Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Jarrut?

(1514 posts)
  • Started 10 years ago by kyttyra
  • Latest reply from markku.huutokaupat

  1. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

    Jep. Mulla on siis maantiekahva ja Cantilever-jarru. Kahva on perus Tektrot joka on ollut Paddy Wagonissa aikoinaat, ja jarru on perus Shimano joka on edelleen kiinni vanhassa Nishikin keulassa. Mutta. Jarrutuntuma on samanlainen kuin silloin kun mulla oli V-jarrukahva, eli Sheldonia mukaillen tuntuu mukavan napakalta mutta toimiakseen kunnolla vaatisi gorillamaiset käsivarret. Mutta eikö noiden maantiekahvojen pitäisi pelittää normaalisti cantien kanssa?

    Eipä tuolla oo hirveästi käytännön merkitystä, kun Pläästic Pädingillä ja pikkuisella takarattaalla varmistettu itsemurhanapa on pitänyt rattaan kivasti paikallaan jo monta kuukautta, mutta olishan se cool että jarru toimis niinku sen pitäis.

    wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 9:41, 13.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. matu187
    matu187
    Profiili

    Mä oon aina käyttäny bmxpyörien jarrukahvoja, ne on siis u-jarruille suunniteltu. tuntuu napakalta eikä vaadi paljon voimaa että pysähtyy. Ne on 22.2mm halkasialla eli käyrästongiin ei mee ilman viilaamista.

    Lähetetty 9:50, 13.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

    Mä yritän pitää ne jarrukahvat (hupuilta saa mukavan pystyn ajoasennon jos pitää esim. laitamyötäisessä seikkailla kotiinpäin) joten yksi optio on kaivaa v-jarru miljoonalaatikosta ja katsoa miten käy.

    wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 11:51, 13.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. MrHat
    MrHat
    Profiili

    Paddy Wagonin jarrukahvat on ainakin ajotuntumalta aika kököt. En yllättyisi, vaikka jarrutustuntumakin olisi ruumiin ontelosta.

    Lähetetty 12:02, 13.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

    PW:n jarrukahvat toimi ihan siedettävästi alkuperäisten jarrujen kanssa. Testaus v-jarrulänkien kanssa oli ns. FAIL (liikaa mekaanista etua, kun alunperin sitä tuntui olevan liian vähän).

    Tulipahan muuten mieleen, että voiskohan nuo Bilteman jarrupalat olla osasyynä siihen että jarrukahvaa saa painaa apinan raivolla että vauhti hidastuu?

    Niin, ja Sheldon sanoi vielä että:
    "If you have too little mechanical advantage, lowering the cable yoke so that the transverse cable is more nearly horizontal will help." ...niitä ylösalaisen v:n muotoisia osia varmaan saa pyöräliikkeistä?

    wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 14:34, 13.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

    Ja sitten, voisin lopettaa tämän topicin omalta osaltani toteamalla että kannattaa lukea ohjeet kunnolla ennenkuin rupeaa sähläämään, eli samaisella Sheldonin sivulla (ks. ed. postin lainaus), kolme riviä alempana luki että:
    "If you have low-profile cantilevers, artificially "widening" the profile will also increase mechanical advantage: set the transverse cable wide enough that the shoes have to be exended inward on their bosses to reach the rim."

    Näin tein, ja kappas, jarru toimii...

    wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 18:07, 13.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. tya
    tya
    Profiili

    Mul on tällä hetkellä bemaksikahva ("cantikahva") v-jarrussa. Vaatii aika höyhenenkeveää kosketusta ettei käy kehnosti... Varmaan vaarallisempi kuin brakelessinä.

    Lähetetty 19:52, 13.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. help
    help
    Profiili

    Mitäs kahvaa ja mistä raiseriin? Yks vaihtoehto oli Dirt Harry, mut sitä en oo Suomesta löytäny.

    Lähetetty 22:13, 11.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. joope
    joope
    Profiili

    Ainakin meillä on, Ajopyörässä Turussa. Jos se Suomeen lasketaan.

    hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 23:56, 11.3.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. V-8000
    V-8000
    Profiili

    Millaisen jarrukahvan saa kiinnitettyä tollaisen standardin droppitangon keskikohdan viereen lähelle stemmiä? Stonga on paksumpi keskikohdasta ja nykyinen viritelmä (Shimanon Deore-kahva, kokonsakin puolesta paskamainen, kun stonga on flip & chop -mallia, vie liikkumatilaa käsiltä) ei veny sen paksumman keskiosan päälle. Onks noissa CX-lisäkahvoissa enemmän tilaa siinä clampissa? Passaakohan toi aiemmin mainittu Dirty Harry tohon kohtaan? Siinä olis ainakin toi kokonaan aukeava clamppi joka olis loistava, koska tankonauhaa ei huvittais olla purkamassa jarrukahvan kanssa kikkailun takia aina.

    Lähetetty 0:11, 16.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. joope
    joope
    Profiili

    Niitä on 24, 26 ja 31,8 millisillä clampeilla, tangon mukaan.
    Esim.
    Dirty Harry muuten menee 22,2 ja 25,4 mm, luulis onnistuvan 26 milliseen tankoon hyvin vähäisellä väsäämisellä. Mutta vasenta Harrya on vaikea löytää muualta kuin Saksasta. Ja cx lisäjarrukahvoissakin on saranoitu clamppi.

    hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 0:24, 16.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. V-8000
    V-8000
    Profiili

    Niinpä tietysti, kiitti. Ja mittanauha käteen->

    Lähetetty 0:26, 16.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. Onks noissa CX-lisäkahvoissa enemmän tilaa siinä "clampissa"?

    jepp. tai kai niitäkin on eri paksuisille tangoille mutta ovat kuitenkin tarkoitettu asennettavaksi suht lähelle stemiä.

    pelkän etujarrukahvan pystyt asentamaan vaikka ihan stemiin kiinni, mutta jos meinaat molemmat jarrut laittaa niin varaudu säätämään että saat ne asennettua siten ettei vaijerit häiritse toisiaan.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 0:28, 16.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  14. V-8000
    V-8000
    Profiili

    Etujarru vaan. Ei sen ole tarve olla aivan kiinni stemmissä, mutta pääasia että kahvan saa kiinnitettyä siihen stongan paksumman keskiosan päälle, ettei se ole ajo-otteen tiellä. Tack!

    Lähetetty 0:33, 16.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  15. V-8000
    V-8000
    Profiili

    Kysellään nyt tyhmiä kun alkuun päästiin: toimiiks tommonen stocki-lisäkahva ihan normaalisti V-jarrujen kanssa? Mulla on kateellisia katseita keräävät Deoren Canti-länget etuhaarukassa. En oo koskaan asennellut tuollaisia lisäkahvoja. Toimintaperiaate on ikäänkuin selvä, mutta käytäntö ei.

    Lähetetty 1:02, 16.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  16. tya
    tya
    Profiili

    CX-lisäkahva toimii cantin tai maantiejarrun kanssa normaalisti, mutta V-jarrulle se vetää väärän määrän kaapelia, tulee aika heikkotehoinen jarru. Mutta jos sulla canti-länget kerran on niin sitten joo.

    Lähetetty 7:50, 16.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  17. joope
    joope
    Profiili

    Vipusuhde on väärä v-jarrulle, tulee liikaa voimaa, joustava kahva ja palat liian lähelle vannetta. Pidä cantit, niillä toimii.

    hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 7:50, 16.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  18. tya
    tya
    Profiili

    Eiku just noinpäin, justhan mä uhosin mulla olleen samanlainen ratkaisu...

    Lähetetty 7:53, 16.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  19. joope - 5:53, 16.4.2009  » 
    Vipusuhde on väärä v-jarrulle, tulee liikaa voimaa, joustava kahva ja palat liian lähelle vannetta. Pidä cantit, niillä toimii.

    Joo näin on. En ymmärrä miksi Spessu on laittanut V-jarruiseen singlecrossiin canti-lisäkahvat. Ne saa kyllä toimimaan mutta jarrutpalat pitää säätää tosi lähelle vannetta että jarrutehoa löytyy myös lisäkahvoista..

    Lähetetty 8:00, 16.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  20. V-8000
    V-8000
    Profiili

    Hupss, oon päässäni aina mieltänyt Cantileverit ja V-jarrut samaksi asiaksi, mutta Google osoitti luulot vääräksi. Toi "direct pull" -termi on sotkenut ymmärrystä. Joo, siis V-JARRU on tossa edessä, mallia:

    Ei sen jarrukahvan oo välttämättä oltava CX-lisäkahva, mutta pääasia että se toimii JA että siinä clampissa olisi sitä tilaa riittävästi kahvan kiinnittämiseen stongan fätimpään keskikohtaan.

    Simppeli asia kauheen vaikeesti. Menisköhän tollanen BMX-jarruliipaisin? Pitääköhän noi komeet Deoren länget heivaa helvettiin? :(((

    Lähetetty 11:27, 16.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  21. joope
    joope
    Profiili

    V-jarru toimii huonosti kaikkien muiden kuin v-jarrukahvojen kanssa. V-jarrukahvoja löytyy huonosti maantietangon keskikohdalle sopivana. Yksi ratkaisu olisi tällainen.

    hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 22:00, 16.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  22. V-8000
    V-8000
    Profiili

    Oh. Vaikka nyt seksikkyyspojoja ei enää hirveesti retkipyörän etuhaarukalla ja tollasilla jarruilla keräilläkään, niin toi alkaa olla vähän too much monkey business. Eiköhän noi jarrulänget lähde sitten vaihtoon.

    Secrets: meikä kyl nauttii tosta etujarrun käytöstä. Jyrkässä alamäessä todella hyvä, varsinkin jos teräksiset reidet alkavat pitkän ajon jäljiltä muistuttaa enemmän elohopeaa kun tarttis himmailla jossain ruuhkan keskellä.

    Lähetetty 23:44, 16.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  23. voit heivaa siihen tilalle järjettömän paljon katu-uskottavammat ultraleveen profiilin cantit joita jotkut sanoo froglegseiksi ikivanhojen mafacien mukaan. niissä saa säädettyä mekaanista etua välikaapelin korkeutta muuttamalla ja näin räätälöityä jarrutuntuman sopimaan omille jarrupaloille ja sormille.

    saa kyllä muissakin canteissa mutta noi suoraan sivulle osottavat on kaikista eniten rääd!

    - kylähullu
    Lähetetty 1:01, 17.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  24. V-8000
    V-8000
    Profiili

    Tuollaisiinhan tarttuu kissat ja koirat ja ohikulkijat!

    Täytyypä tsiigailla, kiitti vinkeistä.

    Lähetetty 2:39, 17.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  25. joope
    joope
    Profiili

    Nämä olis ollu munkin seuraava ehdotus.

    hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 8:13, 17.4.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: