Yksivaihde.net » Projektit

Tunturi ?? - ehkä tuleva projekti.

(40 posts)

  1. RoadM
    RoadM
    Profiili

    Tälläinen Tunturi -merkkinen kulkine jäi tuolta paikallisesta liikkeestä käteen.


    Huono kännykällä ulkona otettu kuva.

    Tehtiin kauppiaan kanssa vaihtokaupat, jossa raha ei vaihtanut omistajaa. Kauppias sai rikkinäisen mummomallisen pyörän ja minä tuollaisen ainakin tällä hetkellä ajokuntoisen Tunturin.

    Itse hiukan kahden vaiheilla ottaakko tuo työn alle ja lyödä varastosta löytyviä osia kiinni vai odottaa ja etsiskellä vielä jotain muuta johon panostaa tarmonsa...

    Jos päätyy projektiksi tuosta tulisi sinkula. Eli ylimääräiset kilkkeet pois, satula ja ohjaustanko vaihtuisi toiseksi, etukiekko täytyisi suoristaa tai löytää uusi, yms. Ruostettakin löytyy paikoittain eli maalaus olisi edessä jossain vaiheessa.
    Jotain osaa pitäisi varmaan ostaakkin esim. takaratas ja kammet...

    Mitä mieltä kannattaako tuo vaivan?

    Lähetetty 12:53, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. rokpete
    rokpete
    Profiili

    no uusia kampia jos kaipaat, niin tuossa näyttäs olevan fauber-keskiö, eli kellofauber-akselia vaan peliin niin saa nelikanttikammet kii.

    aina kannattaa roplata ja säätää!

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 12:56, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. rokpete
    rokpete
    Profiili

    ja hyvin tod.näk. takakiekossa on pakka kierteillä kii, eli sinkulaksi ajatellen melko simppelisti bmx-vapaarattalla.

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 12:58, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. RoadM
    RoadM
    Profiili

    rokpete - 10:58, 20.2.2009  » 
    no uusia kampia jos kaipaat, niin tuossa näyttäs olevan fauber-keskiö, eli kellofauber-akselia vaan peliin niin saa nelikanttikammet kii.

    Tuossa tulikin heti vastaus ensimmäiseen mieltä askarrutaneeseen kysmykseen. Eli mietin mitä kaikkea tuohon pitää vaihtaa että saa esim. nelikanttikammet kiinni.

    Lähetetty 13:04, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. wma
    wma
    Profiili

    Mä tein aika vastaavan projektin just (Onko tässä järkeä-projekti). Helsingin Ecobikestä ostin fauber-neliskanttikeskiön(ehkä 20e). Fauberin rälläköin poikki, niin ei tarvinnut prässättyjä muhveja(?) irrottaa keskiöstä. Toisen puolen laakerikuppi oli aika paskassa kunnossa ja sen sai halvalla U6-verstaalta, samoin kammet ja polkimet. Kaikki kilkkeet siis keskiön sisällä käy sellasenaan samassa järjestyksessä, jos ovat ehjiä.

    Kannatti vaivan.

    Lähetetty 17:25, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. Jani S
    Jani S
    Profiili

    wma - 15:25, 20.2.2009  » 
    Mä tein aika vastaavan projektin just (Onko tässä järkeä-projekti). Helsingin Ecobikestä ostin fauber-neliskanttikeskiön(ehkä 20e).

    Mikä tämä on?

    Lähetetty 19:28, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. MrHat
    MrHat
    Profiili

    Fauberkeskiö on monen mummopyörän yms. polkusimen vakioratkaisu keskiöksi. Kammet ovat yhtä kappaletta akselin kanssa ja ne pujotetaan keskiön läpi. Jos haluaa kikkailla eturattaan koon tai sivuttaissijainnin kanssa, niin joutuu yleensä vaihtamaan polkimet. Fauberissa kun tuppaavat rattaat olemaan kiinteinä siinä kammet-ja-akseli kombinaatiossa.

    Neliskanttikiinnitys tarkoittaa, että keskiöakselin päät on neliskanttiset ja viistetty hieman kiilamaisiksi. Näihin sitten pultataan kammet, joissa on vastaavalla viisteellä varustetut neliskanttiset kolot. Viisteitä on kahta mallia, jotka eivät ole ihan täysin yhteensopivia, mutta molempiin suuntiin niitä on ristiin käytetty vaihtelevalla menestyksellä.

    Perinteisen fauder-keskiön koko poikkeaa perinteisestä neliskantista, mutta on myös sellaisia neliskantti-viisteillä varustettu akseli-laakeri-comboja, jotka käyvät fauberkeskiöön.

    Lähetetty 19:43, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. MrHat
    MrHat
    Profiili

    MrHat - 17:43, 20.2.2009  » 
    Fauberkeskiö on monen mummopyörän yms. polkusimen vakioratkaisu keskiöksi. Kammet ovat yhtä kappaletta akselin kanssa ja ne pujotetaan keskiön läpi. Jos haluaa kikkailla eturattaan koon tai sivuttaissijainnin kanssa, niin joutuu yleensä vaihtamaan polkimet kammet. Fauberissa kun tuppaavat rattaat olemaan kiinteinä siinä kammet-ja-akseli kombinaatiossa.
    Neliskanttikiinnitys tarkoittaa, että keskiöakselin päät on neliskanttiset ja viistetty hieman kiilamaisiksi. Näihin sitten pultataan kammet, joissa on vastaavalla viisteellä varustetut neliskanttiset kolot. Viisteitä on kahta mallia, jotka eivät ole ihan täysin yhteensopivia, mutta molempiin suuntiin niitä on ristiin käytetty vaihtelevalla menestyksellä.
    Perinteisen fauder-keskiön koko poikkeaa perinteisestä neliskantista, mutta on myös sellaisia neliskantti-viisteillä varustettu akseli-laakeri-comboja, jotka käyvät fauberkeskiöön.


    Edit: korjasin ajatusvirheen ja unohdin äsken mainita, että fauber-kammissa on erikokoiset reiät polkimien kiinnitykseen, kuin suurimmassa osassa nykypolkimia.

    Lähetetty 19:45, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. Jani S
    Jani S
    Profiili

    Jep, siis tiedän kyllä fauberit, nelikantit, ja kellofauber akselit, ja bmx keskiön adaptereista tunatut fauber -> nelikantiksi, mutta toi fauber-nelikanttikeskiö oli uutta. Minkäköhän näköinen laitos toi on?

    Lähetetty 19:51, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. MrHat - 17:51, 20.2.2009  » 
    Fauberissa kun tuppaavat rattaat olemaan kiinteinä siinä kammet-ja-akseli kombinaatiossa.

    Ei ne rattaat siellä yleensä kiinteänä ole. Itselläni ei ainakaan ole tullut vielä yhtään
    fauberia vastaan missä ratas ei olisi vaihdettavissa.

    tässä perinteinen Fauber ratas:

    Tässä taas tuo "kello-fauber" akseli millä saa fauberiin nelikantti kammet:

    -Olli

    Lähetetty 20:02, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. joope
    joope
    Profiili

    Siis kyllähän fauberinkin ratas sentään irrotettava osa on, tosin sivuttaissuunnassa ei kyllä pääse ketjulinjaa pahemmin säätelemään.

    E: olin hitaampi

    hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 20:04, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. tya
    tya
    Profiili

    Kuvan fillari on sit tosi patarautaa, ite ottaisin aihioksi jonkun "maantie"pyörän jos kävisin projektiin aikaa laittamaan. Tossa on laiskat kulmat ja painaa kuin alasin. Mutta rakenteluhan on aina kivaa, ei siinä mitään.

    Lähetetty 21:25, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. tya - 19:25, 20.2.2009  » 
    Kuvan fillari on sit tosi patarautaa, ite ottaisin aihioksi jonkun "maantie"pyörän jos kävisin projektiin aikaa laittamaan. Tossa on laiskat kulmat ja painaa kuin alasin. Mutta rakenteluhan on aina kivaa, ei siinä mitään.

    +1

    Huudosta tms. saa noita ihan menevän oloisia maantie kiitureita nauruhintaan..
    Tollainen vanha tuna näyttää kyllä aika höperöltä, varsinkin riisuttuna.
    Jos edes hieman panostaa siihen aihioon, niin on kivempi sitten hieman panostaa
    siihen laittoonkin.

    -Olli

    Lähetetty 21:51, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  14. RoadM
    RoadM
    Profiili

    Onhan tuo tietysti painava rakkinen, kulmista en ymmärrä mitään =)

    Tuo nyt sattui jäämään itselle puoli ilmaiseksi ja kun pitäisi saada rakennettua mahdollisimman pienellä budjetilla itselle työmatka fillari... niin aloin vain miettiä voisiko tuosta sellaisen kasata.

    Jos tuo tuosta nyt etenee toteutukseen voi olla että kammet jää vaihtamatta ja vaihtuu vain eturatas.

    Lähetetty 21:53, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  15. Jani S
    Jani S
    Profiili

    Ihan hyviä käyttöpelejä näistä vanhoista retkipyöristä saa. Tolla omallakin on tullu veistettyä talvityömatkaa jo satoja kilometrejä. Loivat kulmat tekee tosta tosi junan tonne lumisille pyöräteille :D
    Mut vielä tosta 'wma':n mainitsemasta nelikanttifauberkeskiöstä... onko se sit vain toi kellofauber akseli?
    Mullakin oli tohon komentajaan ko akseli ja uudet kammet, mutta noi pyörätohtorin akselit on niin pirun leveitä, et ei ollu puhettakaan kunnollisesta ketjulinjasta.

    Lähetetty 22:02, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  16. RoadM
    RoadM
    Profiili

    simojoki: toi komentaja on kyllä siistin näköinen peli.

    Eiköhän tuosta omastakin taida jonkunnäköinen työmatkatykki tulla. Saapahan ainakin rakentelun iloa ja lyötyä nuo varastossa lojuvat ylimääräiset osat johonkin kiinni.

    Lähetetty 22:12, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  17. tudetski
    tudetski
    Profiili

    Hah, mulla on samanlainen retki super tuolla kellarissa. Ja se tosiaan painaa paljon. Joskus aattelin, että jonkun talvisinkulan tosta väännän, mutta taidanpa jo arvata, että kellariin se jää.

    Jos joku haluaa hakea pois niin olkaapa hyvä. Takavaihtaja yms. riisuttu jo pois, ja ellen väärin muista lokaritkin menin sössimään jo jonnekin.

    Lähetetty 23:06, 20.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  18. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

    RoadM - 21:06, 20.2.2009  » 
    simojoki: toi komentaja on kyllä siistin näköinen peli.
    Eiköhän tuosta omastakin taida jonkunnäköinen työmatkatykki tulla. Saapahan ainakin rakentelun iloa ja lyötyä nuo varastossa lojuvat ylimääräiset osat johonkin kiinni.

    Komentajalle vielä vähän pidempi stemmi ja droppitanko. (Suosittelen samaa myös tuntskalle jos omistajan varastosta löytyy palikoita).

    wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 9:09, 21.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  19. Howler
    Howler
    Profiili

    Moro,

    sain eilen valmiiksi projektin juuri samanlaisesta Tunskasta. Vaikka runko aika painava onkin, niin kyllähän tuosta ehdan terassicruiserin sai aikaan. Onhan siinä mukana kiinteä lukkokin...

    Linkin takaa löytyy lisää kuvia: Tunska

    Lähetetty 15:17, 21.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  20. wma
    wma
    Profiili

    Mut vielä tosta 'wma':n mainitsemasta nelikanttifauberkeskiöstä... onko se sit vain toi kellofauber akseli?
    Mullakin oli tohon komentajaan ko akseli ja uudet kammet, mutta noi pyörätohtorin akselit on niin pirun leveitä, et ei ollu puhettakaan kunnollisesta ketjulinjasta.

    Kyllä se sama taitaa olla. Jätin vaihteet paikoilleen, niin ketjulinja oli ihan ok. Saa nähdä miten käy jos muuttaa sinkulaksi..

    Lähetetty 15:46, 21.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  21. RoadM
    RoadM
    Profiili

    Howler - 13:46, 21.2.2009  » 
    Moro,
    sain eilen valmiiksi projektin juuri samanlaisesta Tunskasta. Vaikka runko aika painava onkin, niin kyllähän tuosta ehdan terassicruiserin sai aikaan. Onhan siinä mukana kiinteä lukkokin...

    Ompas tyylikäs peli... (kateellinen jo tässä vaiheessa)

    Oma tulee ainakin aluksi jäämään todella karun näköiseksi tuo rinnalla. Maalipinta ainakin saa odottaa uusimista ensi kesään asti ja muutenkin yritän tehdä tuon mahdollisimman pienellä budjetilla.

    Tuo kiinteä lukko olisi kyllä ollut hyvä lisä, mutta tuosta on avain kadonnut aikojen saatossa, eli tuokin tulee sitten ennen maalausta poistumaan.

    Mitkäs kammet tuossa muuten on?

    Lähetetty 22:14, 21.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  22. Jani S
    Jani S
    Profiili

    kyttyra - 20:14, 21.2.2009  » 
    Komentajalle vielä vähän pidempi stemmi ja droppitanko. (Suosittelen samaa myös tuntskalle jos omistajan varastosta löytyy palikoita).

    Ei meikäläinen taivu tossa raamissa enää droppitangon alaotteelle, joten siksi siinä ei ole moista. Ja toisekseen nyt tossa Komentassa on paikoillaan varastosta löytynyt kavennettu riser tanko, vähän vaihtelua tolle 39 senttiä leveelle bullhornille. :D

    Lähetetty 11:06, 22.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  23. Howler
    Howler
    Profiili

    RoadM - 9:06, 22.2.2009  » 

    Howler - 13:46, 21.2.2009  » 
    Moro,
    sain eilen valmiiksi projektin juuri samanlaisesta Tunskasta. Vaikka runko aika painava onkin, niin kyllähän tuosta ehdan terassicruiserin sai aikaan. Onhan siinä mukana kiinteä lukkokin...

    Ompas tyylikäs peli... (kateellinen jo tässä vaiheessa)
    Oma tulee ainakin aluksi jäämään todella karun näköiseksi tuo rinnalla. Maalipinta ainakin saa odottaa uusimista ensi kesään asti ja muutenkin yritän tehdä tuon mahdollisimman pienellä budjetilla.
    Tuo kiinteä lukko olisi kyllä ollut hyvä lisä, mutta tuosta on avain kadonnut aikojen saatossa, eli tuokin tulee sitten ennen maalausta poistumaan.
    Mitkäs kammet tuossa muuten on?

    Orkkikset jätin kiinni. Mulla ei kellot soineet, mutta Coronado lukee isolla ja sitten on myös T-logo... Tuo on muuten myynnissä, jos jotakuta kiinnostaa.

    Lähetetty 12:40, 22.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  24. MrHat
    MrHat
    Profiili

    oivaltava valmistajan kilven sijoitus tuossa tunskassa. Mikä satulatolpan kiristys tuossa on?

    Lähetetty 12:57, 22.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  25. Howler
    Howler
    Profiili

    Tällainen. Puuttui vielä aikaisemmista kuvista, koska oli maalauksessa.

    Kiinnitys

    Lähetetty 16:10, 22.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: