Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Mites pidetään kondiksessa...

(28 posts)

  1. Parta
    Parta
    Profiili

    Löysin aivan namukan vanhan rungon, jossa on paikoitellen maali lähtenyt ja vähän ruosteen alkua... En kuitenkaan haluis maalata, koska siinä on ihan levottoman hienoja leimoja sun muita.

    Onko joku kokeillu putsata rasvalla, pyyhkiä kuivaks ja lakata? Tietääkseni lakan kanssa voi tulla ongelmia, kun se päästää kosteutta läpi joka sitten jää jumiin lakan ja teräksen väliin. Hetken päästä on sitten ruostepuutarha lakan alla.

    Tarkoituksena olis vain estää ruosteen lisääntyminen, pitää pyörä ehjänä ja säilyttää antiikki-look. Kyseistä sävyä tuskin löytyy mistään.

    Ideoita?

    Lähetetty 14:15, 27.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. patenttiratkaisu: älä tee mitään. paitsi aja jos siltä tuntuu.

    Lähetetty 14:20, 27.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Kannatan edellistä.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 14:22, 27.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. ja velothan säilytetään sitten sisällä.

    Lähetetty 14:24, 27.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. jussi
    jussi
    Profiili

    mitä tapahtuu jos skrabaa/hioo ylimääräiset ruosteet pois ja hieroo jotain rasvaa riittävästi niihin läikkiin ja antaa vaan olla?

    Lähetetty 14:28, 27.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. tää

    Lähetetty 14:30, 27.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. Parta
    Parta
    Profiili

    kiitos isoratas toi selvensi paljon

    Lähetetty 14:36, 27.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. Hui helvetti, olin liian lähellä näyttöä!

    SNIKT!
    Lähetetty 14:37, 27.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. A.N.
    A.N.
    Profiili

    Osat irti, rungon puhdistus, ruostekohtiin patapataa niin että kiiltää ja joku "kova vaha pintaan(Hempelin botskivaha, tms.), puhdistetut osat kiinni ja ajoon... Säilyy patina eikä näytä ghetolta...

    Lähetetty 14:41, 27.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Hop. Pompautetaas tätä, kun en parempaakaan keksi. Pinttyneemmän lian saa maalin päältä varmaan pois karhunkielellä ja cifillä ja ruostetäplät patapadalla, mutta mites sitten rungoputkien ruostesuojaus sieltä sisäpuolelta? Voisko sinne suihkia jotain öljyä spraykannusta ja sitten käännellä runkoa, vai miten ja millä aineella tuo kannattais hoitaa?

    "I never go for a walk without my bike"
    Lähetetty 15:04, 29.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Miksei siihen hommaan sopis vaikka kotteroissa käytettävä kotelosuoja-aine?

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 15:09, 29.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. tya
    tya
    Profiili

    NKOTB - 13:04, 29.4.2009  » 
    Hop. Pompautetaas tätä, kun en parempaakaan keksi. Pinttyneemmän lian saa maalin päältä varmaan pois karhunkielellä ja cifillä ja ruostetäplät patapadalla, mutta mites sitten rungoputkien ruostesuojaus sieltä sisäpuolelta? Voisko sinne suihkia jotain öljyä spraykannusta ja sitten käännellä runkoa, vai miten ja millä aineella tuo kannattais hoitaa?

    Lähetetty 15:12, 29.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. anttipantti
    anttipantti
    Profiili

    ulkopuolelle autoglym ja hartsivaha, tolla kombolla on kiilto pysyny maalittomassa/lakkaamattomassa alurungossa.

    "Rule #1 Superheroes wear tights!"
    Lähetetty 15:20, 29.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  14. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Ok. Tällä mennään

    "I never go for a walk without my bike"
    Lähetetty 15:31, 29.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  15. uao
    uao
    Profiili

    anttipantti - 13:31, 29.4.2009  » 
    autoglym ja hartsivaha

    Onko runko 6000- vai 7000-sarjan alumiinia? Täällä lisää >>

    Lähetetty 15:48, 29.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  16. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    konkeli - 13:48, 29.4.2009  » 
    Miksei siihen hommaan sopis vaikka kotteroissa käytettävä kotelosuoja-aine?

    Sopii vallan mainiosti, jos laittaa uuteen runkoon. Jos runko on vanha ja jo hieman ruostunut, ei kotelosuoja ruostumista pysäytä(tai käsittääkseni ainakaan suurin osa kotelonsuojista). Ruostuminen jatkuu suojan alla.

    Öljy sopis vanhaan runkoon paremmin, mutta se ei taida pysyä niin hyvin.

    Lähetetty 10:11, 30.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  17. Tämä lienee oikea paikka muutamalle ruoste aiheiselle kysymykselle. Miten tällaisen kanssa kannattaisi lähteä liikenteeseen?

    Ruostetta on vähän joka osassa ja mietin nyt mitä vaihtoehtoja hommassa olisi ja millä kustannuksilla. Mitkä olis parhaat konstit ruosteen poistoon ja millä osat sitten käsittelisi? Mieluitin pitäisin nuo originaalit osat kun kyseessä on jonkin sortin entisöinti.

    Tuosta rungon sisäosien ruostesuojasta - eikö se pitäisi ensin saada puhtaaksi liasta ja käsitellä sitten? Lian poisto lienee vaan mahdotonta.

    Lähetetty 22:25, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  18. boren
    boren
    Profiili

    autosol + hinkkaaminen on kuulemma aika jees.

    "pysähtymätön jauhava mylly, joka repii lihakset luista ja katkoo sääret"
    Lähetetty 10:13, 3.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  19. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Jotain konstia ruosteen poistamiseen olisi tarpeen kokeilla. Erinäiset pintaruosteistet osat ovat odottaneet puunausta jo tovin. Lisäksi huollettavaksi ilmestyi nyt yksi naistenpyörä, "made in W.Germany". Ei mikään kummoinen esineenä: halvat osat, runko perusputkea ja muhvit suoraan leikatut. Oli mitä oli, vakaa tavoite on kohottaa ajokin ulkoasua ja käyttökelpoisuutta niin paljon kuin mahdollista hyvän maun ja kohtuullisen budjetin rajoissa. Eikä haitanne jos tuosta tuleekin kärsivällisyyttä kehittävä projekti.

    Vaikka maalipinta onkin tehtaan jäljiltä karkeahko, väri on huomattavan kaunis. Uusiksi maalaaminen ei siis tule kyseeseen, ja paikkamaalauksia/lakkauksia/teippauksia tekisin mieluusti hyvin hienokseltaan. Vastaavan sävyistä helmenvalkeaa maalia lienee muutenkin hieman hankalaa löytää. Talveksi taivasalle hylättynä ajokki on ottanut moneen rungon sopukkaan ruostetta, ja nyt se pitäisi saada niistä pois. On sangen ikävää, kun pintaan on kuivunut jostain rakosesta juossut ruosteinen noro ja arvata saattaa, että pinnan puhdistuksesta huolimatta seuraavan sateen jälkeen sama kohta on jälleen yhtä siivoton. Putkien sisäpuolen seikkaperäinen kuntoselvitys, puhdistus tai suojaus ei tunnu ainakaan tällä hetkellä kovin olennaiselta, mutta ehkäpä kaikki päällepäin näkyvät kolot voisi käydä läpi esim. hammasharjalla ja sopivalla ruostetta irrottavalla aineella?

    Yritän alustavasti selvittää, mitä voi tehdä oksaali- tai sitruunahapon vesiseoksella. Kemiallisen käsittelyn jälkeen teräskappale tarvinnee ilmeisesti tehokkaan mekaanisen puhdistuksen. Vaikutuksesta maalipintaan ei ole tietoa.

    Lähetetty 3:09, 2.6.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. Tollaseen kevyesti pintaruosteiseen kromattuun osaan (stongaan/haarukkaan) on joku joskus (jenkkirekkamiehet) ehdottanut cokista ja tinapaperia (sitä keittiöstä löytyvää foliota). Enemmän ruostuneeseen patapata. Ja karhunkieltä ( scotch-britea ) kandee välttää.

    Lähetetty 7:02, 2.6.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. HID45
    HID45
    Profiili

    Aseöljy on pop. Break-Free CLP:llä olen suojannut vaimokkeen mummiksen rungon, ja ketjuöljynäkin toimii. Ja melkein kaikkiin muihinkin kohteisiin mihin fillareissa pitää jotain notkeaa öljyä laittaa. Kallista, mutta hyvää kamaa.

    Lähetetty 7:21, 2.6.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. oksaalihappo + messinkiharja rules!

    Niinkuin melkein kaikissa kemiallisissa reaktioissa, lampo kiihdyttaa prosessia. Eli ruokalusikallinen oksaalihappoa kattilalliseen vetta, ruosteiset osat sinne ja hiljalleen kiehumaan muutamaksi minuutiksi. Messinkiharjalla loputkin hapettumat pois, samalla saa hieman metallin kiiltoa takaisin. Lopuksi sitten vaha + kiilloitus jos niin haluaa.

    Edit: niin ja oksaalihappoa saa isoimmista apteekeista, maksaa joitakin euroja.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 8:13, 2.6.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. Olen itse hankkinut kyseistä tuotetta gelcoatin valkaisemiseen Yliopiston Apteekista. Myivät eioota kunnes pyysin farmaseuttia hakemaan etaanidihappoa. Apteekkejen myyntirajoitukset ovat tiukentuneet huomattavasti post-Gerdt.

    Lähetetty 12:18, 2.6.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  24. Fullspeed
    Fullspeed
    Profiili

    Uppista. Ruostetäplien puhdistusta. Maalipinta lohkeillut joistakin kohdista ja tarkoitus olisi hankkia suojapinnoite ettei ruostu enempää/maali varise. Mitkä öljyt/rasvat tehoavat parhaiten ruostumisen ehkäisijänä? Ajattelin varovasti patapadalla hioa pahimmat pois, mutta tässä jäi nyt vähän epäselväksi mistä parhain ulkoinen suoja/ruosteenesto? Joku lakka, öljy vai vaha?

    Lähetetty 13:50, 4.7.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  25. napikwan
    napikwan
    Profiili

    jussi - 14:28, 27.3.2009  » 
    mitä tapahtuu jos skrabaa/hioo ylimääräiset ruosteet pois ja hieroo jotain rasvaa riittävästi niihin läikkiin ja antaa vaan olla?

    Onko v. 2019 parempia ideoita, miten käsitellä/ paikkailla ruostekohtia vanhasta teräsrungosta? Jos ruostetta paljastuu hionnassa merkittävästi, pitäiskö paikkailla/vahvistaa jotenkin?

    Lähetetty 18:13, 14.8.2019, 1 week sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: