Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Ketjun pesu

(126 posts)
  • Started 10 years ago by MrHat
  • Latest reply from Tahmatassu

1. MrHat
    MrHat
    Profiili

Aloin puhdistaa ketjuja ja voi piru, kun ovatkin likaiset. Jynssäsin äsken hammasharjalla ja fairylla ja totesin, että joko teen jotain väärin tai sitten se tekniikka ei mene ainakaan kategorioihin "helppo," eikä "tehokas."

Mitäs helppoja, halpoja, tehokkaita tai ekologisia keinoja löytyy ketjun pesuun? Ketjunpesurit? kokispullo ja sitruunahappo? Sheldonin huippuratkaisu (aavistuksen työläs ainakin säännölliseen käyttöön)?

Kokemuksia ja vinkkejä kaivataan.

Lähetetty 13:16, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. helppo, halpa, ekologinen – choose two.

itse suosin:

+

a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 13:31, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. Kokispullo on huono vaihtoehto. Ketjua on hankala noukkia pois, eikä sitä pulloa saa palauttaa automaattiin sen jälkeen. Toi lasinen hillopurkki on hyvä. Mä olen käyttänyt pyöräkaupan sitruunahappolitkua. Se on kallista, huonoa ja ekologista.

Mites muuten, onnistuisiko ketjun kuivaus stendarilla lakkabensapesun jälkeen?

Edit: Nykyäänhän vuonna 2012 pullot saa palauttaa automaattiin, koska niitä ei uudelleenkäytetä astioina.

Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 13:41, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. rokpete
    rokpete
    Profiili

sitruunahappoahan saa apoteekista jauheena, ainakin halpaa.

*** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 13:44, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

Tolu toimii myös kohtalaisen hyvin. Samaa litkua oon käyttänyt myös lattioiden puhdistukseen sen jälkeen kun oon kuletellut pyöriä ympäri huoneistoa.

wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 13:56, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. joope
    joope
    Profiili

Chainthugin keinoa oon itsekin käyttänyt, nykyään oon liian laiska pesemään ketjuja, mutta laakerit putsaan edelleen noin. Hyvä kannellinen purkki on taloudellinen, kun samalla litkulla voi putsata monet sotkut, ja sitkeämmät tapaukset voi jättää likoamaan, pieni ravistelu aina ohikulkiessa. Tärpätti on loppupeleissä yllättävän huonosti syttyvää...
    Ketjut putsaan nykyään ohuella ketjuöljyllä ja froteepyyhkeellä, myös crc/wd-40 liuottaa vanhat töhnät aika tehokkaasti, kunhan lopullisen voitelun suorittaa jollain oikealla voiteluaineella.
    Ketjuvahoja yritin käyttää yhdessä vaiheessa, mutta tulokset ei vakuuttaneet, ne näyttäis voitelevan huonommin, ja silti kerää likaa siinä missä ohuet öljytkin. Paksuja märän kelin öljyjä en laita enää mihinkään, niin tahmea tavara muuttuu hetkessä hiomatahnaksi.

hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 14:13, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

joope - 12:13, 17.3.2009  » 
    Ketjut putsaan nykyään ohuella ketjuöljyllä ja froteepyyhkeellä, myös crc/wd-40 liuottaa vanhat töhnät aika tehokkaasti, kunhan lopullisen voitelun suorittaa jollain oikealla voiteluaineella.

Jossain keväisessä pyörän huoltoa käsittelevässä lehtijutussa taisi jonkun korjaamon setä varoitella tuon crc:n suihkimisesta ketjuihin selittäen sen "palavan" kiinni ketjuihin niin, että niitä on mahdoton puhdistaa jatkossa.

"I never go for a walk without my bike"
    Lähetetty 14:51, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

PK-seudun puhtaimmat koskaan pesemättömät, säännöllisesti käytetyt ketjut löytynevät naapurintytön turkoosista polkupyörästä. Voiteluun on käytetty pelkästään Pedro's Ice Waxia, kotoisasti räkää. Suunnilleen joka toisen lenkin jälkeen pitää lisätä, ettei kitise. Ei kerää mitään moskaa.

Suosittelen, mutta aion testailla jatkossa muitakin vahoja. Ketjujen pesu ei ole hauskaa.

Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 14:57, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. joope
    joope
    Profiili

Löytyykö crc-varoitusta netistä, olisi kiinnostavaa lukea. Itse lasken crc:n liuottimeksi, suurin osa haihtuu pois. Vaikea kuvitella että se loppu vähä "palaisi" johonkin kiinni.
    Omat kokemukset vahoista on juurikin se, että sitä pitää lisätä koko ajan, ketju on likainen kun sitä lisää, lika sekoittuu vahaan, syntyy vahapohjaista hiomatahnaa. Jos ketju pitää pestä ennen vahan lisäämistä, missä on hyöty öljyyn verrattuna?

Lähetetty 16:05, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. Teemu
    Teemu
    Profiili

Bilteman biohajoava rasvanpoistaja on osoittautunut hyväksi tavaraksi. Vaatii vähän pidemmän liuotuksen, mutta lika ja rasva kyllä lähtee. Eikä ole ihan niin ärjyä kamaa hävittää kuin esim. tärpätti. Bilteman tuotenumero 361713.

Lähetetty 16:17, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. joope
    joope
    Profiili

Toi hävittäminen on muuten hyvä pointti. Mihin jengi noi litkut oikein kippaa? Itse oon katsonu noi myrkyt sen verran ongelmajätteeksi että kaadan ne samaan kanisteriin kuin muutkin ongelmajätelitkut. Tota kertyy niin hitaasti, että ei oo vielä tarvinnu toimittaa tota minnekään kun pönttö ei ole edes puolillaan.
    http://www.ongelmajate.fi/

Lähetetty 17:32, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. Valopetroolia kannattaa kokeilla myös, ei ole niin kuivakkaa kuin liuotinliemet. Käytetyt liemet kaatelen bilteman jäteöljyastiaan jonka käyn huoltsikalla tyhjentelemässä.

M

I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 19:09, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. joope
    joope
    Profiili

Ehkä tyhmä kysymys, ehkä ei: mitä on "kuivakka"?

Lähetetty 19:37, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  14. Ei tyhmiä kysymyksiä olekkaan.

"ei niin kuivakan" selitys tässä yhdessä: Jättää vähän rasvaisuutta puhdistettavaan osaan. Vaikutus samantyyppinen kuin bilteman ketjunpesuaineella. Lisäksi verrattuna liuottimeen valopetrooli ei haihdu niin vilikkaasti. Toimii myös ketjunpesulaitteessa.

M

I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 20:15, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  15. MrHat
    MrHat
    Profiili

Tuo valopetrooli kuulostaa hyvältä idealta. Varsinkin, kun se ei ole niin ärhäkkää höyrystymään.

Lähetetty 21:42, 17.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  16. Itse suosin ainetta nimeltä PineLine, periaatteessa taagia mäntysuopaa, hajoaa luonnossa. Ketjut irti, purkkiin ja pinelineä perään, tulee puhdasta.

Lähetetty 23:52, 18.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  17. iivo
    iivo
    Profiili

Ei ehkä ihajjust kuulu tähän topicciin, mutta menkööt:
    Pesin ketjut ja pistin uuet öljyt niihin niin ne ketjut alko narskumaan omituisesti. Mielestäni ne ei aiemmin narskunu ainakaan niin kovasti. Tuntuu vähän siltä, että ne koittais pompata rattaalta pois tai jotain vaikka ketjulinja on suht suora (kai). Lisäks joudun pitämään ketjua vähän löysällä että se pääsee pyörimään kevyesti. Ketju on joku halpa half-link ketju ja tietenki se on ihan oikein päin.

edit: aiemmalla ihan perus ketjullakin jouduin kuitenkin pitämään ketjua suht löysällä

☮ ☯ ✌
    Lähetetty 17:51, 27.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  18. kutistunu pesussa :(

SNIKT!
    Lähetetty 17:57, 27.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  19. tya
    tya
    Profiili

Varmaan siellä ketjun sisällä lähti paskat liikkeelle muttei kokonaan pois. Noinhan sitä putsauksen jälkeen saattaa käydä että narskuu vaan enemmän. Lääkkeenä uusi yritys tehdä parempi putsaus tai ihan vaan ajaminen niin että paskat asettuu taas.

Lähetetty 18:01, 27.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  20. iivo
    iivo
    Profiili

Joo se pesutulos ei ollu ihan täydellinen, liotin ketjuja yön tolussa mitä joku täällä sano käyttäneensä. Kyllä ne ketjut huomattavasti puhdistu siihen nähden mitä ne oli noitten pahimpien loskasäitten jälkeen, mutta jäi vielä vähän likasiks. Huuhtelin niitä vielä hanan alla ja pyyhin pyyhkeellä ni ne puhistu lisää. Vois varmaan pistää ketjut likoamaan vielä ens yöks ja sit jos natisee niin pitää vaan koittaa kestää.

☮ ☯ ✌
    Lähetetty 18:11, 27.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  21. mijau
    mijau
    Profiili

ite oon kokenu et ketjujen puhdistuksen yhteydessä ne pitenee. et jotenki siel on ollu töhnää välissä ja sit ku sen heivaa pois ni ne pääsee kauemmas toisestaan ne linkit. varsinkin kun suorittanu pikapesuja joissa on en oo irrottanu ketjua pyörästä.

nyt itseasiassa alkaa dropparit loppumaan pyörästä kun ketju on niin pitkä että meinaa akseli tippua takaa ulos. olin siinä uskossa että ketjut venyy ekojen X sataa kilometriä aikana mut sit pysyy samana. nyt tuntuu et aina vaan pidemmiks tulee. vai onko eturatas pienentynyt?

noi ketjut on tollaset ykspuoliset jotkut tuntemattomat. voiko noista napsasta linkkejä ketjutyökalulla vapaasti veke vai oks näis jotain et niit ei saa enää takas kiinni jos avaa väärästä kohdasta à la shimanon vaihdepyöräketjut.

Lähetetty 11:00, 29.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  22. mijau - 9:00, 29.3.2009  » voiko noista napsasta linkkejä ketjutyökalulla vapaasti veke vai oks näis jotain et niit ei saa enää takas kiinni jos avaa väärästä kohdasta à la shimanon vaihdepyöräketjut.

Anna palaa frank, itse en ole käyttänyt pikaliittimiä kuin vasta vähän aikaa. Kun huolella liittää niin liitos on yhtä kestävä kuin kopeloimattomatkin tapit.

Lähetetty 11:14, 29.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  23. joope
    joope
    Profiili

mijau - 9:14, 29.3.2009  » 
    olin siinä uskossa että ketjut venyy ekojen X sataa kilometriä aikana mut sit pysyy samana. nyt tuntuu et aina vaan pidemmiks tulee. vai onko eturatas pienentynyt?

Ketjut jatkaa venymistä kunnes muuttuu käyttökelvottomiksi, kuluminen näkyy niissä venymisenä. Ja mitä kuluneempi ketju, sen nopeammin se kuluttaa rattaita.

Lähetetty 11:41, 29.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  24. joope - 9:41, 29.3.2009  » 

mijau - 9:14, 29.3.2009  » 
    olin siinä uskossa että ketjut venyy ekojen X sataa kilometriä aikana mut sit pysyy samana.

Ketjut jatkaa venymistä kunnes muuttuu käyttökelvottomiksi, kuluminen näkyy niissä venymisenä.

Useimmat ketjut venyvät ekan parin sadan kilsan aikana hyvin nopeasti, minkä jälkeen se venyminen hidastuu, mutta ei tosiaankaan lakkaa. Siitä ehkä väärinkäsitys.

Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 12:48, 29.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  25. dpstyles
    dpstyles
    Profiili

Mikäs on paras öljy/tahna tms. jolla liukastella nuo ketjut. Heitin jotain clasun ketjuöljyä vrt. crc ja raksuu pahasti ja kerää pölyä ihan sikana. Väritön, kestävä ja laadukas kiinnostaa.

"LEADER IS ALWAYS LEADING....LEADER DON'T CRASH"

Ois muuten NJS Kisapaita kaupan.
    Lähetetty 12:54, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: