Yksivaihde.net » Fillarikeskustelu – Bike talk

Työmatkapyöräily

(65 posts)

  1. Varmaan vallan moni täällä käyttää pääsääntöisenä työmatkavälineenään fillaria, joten on varmaan hedelmällistä koota hyötyjä, haasteita ja ongelmiakin ollaan kohdattu eri paikoissa. Miten työpaikoilla voitais parantaa pyöräilevien olosuhteita jne...

    Tuli vaan mieleen luettuani tämän uutisen.

    Maan hallitus on myöntänyt viime vuoden lopusta lähtien 70 miljoonaa euroa työmatkapyöräilyn edistamiseen. Tarkoituksena on muun muassa parantaa pyöräteitä kotien ja työpaikkojen välillä sekä lisätä pyöräparkkien määrää juna-asemilla.

    The outside world – there is my wonderful
    Lähetetty 23:56, 26.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  2. Hitto mä pelästyin, että toi 70 miljoonaa olisi ollut Suomessa.

    Mitä pyöräilevien olosuhteisiin tulee niin vois aloittaa pyöristä ja tarjota niille jonkun paikan mihin ne saa kiinni kunnolla. Esimerkiksi joku aita tai ihan teline. Sitten olisi aika tyytyväinen.

    Hyvyys. Pahuus. Pyöräilijä.
    Lähetetty 0:18, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  3. joope
    joope
    Profiili

    Mulla on aika ihanteelliset olosuhteet, pyörän voi tuoda sisälle, sen voi pestä ja itekin voi käydä suihkussa. Pyörän voi vaikka huoltaakin ennen kuin lähtee kotia kohti. Turun pyörätietkin on kattavat ja hyväkuntoiset.

    hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 0:18, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  4. boren
    boren
    Profiili

    Mä nostan pyörän töihin mennessä rappukäytävään ja lukitsen sinne kun meen duuniin. Suihkuvaihtoehtokin olisi ehkä mahdollinen mutta ei tässä 1,5km matkalla ehdi hikoilemaan erityisemmin ja toisaalta tuntuu siltä että ois nihkeetä käydä suihkussa ennen töiden aloittamista. Vaikeaa säätämistä ja sillee. Mut duunissa kyllä ois suihku ja joku ihme vesi-imurikin :D

    Oon tuota ruoskaa ulkonakin pitänyt, mutta ei nyt talvella viitti. Kiva pitää sisällä niin ei joudu istumaan routaselle satulalle duunista lähtiessä ja ehtiipä muutenkin vähän lämmetä välillä.

    "pysähtymätön jauhava mylly, joka repii lihakset luista ja katkoo sääret"
    Lähetetty 1:08, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  5. tudetski
    tudetski
    Profiili

    Mulla myös sikäli onnekas tilanne, että saan viedä pyörän sisälle duunipaikalla. Sosiaalitilat ovat kooltaan muuten tosi nihkeät, eikä suihkumahdollisuutta ole. Toisaalta pyöräilen yleensä töistä suoraan kotiin tai koululle, jossa taas pyöritään paskaisissa treenivaatteissa enivei, joten eipä suihkun puuttuminen ole kovin paljon vielä haitannut.

    Lähetetty 2:06, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  6. sm0gu
    sm0gu
    Profiili

    Helsingissä kurvaillessa olin noin yleensä ihan tyytyväinen pyöräteihin. Ainakin sillä Kehä I:n ja Kehä III:n välillä olevalla alueella, missä tuli pääsääntösesti ajeltua. Välillä meinas rasittaa polkea sitä Kehä III:n laitaa vaikka se pyörätie ihan hyvä onkin, nii välillä tuli ylimääräsiä kummallisia koukeroita ja illalla töistä kotiin polkiessa vastatuulessa tihkusateessa se pieniki lenkki tuntuu liialta.

    Sitten muutin Tampereelle, keskustaan. Osaako joku sanoa kuka suunnitteli sen pyörätiesysteemin Hämeenkadulle? Itkun vois päästää. Mitä nyt lähinnä tuota Kekkosentien laitaa on tullu poljettua nii se pyörätie on varsin laadukas mut siitä ku loikkaa pois ja keskustassa ajelee ni herrakiesus! Itsenäisyydenkadun vois myös mainita pyöräilijöille epäystävällisenä paikkana.

    Kertaakaan ei oo ketju loppunu.
    Lähetetty 2:58, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  7. jarkko
    jarkko
    Profiili

    Mulla on asiat tässä suhteessa melkein niin hyvin kuin vain mahdollista. Fillarin saa parkkihalliin kaiteeseen kiinni, jolloin se ei ole täysin säiden armoilla. Suihku- ja kuivaustilat sekä pukukaappi löytyvät. Mun ainoat murinat työmatkan polkemisessa liittyvät keleihin.

    Lähetetty 10:52, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  8. twentyniner
    twentyniner
    Profiili

    Työmatkalla tulee poljettua aina semmoinen 30-60km lenkki ,riippuen säästä/vuodenajasta, töissä odottaa sauna lämpimänä, pyörän saa "talliin", pyörä sekä hikiset kuteet tulee huollettua, sekä pientä tankkaausta työnohessa jotta jaksaa seuraavana aamuna taas lenkin heittää :)

    Kesän 2007 poljin fixillä (42-17) 52km/suunta, kivasti meni täältä Hyvinkäältä Järvenpään tasalle, mutta Järvenpää-KehäIII väli olikin sitten vähän nihkeempää, kun on tottunut polkemaan täällä Keski-Uudenmaan "väljillä" teillä, jossa välillä saattaa polkea 50km lenkin, eikä tarvitse jarrutella autojen yms. takia juurikaan.

    Polkemisiin

    Lähetetty 10:53, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  9. boren
    boren
    Profiili

    Työmatkalla tulee poljettua aina semmoinen 30-60km lenkki ,riippuen säästä/vuodenajasta, töissä odottaa sauna lämpimänä, pyörän saa "talliin", pyörä sekä hikiset kuteet tulee huollettua, sekä pientä tankkaausta työnohessa jotta jaksaa seuraavana aamuna taas lenkin heittää :)

    Melko suffelia, kateutta herättää!:D

    "pysähtymätön jauhava mylly, joka repii lihakset luista ja katkoo sääret"
    Lähetetty 11:16, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  10. Teemu
    Teemu
    Profiili

    joope - 8:16, 27.1.2009  » 
    Turun pyörätietkin on kattavat ja hyväkuntoiset.

    Just niin kauan, että pitää saapua keskustaan. Keskustahan on ihan pyöräilijän helvetti.

    Lähetetty 11:41, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  11. Isoimpien konttorirottatoimistojen hyviä puolia taitaa olla just se että on oikee pyörähalli ja pukuhuoneet. Ei tuu montaa pikkufirmaa mieleen jossa ois vastaavat.

    Mutta aika monessa konttorissa varmaan noin pyöräparkkihallit on kesäkaudella täynnä viimestään klo 8:15 aamulla ja kuka nyt sellaseen aikaan ois konttorille ehtinyt? Onneksi nyt on talvi ja pyörähallissa tilaa enemmän kun tarpeeksi.

    Mulla on matkaa reilusti alle 2 km. Pyörälenkkejä ei siis saa matkan yhteydessä tehtyä, mutta kompensoin sitä pysähtymällä kuivalla kaudella ehkä kerran viikossa työmatkalla jollekin sopivalle parkkipaikalle harjotteleen kikkailua.

    Bicycle Film Festival Helsinki 29.-30.8.2014. Leffoja, bileitä ja muuta kivaa elokuun viikonlopussa!
    Lähetetty 11:46, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  12. jussi
    jussi
    Profiili

    mulla on myös mahdollisuus ajaa ja pysäköidä fillari suoraan sisään talon kellarikerroksen käytävälle jonne se toinenkin meidän työmatkapyöräilijä pysäköi ja suihkukin tuolta löytisi. mutta kun työmatka on alle 3km suuntaansa niin hukkaan menee.

    mutta mun mielikuva ylipäätään on se, että vaikka tarjolla olis ihan ok pysäköinti ja muut fasiliteetit niin aika harva tuntuu käyttävän fillaria työmatkojen kulkemiseen. mun kokemus on lähinnä ns. toimistotöistä, sekä julkisella että yksityisellä puolella.

    pakko kuitenkin antaa isot propsit äidilleni joka kesäisin polkee lähes päivittäin töihin noin 35-vuotta vanhalla ja super-raskaalla Raleigh Spritellä 15km suuntaansa.

    Lähetetty 11:54, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  13. Ei hitto, Jussin äiti on kyllä kingi. Tai queeni.

    Bicycle Film Festival Helsinki 29.-30.8.2014. Leffoja, bileitä ja muuta kivaa elokuun viikonlopussa!
    Lähetetty 12:06, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  14. rokpete
    rokpete
    Profiili

    itellä on tällä hetkellä noin 7km/suunta työmatkaa (kallio-pihlajisto).
    kesäkelissä ei oikein mitään valittamista, pienellä passailulla saa jopa hien pysymään poissa puserosta.

    talvisin kismittää lähinnä kevyenliikenteenväylien kunnossapito - tai sen puute.
    töissä pääsee suihkuun/saunaan jos haluaa, vaatteille on kuivauskaappikin, fillarin saa parkkikellariin jos haluaa sen säiltä suojaan.

    fillarilla on tullu mentyä oikeastaan aina kaikki koulu- ja työmatkat, helsingissäkin kahdeksas talvi menossa, jolloin pääasiallinen kulkuväline on pyörä.
    eihän mulla ole edes hkl:n matkakorttia =D

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Roipetta jouten:
    Lähetetty 12:07, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  15. SanttuT
    SanttuT
    Profiili

    Mä saan duunissa fillarin sisälle ja meillä on suihkut ja pukkarit käytössä.

    radalle 51/13
    kadulle 47/19
    Lähetetty 12:10, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  16. Duunissa kannan fillarin surutta sisälle, eipä oo kukaan tullut kyseleen :) Peseytymäänkin pääsee, mutta jotenkin se tuntuu niin turhalta kun illalla on uudestaan hiessä. Mut mä olenkin dirty boy.

    edit: niin ja mikä nyt oikeasti ottaa päästä on kevyenliikeenteen väylien kunnossapitämättömyys. Nuorempana Oulussa asuessani oli ilo pyöräillä kesät talvet joka paikkaan ilman että siitä koskaan tuli taistelua. Jotenkin välillä stadissa tuntuu ettei kunnossapitoa kiinnosta kevyenliikenteenväylien kunto lainkaan.

    Lähetetty 12:17, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  17. twentyniner
    twentyniner
    Profiili

    markkuj - 9:17, 27.1.2009  » 
    Mulla on matkaa reilusti alle 2 km. Pyörälenkkejä ei siis saa matkan yhteydessä tehtyä, mutta kompensoin sitä pysähtymällä kuivalla kaudella ehkä kerran viikossa työmatkalla jollekin sopivalle parkkipaikalle harjotteleen kikkailua.

    Ei minullakaan tuon enempää matkaa ole nykyisin linnuntietä, polkijantie on vain hieman mutkaisempi...perheellisenä on nääs pakko ottaa se aika ,sieltä mistä sen helpoiten saa eli hiukan venytetyt duunimatkat :)

    Lähetetty 12:52, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  18. rokpete
    rokpete
    Profiili

    Oulussa asuessani oli ilo pyöräillä kesät talvet joka paikkaan ilman että siitä koskaan tuli taistelua. Jotenkin välillä stadissa tuntuu ettei kunnossapitoa kiinnosta kevyenliikenteenväylien kunto lainkaan.

    sama oli Joensuussa, homma toimi. Täällä kevyenliikenteenväylien ylläpito on jaettu eri virastojen kesken jotenkin arpomalla vissiin, ja kaikki luottaa siihen, että lumi sulaa kyllä pois "kohta"...

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Roipetta jouten:
    Lähetetty 13:04, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  19. rokpete - 10:04, 27.1.2009  » 

    Oulussa asuessani oli ilo pyöräillä kesät talvet joka paikkaan ilman että siitä koskaan tuli taistelua. Jotenkin välillä stadissa tuntuu ettei kunnossapitoa kiinnosta kevyenliikenteenväylien kunto lainkaan.

    sama oli Joensuussa, homma toimi. Täällä kevyenliikenteenväylien ylläpito on jaettu eri virastojen kesken jotenkin arpomalla vissiin, ja kaikki luottaa siihen, että lumi sulaa kyllä pois "kohta"...

    Ja kun pyörätiet on erotettu viivalla kevyenliikenteen väylästä, niin se on se kaikista kustannustehokkain paikka dumpata niin autotien kuin jalkakäytävänkin loskat. Mut tosiaan tuo "kyllä ne siitä sulaa" -mentaliteetti näkyy tuolla kaduilla todella selkeästi.

    Itseä ärsyttää työpaikalla ja muutenkin kaupungilla kunnollisten pyörätelineiden puute. Ei riitä, että etukiekon saa jonnekin kaarien väliin, vaan runko pitäis saada lukittua suoraan U-lukolla. Sisäsäilytys ois tietysti rautaa, jotta vielä pääsis loskat sulamaan lokareistakin päivän aikana.

    The outside world – there is my wonderful
    Lähetetty 13:14, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  20. rokpete
    rokpete
    Profiili

    Mut tosiaan tuo "kyllä ne siitä sulaa" -mentaliteetti näkyy tuolla kaduilla todella selkeästi.

    ... ja kun nyt purnataan kerta, niin purnaan vielä risteysalueiden avaamisesta, taas joku aamu tuossa tuli pikainen, ennalta-arvaamaton ja -suunnittelematon jalkautuminen, kun risteyksen jälkeen olikin semmonen polvenkorkuinen sohjovalli, joka päätti ohjata eturenkaan jonnekin sivuun eikä suoraan eteenpäin.

    vissiin risteykset ei kuulu kenellekään kokonaisuutena, jokainen vaan pyyhkäsee (jos jaksaa), sen oman siivun ja suunnan ja loput jää sit oottelee juhannusta.

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Roipetta jouten:
    Lähetetty 13:28, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  21. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Meinasin kehuskella päivittäisten työmatka- ja kouluajojen olevan päivästä riippuen 14 - 26 kilometriä, mutta enpä taida 29er:n viestin jälkeen kehdata..

    Työpaikalla pääsee suihkuun ja fillarin kumia voi paikkailla rauhassa toimistolla sulkemisajan jälkeen tarpeen niin vaatiessa. Kävelymatkan päässä sijaitsee myös luotettava fillariliike, joten tämän suhteen ei ongelmia. Helsingissä kun ollaan, niin oman haasteensa liikkumiseen aiheuttaa muu liikenne ja talvisaikaan välillä huonossa kunnossa olevat kevyen liikenteen väylät.

    Suurin murhe päivittäisessä fillaroinnissa on se, että joudun kaahaamaan töistä melko hätäisellä aikataululla luennoille. Pari kilometriä matkasta on joenvartta pitkin kulkevaa hiekkatietä, joka syksyisin on muodotonta mutaista polkua kiitos työmaa-ajoneuvojen aiheuttaman instant-eroosion. Enivei matkalla kastuu hiestä, sateesta, loskasta, yms. ja koululla ei suihkuun luonnollisestikaan pääse tai ehdi. Reitin vaihtaminen auttaa hieman, mutta silti tunnilla saa istua hikinauha märkänä. Mikä olisi suositeltavin ajovarustus tällaiseen ympärivuotiseen, säässä kuin säässä poljettavaan, ajoon? Siis lokasuojien lisäksi. Jotain tuulta pitävää, hengittävää, kosteutta ulos päästävää, nopeasti kuivuvaa varmaankin. Ja kohtuuhintaistakin saisi vielä olla.

    Muuten minulla ei ole kuin fillaripoliittisia toiveita työnanatajan, ay-liittojen ja valtion suuntaan työkyvyn tukemisesta esim. työaikahuojennukset jos työmatkat hoidetaan lihasvoimin, työsuhdepyörät, hyötyliikuntaan käytettävien vehkeiden arvonlisäveron alennus yms. Mutta noita nyt en jää odottamaan hengitystä pidätellen.

    Lähetetty 14:14, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  22. villa! alle ja päälle ja ylle ja väliin. huuhdo illalla hiet pois ja laita venymättä kuivumaan. päälliskerroksen ei välttämättä tarvii olla mitenään supertiivistä koska kastut joka tapauksessa yltä ja päältä, lähinnä pitäis estää ettei sisään tuule tai valu kylmää vettä. itellä on päällä fjälliksen g-1000 housut ja m-65 -takki joka tuntuu riittävän poislukien ihan rankimmat sateet joita vastaan on sitten koko hoidon päällä sadeviitta (eikä kurahousuja).

    setti on toki kokeiltu vuosien saatossa lokaripyöräilyyn. selkärantukansalla on varmaan omat ratkasunsa :)

    kalvovaatteet oli mun makuun turhankin tiiviitä.

    - kylähullu
    Lähetetty 14:24, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  23. jussi
    jussi
    Profiili

    todellakin, työmatkapyöräilyn hyötyliikunta-aspektia ei voi korostaa liikaa jos asiaa alkaa miettimään vähän laajemmassa yhteiskunnallisessa kontekstissa tässä maassa.

    Lähetetty 14:32, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  24. jussi - 11:32, 27.1.2009  » 
    todellakin, työmatkapyöräilyn hyötyliikunta-aspektia ei voi korostaa liikaa jos asiaa alkaa miettimään vähän laajemmassa yhteiskunnallisessa kontekstissa tässä maassa.

    Asuin 2002 5kk Englannissa ja ajoin 7km koulumatkaa päivittäin BMX:llä. Ihan huomaamattomasti paino oli tippunut tuona aikana 10kg, mut Suomeen palattua tulikin sit takaisin 15kg, kun Rovaniemellä kaikki oli niin paljon lähempänä. Onneksi myös Ounasvaaran loistavat maastopolut.

    Tämä vaan esimerkkitarinana siitä, miten tuommoinen sotkeminen on vaan tosiaan hauskaa ja tekee gutaa niin keholle kuin mielellekin. Nyt vajaa kilsa toimistolle ei tunnu missään ja lenkkiajokin on varsin minimaalista.

    The outside world – there is my wonderful
    Lähetetty 14:40, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM
  25. boren
    boren
    Profiili

    Mites muuten kun polkupyörä menee työmatkavälineenä verovähennyksiin, mutta siinä oli joku paskahomma että vaan joka toinen vuosi tms. Muistaako joku?

    "pysähtymätön jauhava mylly, joka repii lihakset luista ja katkoo sääret"
    Lähetetty 14:41, 27.1.2009, 11 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Fillarikeskustelu – Bike talk

Search with Google: