Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Ostoksilla

(14019 posts)

1. Mkhanik
    Mkhanik
    Profiili

accro - 19:07, 2.2.2019  » 
    800/20mm

Kahdeksan sataa? Sehän on lähempänä akseliväliä mitä tangon leveyttä? Madness.

Lähetetty 12:35, 9.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  2. accro
    accro
    Profiili

Mä tein vaan niin kuin täällä käskettiin :/. Akselivälit on nykyään puoltoista metriä.

Kavennan tuon 99% varmasti, mutta hauska kokeilla melkeen yli puolet hartioiden levyistä tankoa. ööh: tanko on tuplasti hartioideni levyinen.

1. (slang) hooked: addicted, unable to resist
    Lähetetty 12:38, 9.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  3. Lakimies84
    Lakimies84
    Profiili

Itselläni on 780mm. Ja en todellakaan lyhennä:) toisessa pyörässä 720mm ja sen kaposempaa en enää laitakaan.

Lähetetty 12:44, 9.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  4. kunba
    kunba
    Profiili

Mulla kans yksikössä 780mm ja en ole katkomassa.

Elämääkin maagisempaa on materia.
    Lähetetty 12:50, 9.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  5. Mkhanik
    Mkhanik
    Profiili

Menee nyt OT (lähes) koko postaus, mut ite kavensin aikoinaan 29" maasturin 740:n noin 680:ksi, enkä oo leveämpää osannu kaivata. Kaveri väitti ettei kädet riitä "leveään" (ehkä 600+?), mut luulen ettei hän ole kovin useita pyöriä silti testaillut...

Liekö se sitten vaan niin että tarttis hommata joku tyyliin 50 senttisellä yläputkella oleva mankeli... Ku pisimmät tällä hetkellä 60 luokkaa ja sit oon vaan laittanu niihin esim. setbackitonta tolppaa ja lyhyempää stemmiä. Yläasteella ku mulle ostettiin eka ketjuvaihdepyörä niin päädyin 56cm runkoon. Liekö sit opittua tuo pitkällä rungolla ajaminen... Retrohobomötböjä oon toisaalta ostellu melkolailla kokoon kattomatta, ku on halvalla saanu.

Kesällä ostamani italorunkokin oli pituudeltaan muistaakseni 4 senttiä ilmoitettua pitempi, vitutti, mut saipa sentään rahea takas sen verran että ei niin hirveesti jääny kaiveleen.

Niin ja on topic. Laakerin kuulia ostin polkimiin.

Helvetin polkimet ku ainakin kaikki alle 20€ tuotteet on joko kirrattu liian kireälle ja/tai jätetty parhaimmillaan 3-6 kuulaa vajaaksi. Oon siinä käsityksessä että vaikka tilaa olisikin, niin yksi kuula on järkevintä jättää pois, etteivät kuulat hierrä toisiinsa, mutta markettipolkimissa oon törmänny jatkuvasti noihin että jos ei oo tappokireällä tai puutu kuulia niin sitten on löysällä ja naksuu. Nytkin ostin Unionin flätit 15 eurolla ja vaikka kävin liikkeessä kaikkien akselit läpi näppituntumalla, silti toinen poljin naksui ekalla testilenkillä. Oli liian löysällä ja kuulia puuttui muistaakseni 4 kpl. Niin ja kun avasin tuon toisen niin laakerin koolitkin näytti olevan ruosteessa. Stn.

Sama hommahan se on kaikissa kartiomuttereilla olevissa tuotteissa nykyään. Ensimmäisenä pitää säätää välys sopivaksi tai vaihtaa rasvat tai lisätä kuulia... Huoh.

Tulipa taas raamattu.

Lähetetty 2:44, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  6. Kalastaja-Kaarlo
    Kalastaja-Kaarlo
    Profiili

Laakereista puheen ollen, ite ostin niitä kans, koska ne tuli koko akselisetissä, jonka jouduin ostamaan, vaikka tarvittin vain akselin. Kartioita oon vähän vierastanu ja vältelly, mutta toisaalta oon saanu akseleita kieroon ku on loppunu mielenkiinto herkistellä kohdilleen ja oon jättäny sikseen.

Nyt sitte, kun ostin uudet (halvat) kiekot, ni tulin sitten ylimpensoineeksi otteitani. Halusin, ettei ne kartiot ainakaan itsekseen ala löystyä siellä, ja kiersin kunnolla kartioavaimilla. Lopun arvaattekin: kierteet pyöreäksi lukkomutterin alta.

Aina yhtö fiksu olo. Hästäk oppirahoja.

PS. Intternetissä väittivät, että a) Shimpan navat on yleensä liian kuivat ja kireällä tethtaalta tullessaan, b) pikalinkkua varten kartioihin pitää jättää pieni välys, jonka linkku sitten puristaa akselista pois. Paskanmarjat. Pakko oli silti alkaa säätää, jotta itte näkee.

fix/free 47/21 / 47/20 @ 28/27mm & 175mm
    Lähetetty 10:16, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  7. tmar
    tmar
    Profiili

Kato netistä joku opetusvideo ennen seuraavaa kertaa. Hyviä napoja ne (shimano) on, erit. maantiekäytössä.

Lähetetty 10:27, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  8. RTZ
    RTZ
    Profiili

Kyl toi b-kohta pitää kokemuksen mukaan paikkansa kaikissa pikalinkkuirtokuulanavoissa.

asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 10:32, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  9. Mä en ymmärrä tota b-kohtaa. Tarkoittaako se siis sitä, että linkku puristaa akselia kasaan niin paljon että laakerivälys muuttuu ihmisen havaitseman määrän? En olis uskonu, mutta voi tietty olla.

Jatkot vaikka tuolla.

E: mä en nyt löydä sitä koiramiehen hiljattain postaamaa listaa linkkujen puristusvoimista.

SuicideHub - 17:01, 20.11.2017  » 
    Pyh

MAMOF
    Lähetetty 10:39, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  10. Konsta
    Konsta
    Profiili

Kyllä toi b on täyttä todellisuutta. Tekee napojen säätämisestä todella ärsyttävää puuhaa.
    ja ei ole mitään huomaako ihminen -kamaa. ennen pikalinkkua akseli klonksuu, pikalinkun kiristyksen jälkeen välys poissa. jos siis oot säätäny napas välykettömiks ilman puristusta niin ne on nyt liian tiukalla.

e. ja se puristusvoimalista on kyllä monta vuotta vanha. löytyiskö jostain pikalinkkutopsusta.

1-vaihteiset: RodagiraScottHelkamaSingularNopsa
    Lähetetty 11:01, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  11. RTZ
    RTZ
    Profiili

En mäkään sitä ymmärrä. Mutta kokemus on just tuollainen kuin Konsta kuvaa.

Lähetetty 11:15, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  12. Groucho
    Groucho
    Profiili

Pistin M7000 SLX-navalla yhen kiekon vähän aikaa sitten nippuun, niin sen kohdalla ei tuntunut pätevän a) eikä b). Muuten kyl joo.

Lähetetty 12:58, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  13. Ok. Mä enoo montaa irtokuulanapaa säätänyt, joten kokemusta on vähän. Pitääpä pitää mielessä kun tulee moinen vastaan.

SuicideHub - 17:01, 20.11.2017  » 
    Pyh

MAMOF
    Lähetetty 13:15, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  14. tmar
    tmar
    Profiili

Lähetetty 15:13, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  15. Lakimies84
    Lakimies84
    Profiili

En tiedä onko tällä, omalla huomiolla väliä... Mutta kuluneissa navoissa olen jättänyt ns. linkkuvaran. Esimerkiksi vanhoissa, melkein ajamattomissa exagen navoissa jätin linkkuvaran. Ja klappia oli. Avasin ja kiristin niin että klappia ei ollut. Pikalinkulla kireäksi ja todella smooth.

Lähetetty 15:21, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  16. kaukomieli
    kaukomieli
    Profiili

Konsta - 11:01, 10.2.2019  » 
    jos siis oot säätäny napas välykettömiks ilman puristusta niin ne on nyt liian tiukalla.

Oon huomannu saman ilmiön ihan pikalinkuttomissakin navoissa.

Vaikka kartion kiristysmutterikin ois kunnolla väännetty tuppaa paketti silti nytkähtämään paineen alla hieman kireämmälle tai jotain, tuskin se akseli kuitenkaan kokoon puristuu.

Lähetetty 16:56, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  17. RTZ
    RTZ
    Profiili

Joo, kyl tuo sama ilmiä pikalinkuttomissakin on, mutta lievempänä.

Tulispa nyt joku, joka selittäs tän homman insinöörinumeroilla.

Lähetetty 17:05, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  18. criticalm
    criticalm
    Profiili

Nyt menee kyllä OT:n puolelle, mutta Sheldon-sedällähän oli kokonainen kappale omistettu pikalinkku-navan säädölle:

"Quick-release hubs are trickier to adjust, because the quick-release mechanism compresses the axle slightly when it is tightened. If you adjust the cones so that they feel just right off the bike, they will bind up when you tighten the quick release."

E: Oma epäilys on sellainen, että koska pikalinkkuakseli on ontto, se itse pikalinkku kiristyy siellä sisällä ja vetää itsensä, sekä akselin hiukan banaanin muotoon, joka sitten kompensoituu, kun pyörän päälle tulee kuormaa.

Lähetetty 17:05, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  19. Kalastaja-Kaarlo
    Kalastaja-Kaarlo
    Profiili

Groucho - 12:58, 10.2.2019  » 
    Pistin M7000 SLX-navalla yhen kiekon vähän aikaa sitten nippuun, niin sen kohdalla ei tuntunut pätevän a) eikä b). Muuten kyl joo.

Nää oli Shimano Deore T610 -navat Rosen valmiskiekoista.

Ehkä jonain kauniina päivinä, vaikkapa "ensihuoltona", jaksan avata navat taas ja onanoida niistä välykset minimiin ja vähän takas. Toistaiseksi ei ainakaan näppäryys riittänyt ilmiön näyttäytymiseen. En jaksa uskoa, että napa kovin paljoa voi olla ylikireä. Ja varmaan kuitenkin parempi vähän liian kireänä kuin löysänä. Vähän niinku -- noniin.

Lähetetty 21:07, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  20. + kaikenmoista tilbehör

Lähetetty 21:11, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  21. tmar
    tmar
    Profiili

30t

Lähetetty 21:16, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  22. RTZ
    RTZ
    Profiili

Kalastaja-Kaarlo - 21:07, 10.2.2019  » 
    En jaksa uskoa, että napa kovin paljoa voi olla ylikireä. Ja varmaan kuitenkin parempi vähän liian kireänä kuin löysänä.

Eiks tää mee just niin päin, että liika kireys tuhoaa laakerin nopeammin kuin vähän liian iso välys?

Lähetetty 21:25, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  23. Kalastaja-Kaarlo
    Kalastaja-Kaarlo
    Profiili

RTZ - 21:25, 10.2.2019  » 

Kalastaja-Kaarlo - 21:07, 10.2.2019  » 
    En jaksa uskoa, että napa kovin paljoa voi olla ylikireä. Ja varmaan kuitenkin parempi vähän liian kireänä kuin löysänä.

Eiks tää mee just niin päin, että liika kireys tuhoaa laakerin nopeammin kuin vähän liian iso välys?

Jaa, niin kai sellaistakin tosiaan tiedetään. Ite vaan aattelin saaneeni noi aiemmat rottapyörän akselit kieroon, kun olin vielä nöösimpänä kiristänyt lepsusti, kun ne ei muuten enää pyörineet smoothisti. Napa oli myös kulunut oudoille urille siitä heti kupin takaa, ja klappi oli (siksi?) epätasaista. Joku varmaan perus-shimppa vuodelta 1993.

Hence uudet kiekot ja vanhat varmaankin Kyläsaareen.

Lähetetty 21:38, 10.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  24. User has not uploaded an avatar
    vaeaerinpyorailija
    Profiili

Lähetetty 13:47, 11.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM
  25. Tahmatassu
    Tahmatassu
    Profiili

Koitetaas näitä taas:

Lähetetty 9:09, 12.2.2019, 6 months sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic