Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Keskiön leveys, 68mm italokierre

(5 posts)

  1. Moro,

    Meikäläisellä on pieni probleema keskiön valinnassa ja ajattelin, että jos palstan gurut pystyisivät auttamaan asiassa. Tarkoituksena on pitää ratas ulomman rattaan paikalla. Ajattelin hommata sopivan kasettikeskiö, mutta...

    *Italialainen runko, jossa mitä ilmeisimmin vanhan keskiön mukaan italokierre (ei tarkistettu, eikä oma maantieteellinen sijainti tee siitä mahdollista), laipassa teksti 36x24 F
    *Keskiömuhvin leveys on kuitenkin 68mm
    *Kammiksi hankittu Shimanon FC-6207, jolle Shimano on ilmoittanut seuraavat suositellut akselin mitat: 68mm muhvi 116mm (D-3L) ja 70mm muhvi 119mm (D-5LL)

    Jos muhvi olisi 70mm niin 119mm akseli antaa ketjulinjan 43,5mm Sheldonin mukaan ja rattaiden väli 5mm, jolloin ulomman rattaan ketjulinja siis 46mm. Eli ulomman rattaan 42mm ketjulinjaa varten keskiöakselin pituuden tulee olla 4mm lyhyempi eli siis 115mm. Olettaen siis, että akseli on symmetrinen. Näin homman järkeilin, korjatkaa jos olen väärässä.

    Mutta sitten alkaakin myrsky päässä:
    *Kyseisille kammille suositellut akselit, ovatko ne edes symmetrisiä? Kyseessä on ilmeisesti säädettävän keskiön irtoakselit.
    *Mitenkäs kun muhvi onkin 68mm ja silti tarvitaan italokierre? Laskenko vaan kylmästi 68mm muhvin mukaan 112mm akselin. Useassa keskiössä on vetopuolella kuitenkin kiinteä laippa, joten keskiön ylimääräiset 2mm tulisi ei-vedon puolelle. Pitää vaan katsoa, että ei-vedon holkki on ilman kaulusta niin ei jää ikävää rakoa kauluksen ja rungon väliin. Itsestä tämä tuntuisi oikealta ratkaisulta. Tosin silloin kammet olisivat aavistuksen ulompana ei-vedon puolella.
    *115mm (tai 112mm), kuvittelenko vaan vai onko kummallisen pitkä?

    Arvuuttelun kohteena on lisäksi, että mahtuuko kampi edes pyörimään rungossa jos on kovin lyhyt keskiö.

    Törmäsin netissä erääseen kauppiaaseen, joka väittää, että hyllyssä olisi 110, 113 ja 115mm Miche keskiöitä JIS viisteellä. Mietin, että vetääkö varman päälle ja ostaa 113mm keskiön, jolla olisi reilusti säätövaraa suuntaa jos toiseenkin jos laittaa vielä pakon edessä rattaan sisäpuolelle.

    Pliis, auttakaa tyhmää. Eipä mulla muuta.

    Hyväksyttävän AMA:n postaaminen Yksivaihteeseen on tarkkaa hommaa kuin persereiän poraaminen keppihevoselle.
    -Lumikko
    Lähetetty 4:01, 24.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  2. jiima
    jiima
    Profiili

    Huomenta.

    Näin parin omalle kohdalle sattuneen tapauksen puolesta voinen suositella seuraavaa.

    Unohda keskiömuhvin leveys. Italo on italo. Jos menee keskiö liikaa vasemmalle, niin prikkaa vetopuolelle väliin. Sihmanon keskiöissähän on useimmiten "uiva" keskiökuppi ei-vetopuolella.

    Jos siis on kyseessä konversiokäyttöön tarkoitus tehdä, niin noilla vanhemmilla Shimanoilla tulee ulompaan paikkaan n.42mm ketjulinja, kun käyttää 107mm shimanon keskiötä. Tässä on maantiekammilla tietty se riski, että spider raapii chainstay:hin. Tosin tätä ongelmaa on harvemmin vaihderungoissa, syystä että niihin on useimmiten tehty "väiste" sisemmälle rattaalle.

    Jos siulla on kammet valmiina, ja joku keskiö (jonka leveyden tiedät) paikallaan, niin tuohan on helppo testata, että mihin tuo linja noilla asettuu.

    Miun 0.02€

    Lähetetty 5:10, 24.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  3. Kiitoksia näistä kahdesta sentistä!

    Konversioon siis tosiaan tulee, joten vetopuolen chainstay on runtattu valmistajan puolesta ryttyyn.

    Tota empiiristä lähestymistapaa suosisin itsekin, mutta se ei tällä kertaa onnistu, koska majailen vielä seuraavat pari kuukautta muilla mailla ja kun palaan Suomeen niin hinku on kova saada uus pyörä ajoon asap. Sen takia hankkisin sopivan keskiön, tai ainakin jotain sinne päin, jo nyt etukäteen (kauhee hätähousu kun olen näiden pyörieni kanssa).

    Muilla ajatuksia asian suhteen?

    Hyväksyttävän AMA:n postaaminen Yksivaihteeseen on tarkkaa hommaa kuin persereiän poraaminen keppihevoselle.
    -Lumikko
    Lähetetty 12:47, 24.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  4. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    -JT- - 4:01, 24.3.2011  » 
    Jos muhvi olisi 70mm niin 119mm akseli antaa ketjulinjan 43,5mm Sheldonin mukaan ja rattaiden väli 5mm, jolloin ulomman rattaan ketjulinja siis 46mm. Eli ulomman rattaan 42mm ketjulinjaa varten keskiöakselin pituuden tulee olla 4mm lyhyempi eli siis 115mm. Olettaen siis, että akseli on symmetrinen.

    Jos akseli on symmetrinen, niin sitähän pitää lyhentää molemmilta puolilta se vedon puolella vaadittu määrä. Jos koko kaseli on yhteensä vain neljä milliä lyhempi, se on vedon puolelta vain kaksi milliä lyhempi. Joten lähimmäksi Simpalla osuu 110mm. Mutta koska vanhoissa kammissa -noista kyseisistä en tiedä- on spideri usein niin paksu, että eturattaiden väli voi olla vähän enemmän kuin viisi milliä keskeltä keskelle, se voi käytännössä hyvinkin osua sillä 107-millisellä.

    Lähetetty 13:26, 24.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  5. Hahhah, jumankekka oon ollu pää jäässä :D Kiitos tästä niin itsestään selvästä korjaukseta. Nyt suorastaan hävettää :D

    Hyväksyttävän AMA:n postaaminen Yksivaihteeseen on tarkkaa hommaa kuin persereiän poraaminen keppihevoselle.
    -Lumikko
    Lähetetty 13:37, 24.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: