0,15 tuhatta kiloa, 210senttimetriä.

Otsikonmukaisilla mitoilla varustettu mieshenkilö etsii kumppania pyörää.

Palveluksena kaverille lupasin miettiä/pitää silmäni auki, sellaisen pyörän varalta, joka kestäisi tuollaisen komeuden päällään. Työmatka ja kuntolenkkikäyttöön tää jättiläinen etsiskelee konkelia, mutta, yllätys yllätys, edes pyöräkaupat, saati sitimarketit eivät sellaista osaa tarjota.

Pakko siis pohtia custommadea.

48 pinnaiset kiekot (voisin hankkia itellenikin michen gorilla primatot, mutta tähän tarttis vapaarattaan/vaihteet)luulis painon kannattelevan, mutta rungon suhteen mulla loppuu mielikuvitus kesken. Liikennemerkkiputkesta hitsattu maantierunko ei ehkä tule kysymykseen, joten mielikuvitus liikkelle ja tiedot jakoon, kyllä kai tollaselle korstolle on joku vehje alle saatava?

Edit: saako bemaksinapoja 48reikäsinä, niissähän on paksumpi akseli, eikös?

Chebici järvenpäässä tekee kai kustomrunkoja, myös isoille ja pienille. Siis ihan cc / maantiemeininkiä löytyy ainakin.

mulla ois tiedossa hyvin vähän (kuukauden) ajettu trekin 4500,vuosmallia 2004,tais olla 23" korkea.rungossa kii keula ohjainlaakereineen,saattaa olla kiinni kammetkin rattaineen.satulatolppaa ei o,sekin on kaliberia järeä,oisko ollu 31 ja risat.

juu mutta kai nyt mittatilausrunkoakin löytys,ehkä jopa tän forumin tyypeiltä…tulee anaki mieleen Olli,ei ainaka jäis taidonpuutteesta kii :slight_smile:

basti - 19:47, 7.9.2009 » Edit: saako bemaksinapoja 48reikäsinä, niissähän on paksumpi akseli, eikös?
Kyllä ja kyllä. Tosin etenkin 48-reikäiset navat on häviävä luonnonvara, samoin kuin paksuakseliset etunavat. Itseasiassa 48-reikää ja 14mm etunavassa on oikeasti jo työn takana hankkia, mutta ei mahdottomat. Itseasiassa tiedän, mistä sellaisia saisi.

Paino ei ole välttämättä ongelma. Minulla on vahva mieli- / muistikuva, että vanhat retkipyöriin käytetyt Crescentin rst teräsvanteet ja navat (36 pinnaiset) mitoitettiin kestämään retkipyörä käyttöön 150 kilon paino. Ostamalla vaikka jonkin vanhan hitsattu runkoisen Crescent retkipyörän huutonetistä, nuo voi saada haltuunsa. Kierrepakkoja saa vielä ihan kätevästi.

Tuo 210 senttiä on se ongelma. Se pyyhkii niin pitkälle ylitse normaalimitoista, että vaikeuksia tulee.

Jos on lyhyet jalat ja pitkä selkä, voisi ajatella, että suurimmasta hitsattu runkoisesta Crescentistä tai Helkamasta pätkäisisi rungon keskeltä vaakaputken ja vinoputken keskeltä poikki ja pistäisi noin 10-15 senttiä lisää väliin. Kulmavirheen voi korjata pakottamalla.

Jos on pitkät jalat ja lyhyt selkä, voisi jollain ultra pitkällä (=50 senttiä) teräksisellä satulatolpalla yrittää saada riittävää korotusta, ja sitten myös stemmiä jatkaa noin 20 senttiä pitkäksi. Näin runkoon ei välttämättä tarvitsisi kajota noin raskaasti. Quill adapteri ja pisin maastopyörä stemmi mitä löytyy.

Suositan lähtökohdaksi tukevaa hitsattu runkoista suurta retkipyörää, ja osaavaa hitsaria, jolla on tig tai mig vehkeet. Menet / menette sitten mukaan oppaiksi ja kerrot, mihin kohtiin myös niitä alumiini maastopyörärunkojen tyyppisiä vahvikelappuja pitää vielä hitsata rungon päälle. Sillä ei ole mitään väliä, vaikka runko painaisi tuon jälkeen 3.8+ kiloa, kunhan mies saa riittävän kokoisen ajoasennon siitä. Ei siitä äijästä voima lopu. :sunglasses:

Putken päälle voi aina hitsata U-kourua jäykisteeksi.

Samalla siihen migittää ne vaijerin ohjaimet etc. ja kapineen tyylittelee sopivaksi muutenkin.

Tuure

-.-

Siis halkaisijaltaan vähän pienempää U-kourua, jotta siitä tulee siis 2-kanavainen rakenne.

Yksi vaihtoehto on tuhota yksi iso retkipyörä, pätkäistä pääkolmion putket tyngiksi ja mitoittaa tuosta tavarasta päälle sopivan mittaiset putket.
Rei’itetyistä päistä tolppahitsaus alla olevaan tynkään. Ainoa, mitä tarvitsee tehdä, on säätää emäputki ja satulaputki täsmälleen saman suuntaisiksi. - Ja silmä on yllättävän hyvä mittausväline tässä. Metrin teräsviivotin emäputken kyljessä parantaa vielä tarkkuutta.

Sopiva materiaali on vaikka tuo:

http://www.ruukki.com/www/materials.nsf/0/9152537A1388133EC2257530002D5F19/$File/Form_500_600_800_1000_TP_12.2008_FI.pdf?openElement

Siis Google: " Rautaruukki Form 800 DP "

Tuure

-.-

Soittaa ja ottaa selville, kenelle tuota on toimitettu, ja ottaa sitten ostajaan yhteyttä, josko saisi ostaa 3 kpl 1 metrin pätkää ko. tavaraa. Konepajathan tuommoista käyttävät.

Tuure

-.-

En usko että kannattaa murehtia 48-pinnaisista kiekoista - voi esim laittaa tandemeihin tarkoitetut vanteet ja navat jotka nekin ovat yleensä 40-pinnaisia. Ne ovat jo mitoitettu 200+ kg painolle.

Meidän tandemissa on “normaalit” itse kasatut 36-pinnaiset kiekot DH vanteilla (alkuperäiset no-namet eivät kestäneet) ja 200+ kg menee surutta. Itse olen ajellut tyytyväisenä Shimanon valmis-maantiekiekoilla jotka ovat 20/24 pinnaiset (omaa painoa on noin 108kg), eli ei se paino ihan katastrofaalinen tilanne vielä ole kiekkojen suhteen. Tottakai kannattaa varmaan silti unohtaa kevennysosien hankinta, mutta normikaman tulisi kestää.

Jeps. Kiekoista ei tartte olla huolissaan. Tosin mäkin taivuttelen taka-akseleita säännöllisesti, sen takia 14mm tekis mut rauhallisemmaksi.

Mut runko. No, täytyy tiedustella Järvenpäästä suuntaa antavia hintatietoja ja ratkaisuja…

basti, onko sulla vanhantyylinen napa missä vedon puoleinen laakerointi on aika kaukana dropoutista? jos on niin siitä ongelmasta pääsee luultavasti eroon valitsemalla navan, jonka laakerointi on mahollisimman etäällä ulkona

semi-offtopic

Mites Bob Jacksonin retkimallit, kokoja näyttäis löytyvän 25,5" asti.

Joku retkimalli vois toimia ihan vakiona. Nehän on tehty kuormattaviksi ja ovat usein aika pitkiä, koska pitkä asento kai sopii matkailuun paremmin. Sitten vaan pitkää tolppaa jne… En kyllä nyt osaa ehdottaa parempaa, ku Surlyn Long Haul Trucker. Siinä isoin koko 62.

Bobinhan voisi varmaan tilata customina isompanakin, mutten kyllä tiedä, onko halkaisijaltaan ohut teräsputki nyt kuitenkaan se paras vaihtoehto.

temmi_hoo - 11:15, 8.9.2009 » basti, onko sulla vanhantyylinen napa missä vedon puoleinen laakerointi on aika kaukana dropoutista? jos on niin siitä ongelmasta pääsee luultavasti eroon valitsemalla navan, jonka laakerointi on mahollisimman etäällä ulkona
Just kokosin tohon alurassiin on-onen navalla kiekon. Kuummottavan vähän pinnoja siinä.. 32. No katotaan, eiköhän tässä talven aikana selviä, kestääkö..=)

Aiheeseen.

Soittelin chebiciin ja jotain päälle 700egeä oli rungon hinta-arvio. Saksasta 500 höntsään esim cicli berlinettasta. Ja 700 tais saada customtitaaniakin. Täytyy vaiheilla ja neuvottella. Ois ihan siisti kyllä koota titaanirunkoinen jättiläinen sille…

basti - 18:55, 8.9.2009 »
temmi_hoo - 11:15, 8.9.2009 » basti, onko sulla vanhantyylinen napa missä vedon puoleinen laakerointi on aika kaukana dropoutista? jos on niin siitä ongelmasta pääsee luultavasti eroon valitsemalla navan, jonka laakerointi on mahollisimman etäällä ulkona
Just kokosin tohon alurassiin on-onen navalla kiekon. Kuummottavan vähän pinnoja siinä.. 32. No katotaan, eiköhän tässä talven aikana selviä, kestääkö..=) Aiheeseen. Soittelin chebiciin ja jotain päälle 700egeä oli rungon hinta-arvio. Saksasta 500 höntsään esim cicli berlinettasta. Ja 700 tais saada customtitaaniakin. Täytyy vaiheilla ja neuvottella. Ois ihan siisti kyllä koota titaanirunkoinen jättiläinen sille..
Mullekin kelpaa infot noin edukkaasta custom-titaanista!

^otan selvää. Toivottavasti muistini ei tee mulle tepposia.

Ihan muistutuksen vuoksi (lähteenä sanatarkasti lainattu wikipedia) :

“Vaikka metallinen titaani on lujuudessa teräkseen verrattavissa, sen kimmokerroin on vain noin puolet teräksen vastaavasta. Tämän vuoksi pyrittäessä samaan jäykkyyteen kuin teräsrakenteissa, joudutaan titaanin kanssa käyttämään suurempaa ainepaksuutta, jolloin menetetään osa titaanin keveyden tuomasta edusta. Koneenrakennuksessa jäykkyys on usein mitoituksessa määräävämpi ominaisuus kuin lujuus.”

Ison ja raskaan kuskin alla siitä tarvittavasta jäykkyydestä kannattaa tosiaan pitää huolta. Voi tulla muuten yllätys = Luikerteleva ja aivan hervottoman tuntuinen ja kallis pyörä.

Jotenkin minulla itselläni on heti epäilys: Titaani = hifi = niin kevyt kuin mahdollista. = hyvä pyörä niille “kynäniskoille” , ei muille. Kaipa tuota voidaan tietenkin siinä rungon customoinnissa yrittää välttää. Titaani on kuitenkin kallista, ja valmistaja voi yrittää pihtailla sen kanssa. Sitä tuskin on kovin laajaa paksuusvalikoimaa niin halkaisijaltaan kuin seinämäpaksuudeltaan. Pidän todennäköisenä, että jossain muualla tehty runko tilattuna 150 kiloa painavalla kuljettajalle ei ole kuitenkaan täysin tyydyttävä kaikilta ominaisuuksiltaan.

Ei, ellei se tekijä ole itse hyvin suurikokoinen mies.

Tuure

-.-

Huomaatteko… 700 sinne ja tänne… se on ISO summa rahaa. Tuolla mies ostaa itselleen oman invertterin tai migin ja vielä ne suojakaasuvarusteet päälle. Vanhasta hiilidioksidisammuttimen pullosta (teollisuus poistaa niitä par’aikaa ja vaihtaa raskaita rautapulloja kevyisiin kuitupulloihin) 150 eurolla itselleen saa oman ikuisen kaasupullon + 5 tunnin jatkuvan sauman vedon jälkeen täyttö maksaa 20 euroa. Ei vuokraa. Katsastuskulut 50 senttiä kuukaudessa, kun se katsastus pitää tehdä 10 vuoden välein. (=60 euroa) Täyttöpaikka tekee sen automaattisesti. Ei siitä mitään vaivaa ole. Täyttöpaikka = lähin sammutinhuolto. Täyttö tapahtuu odottaessa. Alan varsinaiset toimijat ovat järkeistäneet homman niin, että oikea pullo pitää vuokrata, se vuokra on järjettömän kallis ja pullo pitää lähettää täytettäväksi jonnekin. = Olet väliajan lisäksi ilman pulloa. Näin se ainakin oli Lohjalla järjestetty.

Tuolla summalla saa myös pienehkön invertterin, siihen edullisen tig varustuksen ja argonia 30 euron kertakäyttöpulloissa. Noilla pääsee sitten jo eksoottistenkin materiaalien kimppuun.

