Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Anodisointikerho (DIY)

(64 posts)

  1. basti
    basti
    Profiili

    Konkelin vanha Pistan napa, Shimano 600 länget ja kahvat sekä pari Normandyn napaa ovat saaneet uudet kuosit. Sen tarkemmin paneutumatta koko prosessiin esittelen saavutukset Pistan navan ja myöhemmin Normandyjen suhteen ja Timon toivottavasti jäljempänä jarrujen osalta.

    Hyvät ohjeet anodisointiin ja värjäykseen täältä

    Siltä osin, kun tapamme eroaa em. linkistä, tai tarkennuksia voi kysyä, mikäli innostuu värjäilemään omia palikoitaan.

    Pistan napa oli hiukan kinkkinen. Joku mysteeripinnoite, mahdollisesti kova-anodisointi, sai ensimmäisen yrityksen näyttämään tältä:

    Kännykameratasoa, mutta ei jättäne kysymyksiä. Hankkiuduin pinnasta eroon varsin brutaalilla tavalla, eli hiekkapuhaltamalla, jonka jälkeen hinkkausurakka hiekkapapereilla ja kiilloittammalla on melkoinen. Vanhat aluosat, esim nuo Normandyt, eivät pistä yhtään niin pahasti hanttiin, joten nopea päätelmä on, että nykyään pyöräkilkkeet tai osa niistä, kova-anodisoidaan. Hiekkapuhalluksen sijaan koitan seuraavalla kerralla päästä kerroksesta eroon pidemmällä lipeässä uittamisella ja n. 200 tai karheamalla hiomapaperilla.

    Toisella kerralla väritys onnistui tasaisemmin, mutta suurinosa väristä lähti pois pyyhkimällä tai viimeistään kiilloituksessa. Syyksi epäilen huokosten liian hidasta sulkeutumista l. liian kevyttä höyrytystä.

    Kolmannella kerralla, huolellisen hiomisen ja kiilloittamisen jälkeen, kaikkia siihen asti huomattuja kikkoja ja sääntöjä orjallisesti noudattaen, sain lopputulokseksi tasaisen ja kestävän candyvärin =):

    Täydellisesti Rossinin katastrofiväritykseen (valkoinen pääväri, gradientkirjaimet) istuvat navat.. Eteen on siis tulossa korkealaippainen vanha Normandy.

    Varoituksen sanaksi laitettakoon vielä pyhä itsestäänselvyys: Ainoastaan alumiiniosat (joo, titaani kans) kestävät anodisoinnin. Osissa mahdollisesti piilevät teräsosat kuten irtolaakeristen napojen teräskoolit ruostuvat piloille yksintein.. Normandyssa laakeripesän suoja otettin laakereiden ohella pois ja teräksiset koolit suojattiin mallivahalla. Semihazardi keino, koska jos vaha falskaa, on tuloksena todennäköisesti käyttökelvoton napa, jollei noita kooleja jollain ilveellä saa vaihdettua.

    “Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 21:58, 23.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Whoa, siitähän tuli helkkarin hieno! Hyvää työtä!

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 22:00, 23.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. mika
    mika
    Profiili

    Tuohon vanhojen anodisointien tai kokelu anodisointien poistamiseen on niinkin helppo vinkki kuin kodinputkimies, yms. sellaiset litkut.
    Pirkka Putkenavaaja
    tai...

    Jotain tuollaista litkua muoviastiaan, ja sinne osa lillumaan, tai oikeammin kuplimaan, sillä aika vauhdilla noi alkaa sitä anodisointia syömään.
    Tullut aikoinaan yhdet anodisoidut kammet riisuttua anodisoinneistaan Pirkan Putkenavaajalla.

    - "Kumiluodin väki on sen näin rakentanut jotta siitä tulisi kestävämpi." -
    --||--
    - This is riding wreckless on the edge -
    Lähetetty 22:32, 23.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. basti
    basti
    Profiili

    Jeh. Se on toi lipeä. En ole kokeillut, kun koulusta löytyvät kaikki ehdat litkut, mutta toimivaksi mainostavat.

    “Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 22:38, 23.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. Täällä hieman selkeämmät ohjeet anodisointiin:
    http://www.timohapponen.net

    -Olli

    Lähetetty 0:46, 24.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. Timon
    Timon
    Profiili

    Jeps tossa noi pastin mainitsemat kuussataset uudessa leningissä.

    Sen verran tarkennusta ja lisäystä tohon että laakerikupit "koolit" suojattiin muovailtavalla muovilla by Claes Ohlson. Mutta koska muovi sulaa n.60c asteessa. jolloin se ei enää hapetusvaiheessa ole kehissä ja näin ollen teräs osat nappaavat hieman pintaruostetta.

    Lähetetty 9:25, 24.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. boren
    boren
    Profiili

    ^ noihan on ihan vitun törkeen siistit :OOO

    "pysähtymätön jauhava mylly, joka repii lihakset luista ja katkoo sääret"
    Lähetetty 10:28, 24.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. Del Monte -mies sanoo: KYLLÄ.

    Hyvyys. Pahuus. Pyöräilijä.
    Lähetetty 10:41, 24.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. Voi pojat, tuo näyttää kyllä makialta, melkeen häätyy hommata välineet ja laittaa uuteen pyörään colourmätsi kuntoon.

    Lähetetty 21:04, 24.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. Nyggster
    Nyggster
    Profiili

    noi on kyl ihan sairaan siistit:O, ei se anodisointi vaikuta niin vaikeelt. Vois kokella koti konstein.

    Lähetetty 22:02, 31.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. LRM
    LRM
    Profiili

    Joku kuka on andisointiin perehtynyt (tai Dylon) väreihin, niin voisi infota että saanko andisoitua osia kultaisiksi? - Kultainen etunapa näyttää yksinäiseltä.


    Tuo ilmeisesti värjätty Dylon: Fluorescent Yellow värillä, mutta ei kyllä kunnon kultaista väriä saa aikaan, ei niin millään. Vai täytyykö sitä vaihtaa etunapa, tai ostaa niit kultaisia osia..

    josbanse - 16:34, 22.2.2016  » 
    Suosittelisin itse rungon tilaamista puolasta, mutta mieleciltä. Sielä ei kämmätä.
    Lähetetty 21:50, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. Timon
    Timon
    Profiili

    Dyloneilla (siis niitä mitä on sellasessa pienessä pelti pillerissä) onnistuu ainakin jonkin lainen kulta. Viimeks sotkettiin muistaakseni 1 x oldgold ja 0.5 joku vaaleampi kulta noin 1.5 l vettä. On vaan aika säätöä jos tarvitsee sovittaa jonkin aikaisemman kullan kaveriksi.

    Lähetetty 21:58, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. LRM
    LRM
    Profiili

    ^Kiitoksia neuvosta. Täytyy ehkä kokeilla muutamia erilaisia yhdistelmiä jos löyty edes vähän sinnepäin kulta. Edessä on Dimension kultainen napa, joten jotain sinne päin väriä haetaan.

    Tälläinen siis:

    josbanse - 16:34, 22.2.2016  » 
    Suosittelisin itse rungon tilaamista puolasta, mutta mieleciltä. Sielä ei kämmätä.
    Lähetetty 22:02, 21.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. Arttu
    Arttu
    Profiili

    http://forum.fi-bmx.com/viewtopic.php?f=2&t=5809

    Tuossa meikäläisen ohjeet anodisointiin kotioloissa. Tuo kyseinen ratas on huono esimerkki, kyllä mä ihan hyvin sain osia onnistumaan.

    Lähetetty 7:44, 22.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. reiskaw
    reiskaw
    Profiili

    Soitin tuollaiseen 'Alumiinikilpi Oy Tuukkanen'-nimiseen pajaan Viikissä:

    Alumiinikilpi Oy Tuukkanen
    Jokisuunpolku 2, 00560 HELSINKI
    Puhelin (09) 794 673

    Kaveri sanoi, että kyllä hän tekee polkupyörän osien anodisointia rattaille, kiekoille yms osille.

    Sanoi vain, että vaatii aikamoista viitseliäisyyttä putsata anodisoitavista kappaleista kaikki muu pois (maalit, tarrat, rasvat... you name it), joka pilaa anodisoinnin tuloksen.

    Asetonilla putsaaminen onnistuu kuulema parhaiten.

    Hinnoista, väreistä yms. yksityiskohdista ei ollut vielä mitään puhetta.

    Tarkoitus viedä omia osia tuonne syksymmällä, kunhan saan oman pyörän osiin kun rospuuttokelit taas alkavat...

    Onko kellään kokemuksia?

    Anonymous: "Everything will be OK in the end. If it's not OK, it's not the end."
    Lähetetty 12:46, 3.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. LRM
    LRM
    Profiili

    Kun otat tarkemmin yhteyttä, niin voit laittaa hieman vaikka hintoja ja värejä tänne näkyville. Itseäni ainakin kiinnostaisi viedä mahdollisesti tuonne jotain osia myöhemmin syksyllä.

    E: Basti, mitä väriä käytit tuohon napaan että sain tuollaisen punaisen värin..? - Voisin yrittää kokeilla huvikseni tuota johonkin turhaan osaan kun ehdin.

    josbanse - 16:34, 22.2.2016  » 
    Suosittelisin itse rungon tilaamista puolasta, mutta mieleciltä. Sielä ei kämmätä.
    Lähetetty 16:42, 6.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Olen asioinut muutaman kerran Alumiinikilvessä. Homma on toiminut oikein hyvin, nopeimmillaan osiin on saatu väri alle vuorokaudessa. Hinnat oli ainakin muutama vuosi sitten varsin kohtuullisia, ketjunohjuri, stemmi ja muuta pikkuosaa maksoi n 20e.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 17:59, 6.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. reiskaw
    reiskaw
    Profiili

    Mites vanhan partajouhet väpäjävät siihen malliin, että kehiteillä on eeppistäkin merkittävämpi elämää suurempi kaikkien anodisointikimppatilausten äiti...

    Anonymous: "Everything will be OK in the end. If it's not OK, it's not the end."
    Lähetetty 21:50, 6.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. LRM
    LRM
    Profiili

    SanttuT - 19:50, 6.8.2010  » 
    Olen asioinut muutaman kerran Alumiinikilvessä. Homma on toiminut oikein hyvin, nopeimmillaan osiin on saatu väri alle vuorokaudessa. Hinnat oli ainakin muutama vuosi sitten varsin kohtuullisia, ketjunohjuri, stemmi ja muuta pikkuosaa maksoi n 20e.

    Kiitoksia infosta. Täytyy pitaa siis ko. firma mielessä, kun on aiheellista vielä kamoja värjättäväksi. Hinnat ei kuullosta todellakaan pahoille ainakaan pienemmillä osilla, joita näillä näkymin tuonne tullaan viemään. (Jos hinnat ovat yhtä kohtuullisia edelleen)

    josbanse - 16:34, 22.2.2016  » 
    Suosittelisin itse rungon tilaamista puolasta, mutta mieleciltä. Sielä ei kämmätä.
    Lähetetty 23:53, 6.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. jerkku
    jerkku
    Profiili

    Upataas tätä ketjua vähän. Soittelin tuonne Alumiinikilpi Tuukkaseen ja hinnat on suhteellisen samalla tasolla pysynyt. Kysyin hintaa 2hdelle korkealaippaiselle navalle. Hinta hänen mukaan olisi noin 20-30 €. Tämä sisältää vanhan pinnoitteen poiston ja anodisoinnin.

    Lähetetty 14:23, 21.2.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  21. snaamari
    snaamari
    Profiili

    ^hyvä uppaus tähän ketjuun ei ookaan tullu törmättyä, kun on vaan tyytynyt lukemaan sen anodisoinnin poisto ketjun. Jotain tän tyyppistä ois ehkä suunnitteilla kesäksi niin hyvä tietää tämäkin lanka.

    M:sälää

    "Jätkä on iha vitun asbina valvomassa joka hiton topsua."
    Lähetetty 14:29, 21.2.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  22. artpow
    artpow
    Profiili

    Kiitos Jerkku, tästä olikin puhetta.
    Onko rikos musta-anodisoida c-recordin veivit? Kulahtaneet DA:t lähtisi samaan syssyyn.

    Verkot? Siis saaks sen pallon kohoamaan jotenkin? Ei oo nähty jyväskylässä
    susi-jussi
    Lähetetty 14:32, 21.2.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  23. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

    kiinnostais tietää onko omniumeissa anodisointiprosessin kannalta epäsuotuisia metalleja? ei koppais speksaa uusii veivei jos voi anodisoida vanhat.

    20180418: Oppiraha count 6220€ since 3.6.2014 ༼ ༎ຶ ෴ ༎ຶ༽
    Lähetetty 14:34, 21.2.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  24. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Terästähän niissä on...

    Lähetetty 15:09, 21.2.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  25. Yliluoma
    Yliluoma
    Profiili

    Mietin kans Omniunien eloksointia. Ongelmana on se, että vetopuolen kammessa kii oleva akseli on terästä, kuten myös poljinpaikkojen insertit. En ala ottamaan riskiä. :/

    E: prkl ku oon hidas

    Lähetetty 15:10, 21.2.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: