Yksivaihde.net » Arvostele mun ajopeli

Pösö 70-luvulta

(21 posts)

1. MrScientist
    MrScientist
    Profiili

On tässä ollut vähän muuta aika paljon, joten tämän projektin postauksessa on vähän kestänyt…
    Viime kesänä rupesin värkkäämään kyseisestä Peugeot P8E vm72 retkipyörästä fixiä.
    Työt, perheenisän velvoitteet ja aloittelijan tunarointi viivästytti hommaa jonnin verran, joten en kerennyt saamaan kaunotarta ajokuntoon ennen syksyn kurakelejä.

Tästä lähdettiin liikkeelle (ennekuin tajusin ruveta ottamaan kuvia, olin jo ehtinyt poistaa lokarit):

Tuosta alkuperäisestä setistä lähtivät siis Simplexin vaihtajat kävelemän ja saman kohtalon koki myös ranskalainen keskiä ja kiilapulttikampisarja.Vaihtoon menivät myös syntisen painavat kiekot.

Ja tämänhetkinen kunto on seuraava:

Uudistetut osat:
    keskiö:VeloOrange
    Kampisarja: Eightinch
    Pedaalit:MKS Sylvan Track
    Häkit:MKS + Geneticvalkoset nahkahihnat
    ketju:KMS
    stemmi: AVA (NOS ranskis, ostin vitosella Fillarikellarista)
    kiekot: Mavic Open Pro
    jarrut: TekTRO
    kahvat: Mafac (NOS Tohtorilta)

Rojekti on vielä sen verran kesken, että satula ja kumit pitäis vaihtaa valkosiin. Köpiksessä käydessäni törmäsin Sövgreni-bikes putiikin ikkunassa valkoseen Brooksiin. Pahuksen puodinpitäjä ei suostunut myymään…
    Ja tosiaan, vielä on tässä vaiheessa molemmissa päissä jarrut. Noviisi liikenteessä.

Lähetetty 16:17, 31.1.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  2. zykkeli
    zykkeli
    Profiili

aika lailla tismalleen sama Pökötti kuin mistä oma projektinikin (sitten kun lopulta lähti käyntiin)lähti. Omani kanssa lähti vain homma hitusen enemmän lapasesta ja pyörä ei ole enää noin tunnistettava.

- Judda -
    Lähetetty 22:25, 31.1.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  3. MrScientist
    MrScientist
    Profiili

Ymmärrän…
    Oli oma tarkoitus alunperin säilyttää noi alkuperäset Mafacin jarrutkin, mutta sitten iski vaan joku laiskuus.

Hiukkasen hikine projekti, mutta tulipa opittua paljon. Eka ropleema oli kiinni hitsaantunut alkuperäinen stemmi, joka piti ensin sahata poikki, sitten sahata pystysuunnassa osiin ja viimein liottaa irti natriumhydroksidilla. Sitten oli kiinteä keskiön kuppi aivan jumissa (Kumiluodille kiitos avusta). Lopuksi vielä tuli ongelma tujarrun asennuksen kanssa. Eihän se etuhaarukan läpireikä ollut mitään nykystandardia… eli pyöreellä teräsviilalla sai jonkin aikaa hinkata, jotta sain jarrun kiristystettyä paikoilleen.

Rungon vihreä metalliväri ja koristeelliset muhvit oli kuitenkin liian hienot, että olisi antanut periksi.

Lähetetty 8:54, 1.2.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  4. zykkeli
    zykkeli
    Profiili

oikein! en olisi itsekään muuten maalaillut tuota hienoa väriä piiloon ellei olisi ollut hieman heikossa kunnossa + kun etuhaarukkakin piti vaihtaa sen ollessa kiero niin se siitä orkkisväristä sitten.

- Judda -
    Lähetetty 12:09, 1.2.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  5. MrScientist
    MrScientist
    Profiili

Nyt pitäis kuvia uusitusta zygästä päästä mulkoilemaan paremmin

Lähetetty 12:22, 1.2.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  6. waldemaar
    waldemaar
    Profiili

^ Saatoin kyyläillä kyseistä syykkeliä kumiluodissa syksymmällä. Faijan taloyhtiön pyöräkellarissa olen myös erehdyttävästi samannäköisen vekottimen nähnyt omistajan asuntonumerolapun kera. Meinasin käydä pistämässä ostotarjouksen postiluukusta..

Lähetetty 12:32, 1.2.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  7. MrScientist
    MrScientist
    Profiili

^ Ei ollut sama peli Kumiluodissa. Siellä oli kyllä saman värinen ja öbaut saman ikänen, mut eri mallinen peli (kromatut haarukat).

Lähetetty 15:08, 1.2.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  8. yucaracha
    yucaracha
    Profiili

Jee,

nyt löytyi täysin samanlainen pyörä kuin omani. Kiva saada varmuus, et vuosimalli on -72. Mulle Pösö kulkeutui 90-luvun alussa ja ion ollut siitä laähtien retki- ja arkikäytössä, viimeiset kolmisen vuotta fiksinä. Yleensä en pidä tarroista, mut jotenkin noi Pösön tarrat on siistit, on ralliruutua ja maltillinen kirjasinkoko, en ole irroittanut niitä, vaikka yleensä aina niin teenkin. Mulla on edessä se originaali Mafacin jarru kiinni, kiekkoina edessä toisesta Pösöstä otettu hyvin painava, mutta hieno teräsvanteinen kiekko, takana joku myöskin painava ja ei yhtään makee kiekko, jossa itsaritekniikalla ratas kiinni. Näyttäis siltä, et satulakin on samanlainen, kova ja kapee ja hyvä, oisko orkkis?
    Oon väsäillyt pikku tarinaa Pösöstäni, alkaen siitä kun sain sen haltuuni, mut saa nähdä, tuleeko valmista. Kuvia ei mullakaan ikävä kyllä oo alkuvuosilta, sit tulee dia-kausi ja vasta viime vuosina digi-.
    Kyllä vanhoissa Peugeoteissa on tietty fiilis, samantapainen kuin mustassa kahvissa ja punaviinissä.

Retkipösö-konversio on mun fillareista paras ja huonoin.
    Lähetetty 4:20, 13.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  9. MrScientist
    MrScientist
    Profiili

Kahvia en kyllä mustana saa alas, mutta jaan kyllä näkemyksesi punkusta ja vanhoista pösöistä. Viikin tiedepuistossa on tullut vastaan varmaan ~kolme 70-luvun pösöä, pari punasta ja yks turkoosi.
    Mulla oli tässä alkujaan ajatuksena säilyttää kaikki mahollinen alkuperäsenä, mutta kun ensin vaihdoin Mafacin jarrut pois oon ruvennu lipsumaan. Noi alkuperäset kiekot oli kyllä aika mageet, vaikkakin tuskasen raskaat. Jarrutuspinnan ornamenttikuviointi oli oikein nätti yksityiskohta.. Nyt on tavotteena vaihtaa tosta kaikki mustat osat valkosiin, eli lähinnä penkki ja kumit. Satula on jo pantu vaohtoon ja uusia Vittorian Zaffiro renkaita odotellaan. Kunhan tässä kerken niin otan tosta takajarrun pois (kun on pahin vasta-alkajan paniikki hellittänyt) ja kampisarjakin vaihtuu varmaan aikanaan johonkin vähän tyylikkäämpään.
    Ollakseen ihan vaan retkipyörä toi on minusta hämmentävän kevyt, mikä johtuu ehkä osittain kepeistä kiekoista. Meno on kevyttä ja mukavaa. Kerrassaan tulee hyvä fiilis ajaessa.

Lähetetty 6:28, 13.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  10. RandySpaniel
    RandySpaniel
    Profiili

Tarkista onko AVAn stemmissä kaksi halkiota sivuilla kiilakartiolle vai yksi stemmin etuosassa.Kahdella halkiolla oleva on se pahamaineinen "death stem",joita murtui paljon juuri siitä halkioiden yläpuolelta!Näyttää kuvissa kyllä siltä uudemmalta ja turvallisemmalta yhden halkion versiolta...?
    Alkuperäisissä hienoissa Rigidan Chrolux vanteissa on salmiakkikuvion keskellä kaksinumeroinen valmistusvuosi.

Lähetetty 8:07, 13.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  11. MrScientist
    MrScientist
    Profiili

Joo, muistelisin että kyseinen AVA on yhdellä halkiolla, mutta pitänee vielä tarkistaa. Olin kyllä Sheldonilta kollanut tän vanhoihin AVA-stemmeihin liittyvän ropleeman, mutta siellä ei ollut mitään tarkempaa mainintaa sen laadusta.

^^Rungon vuosimallin voi tarkistaa keskiömuhvin sarjanumerosta; oisko numeroiden määrä merkannut vuosikymmentä ja vika numero vuotta...

Lähetetty 9:04, 13.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  12. RandySpaniel
    RandySpaniel
    Profiili

Täyttä varmuutta tuon ikäiselle ei ilmeisesti pelkästä sarjanumerosta saa...? Sarjanumero+decals+osien ajoitus,antaa luultavasti parhaimman lopputuloksen?

http://cyclespeugeot.com/SerialNumbers.html

edit: tuo v.72 on ihan ok arvio.Asettunee 70-76 väliin...?

Lähetetty 9:36, 13.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  13. MrScientist
    MrScientist
    Profiili

Jahas, kiitoksia täsmennyksestä. Pitänee perehtyä asiaan tarkemmin, josko vaikka saisi iänmäärityksen luotettavasti kohilleen.

Lähetetty 11:10, 13.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  14. Pyörästä tulee hyvät muistot. Omani oli isoisäni vanha, tismalleen samanlainen kuin kuvissa ja vielä samaa vuosimallia (tai ehkä -71). Vaihteet ajattelin siinä pitää ainakin silloin, muuten olin turhat kilkkeet riisunut ja kunnostanut. Varastettiin keskeltä päivää Turun keskustasta risteyksestä 2009 syyskuussa :( Oli liikennetolpassa kiinni, tosin ihan hullun paskalla vaijerilukolla. Hieno pyörä.

Lähetetty 13:20, 13.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  15. yucaracha
    yucaracha
    Profiili

Mr.Scientist, oisko sulla mahdollisesti niistä sairaan painavista kiekoista takimmainen varastossa ja jossain kunnossa? Myytävänäkin jopa? Voi olla, että sinkuloin mun Pösön, kun nyt ostin toisen phiksin, ja ehkä pistän Pösöä muutenkin vähän klassisempaan suuntaan. Jarrupinnan kuviot on niin jees, ettei varsinaisesti edes paino haittaa, kiireeseen mulla on nopeempi pyörä. Intialaiset muuten funtsaa toin fillarin painojutun täysin eri tavalla. Siellä erikoishienossa pyörässä on lisää rautaa, esim. tupla top-tube. Mut ne funtsaa aika monen muunkin asian toisin, kuin mitä täälläpäin on totuttu. Toisaalta ne pyörät on tavaran ja ihmisten ja eläinten kuljetukseen tarkoitettu, ei niinkään kiihdyttelyyn tai temppuiluun.

Retkipösö-konversio on mun fillareista paras ja huonoin.
    Lähetetty 19:45, 14.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  16. MrScientist
    MrScientist
    Profiili

Ah, harmin-paikka. Kiekot meni alunperin vaihtoon fiksi-konversion takia, ei niinkään painon, vaikkakin huomattavasti kevyemmät aluvanteet on kivemmat ajossa. Niissä alkuperäsissä oli myös se vika, kaikesta kauneudesta huolimatta ja siitä myös johtuen, että jarruttaessa kuului ihan hirvee vonkuna kun jarrupalat otti kontaktia siihen ornamenttikuvioon. Säilytystilan puutteen takia laitoin kiekot sitten aika nopsaan kiertoon. Valitan.
    Kuten tossa mainitsin niin näitä pösöjä on vielä yllättävän paljon liikenteessä orkkis-kuosissa (naapurillakin on yks johon on kiekot vaihdettu, joten voin kysästä löytyykö niitä vielä). Kyläsaarestakin saattas siis ehkä löytyä…

Lähetetty 20:43, 14.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  17. RandySpaniel
    RandySpaniel
    Profiili

^ Jarrupalat piti käsittääkseni asentaa hivenen auraavaan asentoon,jotta eivät vinkuisi...?
    Nuoruudestani muistelen,kuinka teräsvanteille oli mielestäni omanlaisiansa jarrupaloja.Olivat muistaakseni usein ruskeita väriltään???Saatan toki muistaa väärinkin.Siitä on aikaa...

Lähetetty 11:40, 15.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  18. MrScientist
    MrScientist
    Profiili

Pientä up-deittiä valkosia gumeksia ootellessa…

Kyllä ketutti aamulla, kun ei raatsinut kaatosateeseen lähteä polkeen.

Lähetetty 7:43, 16.5.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  19. MrScientist
    MrScientist
    Profiili

Äskeisen pösö-projektin innoittamana, nykyinen kunto:

Lähetetty 11:15, 19.6.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  20. zykkeli
    zykkeli
    Profiili

tämä on kyllä eri hieno konversio

- Judda -
    Lähetetty 11:37, 19.6.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM