Aheadista quilliin ongelmien kautta

Hjalp!

Pahoitteluni uudesta topicista. mutta nyt menee sormi suuhun: tarkoituksena olisi vaihtaa ahead-stemmi quilliin, mutta sehän vaatisi toki haarukan ohjainputken lyhentämistä. En itse omaa rautasahaa, rälläkkää saati mitään, millä tehdä kierteitä pätkäistyyn putkeen ja vierailemissani pyöräliikkeissä oli nyt kesäsesongin takia noin N:n viikon jonot kaikkeen. Lisäksi kaiken huipennukseksi onnistuin tinttaamaan pituutta mallatessani kävyn noin millin syvemmälle, joten nyt haarukka tahtoo heilua, kun stemmin hattu ei yllä kiristämään sitä kiinni putkeen (fail).

What to do?

E: Toisin sanoen: kenelläkään lainata rautasahaa?

Lyö toinen käpy sisään vaan kun kokemusta hommasta löytyy.

Ensimmäinen kysymys joka tulee mieleen on “miksi”? Mitäs lisäarvoa tuosta vaihdosta syntyisi? Entä onko alkuperäinen ahead normaali 1 1/8" vai harvinaisempi 1"? Jos ensimmäinen, tuskin löydät mistään sopivaa stemmiä, kun quillit on käytännössä kaikki tuumaisia.

En suosittelisi moiseen konversioon ryhtymistä pitkällä tikullakaan, toinen käpy kiinni vaan ja ajoa.

PS. Katso myös tämä http://www.lfgss.com/thread1009.html

Moppe - 15:23, 1.7.2013 » tarkoituksena olisi vaihtaa ahead-stemmi quilliin
Miksi ihmeessä? Noi quillit ton sitäpaitsi 1" putkelle kun standardi ahead on 1"1/8.

Hae jostain pidempi pultti siihen hattuun.

E:hidas. Niin jos ei löydy sopivaa pidempää pulttia niin uusi käpy vaan tilalle.

^^ mulla on jo sopiva quilli, sen saaminen ei tuottanut ongelmia. Tossa rungossa on kuitenkin alun perin ollut haarukka, jossa on ollut myös quill - nykyinenkin aheadin clamp on 1"

E: ja konversioon ryhtyisin puhtaasti esteettisistä syistä. Ahead ei imo sovi tohon runkoon yhtään. Kuten sanottua: alkuperäinen stemmi on ollut quill, mutta haarukan vaihtuessa edellinen omistaja on vaihtanut quillista aheadiin

Ok, paljon helpommalla ja luultavasti myös halvemmalla pääset sitten vaihtamalla haarukkaa. Varmaan myös esteettisesti paras ratkaisu, jos alunperinkin rungossa ollut kierteellinen haarukka.

Esteettisistä syistä, kaikkea sitä;) Vaihda haarukka? Kierteellisiä tuumasia haarukoita on maailma täynnä. Tuumasia ahead haarukoita on vähemmän eli ei välttämättä kannata kierteyttää sellasta vain em. syystä.

Älä tee sitä. Ensinnäkin haarukan kierteytys ei ole helppoa. Teräs on kovaa ja kunnon työkaluja tuohon ei ole ihan joka paikassa.

Toiseksi quillit ovat ikäviä säätää ja ajaa. Lötköjä ja epäkäytännöllisiä.

Jos kuitenkin teet niin tee homma kunnolla. Hanki kierteellinen etuhaarukka ja hyvälaatuinen ohjainlaakeri. Asennuta ohjainlaakeri ja crown race liikkeessä, jossa on työkalut emäputken ja crown racen kohdan feissaamiseen.

Come to Oulu niinku meillä päin sanotaan. Itekki kävin pyöräliikkessä täällä kierteyttää, en yhden vaan kaks keulaa. Vastikään vaihdoin Ninan Pistan aheadista quilliin kun se aheadi on siinä tosiaan ihan paskan näkönen ja niin on muuten alkuperänen haarukkakin.

Voithan sä laittaa nyt aluksi siihen fillarin pitemmän kuusiokoloruuvin, löytynee vaikka Clasulta.

Oma rautasaha on muuten kätevä, ite oon keksinyt sillä vaikka minkälaista käyttöö. Hinnat lähtee jostain kahdesta eurosta.

EDIT: Nina taas mun koneelle kirjautuneena. T.Eetu

^ paljonko kustansi siellä? Oon nimittäin varmaan pyörän kera Oulussa vähän yli viikon päästä ylimääräistä aikaa.

Meitsi vaihto palveluksia, mutta soitappa Special Bikeen 08-311 6711 ja kysy mitä kustantais vääntää kierteet. Ei se työkalu sielläkään paljon kulu käytössä, minä ja Borén ollaan varmaan ainoat asiakkaat, jokka sitä on tarvinnut.

EDIT: ja nyt loggaan ulos Ninan tililtä, t.Eetu

been there, done that, just go for it, niinkun meillä ameriikoissa sanotaan ja ehkä uuden kierteellisen keulan löytää jopa säkällä edukkaammin.