Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Ostaako valmis pyörä?

(196 posts)
  • Started 10 years ago by Elitisti
  • Latest reply from simojoki

  1. Elitisti
    Elitisti
    Profiili


    täältä

    Mitenkäs tällaiselle aloittelevalle kaverille, uskaltaako tällaista lähteä ostamaan valmiina? Kyseessä olisi ensimmäinen fiksi, ja onhan tuossa käännettävä napa jos fiksillä ajaminen ei ole se oma juttu. Etujarru täytyy pyörässä olla myös ennenkuin liikenteeseen sillä lähden.

    Tämä pyörä tulisi vaihteellisen pyörän rinnalle, eli ei ainoaksi pyöräksi.
    Olihan Zavagella myynnissä juuri ehkä sopiva peli käytettynä täällä, mutta pyörän ostaminen tulee kyseeseen vasta kesällä.

    Lähetetty 12:30, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. osta, saat pesää. ;)

    M

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 13:03, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. jussi
    jussi
    Profiili

    no on toi swobo on ainakin terästä eikä mitään amuliinia... ;)

    mutta eipä tossa kai mitään varsinaista vikaa ole, aloittelijalle tai muutenkaan. vaikka onhan noita valmiita hyllypyöriä toki muitakin stadista saatavilla, esim. Velosportissa Canondale Capo jota pidetään asiallisena pelinä. Käytetyistä vastaavista Bianchi Pista on aika suosittu ja niitähän täällä liikkuu käytettyinäkin aina silloin tällöin.

    Okei, Pistan geometria on noista tiukin, Swobon kulmat sen sijaan ainakin näyttävät aika rennoilta, se on sitten makuasia mistä itse tykkää.

    Lähetetty 13:04, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. basti
    basti
    Profiili

    Häh..? Valmiilla pyörällä voi polkea heti.. Mitä kivaa siinä on?

    “Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 13:11, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. jussi
    jussi
    Profiili

    ai niin, vai oliko tässä nyt sitten kilpailevana vaihtehtona että kasaisit pyörän alusta alkaen itse?

    Lähetetty 13:11, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. Elitisti
    Elitisti
    Profiili

    Ei, en mielelläni lähtisi kasaamaan pyörää ainakaan omin neuvoin tässä vaiheessa. Käyttöpyörästäkään en lähtisi muuntelemaan, koska dropit on pystysuuntaset. Tuleeko teräs- ja alumiinirunkoisten pyörien välille mittavaa painoeroa, tai muuta syytä miksi kannattaisi satsata mieluummin alumiiniin?
    Käytetyn ostaminen on myös hyvä idea siinä mielessä, että voi saada halvemmalla parempaa pyörää käytettynä, eikös niin?

    Lähetetty 13:26, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. jussi
    jussi
    Profiili

    No ehkä ei nyt kannata aloittaa tässä taas teräs/alumiini-keskustelua vaikkä vähän yritinkin. Makuasioita siis.

    Ja joo, käytetty valmiiksi kasattu pyörä on varmaan yleensä kaikkein taloudellisin vaihtoehto - jos nyt ei osta ihan mitä vaan romua mitä sulle mahdollisesti tyrkytetään... Voit tietekin myös laittaa tänne ostoilmoituksen ja katsoa jos jotain löytyy.

    EDIT
    Eli siis käytetty valmispyörä on se paras vaihtoehto, ei välttämättä joku jonkun itse kasaama konversioviritys.

    Lähetetty 13:29, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. Osta valmis, pura se heti osiin ja kasaa uudestaan. Muuten et voi tietää onko pyörä kasattu oikein. Kiekkoja ei välttämättä tarvii purkaa, jos ne on oikein puolattu. ;) Kyllähän Pyorahuolto.comista uskaltaa ostaa, mutta eivät hekään kai noita Swoboja kasaa, vaan pahvilaatikossa ne tulee valmistajalta.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 13:30, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Tai marssia vaikka Kumiluotiin konversiota teettämään? Tulis tuettua sekä kierrätystä että alan liikkeitä.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 13:32, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. jussi - 11:26, 30.3.2009  » 
    Okei, Pistan geometria on noista tiukin, Swobon kulmat sen sijaan ainakin näyttävät aika rennoilta, se on sitten makuasia mistä itse tykkää.

    Noviisi kysyy nyt tyhmiä:
    Mitä, ihan rautalangasta vääntäen, tarkoittaa "tiukka geometria" tai jos pyörässä on "rennot kulmat"?

    Street Leif is the only Leif I know
    Lähetetty 13:33, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. Elitisti
    Elitisti
    Profiili

    Korkeintaan tangon voin vaihtaa suoraan, mielummin ajan suoralla tangolla. Ja etujarrun lisätä jos sitä ei ole.

    Lähetetty 13:35, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. Elitisti
    Elitisti
    Profiili

    Roger Kuitti - 11:35, 30.3.2009  » 

    jussi - 11:26, 30.3.2009  » 
    Okei, Pistan geometria on noista tiukin, Swobon kulmat sen sijaan ainakin näyttävät aika rennoilta, se on sitten makuasia mistä itse tykkää.

    Noviisi kysyy nyt tyhmiä:
    Mitä, ihan rautalangasta vääntäen, tarkoittaa "tiukka geometria" tai jos pyörässä on "rennot kulmat"?

    Noviisi vastaa: vertasin Swoboa ja Pistaa photoshopilla asettamalla ne toistensa päälle ja kuvasta näkyy selkeä ero.

    Lähetetty 13:38, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. Elitisti
    Elitisti
    Profiili

    NKOTB - 11:38, 30.3.2009  » 
    Tai marssia vaikka Kumiluotiin konversiota teettämään? Tulis tuettua sekä kierrätystä että alan liikkeitä.

    Idea on houkutteleva, ja varmasti saisi hyvää aikaseksi kun laittaisi sen 400-500 euroa nykyiseen pyörään. Näyttääkö minun pyörä aivan toivottomalta startilta?

    Lähetetty 14:08, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  14. Elitisti
    Elitisti
    Profiili

    Nykyisen pyöräni runkokoko on 51, kun kokoni puolesta saisi olla 56.
    Tämän vuoksi mietin, että ehkä uusi pyörä olisi paikallaan. Hyvin olen tuollakin saanut poljettua tähän asti, että ei sen runkokoon pitäisi olla iso este. En tosin tiedä onko paljon taivaallisempaa ajaa sillä runkokoolla joka on minulle oikea, ehkä?

    Lähetetty 14:12, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  15. basti
    basti
    Profiili

    Huh. Vaikka joku tikkaa mua kohta tilkkaan tästä hyvästä, niin tee itsellesi palvelus ja unohda toi Nakamura. Ai miks? No, se ei nyt vaan käy.

    Tai käyhän se, mut ei, ei se nyt vaan käy.

    “Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 14:14, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  16. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Älä nyt käyttöpyörää pilaa. Swobo voi olla ihan mielenkiintoinen tuttavuus, ja kuvan perusteella noi keulan kulmat nyt ei ole niin kovasti eroavat pizzan kanssa, mutta putkista taitaa tulla sitä jäykkyyseroa.

    Mutta jos multa kysytään, niin swobo sanchez (vai mikä piru toi olikaan) on ominaisuuksiinsa nähden vähän ylihintainen. Vaihtoehtoja on laarit täynnä, tärkeintä taitaa olla vain selvittää itselleen millaisen kapineen haluaa. Eli onko hyllypyörä, jonkun muun kasaama ratarunkoinen fillari, jonkun muun kasaama konversiohässäkkä, kaupasta haettu konversiohässäkkä vai joku-muu-mikä se suurin mielenkiinnon kohde.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 14:16, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  17. matu187
    matu187
    Profiili

    Elitisti - 12:14, 30.3.2009
    Näyttääkö minun pyörä aivan toivottomalta startilta?

