Yksivaihde.net » Projektit

Projekti: Budjetti-Bottecchia sinkulaksi

(4 posts)

  1. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Pyöränharvennustalkooni saivat taannoin käänteen huonompaan: Tarpeeksi ilmaista olutta baarissa ja huomasin lupautuneeni ostamaan varsin kohtuullisella hinnalla vanhan Bottecchian. Merkki oli minulle entuudestaan tuntematon ja krapulan hälvettyä googletus antoi ymmärtää, ettei kannata odottaa liikoja. Vähäiset odotukseni eivät ylittyneet.

    Runko on suhteellisen kompakti, 54x54, eli mahdollisesti liian pieni minulle mutta päätin silti kasailla tästä ainakin kokeeksi sinkulan. Yksi hyvä fiksi saa tällä hetkellä riittää.

    Fillarissa on lähes kaikki Micheä, paitsi vanteet ovat Mavicin käsialaa. En tiedä pyörän ikää enkä sitä, ovatko kaikki osat olleet alkuperäisiä. Kammissa tuntui olevan muovin kaltainen pinnoite, mikä antoi pyörälle halvan vaikutelman. Pyörässä oli / on tuubikiekot ilmaa pitävine renkaineen, jota tosin ovat irtoamassa vanteelta. Dropouteihin on stanssattu Gipiemme. Bottecchian tarrat ovat tosiaan maali/lakkakerroksen päällä olevia tarroja keulamerkkiä myöden. Rungossa ei ole mitään tarraa ilmaisemassa käytyn teräksen laatua.

    Yleiskuntu vaikutti päällisin puolin kohtuulliselta: maalia oli karissut pois sieltä ja täältä, mutta ruostetta ei näkynyt mainittavasti. Ohjainlaakeri oli täysin jumissa mikä sai epäilemään, ettei siellä mitään laakereita enää olekaan. Olihan siellä ja samaten siellä vaikutti olevan kourallinen erinäistä sinne kuulumatonta roskaa, muttei mitään jälkeä voitelusta. Sama juttu keskiön kanssa.

    Ohjainlaakeria avatessani ja satulatolppaa irrottaessani yllätyin, kuinka helposti vuosia (kymmenen? kaksikymmentä?) ullakolla lojuneesta pyörästä osat lähtivät irti. Vaan annas olla kun päästiin kampiin ja keskiöön. Vetopuolen kampi lähti ulosvetäjällä ja voimalla. Vasemman puolen kammesta lähtivät vain kierteet samalla kun kolmas ulosvetäjäni heitti lusikkansa nurkkaan. Uusi näkökulma ja terä rautasahaan toivat ratkaisuun ongelmaan.

    Keskiö oli odotetusti v-mäinen, mutta potenssiin 3. Olin taltuttanut Sheldonin pulttiniksillä ennestään italialaisen, ranskalaisen ja brittiläisen keskiön, mutta tämä oli über-tiukassa. Pelkkä vajaan metrin mittainen momenttiavaimen varsi ei yksistään riittänyt, joten hain sille kaveriksi rautakaupasta autonrenkaille tarkoitetutun nelihaaraisen pulttiavaimen. Tuntien tappelun, hikoilun, rungon kanssa painimisen, nääntymisen ja vittuuntumisen jälkeen oli hyvin lähellä, etten sahannut runkoa poikki päästäkseni koko paskasta eroon. Viimeinen epätoivoinen ja mielipuolinen yritys tuotti kuitenkin toivotun tuloksen ja kiinteä kuppi kiertyi irti. Ja kyllä, olin liottanut keskiötä liuotinliemessä vuorokauden ennen toivottomia yrityksiä. Ja kiertosuuntakin oli alusta alkaen oikea.

    Nyt pitäisi putsailla ohjainlaakerin pinnat (ja pahimmassa tapauksessa vaihtaa uusi laakeri), keskiön kierteet, sovitella uusi keskiö paikalleen ja tonkia jostain kammet. Tavoitteena on tehdä käyttöpyörä, joten en koita kikkailla tuubeilla, vaan isken tähän tarpeen mukaan modernimpaa osaa: takakiekoksi tulee Shimanon vapaarattaalla varustettu budjettikiekko, sllä en jaksa näillä helteillä ja kampiresursseilla painia ketjulinjan kanssa.

    Näissä tunnelmissa etiäpäin. Jännittää, saanko tästä itselleni sopivan ajoasennon droppitangolla, vai joudunko tekemään pyörästä kauppakassin riserilla varustettuna. Jos jälkimmäiseen päädyn, heitän todennäköisesti osat Rossiniin ja laitan tämän kiertoon.

    Kuvat isompina Flickrissä

    Lähetetty 16:18, 8.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  2. Hvo
    Hvo
    Profiili

    Jos kiertoon,tarjoon litran Koskenkorvaa.

    Lähetetty 20:00, 8.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  3. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Puhdistus ja rasva elvyttivät ohjainlaakeria sen verran, että hommaa on mielekästä jatkaa.

    Ohjaamon mallailua:

    Keskiö ja kumit ovat tuloillaan, joten seuraavaksi pitää hankkia jarruvaijerit ja -kuoret, metsästää kammet omista varastoista tai hankkia jostain (kirotut Uusix-verstaiden kesäaukioloajat) ja yhä edelleen putsata keskiö. Ja tankonauhaa vailla olen myös. Nykyinen satulatolppakin saattaa jäädä liian lyhyeksi.

    Lähetetty 19:06, 10.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  4. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Löysin sattumalta miljoonalaatikosta alkuperäistä pidemmän 26,6 mm satulatolpan parantamaan ajoasentoa.

    Keskiön ja kumien saapumisen myötä motivoiduin kasaamaan loputkin pyörästä: Etukiekko on vanhasta Rossinista (kehä: Wolber, napa: Maillard) ja takakiekko Shimanoa ja Alexisia. Takakiekon lisäksi uutta on ketju, keskiö ja tankonauha.

    Lokasuojat olivat turvana lyhyen Kurvin läpi suoritetun testilenkin.

    Pitää ottaa parempia kuvia paremmalla säällä ja naputella jonkinlainen inventaario osista.

    Lähetetty 18:11, 15.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: