Yksivaihde.net » Projektit

Nopsa Picnic - eka projekti

(22 posts)
  • Started 8 years ago by hemppa3000
  • Latest reply from Akselipoika

  1. hemppa3000
    hemppa3000
    Profiili

    Tollasen kaivoin porukoiden varastosta.

    Oli mun ensimmäinen uusi pyörä joskus 90-luvun alussa.

    Tanko oli ruostunut puhki ja runkokin kaipas uutta maalia. Fauber keskiön saloihin löyty niksit täältä foorumilta.

    Vähän laiskasti tuli hiottua maalit, mutta ens kerralla sitten paremmin.

    Mattavalkosta runkoon ja kiiltävää mustaa keulalle. Ylimääräisiä ulokkeita en jaksanu alkaa poistelemaan parvekeverstaalla. Trendikäs pulhorni on hankittu ja TT-kaffat tulossa sumuisilta saarilta. Sopiva stemmi on vielä haussa. Kiekkojen kanssa myös arvonta menossa, että raaskiiko tohon uusia (vielä) hankkia.

    Lähetetty 22:45, 15.6.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  2. walto
    walto
    Profiili

    Tekemisen meininkiä tässäkin, arvostan. Varsinkin fauberiin tutustuminen noinvaan on jossainmäärin arvostettavaa.

    Muuutta, onko mulla vaan silmät vinossa tähän aikaan, vai ootko maalannu tohon keskiön laakeripinnalle?

    Shreddaus on fotosensitiivinen prosessi
    Lähetetty 23:16, 15.6.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  3. hemppa3000
    hemppa3000
    Profiili

    walto - 0:16, 16.6.2011  » 
    ..maalannu tohon keskiön laakeripinnalle?

    Kyllä ja ei. Laitoin vaseliinia siihen pintaan. Piti oikein käydä kokeilemassa ja kyllä se pyyhkäsemällä tuli kirkkaaksi.

    Lähetetty 23:48, 15.6.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  4. vesQ
    vesQ
    Profiili

    Respekt! Good luk!

    "Congratulations, god hates your guts!"
    Lähetetty 1:07, 16.6.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  5. hemppa3000
    hemppa3000
    Profiili

    Pientä muutosta suunnitelmiin. Jo hankitut tanko ja jarrukahvat säästetään seuraavaan projektiin. Tähän hommasin suoran tangon Lahden Pyörähuollon alelaarista ja kahvat Motonetista. Taattua Velodromo -laatua.

    Lähetetty 22:11, 17.6.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  6. hemppa3000
    hemppa3000
    Profiili

    Kännykkäräpsy testilenkiltä.

    Jarruvaijerit pitää vielä lyhentää ja uusia kiekkoja myös kaipais. Ehkä sitä vois Biltemasta hakea jotkut ala-budjetti malliset. Jarrut on kyllä tosi surkeat. Olis pitäny paloihin panostaa vähän enemmän. Noi on muistaakseni Motonetista ne halvimmat. Ei uudet polkimetkaan pahaa tekis..

    Lähetetty 21:31, 28.6.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  7. ghz
    ghz
    Profiili

    jos ostat uusia polkimia tuohon niin ota huomioon että noi fauberkammet ottaa sisäänsä erikokosta poljinakselia kuin muut kammet!

    <@makko> ei vispikää oo vispi jos sitä ei hitsais kasaa vammane lapsi
    Lähetetty 21:50, 29.6.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  8. hemppa3000
    hemppa3000
    Profiili

    Juu oon tietoinen. Jos joltakulta löytyy 1/2" retkimalliset polkimet ylimääräisenä, niin voisin lunastaa. Mieluiten hopean värisenä. Vähän on vielä hakusessa mitä tälle tekis. Oliskohan joku herraspyörätyyli sopivampi tollaselle retkirungolle - viiksistongaa ja retrompaa satulaa(?) Biltemasta aattelin hakea taakse jarrullisen kiekon seuraavaks.

    Lähetetty 22:19, 29.6.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  9. cuppis
    cuppis
    Profiili

    Hehei, näyttäs olevan samanlainen Nopsa kun mun ensimmäinen omilla mainostenjakorahoilla ostamani fillari. Oleppa varovainen, mun Nopsasta katkesi etuhaarukan kaulaputki 52km/h nopeudessa.

    Lähetetty 8:35, 30.6.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  10. fobba
    fobba
    Profiili

    hemppa3000 - 22:31, 28.6.2011  » 
    Jarrut on kyllä tosi surkeat.

    Jarrujen tehottomuus johtuu todennäkösesti noista kahvoista. Keskivedot tarvii joko maantiekahvat tai sitten niille tarkoitetus neljän sormen peruskahvat. kuvassa näyttäs olevan jotkut V-jarru kahvat(?).

    Lähetetty 8:44, 30.6.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  11. hemppa3000
    hemppa3000
    Profiili

    cuppis - 9:35, 30.6.2011  » 
    ... katkesi etuhaarukan kaulaputki 52km/h nopeudessa.

    Pitääpä laittaa kypärä päähän.

    fobba - 9:44, 30.6.2011  » 
    Jarrujen tehottomuus johtuu todennäkösesti noista kahvoista. Keskivedot tarvii joko maantiekahvat tai sitten niille tarkoitetus neljän sormen peruskahvat. kuvassa näyttäs olevan jotkut V-jarru kahvat(?).

    Alkaa jarrutkin pikkuhiljaa skulaamaan. Vaati näköjään sisäänajoa. Takana siis keskivetojarru, edessä v sivuveto u caliper-jarru. Takajarru nyt niin tehokas tartte ollakaan ja kohta jarrailen takaa jalalla.

    Edit: Korjattu virheellistä tietoa.
    Edit2: Korjattu edellisen korjauksen virheellinen korjaus.

    Lähetetty 12:49, 30.6.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  12. hemppa3000
    hemppa3000
    Profiili

    Biltsun takakiekko ruuvattu kiinni ja takajarru irti. Tällä kokoonpanolla mennään kauppa- ja baarireissut. Edullisista 1/2" polkimista otetaan vastaan vinkkejä..

    Lähetetty 19:35, 10.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  13. fobba
    fobba
    Profiili

    Takana siis keskivetojarru, edessä v. Takajarru nyt niin tehokas tartte ollakaan ja kohta jarrailen takaa jalalla.

    Ei toi etujarru kyl näytä V-jarrulta(?) vai missasinko jotain ?
    Hyvältä näyttää kokonaisuus. Muista lukita aina tolppaan kiinni ton runkolukon lisäks :)

    Lähetetty 20:10, 10.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  14. plh
    plh
    Profiili

    Ihan kiva vehje, itekkin tollasia rakennellu.
    Täytyy nostaa lapaa jos täälläpäin tulet vastaan.

    Lähetetty 21:06, 10.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  15. hemppa3000
    hemppa3000
    Profiili

    fobba - 21:10, 10.7.2011  » 

    Takana siis keskivetojarru, edessä v. Takajarru nyt niin tehokas tartte ollakaan ja kohta jarrailen takaa jalalla.

    Ei toi etujarru kyl näytä V-jarrulta(?) vai missasinko jotain ?
    Hyvältä näyttää kokonaisuus. Muista lukita aina tolppaan kiinni ton runkolukon lisäks :)

    Täällähän olikin kommentoitu. No eihän se tosiaan mikään v-jarru ole, vaan sivuveto u caliper-jarru. Vähän termit vielä hakusessa ja hämäsi toi keskiveto -termi (meniköhän nyt oikein?). Pitääkin hommata oikeampi kahva tohon.

    Tän malllinen jarru siis kyseessä:

    Edit: Virheitä korjattu

    Lähetetty 0:09, 19.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  16. hemppa3000
    hemppa3000
    Profiili

    Laitetaas vielä Biltema blingblingiä ;)

    Lähetetty 0:15, 19.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  17. hemppa3000
    hemppa3000
    Profiili

    plh - 22:06, 10.7.2011  » 
    Ihan kiva vehje, itekkin tollasia rakennellu.
    Täytyy nostaa lapaa jos täälläpäin tulet vastaan.

    Nosta vaan. Nopsa tosin Ulvilassa tällä hetkellä ja täälläpäin tulee ajeltua enemmän tollasella:

    Lähetetty 0:27, 19.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  18. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Termit kerralla kuntoon!
    http://www.sheldonbrown.com/calipers.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_brake
    http://www.sheldonbrown.com/gloss_ca-g.html#center-pull

    Keskivetojarru on keskivetojarru ja yleinen noissa vanhoissa perusretkipyörissä.
    Ylempana kuvattu sivuveto-caliper on se yleisin "maantiejarru", olipa niveliä yksi tai kaksi. V-jarru ja cantilever sopii yksiin tappeihin. U-jarru - joka on lähinnä bmx-kamaa - tarttee myös tapit mutta eri kohtaan. U-jarru: http://www.firstflightbikes.com/images/DentiBrake.JPG

    Lähetetty 2:43, 19.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  19. hemppa3000
    hemppa3000
    Profiili

    Mull Dundane - 3:43, 19.7.2011  » 
    Termit kerralla kuntoon!

    Kiitoksia oikaisusta vielä kerran. U-jarrua kun rupesin googlailemaan, niin ensimmäinen linkki johdatti fillarikellarin sivuille jossa oli toi kuva "u-jarrusta". Ei pidä uskoa kaikkea mitä netistä löytyy; olen järkyttynyt!

    PM:llä kyseltiin miten hioin maalit veks, ja tollasella porakoneeseen kiinnitettävällä teräskaraharjalla ne lähti melko hyvin:

    Ja ihan kilikalimaalilla maalasin. Pohjamaaliksi olisi vaan kannattanut valita valkoinen, niin olisi pintamaalia tarvinnut vähemmän. Aika monta purkkia tuli suihkittua (tosin parveke ei ole ihan optimaalisin maalauspaikka, saatto pari purkkia mennä ihan tuulen mukana).

    Edit: Ja melkein kaduttaa etten vienyt pulverimaalaukseen - sen verran kului aikaa, tupakkia ja maalia. Ja melko pehmonen pinta tuli, alkaa olemaan aika naarmuilla jo..

    Lähetetty 15:38, 19.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  20. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    En tiedä onko tässä kohtaa olennaista mainita tätä, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen että "papparunkojen" kanssa puljatessa rakentelukulujen säilyttäminen järkevällä tasolla (tai tasapainossa) voi olla hetkittäin haastavaa. Esim. pulverimaalauksen hinnalla saa jo olennaisesti ajamista parantavia osia tai hyvällä tuurilla jopa parempilaatuisen rungon. Toki erilaisia näkökulmia aiheeseen saa olla. Joo, jollekin myös aika=rahaa, se ei taida olla tällä foorumilla kovinkaan olennainen seikka.

    Itse pidän tässä projektissa juuri siitä, ettei tuosta ole pyritty tekemään erikoispalikoilla muotipyörää, vaan kysessä on ns. "järkeistäminen". Valkosivurenkaat (merkki?) sopii tuollaiseen runkoon kuin nappi silmään, olipa väri mikä tahansa. Ja kyllähän se viiksitankokin olisi oivallinen vaihtoehto.

    Lähetetty 19:33, 19.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  21. hemppa3000
    hemppa3000
    Profiili

    Joo meinasi itselläkin lähteä mopo keulimaan aluksi palikoita speksatessa, mutta tulin järkiini kun sisäistin rungon tason. Ei markan runkoon oo mielekästä laittaa monien satasten kilkkeitä. Palikat siis rungon mukaan ja nyt odottaakin ratarunko olohuoneen nurkassa (kiinalainen halpis tosin sekin joka kootaan edelleen tiukalla budjetilla).

    Tota itse maalaamisen järkevyyttä kyseenalaistaessani tarkoitin lähinnä lopputuloksen hinta/laatu-tasoa. Kun laskee kaikki tarvikkeiden hinnat mitä tohon pintakäsittelyyn tuli hankittua, niin ei olla enää kaukana pulverimaalauksesta (omalle työlle en toki laske rahallista arvoa, harrastuksesta kun on kyse.) Ja nyt lopputulos on - no, itse tehdyn näköinen eikä varmasti kovin kestävä. Mutta toisaalta saipahan kaupan päälle tekemisen riemun ;)

    Takarengas on muten Michelin Road World Tour Tyre 32c. Edessä joku enmuistamikähalpiskumi.

    Lähetetty 22:41, 19.7.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  22. User has not uploaded an avatar
    Akselipoika
    Profiili

    Jarrujen tehoa tuli tossa haukuttua. Näyttäisi siltä että sulla on caliper jarrut mutta V- tai cantileverjarrujen kahvat. Huono teho saattaa myös johtua väärästä yhdistelmästä, kahvojen vetosuhde on väärä kyseisille jarruille. Itselläni oli yhdessä pyörässä samantyyppinen yhdistelmä, ja mä ihmettelin kun pyörää ei meinannut saada pysähtymään, vaikka jarrutti niin että suonet melkeen puhkes. Sitten luin jostain eri jarrutyyppien eri vetosuhteista.

    Itsekin olen havainnut että kotikonstein spraymaalattu pinta on todella pehmeä vielä monen viikon ajan maalauksen jälkeen, ja eihän siitä koskaan tulekaan pulverimaalatun veroista.

    Lähetetty 18:21, 4.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: