Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Onko tässä järkeä-projekti

(100 posts)
  • Started 10 years ago by wma
  • Latest reply from Mull Dundane

  1. wma
    wma
    Profiili

    Olen ajellut muutaman vuoden jollain perus mummolla, mutta nyt haluan vähän totisemman fillarin.

    Nyt faijan pyöräkellaria alettiin tyhjentää ja sain sieltä aika puolikuntoisen tunturi retki 12 fillarin. Takavanne aivan paskana, ketjut pitää vaihtaa. Uudet sisä ja ulkokumit olisi paikallaan, jarrut ja vaihteet pitää huoltaa.. Ajattelin laitta pyörät pyörimään ja purkaa fillarin aluksi osiin, jonka jälkeen osat takaisin pienillä muutoksilla.

    Kyselisin onko mitään järkeä purkaa pyörää ihan osiin ja kasata takaisin lähes samaan muotoon? Ajatuksissa oli tehdä yksivaihteiseksi tuo, mutta päätin jättää takavaihtajan toimintaan. Aijon tehdä pyörällä myös pidempiä retkiä.

    Kokemusta mulla ei ole muuta kuin kumin paikkaamisesta, joten apua tulen tod.näk. tarvitsemaan erittäin paljon.

    Tarkoitus olisi saada aluksi takakiekko iskuun. Mulla on 2 takakiekkoa. Alkuperäinen on ihan soikea, mutta siinä hyvät hammasrattaat. Toinen crecentistä napattu vaikuttaa aika suoralta ja ehjältä. Pari pinnaa on vain poikki. Molemmat on 5 vaiheisia.
    1: Onko parikymmentä vuotta vanhat 5v hammasrattaat yleensä yhteensopivia, vai onko niissä eroja? Vaikuttaako ketjut jotenkin?
    2: Voiko pakkoja vaihtaa keskenään eri keskiöön?
    3: Kannattaako vaihtaa kaikki pinnat kerralla, vai saako vain ne muutaman poikennutta vaihtamalla kiekon iskukuntoon? (Tähän mennessä olen onnistunut saamaan muutaman vanteen tosi kieroksi ja jonkun jopa lähes suoraksi, mutta soikeaksi.)

    Lähetetty 22:25, 29.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. Mun mielestä tässä on pirusti järkeä, kunhan pysyttelet "lähellä nollaa" -budjetissa. Eli juurikin tuommoista yritä ja erehdy treeniä ja vanhojen osien rikkomista ja patenttiratkaisuja.

    tässä vielä omat arvausvastaukset noihin kysymyksiin:
    1. eiköhän ne oo 1/2"x3/32" ketjulle sopivia eli ihan jees.
    2. Voi, jos niissä on samanlainen kiinnitysstandardi. Itse olen irrotellut useita pakkoja, jotka on kierteellä navassa ja vapaaratas on osa pakkaa uudemmissa vapaaratas on osa napaa ja pakka tulee rihloille kiinteästi.
    3. korvaa katkenneet ehjillä, jos oikeaa mittaa löytyy. Ei se oo niin justiinsa. Jos kiekot on 27", niin mieti 28" vaihtoa. Kumeja saa kyllä molempiin, mut 28" paremmin.

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 22:39, 29.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. 1: Onko parikymmentä vuotta vanhat 5v hammasrattaat yleensä yhteensopivia, vai onko niissä eroja? Vaikuttaako ketjut jotenkin?
    2: Voiko pakkoja vaihtaa keskenään eri keskiöön?
    3: Kannattaako vaihtaa kaikki pinnat kerralla, vai saako vain ne muutaman poikennutta vaihtamalla kiekon iskukuntoon? (Tähän mennessä olen onnistunut saamaan muutaman vanteen tosi kieroksi ja jonkun jopa lähes suoraksi, mutta soikeaksi.)

    1) ketjut on kaikki samoja ja mitä suurimmalla todennäkösyydellä rataspakkojen kiinnitys napaan on sama. luultavasti rataspakan ruuvaamiseen tarvittava avain eroaa :) joka valmistajalla tapas olla oma splinensä

    2) pakat voi helposti vaihtaa navasta toiseen sikäli kun niissä on sama jenga (luultavasti on)

    3) kannattaa löysätä kaikki pinnat ja suoristaa kehää niin paljon kun vaan suinkin mahollista jännitteettömänä,
    vaihtaa rikkinäiset pinnat, kiristellä ja rihdata. tarviit kunnollisen nippeliavaimen, se marketin työkalu pyöristää matkan varrella pari ja sitten vituttelee.

    pakkojen avaimia löytyy yhteisesti jengiltä varmaan melko kattava kokoelma, oikeen valintaa helpottaa jos ottaa hyvän kuvan siitä splinestä ja kirjottelee tekstit talteen.

    _mun mielestä_ ehdottomasti tekemisen arvonen projekti kunnostaa, ei muuta kun onnea matkaan ja plurria ja kaikkee muuta hyvää

    - kylähullu
    Lähetetty 22:41, 29.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. basti
    basti
    Profiili

    Pyörien hiplaamisessa on aina järkeä. Varsinaiset vastaukset jätän niille jotka varmemmin vastaavat niihin oikein, mutta tässä tärkeimmät? linkit itseopiskeluun.
    Tsemppiä.

    http://www.sheldonbrown.com/

    http://bicycletutor.com/

    http://www.fixedgeargallery.com/columns/bobgarage/indexb.htm

    http://www.geocities.com/spokeanwheel/

    Ja jos vaikutat stadissa, tärkein kauppasi ennen kuin sekoat hipopyöriin:

    http://www.uusix.fi/fillariverstas.html

    “Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 22:47, 29.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. Jos projekti tuntuu kiinnostavalta tai jopa hauskalta, jos siinä voi oppia jotain uutta, jos se pitää edes hetken erossa telkkarista/facebookista/salibandystä ja jos siinä sivussa saattaa vielä saada aikaan ajokuntoisen kulkupelin niin voiko järkevämpää ollakaan? :-)

    BTW jos et saa kiekkoja oiottua niin mä voin sponsoroida tommoiseen proggikseen just passelin parin. Jussilta omaan kierrätysosaprojektiin lahjoituksena saadut... putsasin, uusin muutaman pinnan ja rihtasin suurin piirtein suoriks mutta sitten päätin lipsua nollabudjettilinjasta ja kasata omaan projektiin uusista osista ja noi jäi yli.

    ...noissa oli myös vitospakka kierteillä, mutta siinä oli hampaat huonommassa kunnossa kuin andy mc coylla niin heitin sen pois.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 23:52, 29.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. Ainakin kannattaa purkaa pyörä osiin ja puhdistaa kauttaaltaan. Siitä oppii fillarihuoltoa ja näkee paljonko rahaa ja vaivaa tulee menemään käyttökelvottomien osien vaihtamiseen tai kunnostamiseen. Jos saat erikoistyökalut lainattua, niin tuo on vieläpä ilmaista hupia. Sen jälkeen kannattaa arvioida kokonaistilanne ja miettiä haluaako säästää vaihteet vai ei.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 9:17, 30.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. 3) kannattaa löysätä kaikki pinnat ja suoristaa kehää niin paljon kun vaan suinkin mahollista jännitteettömänä

    Tämä on kokeiltu konsti, ja toimii: http://www.instructables.com/id/Stomp-Straighten-a-Bicycle-Wheel/

    Muutenkin tsemppiä vaan kovasti rakenteluun. Apuakin löytyy kun vaan kehtaa pyytää.

    Lähetetty 10:08, 30.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. wma
    wma
    Profiili

    Kiitos tosi paljon avuista. Ajatuksena olisi juuri teidän mainitsemant asiat: pyörän anatomian/huoltamisen opettelu, tekemisen ilo, 0-budjetti hippeily.

    ChainThug: Kiitos tarjouksesta. Pitää katsoa mikä tulee olemaan lopputulos..rihtauksen opettelukin on käypä taito=) Renkaat on 26" tuossa..

    Kysymyksiä..tyhmiä?
    2.1:Mitä rasvaa/öljyä/vaseliinia suosittelette ja nopeahko kertaus mitä ainetta mihinkin kohtaan.

    2.2: Etuhaarukka on aika ruosteisen näköinen verrattuna muuhun pyörään. Kenties eri metallia? Kannattaako vaihtaa uuteen, vai maalailla vaan. Onko etuhaarukan ja ohjaustangon putkissa jotain standardeja halkaisijassa ja pituudessa?

    2.3: Mitkä puhdistus/kiillotusaineet irroittavat tehokkaasti rasvan ja hapettumat? En viitsi ostella turhanpäiten kaikkia ihmieaineita, joten hyvät yleisaineet kiinnostaa. Onko jotain liuottimia mitkä räjäyttää lian pois vaikka takapakasta ja ketjuista?

    Lähetetty 16:21, 30.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. basti
    basti
    Profiili

    Laakerivaseliinia laakereihin. Merkkien eroista en tiedä, mutta kehottaisin välttämään ponnekaasupulloissa olevaa vaseliinia, vaikka ne kuinka väittäsi sopivansa laakereihin. Ketjuille ketjuöljyä. Pyäräkaupasta.

    Kaikkien tököttien laittamisessa kannattaa muistaa kohtuus, koska ylimääräinen kerää vain paskaa, ja vituttaa seuraavassa puhdistuksessa. Ketjuöljyä usein, mutta vain siihen ketjuun. Laakerivaseliinia niin paljon, että kuulat pysyy hyvin paikallaan, mutta vain kooleihin (ne osat joita vasten laakerin kuulat pyörivät) Jne..

    Onko ruoste pintaruostetta vai syönyt jo teräksen paksuutta? Ja kuinka laajoilta alueilta/mistä paikoista? Haarukoita on tosin kyläsaari pullollaan, eli uuden hankkiminen tuskin muodostuu kustannuskysymykseksi..

    Mä käytän crc:n moottorin pesuainetta suurempiin ongelmiin (tästä olen tosin tainnut lukea kielteisä mielipiteitä jostain?), muuten fairya, rättiä ja tiski-, ratas-, messinki-, teräsharjoja.

    “Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 16:36, 30.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. Tosiaan kannattaa rakennella (ainakin eka pyörä) ite pikkubudjetilla. Ite skippasin ton tason eli ostin suoraan valmispyörän ja rupesin sitä päivitteleen ja nyt kaduttaa, eli taidan seuraavan pyörän kokeilla hoitaa lähes nollabudjetilla ja keräillä osia sieltä sun täältä...

    Lähetetty 19:16, 30.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. TÄRPÄTTIÄ!!! sillä irtoo mainiosti kaikki öljynsukunen ja sekanen kökkö eli suurin osa siitä mitä fillareihin kertyy. ei myöskään yleensä riko mitään maaleja tai muoveja mitä fillareissa on, koska ne tosiaan on jouduttu jo alunperin valitsemaan voiteluaineenkestäviksi.

    isoimmat gunkit kannattaa suosiolla liottaa jossain teräs/lasi-astiassa eli purkaa sen verran että kalat mahtuu uimaan tärpätissä ja jättää vaikka viikoks. sen jälkeen sitten sopivan huljuttelun harjauksen ja rätin avulla irti.

    voiteluaineista, vaseliineissa on harvinaisen vähän eroa kun miettii että fillari on voitelullisesti aika kevyt ympäristö, ei oo kuumaa eikä megarasitusta eikä mitään. vaselinoituja paikkoja muutenkin kannattaa purkaa ja putsailla gunkkeja veks vuoden parin välein, missä ajassa edes halvan vaseliinin ominaisuudet ei vielä tuu vastaan.

    yleisesti myös ihan kaikkiin kierteisiin kannattaa laittaa jotain tököttiä väliin. uskontokunnista riippuen se on vahaa tai vaseliinia tai kuparitahnaa tai tervaa tai jotain. kunhan ei jätä paljaaks niin ei sitten sadan vuoden päästä avatessa harmita.

    näppärä knoppijuttu jonka oon nähny on ostaa retkihuoltoja varten tommonen kloverin naamavaseliini, se on putsatumpaa kun tekniset kamat mut ennenkaikkea pakkauskoko on retkiyhteensopiva :)

    - kylähullu
    Lähetetty 11:52, 31.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. Mää käytän kans tärpättiä (eiku, krhöm, siis likasten pyöränosien putsaukseen...). Tai bensaa. Kaikki erikoispesulitkut on kuitenkin siitä enemmän tai vähemmän jalostettua tavaraa, ne vaan maksaa pienen myyntipakkauskokonsa ja italic-kirjasimilla painetun turbosolvent-logonsa takia enemmän.

    Eli niinkuin Temmi_hoo totesikin: Joku hillopurkki tms sopivan kokoinen astia, osat sinne, liuotinta sen verran että just ja just peittyvät ja shake it baby. Jos on sitkeessä niin jättää likoomaan vaikka viikoksi ja välillä huljuttelee. Puhdistuksen jälkeen ketjuihin/rattaisiin/mitä ikinä onkaan putsannut kevyesti uudet voiteluaineet pintaan ja liikkuviin osiin. Purkin pohjalle jääneestä liemestä voi filtteröidä hiekan ja isoimmat partikkelit pois ja käyttää udestaan.

    ketjunvoiteluaine/öljy/vaha ja maasturin jarruneste taitaa olla ainoat pyöräspesifiset litkut joita itse käytän. Jos joku liuotin, voiteluaine tai lukite toimii nelivetotraktoreiden voimansiirrossa ja scanian rekkojen ohjausjärjestelmässä niin kyl ne saa luvan toimia mun pyörissäkin.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 12:48, 31.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. jussi
    jussi
    Profiili

    mä allekirjoitan myös tärpätin hyvyyden (samoin kuten muutkin yllä olevat pointit) tässä asiassa, ja siitä tuoksustakin oppii diggailemaan kun aikansa lotraa... heh hee.

    kaikkein sitkeimpiin sotkuihin mulla on auton jarrujen puhdistusspraytä jolla kyllä liukenee aika lailla kaikki mutta kun tölkin kyljessä on sellanen keltanen varoituskuva jossa on kuollut kala ja puu yms. niin tulee vähän huonot vibat suihkia sitä hirveesti mihinkään.

    Lähetetty 13:02, 31.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  14. jussi - 11:02, 31.1.2009  » 
    kaikkein sitkeimpiin sotkuihin mulla on auton jarrujen puhdistusspraytä jolla kyllä liukenee aika lailla kaikki mutta kun tölkin kyljessä on sellanen keltanen varoituskuva jossa on kuollut kala ja puu yms. niin tulee vähän huonot vibat suihkia sitä hirveesti mihinkään.

    Get the Flash Video

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 13:13, 31.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  15. Putsaushommiin käytän bensaa kun se on halpaa liuotinta. Aion kokeilla valopetroolia mm. ketjujen ja rattaiden putsaukseen, ei vedä kuulemma niin kuivaksi. Tarjoustalon halpissiivilä ja maalisuti on hyvä huljutushommissa tai sifonetin läpikaato, ei katoo kuulat. Käytössä on myös Bilteman jäteöljynkeräysastia jännien nesteiden keräämiseen..Paineilmaa kaipais joskus..

    Öljyä ketjuihin ja vaijereihin. Vaseliinia kiekkojen laakereihin, ohjauslaakereihin ja keskiöön. Satulatolppaan ja stemmiputkeen olen vaseliinia laittanut, ei niin jumita. Myös fillaria kasatessa kierteisiin olen vaseliinia laittanut.

    Öljyn tarpeelliset määrät ovat pieniä, vaseliinia voi käyttää runsaammin. Ajanmittaan säännöllinen puhdistus on parempi kuin jatkuva voiteluaineiden tunkeminen lian sekaan.

    Pintaruosteiset osat kaipaa hiekkapaperia ja hellyyttä. ;)

    M

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 19:43, 31.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  16. wma
    wma
    Profiili

    ´..Paineilmaa kaipais joskus..

    http://www.mustekala.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=150036

    Mulla on tommonen elektroniikkahommista jäänyt. Sillä lähti ainakin takavaihtajan sisältä paskat hyvin tinnerin mukana..jos puhdistuskäyttöön meinasit paineilmaa.

    Kiitos hyvistä vinkeistä. Nyt on vuorossa kiillottelua ja eri osien rasvailua samalla kun odottelen vapaarattaan/kasetin irroituskaluja lainaa joltain.
    Täsä kyseiset:

    Lähetetty 20:28, 31.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  17. Muista säästää pie plate, niin Bike Snob tykkää. Ja mikä ois hienompaa, kuin saada snobin ilkunnoista osansa.

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 21:41, 31.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  18. os puhdistuskäyttöön meinasit paineilmaa.

    siihenpä sitä, mullakin on tollainen kameran putsaukseen. Ajattelin kompurapohjaista paineilmaa.

    Ei muutako nokka tuuleen, fillari on tekniikaltaan varsin simpppeli kapistus.

    M

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 22:34, 31.1.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  19. wma
    wma
    Profiili

    Pitäisi päästä maalaushommiin, mutta kammet on edelleen kiinni.. Haluan muutenkin purkaa ne osiin TÄssä pari kuvaa selventämään ongelmaa:

    Kaikki jengoilla olevat osat on irroitettu, samoin kolmion muotoinen eturattaan pidikehässäkkä. Ylemmässä kuvassa polkimet on asetettu tiilen ja puun väliin ja yritetty vasaralla keskelle lyömällä saada kammet irtoamaan. En tiedä onko ne edes niin kiinni.=)
    Alemmassa kuvassa oleva pölysuoja on myös irroitettu kierteiltä, eikä sieltä alta paljastunut mitään.
    Mietin näyttää sahaa vasemmalle kammelle.
    Kysymys 1: Jos kammet on kiinteästi kiinni toississaa, niin miten hitossa ne on saatu tuohon ja miten saa pois?
    Kys. 2: Onko keskiöissä standardit, eli jos sahaan kammen poikki, niin löydänkö edukkaasti ja helposti uuden kamat reikään?

    Lähetetty 15:34, 6.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  20. Hmm, jos se on yksiosainen (eli ei voi purkaa kahtia mistään) niin silloin se pitäisi pystyä ujuttamaan sen keskiömuhvin lävitse kun laakerit on purettu. Ks: http://www.sheldonbrown.com/harris/opc.html

    edit: korjaan itseäni nyt kun en katsonut kuvaa tarpeeksi tarkkaan, eli sun pitää purkaa vasemmalta puolelta laakeri, sekä irroittaa keskiömuhvista laakerin toinen kooli (joka tod näk tällä hetkellä tekee reiän liian ahtaaksi että kampi kääntyisi ja tulisi siitä lävitse), silloin se hole isonee sen verran että sun pitäisi saada ujutettua se vasen puoli sieltä lävitse.

    Lähetetty 15:45, 6.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  21. wma
    wma
    Profiili

    Millä vippaskonstilla kooli irrotetaan?? Ei lähtenyt varovasti vääntelemällä..

    Noperskele oliko tää liian tyhmä kysymys, vai eikö kukaan tiedä oikeati=/ Himottaisi päästä astartelemaan..

    Lähetetty 15:51, 6.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  22. mika
    mika
    Profiili

    wma - 13:51, 6.2.2009  » 
    Millä vippaskonstilla kooli irrotetaan?? Ei lähtenyt varovasti vääntelemällä..

    Meinaat nyt siis haarukan kaulaputkessa olevaa koolia?
    Kannattaa aloittaa ensin hakkaamalla sinne vaikka puukon terää väliin puolelta ja toiselta, jotta sitä saa pikkasen irti pohjasta. Sen jälkeen haarukka ympäri ja kaulaputki lattiaa vasten, ja hiljalleen nakuttelee sitä vaikka ruuvarin avulla ympäriinsä, ei siis liikaa yhdestä kohtaa eikä liialla voimalla. Kyllä ne tuolla tavoin yleensä ovat kotikonstein irronneet.

    - "Kumiluodin väki on sen näin rakentanut jotta siitä tulisi kestävämpi." -
    --||--
    - This is riding wreckless on the edge -
    Lähetetty 16:15, 6.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  23. mika - 14:15, 6.2.2009  » 

    wma - 13:51, 6.2.2009  » 
    Millä vippaskonstilla kooli irrotetaan?? Ei lähtenyt varovasti vääntelemällä..

    Meinaat nyt siis haarukan kaulaputkessa olevaa koolia?

    kyllä siinä taidetaan tuon keskiön laakereiden kooleista puhua.

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 16:23, 6.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  24. wma
    wma
    Profiili

    Keskiöstä puhe. Ei mahdu ruuvarilla hakkaamaan, kun on kampi välissä.

    Kai siihen on vain crc ja kääntelyvääntely ratkaisuna.. Onko siellä sisällä jotain hakasia, vai onko se vain tintattu kiinni yleensä?

    Lähetetty 16:30, 6.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  25. rokpete
    rokpete
    Profiili

    kyl fauber-keskiöissä nuo reunoilla olevat hommelit (koolit) on kierteillä.

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 16:35, 6.2.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: