Aikakausikorrektius

En alusta tätä lankaa sen pidemmin vaan avaan kuvalla:

Ja kysymyksellä: Onko Campan moderniksi laskettavissa oleva C-Record Pista -osasarja tässä korrekti valinta? Eli tulisiko uusklassinen runko virittää selkeästi klassiseen kokoonpanoon vai (vähäeleiseen) moderniin? Tyyli tukisi edellistä, valmistusvuosi jälkimmäistä.

Entä miten on re-issueiden laita; esim. uudistuotanto jakkara kasari-Cinellissä on no go, mutta mites uusklassisessa vastaavassa? Ja vielä: ovatko spedut ok uusklassikossa?

Sen verran suuntausta ketjulle, että täällä voi kysellä osien ja runkojen valmistusvuosista sekä erilaisista yhteensopivuuksista ja pohtia anakronismien välttämisiä. Eikä kannata ottaa tätä(kään) liian vakavasti - mielipiteitä on varmasti monia, ja niissä hyviä erinäkökulmaisia pointteja.

Eiköhän se riipu siitä tehdäänkö pyörä ajoon vai nettiin vai toteuttamaan omistajansa mielisairautta.

Mutta “vakavasti”: Pitää olla rehellinen itselleen. Ei pidä kuvitella tai uskotella tekevänsä vintagea jos palikat ei sitä ole.

http://www.heyokay.com/images/oh%20fuck.jpg

  • Mitä tapahtuu kun laitan 2000-luvun lopun hydroformattuun krossiraamiin 20 vuotta vanhaa maantiepalikkaa ja 40 vuotta vanhan satulan?
  • Pääsen ajamaan.

niin - kai noi tuoreemmatkin pyörittimet sinänsä “sopii” tuohon ulkonäköön, mutta aikakausikorrektia ne eivät siitä tee, joten käyttöarvoa saadaan jonkun muun arvon kustannuksella. en ota kantaa siihen, onko se hyvä vai huono asia tässä tapauksessa.
mut entäs nuo venttiilinhatut?

Minun mielestäni tämä on ihan ok keskustelun aihe. Ajoittain nousee esille näihin liittyviä kysymyksiä ja kai niistä voisi keskustella ihan korrektistikin.

Ajo-näytös-jakoa ei ehkä kannata tähän(kää) tyrkyttää - tuollaista nollasummapeliä kun ei taida olla olemassakaan, polkupyöristä puhuttaessa. Toki toisissa pyörissä painottuvat enemmän fiilistelyaspektit ja toisissa funktionaalisuus, siis ajamisen suhteen.

Entäs loviklossit vs. tennarit klassisissa kokoonpanoissa?

kid_scientifik - 14:12, 16.1.2012 » Ajo-näytös-jakoa ei ehkä kannata tähän(kää) tyrkyttää - tuollaista nollasummapeliä kun ei taida olla olemassakaan, polkupyöristä puhuttaessa.
öö..., onko renkaiden ilma alkuperäistä ja pitäiskö sen olla?

Eikö tossa ensimmäisessä kuvassa ole ihan täydellinen c-record pista osasarja kampineen kaikkineen? Mikä on ongelma?

Pääasia, että näyttää hyvältä.

http://goodthingsinternational.com/parts/bob.jpg

Maikkaki repes.

Mun mielestä aikakausikorrektiudesta kannattaa välittää vain, jos runko ja keula ovat vanhoja ja ns. laadukkaita. Sellaiseen ripustaisi mieluusti sopivan vanhaa osaa, jos lompakko antaa periksi.

Tuoreet teräsrungot taas voi koristaa mielensä mukaan. En lähtisi tuhlaamaan rahaa hankkiakseni niihin vanhoja osia, koska se ei tuo mitään muuta kuin mahdollisesti hieman esteettistä lisäarvoa ja vähentää käyttöarvoa roimasti. Rahat voi mielestäni käyttää fiksumminkin.

Repesin täysin tuolle osskun kuvalle. Muutenkin tämä lanka vaikuttaa todella lupaavalta. Koetan kirjoittaa jotain rakentavaa jahka saan kasattua itseni.

EDIT tai no jaa…pitää miettiä tarkasti…

http://michaelmay.us/09blog/12/1215_shark.jpg

Itse painiskelen tämän ajatuksen parissa usein. Otetaan esimerkiksi -70 luvun alun Peugeot PX-10 joka halutaan ajoon, mutta ei ole oikein massipäällikkö fiilis eikä hyllystä just löydy alkuperäisen kaltaisia osia. Itse ratkaisin ongelman varustamalla pyörän kivan näköisillä -80 luvun Shimano arabesque osilla. En ole tehnyt mitään peruuttamatonta, jos ja kun alkuperäisen kaltaiset osat löytyy niin vanhat pois ja alkuperäisen kaltaiset tilalle. Pyörät (ja niiden osat) on tehty ajettaviksi.

en lukenut kuin otsikon ja ensimmäisen poustauksen.

Ei kai tästä vaan taas tule sellainen kuva-väite-vastaväite-metaironia -lanka?

pitääks näin pienestä asiasta ihan oikesti väitellä?

mutta, mun mielestä ei oo oikein, että näillä on modernit varusteet
http://www3.pictures.zimbio.com/gi/Penny+Farthing+Cyclists+Arrive+London+Before+h20-pSIId1dl.jpg

mä katsoin vain kuvat ja olen vaikuttunut

tioJONTG - 15:29, 16.1.2012 » pitääks näin pienestä asiasta ihan oikesti väitellä?
Ryhdistäydy nyt edes hetkeks ja lopeta se urpoilu.
kyttyra - 15:01, 16.1.2012 » ...tämä lanka vaikuttaa todella lupaavalta. Koetan kirjoittaa jotain rakentavaa jahka saan kasattua itseni
ja pääsen duunista.
kid_scientifik - 14:01, 16.1.2012 » --- uudistuotanto jakkara kasari-Cinellissä ---
Grammoja vähemmän, aina parempi. Esim. uudessa ja vanhassa Turbossa painoeron pitäisi olla 70g, jos valmistajan ilmoittamaan uuteen painoon on uskominen.

^^^^ Samaan tahtiin polkijat.

-Olli