2012 » [Kiva nähdä, että joku muukin on tätä asiaa ihmetellyt. Competitive Cyclistin laskuriin syötetään millin tarkkoja mittoja.] Sen jälkeen ostetaan sentilleen oikean mittainen runko, johon asennetaan maastopyörän ohjaustanko...
No eihän fiksi ole mitään muuta kuin yksivaihteinen hybridi.
Omien havaintojen perusteella hybridiajoasento on päinvastoin usein maantiepyörämäisen pitkä, mutta riserilla.

Osapuilleen competitivecyclist -mittaisessa crosscheckissäni on tällä hetkellä suorahko tanko (on-onen mary) ja pitkä 12cm stemmi. Ajoasento on melko pysty, mutta paino tuntuu jakautuvan aika mukavasti käsille ja perseelle. Mielestäni toimii suht hyvin. Mut kyl, jos valitsisin rungon nimenomaan suoraa tankoa ajatellen, niin ottaisin pidemmän.

EDIT: Wrenchsciencen laskuri taisi antaa rungon pituuden sijaan kokonaismitan satulan kärjestä ohjaustankoon tjsp. Tämän kanssa voisi olla helpompaa huomioida haluttu setuppi, tosin vaatii enemmän omatoimista räknäystä ja fundeerausta.

Kaktus - 14:53, 10.5.2012 » EDIT: Wrenchsciencen laskuri taisi antaa rungon pituuden sijaan kokonaismitan satulan kärjestä ohjaustankoon tjsp. Tämän kanssa voisi olla helpompaa huomioida haluttu setuppi, tosin vaatii enemmän omatoimista räknäystä ja fundeerausta.
Competitive cyclistin laskuri antaa myös tuon mitan. Mielenkiintoista on kyllä se, että CC:n laskurin suosituksista ynnätyt mitat eivät ihan täsmää. Eli mulla on pyörä, joka on ihan CC:n suosituksen yläpäässä pituudeltaan, stemmi taas suosituksien alapäästä ja satula 10mm taaempana kuin suositushaarukan yläraja. Silti satulasta stongaan on 2cm vähemmän kuin lyhyin suositeltu mitta. Toisaalta laskurin infojen mukaan laskettu välimatka satula-keskiö ei vastaa iitse laskurin samoilla mitoilla antamaa tulosta. Does not compute.

Minkälaisia kokemuksia jengillä on droppitankoon totuttelusta? Mulla on siis 55x55 runko ajossa (yhtään matalampaa en haluais ku tuo kohtismatala stemmi on jo nyt aika lähellä minimi-insertiota), stemmi vain 90mm kun tuo rungon pituus on pari milliä eddy-fit-suosituksenkin yli. Stemmin jatkona pieniulottuvuuksinen Deda Piega. Ja edelleen tuntuu että huput on jotenkin pari senttiä liian kaukana, tangon mutkilta on kyllä mukava ajaa. Ja alaselkä vittuilee silloin tällöin, vaikka ajoasento sinällään tuntuu tuota huppujen kaukaisuutta lukuunottamatta ihan ookoolta. Oonko vaan kankee? Tai huonoselkäinen (olen)?

Kaikki mitat siis mahtuul CC:n laskurin haarukoihin paitsi että jostain syystä toi satula-tanko etäisyys on lyhyehkö ja painopisteen takia satula 10mm yli takana. S2B-droppia en oo mitannu, mutta kyllä sitä varmaan viitisen senttiä tulee.

Ajatuksia?

Noh, nyt kun tässä on taas enemmän ajoja takana pidemmillä stemmeillä jne, niin sanoisin että noi mittarit aika todennäköisesti antaa ihan oikeita lukuja, mutta hommaa haittaa vitusti se että on kankea läski joka ajaa ratapyörällä kaupungissa dropin kanssa ilman sukkiksia.

Mä ajan vaan konversiolla mut toisaalta en oo kauheen läski.

Tässä pari päivää ajellut tuolla omalla konversiolla ja siinähän on keskiö alempana ja pidempi headtube kuin mashissa. Stemmi on lyhkäsempi ja tuntuu kyllä että tohon vois helposti dropin laittaa mutta kun se on mun talvi/krapula/alskdfj -pyörä niin ei viitsi tehdä asialle mitään.

RTZ - 15:24, 10.5.2012 »
Kaktus - 14:53, 10.5.2012 » [i]blah blah blah[/i]
Competitive cyclistin laskuri antaa myös tuon mitan.
Muistelemani ero taisi olla, että wrenchsciencen mitassa on mukana myös ohjaustangon reachi.

Wrenchsciencen laskuri näköjään suosittelee samaa “overall reachia” sekä maantie- että maastopyörälle. Omalla kohdallani noiden laskurien mukainen huppuasento on melko pitkä, “olkapääkulma” on 90 asteen tienoilla.

Ajetaanko maastossa tosiaan noin pitkällä asennolla? Mutulla mietittynä tuntuisi, ettei suora tanko anna pidemmän päälle yhtä ergonomista asentoa, ja käsille/ranteille tulisi epämukavan paljon painoa.

Kaktus - 16:05, 10.5.2012Muistelemani ero taisi olla, että wrenchsciencen mitassa on mukana myös ohjaustangon reachi.
Right you are.

Osaisiko joku näin mututuntumalta sanoa, että mikä on pielessä kun alaselkä tykkää tulla ajaessa kipeäksi? Riserilla mennään. Mitä mahdollisesti kannattaa lähteä säätelemään, että tuon ongelman saisi poistettua?