50's Peugeot

Olen kasaamassa pyörää ranskalaisesen 50-luvun runkoon. Alunperin projektin piti olla vain nopea rungonmaalaustesti. Runko oli kuitenkin sen verran mielenkiintoinen, että aloin tehdä siitä sunnuntaikruisailuun sopivaa yksivaihteista.

Ranskasta löytynyt runko on 50-luvun alkupuolelta eikä se ole ollut aikaisemmin kasattuna eikä myöskään maalattuna. Todennäköisesti kyseessä on Peugeot, koska ne olivat siihen aikaan aikalailla hallitsevia Ranskan kilpapyörämarkkinoilla. Lisäksi seat stayn pääty on samanlainen, mitä Peugeot on käyttänyt. Peugeot myös käytti samoja Nervex Pro muhveja 50-luvun rungoissa. Ajoitusta helpottaa juuri näiden muhvien malli. Head tuben muhvien etuosassa olevat sarvet muuttuivat kalanpyrstöksi ja sarvilla varustettuja muhveja ei enää käytetty vuodesta 1955 eteenpäin.

Varsinaista mallia en ole onnistunut selvittämään – en ole edes varma onko tämä mikään sarjatuotantomalli. Muhvit haarukan kruunussa ovat mallia Professional Racing Feature Cut No. 5. Tämä viittaa johonkin kilpamalliin, sillä randonneur rungoissa oli erilaiset leikkaukset. Netistä löytyneistä Peugeotin kuvastoista päätellen kyseessä voisi olla PH10 vuodelta 1950-52 tai PHX10 vuodelta 1953-54. Drop outit ovat Simplex Competiton, jotka olivat käytössä 50- luvun alussa. Aikaisemmin käytössä olivat Simplex Tour de France drop outit, joten vuosiluku rajoittunee 1950-55 välille. Pohjassa oleva sarjanumero B030665 ei ilmeisesti näissä vanhoissa Peugeotin rungoissa kerro mitään valmistusvuodesta. Jos jollain on tietoa tai arvauksia rungon oikeasta mallista, niin kuuntelen mielellään mielipiteitä.

Seat tube 55cm c-c
Top tube 55cm c-c
Rungon paino 1800g
Haarukan paino 700g

Lisää juttua ja kuvia projektin vaiheista myöhemmin.

Hieno runko, teetkö vaihdepyörän? Periodikorrekteja osia tuskin saa enää haalittua kasaan, mutta kannattaa tsekata mitä osia tuohon menee, esim. vaihtajakorvakkeesta varmaankin puuttuu kierteet ja satulaputken halkaisija on kaiketi jotain muuta kuin 28,6mm. Laita juttua projektin vaiheista, mukava lukea.

edit: tuollahan lukeekin ettei vaihteita tule. No, älä ainakaan sahaa korvaketta pois.

jos teet perioidikorrekti,mikä minusta ois hienoa,niin mulla on jotain 50 luvun ranskis osaa ainakin tarjota.

komee runko,toivottavasti et mee ja raiskaa jokskin räikeenväriseks koiran oksennukseks :slight_smile:

Tarkoitus on säilyttää runko alkuperäisessä kunnossa. Vaihtajan korvake ja lokarin kiinnikkeet kertovat omaa tarinaansa rungon alkuperästä. Tosin se on aina pyörän käyttäjästä kiinni, mitä pitää itselleen toimivana ratkaisuna.

Tulevista väreistä sen verran, että oma puuvärisilmäni ei ole tehty värisuunnitteluun, joten aika greyscale linjalla mennään.

Tuohon hienosti ruostepatinoituneeseen pintaan vaan uusvanhat Peugeot-decalsit kiinni ja lakka päälle. Voilá!

Mistäs muuten saisi noita Peugeotin decalseja?! Siis muuten kuin teettämällä jossain

Miten tuossa rungossa näytöstää olevan ihan julmetun villit kulmat? Vai tekeekö tuo kuvakulma vain sen, että tuon keulakulma näyttää olevan jotain kruiseriluokkaa?

Kuvakulma vääristää. Aika normi maantiegeometria - samanoloinen kuin kuvan PHX10:ssä.

Ruostepinnan säilyttäminen kävi kyllä mielessä, mutta projektissa oli tarkoitus testata maalausta sekä decalsien tekoa. Lasikuulapuhallutin rungon, jonka jälkeen kiillotin emäputken muhvit. Kuvissa näkyvä rosoisuus on siis ruosteen aikaansaamaa eikä lasikuulapuhalluksen tulosta.

Okei, tästä tulee siisti. Helkkarin hieno löytö.

samaa mieltä

Jos kaipaat hardcorempaa tietoa rungostasi, tsekkaa http://www.classicrendezvous.com/ ja sieltä e-mail-lista. Minulle on kerrottu, että ne tietää siellä kaiken.

^ Aika hämmentävä määrä tietoa jo pelkästään e-mail arkistoissa.

Tässä vähän fiilistelyä pyörään tulevilla komponenteilla.

Satula on 60-luvun Wrights W3SW ja edellisen omistajan mukaan peräisin British Cycling Museumista. Kammet on Stronglight 49D ja ratas Stronglightin 50t 1/8’'. Titan stemmi sekä tanko jostain 60-luvulta.

Tällä kaverilla on ainakin joitain Peugeotin dekaaleja:

JR. Anderson
www.VeloCals.com

Vaikuttaa ihan asialliselta kaverilta. Itse tiedustelin sähköpostilla dekaaleja omaan vm.88 Pösööni ja niitä ei ollut hyllyssä mutta lupasi pyöräyttää minulle sellaiset.

Oletpas löytänyt hienoja osia hienoon pyörääsi.

En tiedä kampiesi vuosimallia, mutta ihan vain varmuudeksi;
Vanhat (<1982?) Stronglight-kammet ilmeisesti vaativat oman ulosvetäjänsä (=23.35 mm).
http://www.velo-orange.com/jast23stcrpu.html

Itse lienen pian saman ongelman edessä oman Pösööni kanssa…

Nättejä osia, nätti runko. Diggaan noita kiilloitettuja Nervexin muhveja.

^^ Joo, noi kammet tosiaan vaati normi standardeista poikkeavan ulosvetäjän. VO ainakin myy JA Steinin ulosvetäjää 23,35 mitoituksella.

edit: VO olikin jo linkattuna…

kaunis on!

On kyllä päheet kammet! Ja hieno runko muutenkin. Tavallaan tuo roisoinen pinta ruosteesta puhdistettuna on tosi hieno.

Olen samaa mieltä tutam:in kanssa; pinta on tuollaisena puhdistettunakin älyttömän hieno – jos se oli sitä ruosteisenakin. Kontrasti kiillotettuihin koristeellisiin muhveihin korostaa sitä entisestään. Tuommoista pintaa/patinaa ei saa kaupasta eikä maalaamosta - pliis, älä siis testaa maalausta tähän ainutlaatuiseen yksilöön…