Kun itselleni tuo valinta ikioman hitsauslaitteiston tai kalliin yksittäisen rungon välillä on aivan päivänselvä, niin siksi minä yritin sitä itse tekemisen ja tavallaan “puolivalmisteesta” muokkaamisen vaihtoehtoa tarjota. Hyvä aihio on aina oivallinen lähtökohta paranteluille.

Mies voi tehdä itselleen kaiken muun, mutta vaimon ja koiran teko on vähän sopimatonta. Vain tuossa menee se itse tekemisen raja. Missään muualla sitä ei ole. Ja minä en puhu mistään rottakonversiosta nyt tässä. Omistamalla itse ne omat valmistusvälineensä on ikuinen mahdollisuus tehdä ja rakentaa aivan mitä tahansa ja aivan mille laatutasolle haluaa. Kun halua vain on tarpeeksi, se saavutettava laatutaso pyyhkii lattiaa aivan kaikella mitä on edes kaupallisesti mahdollista saada.

-.-

Tuure.

Ikäväkyllä kaikki meistä, niin kuin sitimarketin mitätahansa-osastolla aika usein joudut toteamaan, eivät rakenna itselleen edes merkitystä elämään, saati polkupyörää. Minä olen nähnyt Monty Pythonin ja osaan hitsata. Niin kuin moni muukin tällä foorumilla. Ota iisisti, olet omiesi joukossa vaikka vähän kaista oletkin.

Vanha virsi. Mikäähän ei houkuttele sunnuntaimekaanikkoa niin paljon kuin oman rungon tekeminen. Jigikin ois, mutta aika ei. Tai ainakaan en osaa järjestää sitä.

Enkä ole ihan varma, luotanko itseeni niin paljon, että tekisin ensimmäisen rungon ko. kokoiselle äijälle.

Kah. Ehkä meidän pitäs järjestää yksivaihde diy-runkosessiot. Sit ois joka jätkällä kieroon juotettua terästä alla. Vielä kun joku paljastaa, että mistä sais muhviaihioita, jotka sais itse viilailla haluamaansa muotoon, niin avot.

Ota iisisti, olet omiesi joukossa vaikka vähän kaista oletkin.

Tuli tippa silmään. Olipa mukavasti sanottu.

Tuure

-.-

En tiä… jotain tälle maailmalle pitäisi pystyä tekemään. En vain tiedä, että mitä. Häijyyttä ja pahansuopuutta pitää yrittää välttää. Sitä nyt ainakin. Ihan näitä perusjuttuja. Hyvä että yrität auttaa sitä kaveriasi. Sille on jaettu koon puolesta ikävät kortit. Se elää koko elämänsä lasten leikkimökissä, eikä karkuunkaan pääse, kun koko maailma on sille leikkimökin kokoinen paikka.

Paras tapa tehdä tiedettä on lainata itseään, sillä nousevat ne power factorit: Eli: “Yksi vaihtoehto on tuhota yksi iso retkipyörä, pätkäistä pääkolmion putket tyngiksi ja mitoittaa jostain toisesta tavarasta päälle sopivan mittaiset putket.”

Ei tuo siis koko rungon tekoa tarkoita, vaan ihan kohtuullista modausta vain. Emäputki on aika helppo saada samaan linjaan satulaputken kanssa. Tuosta voisi kuitenkin aloittaa ja alkaa hakemaan sitä oikeaa kokoa. Kun kaikki on sopivaa, niin alkaa sitten vasta miettimään sitä titaanista teettämistä.

Siinä on monta kohtaa, jotka ovat vielä hakusassa. Minkä kokoinen jalkaterä esim. on ? Tangon leveys ? Satulan koko ? Noita voisi alkaa jo mallailemaan, kunhan olisi edes jokin runko, johon noita osia voisi ripustella. Kestääkö hänellä edes selkä oikeaa ajoasentoa ? Monet oikein todella isot tyypit ovat jotenkin vähän rampoja, eikä heihin voi soveltaa ihan kaikkia asioita mitä pienempiin ihmisiin voi.

Puhutaanko tässä nyt esim. suorasta tangosta vai ihan oikeasta koukkutangosta ? Tuokin jo kertoo jotakin.

Tuure

-.-

Onko budjetti rajoite? Rivendell tekee cromosta pyöriä joiden luulisi kokonsa puolesta riittävän kenelle tahansa. Hinta onkin sitten sen 2000 dollaria.

A. Homer Hilsen, 71cm:

http://www.rivbike.com/images/products/full/0000/3067/ahh61w_1.jpg