    Näyttää.
    Samoilla linjoilla bastin kanssa.

    Lähetetty 14:17, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  18. mulle yks "kuvasta näkyy selkeä ero" t-paita M-koossa

    Lähetetty 14:18, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  19. jussi
    jussi
    Profiili

    Roger Kuitti - 11:38, 30.3.2009  » Noviisi kysyy nyt tyhmiä:
    Mitä, ihan rautalangasta vääntäen, tarkoittaa "tiukka geometria" tai jos pyörässä on "rennot kulmat"?

    Ns. 'tiukka' geometria merkitsee ensijaisesti mm. sitä, että fillari tottee herkemmin/nopeammin ohjausta, josta syystä sillä on aika erilainen fiilis ajella kuin vaikka jollain vanhemmalla 'löysällä' retkipyörällä. ja toki pyörän painopiste ja ajoasento on yleensä erilaiset, 'wheelbase' on lyhyempi ja ties mitä. mutta kaikki ei tietenkään tykkää tollasesta, pyörä tuntuu hiljaisessa vauhdissa epävakaalta ja varpaat kolisee helposti etukiekkoon kääntyessä jne.

    tossa kuvassa toi isoin ero tulee varmaan kuitenkin lähinnä siitä että Swobossa on ns. moderni kompakti-geometria kun taas pistassa on enempi klassinen vastaava eli vaakaputki on vaakatasossa eikä vietä taaksepäin.

    Lähetetty 14:18, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  20. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Elitisti - 12:18, 30.3.2009  » 

    NKOTB - 11:38, 30.3.2009  » 
    Tai marssia vaikka Kumiluotiin konversiota teettämään? Tulis tuettua sekä kierrätystä että alan liikkeitä.

    Idea on houkutteleva, ja varmasti saisi hyvää aikaseksi kun laittaisi sen 400-500 euroa nykyiseen pyörään.

    Jos ei nyt kuitenkaan nykyiseen pyörään, vaan johonkin liikkeestä, tältä palstalta, huuto.netistä tai muualta löydettyyn runkoon.

    Jos tuntuu, että menee vaikeaksi, osta vaan uusi, kun hintaeroa ei sit kuitenkaan niin paljon tule. Fiksibuumi varmaan kestää vielä sen aikaa, että saat uudesta pyörästä helpommin rahat pois kuin jostain konversiosta, jos fiksailu ei viekään jalkoja alta.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 14:24, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  21. Elitisti
    Elitisti
    Profiili

    isoratas - 12:18, 30.3.2009  » 
    mulle yks "kuvasta näkyy selkeä ero" t-paita M-koossa

    Taisin siis osua ihan pikkasen metsään, no arvaus oli hyvä ja ainakin nyt opin sen että en ala tuosta vanhasta pyörästä mitään lihamyllyä vääntämään

    Lähetetty 14:24, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  22. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    konkeli - 12:24, 30.3.2009  » 
    Vaihtoehtoja on laarit täynnä, tärkeintä taitaa olla vain selvittää itselleen millaisen kapineen haluaa. Eli onko hyllypyörä, jonkun muun kasaama ratarunkoinen fillari, jonkun muun kasaama konversiohässäkkä, kaupasta haettu konversiohässäkkä vai joku-muu-mikä se suurin mielenkiinnon kohde.

    Kannattaa tietysti selvittää itselleen myös millaiseen ajoon ja olosuhteisiin on pyörää hankkimassa. Pistaan ei saa niitä leveämpiä nakkeja, jotka on talvella ihan kivat, eikä retkipyöräkonversiolla varmaan kehtaa lähteä velolle, tai mistäs minä tietäisin.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 14:29, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  23. nakamura myyntiin ja ensisijaisesti käytetty valmispyörä oikeassa koossa tai jos polttelee liikaa niin vaikka briteistä uutta alle.

    Lähetetty 14:30, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  24. zeikok
    zeikok
    Profiili

    Moi, itellä oli samantyyppinen ongelma talvella. Ratkaisin sen tilaamalla kokonaan uuden Langsterin Brittilästä, hintaa oli 550e postikuluineen silloisen kurssin mukaan.

    Syitäkin valmiin fiksin ostoon oli:

    - Nurkista ei löytynyt valmiiksi osia eikä aihiota itse rakenteluun
    - Oikeankokoisessa, silmää miellyttävässä ja muutenkin mielekkäässä ratarungossa on etsimistä, oma budjetti kokopyörälle oli 500e, joten rungon olisi pitänyt irrota halvallakin.
    - Edullisella valmisfiksillä pääsee heti polkemaan vaikka tietyt osat voivat olla aika kuraa. Kuitenkin jos rakentaisi itse, pitäisi parempiin osiin sitävastoin satsata enemmän.

    - Spessussa on kevyt ja helppokulkuinen runko, mukaan tulee hiilarihaarukka ja loput osat on suht riittäviä aloittamiseen.
    - Langsterin hinta pyörii Suomessa 750-800e hujakoilla, mikä on aika paljon enemmän kuin mitä Englannista tilaamall tuli maksamaan.
    - Kaikenkaikkiaan 550e olisi ollut omilla taidoilla, tiedoilla ja aikamäärällä erittäin vaikea saada kasaan edes samantasoista pyörää.

    Itse näen että jos kasailusta ei ole paljoa kokemusta aikaisemmin, eikä sopivaa rompetta ole nurkissa, niin etenkin punnan hintaa hyödyntämällä valmisfiksi on ihan hyvä vaihtoehto. Pääsee helposti hommaan kiinni kustannustehokkaasti. Sitäpaitsi, riittää siinä "valmiissakin" parannettaa.

    Hyviä vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon, Kona, Specialized, Bianchi, Giant, Fuji jne. Jos ostaisin valmisfiksiä nyt niin katselisin Suomessa vähän tuntemattomampia britti- ja muu maalaisia merkkejä, esim. Pinacle. Noita luomuksia näyttää saavan suht kilpailukykyiseen hintaan, tässä muutamia esimerkkejä:

    http://www.evanscycles.com/products/se/draft-2009-single-speed-road-bike-ec018019
    http://www.evanscycles.com/products/fuji/track-2009-single-speed-road-bike-ec016010
    http://www.evanscycles.com/products/gary-fisher/triton-2009-single-speed-road-bike-ec017199
    http://www.evanscycles.com/products/charge/plug-2009-single-speed-road-bike-ec000233

    Rungon geosta en ole itse ymmärtänyt oikein muuta, kuin että "rennommalla" (esim toi langster on rento) rungolla ajoa on helpompi ja mukavampi viedä rennossa vauhdissa ja pitkällä matkalla. Tiukalla rata-rungolla pyörä on vakaampi mutta vaatii ajoasennolta enemmän.

    Kannattaa sitten vielä testata pyöriä jotta osaa valita oikean runko-koon. Vääräkokoinen runko järsii pikkuhiljaa mielekkyyttä ajamisesta. Jos mietit tota langsteria niin mulla on pituutta 178 ja pidän 56-kokoa hyvänä.

    Lähetetty 14:33, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  25. isoratas - 12:33, 30.3.2009  » 
    nakamura myyntiin ja ensisijaisesti käytetty valmispyörä oikeassa koossa tai jos polttelee liikaa niin vaikka briteistä uutta alle.

    Ja paremmin siitä fyrkkaa saa kun odottelet syksyyn kun jengi (ne jotka ajaa talvella siis) miettii talven optioitaan. Tuohan on aivan mainio talvisotkin, canti-jarrut ja taaksekin mahtunee vähän 28ia läskimpi kumpi.

    Lähetetty 14:40, 30.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: