Yksivaihde.net » Pyöräverstas

BMX-kammet fiksikäytössä

(131 posts)

  1. 1. harkitse vielä kerran.
    2. varaa reilusti aikaa.
    3. varmista, että apua on saatavilla.
    4. varmista, että sinulla on varapyörä muutamalle päivälle.
    5. harkitse vielä kerran.

    No ei tosiaan. Eiköhän nuo Profilet tule tuossa pyörimään, kun irtikään en taida kotikonstein saada.

    Aiheestahan on käyty keskustelua jo tuolla FGFS-pyörien ketjussa, mutta ansaitsee ehdottomasti oman ketjunsa. Oma setuppini on Profilen No Boss -kammet, Profilen laakerit brittimuhviin sekä Profilen 30-hampainen 48-spline -ratas. Ja ohjeina myös Profilet.

    Vedon puolelle en laittanut rattaan ja laakerin väliin mitään prikkaa laitoin n. 1,5mm prikan, jottei ratas hierrä laakerikuppiin ja ketjulinja sijoittuu ratanavalle lähes sopuisaan 43mm:iin. Asennus on vielä kesken ja nyt kammet kanittaa, kun poistan klappausta vähänkään liikaa. Pitänee ottaa vielä toinen irti ja laittaa keskiön sisään laakereiden väliin prikka, jotta väliholkki tukee kunnolla pakettia. (<-- tämä auttoi)

    Tarina jatkuu...

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 22:08, 26.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  2. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    Hyvä + ajankohtainen (täälläkin) avaus.

    Oma setuppini:

    *Premium 1948 -kammet (acid bath)

    *Blank Euro BB (riittävän pitkällä holkilla, akselin pituudesta ei ilmoitettu mitään)

    *Tree 44t (raw/clear)

    Vedon puolella pelkkä pikkuprikka rattaan ja keskiölaakerin välissä, ei-vedon puolella puolestaan kuuden millin kartio. Ketjulinja asettui 43 milliiin eikä klappeja tms. ongelmia ilmennyt. Asennus sujui käytännössä täysin ongelmitta pelkillä akselin pulteilla kunhan rauhallisesti pyöritteli.

    Mutta:

    *eihän nämä nyt ainakaan mitenkään liian smoothisti pyöri (vertailukohtana toki hipompaa ratapakettia).

    *q-faktori on (moisiin tottumattomille) lähes karmea

    *painoa on ns. riittävästi

    *asennukset + säätämiset eivät välttämättä ole sittenkään ihan niin yksinkertaisia

    Eli:

    *mieti vielä - ja vielä vähän siihenkin päälle - tarvitsetko ko. veivejä ihan oikeasti..

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 22:23, 26.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  3. voimakuva ennen kolmatta kammen irrotusta ja spacereiden säätöä:

    sori naapurit. taas paukkuu.

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 22:48, 26.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  4. Ok.. nyt toimii. laakerin ja rattaan väliin ohut prikka ja laakereiden väliin pitkä holkki ja yksi kapea prikka ja vasemmalle puolelle vain kapea prikka ennen kampea.

    Tässä vielä oiva video, jonka olisi voinut katsoa ennakkoonkin:

    Get the Video Plugin

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 22:57, 26.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  5. konkeli
    konkeli
    Profiili


    +

    =

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 23:02, 26.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  6. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    race bmx is that way >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 23:09, 26.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  7. konkeli
    konkeli
    Profiili

    potato/potato

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 23:12, 26.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  8. ^^ 185mm FTW!

    Tässä oma setup kuvana:

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 23:56, 26.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  9. Tässä meitin setuppi. Tosiaan toisessa ketjussa kyselinki asennusapua koska ei nuo ihan niin helposti mennyt paikalleen mitä oletin. Lopulta sitten raaka voima ja helevetisti rasvaa tuotti tuloksia. Toistaseksi ollu tyytyväinen. Jospa ne siitä kestäis.

    Demolition Mid-BB
    Eighthinch 165mm Splined Cranks
    Resist Splined 36T

    Elämästä tulee muuten aika paljon helpompaa, kun lopettaa pilkunnussinnan ja aloittaa oikean nussinnan.
    Lähetetty 21:11, 27.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  10. Meikää hämää, että miten tää asia tuntuu olevan niin vaikea fixi-kuskeille, kun BMX-lapset on näitä laitellut jo niin kauan, että kierrekeskiöt on käytännössä BMX-teollisuudesta poistunut (paitti racing-puolelta).

    Onko se vaan se, että käytännön idea on vähän erilainen kuin maantie-/rata-/mtb-kammissa yleensäkkin. Vai että BMX-puolella vasara _on_ oikeasti työkalu eikä jengi pahemmin stressaa naarmuista?

    En siis vittuile, ihmettelen vain.

    Lähetetty 23:04, 27.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  11. itse en ollut ennen tosiaan asentanut bmx-kampia/-keskiöö. Vähän sama kuin ekan kerran avasi navan, ohjainlaakerin, vapaarattaan, fauber-keskiön jne. Eilen oli outoo, tänään selvää. tuskin se fiksikuskius siinä on siis se ongelmatekijä vaan enemmänkin ensikertalaisuus.

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 23:06, 27.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  12. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    Omalla kohdallani asennuksessa ei sinänsä ollut mitään erityisen haastavaa - siis verrattuna muiden pyöräpalikoiden ekan kerran asentamiseen, kuten Tonikin yllä totesi. Ratatamineksen kanssa pelanneena koko meininkiin sai vaan suhtautua hieman toisella tavalla. Tältä pohjalta kummastelin (aluksi) seuraavia:

    *en löytänyt akselin pituuksia haluamistani kampiseteistä; tämä info on minusta vähintäänkin oleellista koko homman toimivuuden kannalta (ainakin siis ratatavarassa)

    *speisereitä tuli keskiön mukana monenlaisia ja paksuisia: niin keskiön sisälle tuleva holkki kuin kampien/rattaan & keskiölaakereidenkin väli piti speissata; lisäksi en päässyt täyteen varmuuteen siitä tuleeko kartiospeisereiden pyöriä kampien ja akselin mukana vai ei (ts. kuinka kireälle paketti painetaan yhteen laakereita vasten - prikkaspeiserit laitoin väliin joka tapauksessa)

    *(48-splined-)rattaan asennuksessa vasaran käyttö (esim. paksun keulaputken speiserin ja levyn pätkän kanssa, jotta lyönti painaa rattaan suorassa linjassa akselille) ei ole sinänsä virhe eikä kolhujen viimeiseen asti välttely ja millien viilailu taida muutenkaan olla kovin ns. bemaxihenkistä

    Kyllä tämä tästä - vielä kun ajamaan tottuisi..

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 8:29, 28.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  13. Jii
    Jii
    Profiili

    Huomenna asennus edessä. Vähän jänskättää kun ei paketin mukana tullut kuin yksi paksumpi kartiomainen prikka ja kaksi ohkaista plus se keskiölaakereiden väliin tuleva holkki - saatan siis huudella täällä viikonloppuna ylimääräisiä pikkuprikkoja :)

    Setuppina siis Eighthinchin kammet+spideri ja Cutter V4.

    Yksi vaihe.
    Lähetetty 19:39, 28.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  14. mika
    mika
    Profiili

    Kyllä sä niillä pärjäät.
    Mulla voi olla jotain noita prikkoja/kartioita himassa, joten soittele jos tulee paniikki.

    - "Kumiluodin väki on sen näin rakentanut jotta siitä tulisi kestävämpi." -
    --||--
    - This is riding wreckless on the edge -
    Lähetetty 9:01, 29.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  15. Jii
    Jii
    Profiili


    Ei se niin vaikeeta ollut lukuunottamatta sitä että kaikkeen sai käyttää keskimääräistä enemmän voimaa. Rattaan puolella ei mitään spiderin ja laakerin välissä, toisella puolella se kartiomainen prikka. Keskiössä pelkkä holkki. Ja on muuten jäykät kammet.

    Yksi vaihe.
    Lähetetty 17:53, 29.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  16. Arttu
    Arttu
    Profiili

    Meinasin tulla kehumaan Odysseyn Twomboltien helppoa asennusta, mutta sitten tajusin että ilmeisesti fiksihommat vaatii 48 spline akselin ja rattaan. Mikä varsinaisesti on syynä siihen ettei normaali yhdellä pultilla lukittava ratas toimi fiksihommissa? Tietysti myös Twomboltien 22mm akseli saattaa olla ongelma (laakerit ei kestä).

    Lähetetty 19:04, 29.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  17. jussi
    jussi
    Profiili

    ^ Se pultti ei -teoriassa- kestä kovin pitkään räädiä fixy-skidailua eli ankaraa eteen/taakse repimistä. Löystyy helposti ja syö ajan kanssa pultin reikää rattaassa.

    Lähetetty 19:21, 29.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  18. mika
    mika
    Profiili

    Juuri näin miten Jussi sanoi.
    Ite ajoin vajaan kesän normi bemaksi rattaalla, ennen kuin sai noita isomman kokoisia Treen rattaita.
    Kun se rattaan veti kovalla ruuvilukitteella ja tavallisella mutterikantaisella pultilla kunnolla kiinni, niin se pysy kiinni joitain viikkoja. Sit se alko taas nitkuttamaan.

    - "Kumiluodin väki on sen näin rakentanut jotta siitä tulisi kestävämpi." -
    --||--
    - This is riding wreckless on the edge -
    Lähetetty 21:11, 29.4.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  19. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    Laitetaas vaikka tänne. Eli pitäis heittää mid-BB kiinni. Vaihtoehdoista paras olisi tietysti asianmukainen laakeriprässi. Toiseksi voisi laakerit heittää muhviin ruuvipenkissä esim. puupalojen avulla tai miksei järeämmällä normivinkallakin kunhan vain saa tasaisen paineen leveille laakereille.

    Fact: näitä tamineita ei kuitenkaan valitettavasti ole kymmenen kilometrin säteellä rungon sijainnista. Näin ollen ajattelin räädistellä ja mätkiä laakerit sisään vasaran kanssa.

    Mietinkö vielä vai annanko mennä esim. puupalikan tai kumivasaran kanssa?

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 20:17, 5.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  20. Meikä hakkaa midit ihan vaan teräsvasaralla. Naputtelet vaan sitä laakerin ulkokehää ns. 4-ristiin, ettei laakeri kiilaudu vinoon. Yleensä midi-laakerit menee vähän syvemmälle keskiömuhviin, joten käytyä lisäksi jotai lyöntityökalua jos et meinaa pelkkää vasaraa uskaltaa käyttää.

    Lähetetty 22:56, 5.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  21. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    Ok, kiitoksia. Mätkin toisen laakerin paikoilleen vasaralla ja laakerinlevyisellä, tasapintaisella työkalulla. Noiden pitäisi kuitenkin siis painua selkeästi keskiömuhvin reunan alapuolelle vai?

    Lisäksi askarruttaa se miten saan muhvin sisälle tulevan holkin speissattua toista laakeria vasten oikeanmittaiseksi. Varmaankin akselin ja mahd. toisen kammen avulla onnistuisi, mutta laakerin lyöminen akselia vasten ja lyöntipuolelta akselin ympäriltä ei tunnu hyvältä idealta.

    Ja ennen kuin joku viisastelee googlen käytön yms. kanssa, niin valmistajan sivuilta on toki ohjeita katseltu ja muutoinkin ihmetelty asennushommia (muualta) netistä. Lisäksi minusta on paikallaan, että tällekin palstalle kertyy kokemuksia monenlaisten palikoiden asennuksista - tiedä vaikka olisivat seuraaville hyödyksi..

    Esim. tässä

    Get the Video Plugin

    how to kotitekoisella prässillä.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 9:15, 6.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  22. Jii
    Jii
    Profiili

    Onko liian helppoa mitata laakerit ja holkki ennen asennusta ja verrata leveyttä keskiömuhvin leveyteen? Common sense is so overrated.

    Yksi vaihe.
    Lähetetty 9:37, 6.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  23. mika
    mika
    Profiili

    Pistetään kuitenkin tänne ehkä se relevantimpi video.

    Get the Video Plugin

    - "Kumiluodin väki on sen näin rakentanut jotta siitä tulisi kestävämpi." -
    --||--
    - This is riding wreckless on the edge -
    Lähetetty 9:42, 6.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  24. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    Heh, mittaillaan, mittaillaan. Ja itse asiassa holkki ei näyttäisi vaativan avaruudettimia lainkaan.

    Mietin lähinnä sitä kuinka holkin saa pysymään paikoillaan muhvissa jos asentaa vasaralla. Mutta ehkäpä vaan tuen rungon pintaa vasten ja käytän jotain sopivanmittaista, laakereiden välistä mahtuvaa aputyökalua..

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 9:49, 6.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  25. Jii
    Jii
    Profiili

    Niin tai laitat akselin puoleen väliin holkkia kun naputtelet toisen puolen laakeria kohdalleen.

    Yksi vaihe.
    Lähetetty 9:57, 6.9.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: