Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Myöhäisherännäinen?

(100 posts)

  1. ernesto
    ernesto
    Profiili

    Ostin viime syksynä Colnago Mexicon vm. 1985(?) rakkaudesta Italiaan, polkupyöräilyyn ja kauniiseen muotoiluun. Nyt on ollut talvi aikaa miettiä itseään tulevana maantiepyöräilijänä ja alkaa vähitellen tuntua siltä, etten ole moiseen hommaan riittävän suorittaja, insinööri enkä maratoonari. Sitä vastoin singlespeed/fixie -touhu kiinnostaa päivä-päivältä enemmän. Arvostan teikäläisten touhussa homman rentoutta (=epäsuorittamista), esteettisyyttä ja perusfilosofiaa itse pyörän, pyöräilyn ja yksinkertaisuuden arvostamisesta - näin olen ainakin hommaanne tulkinnut. Colnagoni on siistikuntoinen, muttei kaikilta osin alkuperäinen. Runko on uudelleenmaalattu mutta siisti, Campa-osia on eri grupoista eri vuosilta ja Shimanon keskiö/kampisarja tuntuu kokonaisuudessa häiritsevältä, joten entisöinti ei myöskään tunnu järkevältä suhteessa siihen kulutettavaan rahamäärään. En tiedä, onko yksivaihdehommat näin yli nelikymppiselle järkevää hommaa, kun lonkkamurtumiakin täytyy pian alkaa varoa. Ja rollaattori-ikä lähenee vauhdilla. Ajattelin kuitenkin yrittää... Mitäköhän tässä siis kannattaisi pyörälleni tehdä - tarkoitukseni ei ole temppuilla eikä pooloilla vaan nauttia pyörästäni ja pyöräilystä lähinnä kaupunkiolosuhteissa ja ehkä lyhyitä (<50 km)kunnonkohotuslenkkejä tehden. Mitään peruuttamatonta en pyörälleni aio tehdä, vaan tarkoitus on säilyttää vanhat osat siltä varalta, että äijää rupeaa kaduttamaan... Kiitos vastauksista etukäteen.

    Lähetetty 18:41, 15.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. Helpointa lienee kokeilla yksivaihteisuutta on tehdä siihen sinkulakonversio ns konversiokitillä, ongelmaksi saattaa muodostua campan sarja, vaikka kuulemma konversiokittiä (joka on käytännössä yksi takaratas joka menee vapaarattaan "pooreille" sekä läjä samoille urille meneviä prikkoja joilla voi ketjulinjaa säätää) campan vapaarattaallekin jostain netin uumenista saa ostaa.

    Käytännössä silloin poistaisit kaikki vaihteisiin liittyvän pyörästä mutta jättäisit toki kummatkin jarrut. Oletan että rungon takadropeissa on sen verran säätövaraa että ketjun saa sitten kiristettyä sille ainoalle rattaalle?

    Toinen vaihtoehto toki on, mikäli sulla on vanhoja campan pakkoja, purkaa ne ja valita sieltä sopivan kokoinen ratas ja käyttää pakassa olevia väliprikkoja ketjulinjan säätämiseen (oletan että campankin pakat voi avata pienellä väkivallalla kuten shimpankin)... toisin kuin vaihteiden kanssa ketju ei pysy paikoillaan takarattaalla jollei ketju ole suurinpiirtein suorassa.

    Lähetetty 19:00, 15.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. Varmaan niin vahna pyörä, ellei kiekkoja ole uusittu, että pakka on kierteillä. Silloin pitää bmx-vapaaratas tai modernimpi takakiekko hommata. Bmx-vapaaratas siis menee niille kierteille suoraan, uudempaan kiekkoon taas saa sen sinkulakitin kiinni.

    Mut jos pyöräily kuntoilumielessä kiinnostaa, niin ei siinä tarvi mikään maratoonari tai insinöörikään olla - edes vaihdepyörällä ajettaessa.

    Pahimmillaan single speed- ja fixietouhut on kyllä ihan yhtä materialistista, tiukkapipoista ja merkkitietoista hommaa kuin mitä tahansa harrastus nyt saattaa olla.

    Lähetetty 19:52, 15.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. anttig
    anttig
    Profiili

    Tunnen yhden 50-vuotiaan lääkärin joka ajelee Colnago Mexicosta tehdyllä fiksillä.

    Lähetetty 19:55, 15.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. ernesto
    ernesto
    Profiili

    samuli-1 - 17:55, 15.2.2009  » 
    Mut jos pyöräily kuntoilumielessä kiinnostaa, niin ei siinä tarvi mikään maratoonari tai insinöörikään olla - edes vaihdepyörällä ajettaessa.
    Pahimmillaan single speed- ja fixietouhut on kyllä ihan yhtä materialistista, tiukkapipoista ja merkkitietoista hommaa kuin mitä tahansa harrastus nyt saattaa olla.

    Ei varmastikaan ole pakko olla m/i - mutta jokin maantiepyöräilyssä tökkii kuitenkin. Ja olin lukevinani tältä foorumilta, että teikäläiset ajelevat pyörillään maltillisen pituisia kuntolenkkejäkin...
    Sekin on varmasti totta, että tiukkapipoja, elvistelijöitä ja pätemisvammaisia löytyy kaikkialta - mutta noin niinkuin yleisesti ottaen hommassa on mielestäni oikeaa asennetta.

    Lähetetty 20:05, 15.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. ernesto
    ernesto
    Profiili

    Sain kaupanpäälle sekalaisen läjän uudempia etu- ja takapyöriä (ehkä 90-luvun lopppupuolelta); joukossa kaksi takapyörää, joiden navassa näyttäisi lukevan "Maillard". Olisiko näistä ranskalaisista(?) pakoista helpompaa väsätä tarvittavaa viritelmää?
    Jarrujen säästäminen on varmaankin järkevää - ainakin näin kokeilemisvaiheessa. Toisaalta teikäläisten pyörien riisuttu olkonäkö poistetuine jarruineen ja jarruvaijereineen kyllä miellyttää kovasti. No, ehkä tässäkin pyöräilymuodossa kannattaa kuitenkin aloittaa ensin "apupyörävaiheesta"...

    Lähetetty 20:16, 15.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. ernesto - 18:16, 15.2.2009  » 
    Sain kaupanpäälle sekalaisen läjän uudempia etu- ja takapyöriä (ehkä 90-luvun lopppupuolelta); joukossa kaksi takapyörää, joiden navassa näyttäisi lukevan "Maillard". Olisiko näistä ranskalaisista(?) pakoista helpompaa väsätä tarvittavaa viritelmää?

    Ei väldesti. Saattaa olla jopa eksoottisempia helicomatic:eja. Jokatapauksessa homma selviää sillä kun otat kiekon käteen ja alat katseleen miten rattaat on kiinni. Jos tosiaan ne on kierrepakalla niin silloin se on BMX vapaarattaan hommaaminen edessä ja kiekon rihtaaminen kohdalleen (akseli käännetään toisin päin ja sitten rihdataan kehä kohdalleen haarukassa).

    Lähetetty 20:40, 15.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. ernesto
    ernesto
    Profiili

    anttig - 18:40, 15.2.2009  » 
    Tunnen yhden 50-vuotiaan lääkärin joka ajelee Colnago Mexicosta tehdyllä fiksillä.

    Lohduttava tieto. Ehkäpä ensi kesänä joukkoon liittyy yksi 42-v. graafinen suunnittelija...

    Lähetetty 21:05, 15.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. ernesto
    ernesto
    Profiili

    Helicomatichan siinä tosiaan näyttää lukevan. Täytyypä tutkia tuota rattaan kiinnitystä...

    Lähetetty 21:10, 15.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. Ei varmastikaan ole pakko olla m/i - mutta jokin maantiepyöräilyssä tökkii kuitenkin. Ja olin lukevinani tältä foorumilta, että teikäläiset ajelevat pyörillään maltillisen pituisia kuntolenkkejäkin...

    Ensin se sattuu, sit siihen tottuu ja lopulta siitä jopa nauttii.

    Itse pitkään succiksille naureskelleena streittinä maastopyöräilijänä hankin ekan kyykkypyörän ihan vaan kokeilun vuoksi. Siitä se sit lähti. Hauskat metsälenkit vanhan kaveripiirin kanssa vaihtuivat yksinäisiin kuntolenkkeihin pk-sykkeellä. Pian maantiepyörän rinnalle tuli fiksi, sitten toinen ja kolmas fiksi, kohta myös toinen maantiepyörä. Nyt on kokeiltu jopa karvanpoistogeelit ja henkselimalliset trikoot, rudyprojectin ajolaseihin sentään en ole sortunut. Paluuta hiilikuiduttomaan elämään ei kuitenkaan enää ole.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 21:48, 15.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. Mulle kolahti viime syksyn reissu New Yorkiin. Pyöräilin siellä vanhalla maasturilla ja fixejä sekä sinkuloita oli paikat pullollaan. Silloin kelasin että jotain tuossa on pakko olla. Siitä se lähti, toinen fixi on nyt rakenteilla. Talvihybridistäkin olen ottanut etuvaihtajan ja ylimääräiset rattaat veks. Tää monovaihdehomma vaikuttaa näillä kokemuksilla tervepäiseltä johon meitsien "ikänestoreidenkin" on iisi mennä messiin. Ja koska rakentelukin kiinnostaa tarjoaa tää hienoja hetkiä. Kaikkiin rientoihin ei valitettavasti ehdi perheenisänä messiin. Facebookissa on toudella paljon hienoja kuvia sisältävä "fixed gear" ryhmä.

    M

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 23:08, 15.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. tya
    tya
    Profiili

    Musta singlespeed-maantiepyörä on aika turha vekotin. Jos vapaaratas ja jarrut on niin miksei samalla vaihteetkin? Kovempaahan niiden kanssa pääsee.

    Kiinteällä ajaminen sensijaan on varsin vinkeää touhua, tapahtui sitten radalla, maantiellä tai kaupungissa, jarrulla tai ilman.

    Maastossa vapaarattaallisen yksivaihteinen on kiva vehje, kun vaihteista on turhaa riesaa, yhdellä vaihteella voi keskittyä runttaamaan.

    Lähetetty 2:46, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. maantiepyörän matalabudjettinen sinkulakonversio kuulostaa järkiperäseltä toiminnalta semminkin kun vaihteettomalla ajamisessa ei niin helposti lähe sinne kiireisiin menoihin huomaamattaan :) onnee ja tervetuloo

    - kylähullu
    Lähetetty 6:49, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  14. Smurf
    Smurf
    Profiili

    pliis, älä konvertoi tuota -85 Mexicoa, jooko?

    Lähetetty 8:17, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  15. konkeli
    konkeli
    Profiili

    ^tähän kahdennusta. Tietenkin omilleen saa tehdä mitä lystää, mutta mä uskoisin että tuntuu jälkikäteen paremmalta jos tekee jostain muusta turhakkeesta sen ensimmäisen yksivaihteisen. Sitä maantievekotinta ja vaihteita voi ryhtyä sitä kautta arvostamaan ihan toisella tavalla, puhumattakaan itse laitteen arvostuksesta.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 8:35, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  16. Tuota, onkos se niin big deal jos ne vaihteet ottaa pois ja ajelee menemään, ja ahdistuksen tullen laittaa ne takaisin? Eihän tuossa kovin montaa tuokiota mene (toki vivuista riippuen).

    Lähetetty 8:45, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  17. ei tuu hirveenä mieleen mitä siinä konversiossa ois perumatonta...

    - kylähullu
    Lähetetty 9:08, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  18. Paitsi jos sahaa ja viilaa kaikki vaihteisiin ja jarruihin liittyvän rungosta pois ja kasaa fiksikiekon samaan kehään (ok, tää ei oo peruuttamatonta, mut aika työlästä kuitenkin).

    Lähetetty 10:54, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  19. MrHat
    MrHat
    Profiili

    samuli-1 - 8:54, 16.2.2009  » 
    Paitsi jos sahaa ja viilaa kaikki vaihteisiin ja jarruihin liittyvän rungosta pois ja kasaa fiksikiekon samaan kehään (ok, tää ei oo peruuttamatonta, mut aika työlästä kuitenkin).

    Ekassa viestissä jo mies kertoi, ettei ala sahaamaan ja viilamaan. Mikäli kiinnostaa toisen pyörän entisöinti, niin tehkää vaihtokaupat. Antakaa miehelle valmis sinkula/fixi ja entisöikää itte.

    Lähetetty 11:14, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  20. jussi
    jussi
    Profiili

    1+

    jonkun vanhan hienon ja hyvin säilyneen maantiepyörän teurastaminen on tietenkin aina vähän ikävää.

    ...mutta sitten taas jonkun vanhan ja ei-ehkä-enää-ihan-niin-hienon eriparisista osista kasatun (ja uudestaan maalatun kuten tässä tapauksessa) vastaavan fillarin laittaminen ajokuntoon ja ottaminen ajoon sinkulana/fiksinä ei nyt ehkä ole ihan kauhea juttu. ihan sama lukeeko siinä colnago vai de rosa vai mikä. tai näin mä ainakin kelaisin.

    Lähetetty 11:43, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  21. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Pitihän se viesti lukea uudestaan, ja jo kerran maalatun rungon laittaminen uuteen uskoon ei ole niin vakava keissi.

    Mutta mä silti olen sitä mieltä - tämän virheen kerran tehneenä - että asiallisen maantiepyörän konvertoiminen on ehkä vähän turhaa. Aihioita kuitenkin löytyy varsin paljon.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 11:46, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  22. ernesto
    ernesto
    Profiili

    Kiitos kaikista saamistani kommenteista/vastauksista.

    Itsekin mietin tuota pyöräni konvertoinnin mielekkyyttä. Siksi alussa jo mainitsinkin, etten mitään peruuttamatonta (korvakkeiden poistoa tms.) halua pyörälleni tehdäkään. Jos pyöräni olisi lähes alkuperäiskunnossa = alkuperäisvärissä, oikeilla decalseilla (joku tampio on vaihtanut siihen Colnago Masterin decalsit) ja esim. täydellisellä ja oikean ikäisellä Record-/Super Record -grupolla varustettuna niin en ehkä miettisi SEN fixieksi muuttamista. Nyt kun olen tilanteessa, jossa haluaisin joka tapauksessa ainakin eroon Shimanon
    keskiöstä/kampisarjasta ja jossa en ole vielä löytänyt itsestäni sisäistä maantiepyöräilijää niin haluan vakavissani harkita tätä fixie-hommaa. Tuntuu myös, että fixie-Colnagossa japanilaiset osat eivät niin häiritsisi. No, taidan itse olla aika ennakkoluuloinen, asennevammainen ja yksisilmäinen...

    Alkuperäiset italialaiset vintage-maantiepyöräthän ovat sinällään aivan
    tolkuttoman hienoja - ja oma pyöräni on hieno nykyiselläänkin. (...ja elvistelijäkin vielä). Alunperin ajattelinkin pyörän entisöimistä ja luuhasin eBayssa todetakseni, että käytetyn, tyyliin sopivan ja yhdenmukaisen Campa-grupon
    hankkiminen on kyllä mahdollista mutta tulisi maksamaan aika lailla - NOS-versiona
    tolkuttomasti. Fixie-pyöräänhän voisin surutta hankkia uusia osia - joka lähtökohtaisestikin lienee järkevämpää toimintaa kuin 25 vuotta vanhojen käytettyjen osien metsästäminen. Haaveenani on tulevaisuudessa hankkia toinen
    italialainen vintage-maantiepyörä - nyt vain Wash&Go -alkuperäiskuntoisena tai valmiiksi entisöitynä - mutta se on toinen juttu.

    Oletteko sitä mieltä, että Colnagoni ei ole sopiva fixien lähtökohdaksi, vai että se on liian "hyvä" konvertoitavaksi? Vai että aloittelijan kannattaisi vain testata vakaumuksensa/taitonsa jollain vaatimattomammalla aihiolla?

    Varmistan vielä, että olen ymmärtänyt saamani kommentit ja yksivaihteisiin liittyvät perusasiat oikein.
    Vaihtoehtoina olisi siis:
    1. Singlespeed, jolloin pyörä on käytännössä 1-vaihteinen vaihdepyörä ilman vaihteita ja siihen liittyviä komponentteja. Huoltovapaampi ja ulkonäöltään hieman riisutumpi nykytilanteeseen verrattuna.
    2. Fixie = ratapyörä katukäyttöön - "polkimet pyörivät kun pyörät pyörivät". Pitäisi myös siis opetella uusi ajotekniikka jarrutuksineen ym. Aluksi lienee hieman haastavaa mutta lopulta ymmärtääkseni varsin antoisaa? Plussana tässä
    vaihtoehdossa olisi lisäksi se, että pyörästä voisi riisua kaiken "turhan" pois. Olen nähnyt pyöriä, joissa etujarru on kuitenkin jätetty paikoilleen. Viekö käsijarruttamisen mahdollisuus hommasta idean/hauskuuden pois - vai onko se päinvastoin järkevää touhua harrastusta aloittelevalle keski-ikäiselle? Eli olisiko ainakin "harjoitteluvaiheessa" hyvä pitää käsijarrut mukana ja poistaa ne sitten kun ajaminen sujuu eli kun "apupyörävaihe" on ohi? Ulkonäöllisesti
    jarrukomponentit kyllä häiritsevät silmääni - itse kun arvostan fixeissä ajopelin estetiikan ja tekniikan yksinkertaisuutta. Koska ajokokemusta näistä aparaateista ei vielä ole, niin aika visuaalis-filosofisilla kriteereillä niitä arvioin...
    Fixien käsijarruton versio tuntuisi siis meikäläistä eniten kiinnostavan. Olen "tyan" kanssa samaa mieltä, että tuo singlespeed-maantiepyörä tuntuu ehkä vähän liian kompromissiratkaisulta.

    Jos päätän pyörästäni fixien tehdä, niin mitenköhän on tuo kustannuspuoli? En ole aivan varma tuosta tee-se-itse -meiningistä. Intoa siihen kyllä varmasti itselläni riittäisi, mutta taidoistani en kuitenkaan ole aivan varma - vaikka hyviä ohjeita epäilemättä saisinkin. En myöskään ole varma, pystyvätkö paikalliset pyöräkorjaamot täällä Hevonkuusessa moiseen hommaan - tuskin ovat fixiestä koskaan
    kuulleetkaan. No, ehkä jos osaan kertoa mitä haluan pyörälleni tehtävän ja lyön
    muualtahankitut osat käteen, niin ehkä se voisi onnistuakin. Pyörän roudaaminen esim. Kumiluotiin on tietysti mahdollista, mutta huomattavasti hankalampaa.
    Mitäköhän pyöräni muuttaminen - tai muutattaminen - fixieksi siis maksaisi - vai voiko sitä näillä tiedoilla edes arvioida? Olettamuksena, että niitä "Helicomaticeja" ym. saisi hyödynnettyä/tai sitten ei - ja että käytettäisiin suht´ edullista kamaa. Jonkinlainen hintaharmonikka olisi ainakin hyvä tietää.

    Yksi vaihtoehtohan - ehkä järkeväkin sellainen - on, että sotken ensi kesän Shimanoilla ja vaihteilla, tarkkailen niiden vaikutuksia keskushermostooni ja mietin syksyllä tilannetta uudelleen. Haluaisin kuitenkin miettiä vakavasti
    tätä fixie-vaihtoehtoakin, koska se tuntuu tällä hetkellä houkuttelevimmalta ajatukselta. Niin houkuttelevalta, että ehkä kuitenkin jo ensi kesänä pitää sellaisella huristella...

    Jösses, kylläpä tätä tekstiä tulikin tuotettua yhdelle kertaa - mutta kyllä helpottikin! Siispä jos joku jaksoi tämän novellini lukea, niin lisää kommentteja vastaanotetaan kiitollisena.

    PS. Ensikosketukseni koko yksivaihdehommaan sain - BTW - tälle nettisivulle eksyttyäni: http://www.grappo.fi/uulajero. Kokemus oli järisyttävä; loistavaa kierrätystä, nerokkaita ratkaisuja ja aivan sairaan hienoja pyöriä. Tässä
    siis lisäkysymys ahkerimmille lukijoille: Autotallissani olisi yksi 100-vuotias,
    mattamusta, puuvanteinen, melkein entisöity (=ketjut, kädensijat ja polkimet puuttuvat) miestenpyörä (ei siis kilpapyörä), josta voisi ehkä saada jotain mielenkiintoista aikaan. Siis jotain muuta kuin pelkkää entisöinnin loppuun
    viemistä - eikä kuitenkaan mielellään mitään peruuttamattomia toimenpiteitä tässäkään tapauksessa. Ehdotuksia otetaan vastaan...

    Lähetetty 16:26, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  23. MrHat
    MrHat
    Profiili

    Mikäli fiksiä halajat, niin hommaa oikea ratanapa taakse. Suicide-napa on monien valinta, mutta kyllä se ratanavan lukkorengas vain tuo turvallisuutta. En tiedä mitään tuosta heliomatic-navasta, mutta lukkorenkaan kierteitä siellä tuskin on.

    Itselläni on fiksissä etujarru. Ei tarvitse poliisia pelätä, kun lain kirjain täyttyy ja luohan se turvallisuutta. Voi ilman jarruakin ajaa ja vaikka alusta asti, mutta laita silloin aluksi riittävän kevyt välitys esim. 42-19 tai kevyempi.

    Lähetetty 16:47, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  24. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    ernesto - 14:26, 16.2.2009  » 
    Jos päätän pyörästäni fixien tehdä, niin mitenköhän on tuo kustannuspuoli? En ole aivan varma tuosta tee-se-itse -meiningistä. Intoa siihen kyllä varmasti itselläni riittäisi, mutta taidoistani en kuitenkaan ole aivan varma - vaikka hyviä ohjeita epäilemättä saisinkin. En myöskään ole varma, pystyvätkö paikalliset pyöräkorjaamot täällä Hevonkuusessa moiseen hommaan - tuskin ovat fixiestä koskaan
    kuulleetkaan. No, ehkä jos osaan kertoa mitä haluan pyörälleni tehtävän ja lyön
    muualtahankitut osat käteen, niin ehkä se voisi onnistuakin.

    Anna nyt joku kipurajabudjetti. Lähinnähän tarviit ratanavan siihen rattaan ja lukkorenkaan. Sen uuden navan voi paikallinen pyöräliikekin sitten pinnata vaikka ihan siihen alkuperäiseen kehään. Toisaalta valmiin kiekkosetin tilaaminenkin onnistuu netitse, vaikka Alienbikesilta. Seuraavaksi pitäisi sitten säätää kampien ja ketjulinjan kanssa, minkä voi varmaan senkin teetättää paikallisella, jos ei halua itse ryhtyä viilailemaan kammenpultteja.

    Jarru on ihan hyvä olla olemassa, mutta myös tarpeeksi lyhyt välitys helpottaa pyörän hallinnan opettelua kivasti.

    Jokainen kasaa pyöränsä juuri niistä palikoista, jotka itseä miellyttää, oli se sitten NJS:ää, anodisoitua lelumiinia tai ruosteista viemäriputkea, eli en ota kantaa siihen onko fiksin kasaaminen tuohon runkoon suotavaa vai ei. Sen verran kuitenkin pitää huomauttaa, että jos viehtymyksesi fikseihin pohjaa juuri pelkistettyyn ulkoasuun, ne kitkavipujen paikat ja vaijeriviennit eivät luultavasti tule sinua siinä valmiissa pyörässä juuri miellyttämään.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 16:53, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  25. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Kuka se just laskeskeli sinkula( vai oliko se nyt fiksi-)projektin hinnaksi parisataa?

    Nyt kun on vahingosta viisastunut, niin konversiokapineesta takakiekko vaihtuisi fiksinavalla ja passelilla rattaalla + lukkorenkaalla varustetuksi. Vanhasta repisin helvettiin takavaihtajan ja pätkisin ketjua sopivaksi uudelle välitykselle. Jos oikein haluaisin sotkea käteni, niin saattaisin irrottaa vielä toisen eturieskan optista ilmettä sotkemasta. Jarruihin ja esmes etuvaihtajaan ei välttämättä tarvitse koskea alkuunkaan.

    Mulla on omissa romuissa etujarru edelleen, mutta ne ovat jo kerran pari pelastaneet varsin nihkeästä tilanteesta, joten mä en ole niistä luopumassakaan. Tietenkin rataestetiikka ja sen sellainen kärsii aika isosti, mutta mä olenkin pelkuri joka ei luota omiin (ja muiden tienkäyttäjien) ajotaitoihin ihan niin paljoa.

    Ps. Jos luovut vapaarattaasta, niin suosittelen lämpimästi myös joko lukkopolkimia tai häkkejä.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 16:59, 16.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: