Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Minä ja polvet

(192 posts)

1. kmw
    kmw
    Profiili

Auts, kuullosta samanmoiselta kun oma polvikierukan repeäminen. Hajosi kun nousin nojatuolista. Lääkäriin hopihopi! Ortopedi Pippinskjöld Diekkarilla on hyvä ja myös sen hintainen.

Kapteeni: "Ei sitä pyörää internetissä ajeta"
    Lähetetty 11:27, 19.12.2018, 7 months sitten. # Login to Send PM
  2. napikwan
    napikwan
    Profiili

Kiitokset kannustuksista, ehkä tästä nyt sitten ryhdistäytyisi. Aiemmista polvivaivat & lääkärit -kokemuksista on vaan hieman frustraatioita. Tietty jos ois rahaa mennä suoraan Tapio Kalliolle tms., niin hommat voisi edetä rivakammin. Normikuvio tuntuu olevan se, että ensin 2-3 käyntikertaa työterveys-/ yleislääkäri ihmettelee, painelee ja arvailee, printtailee pinkan kipu- ja tulehduslääkereseptejä ja toivoo, ettei toi jätkä tuu enää takaisin, kunnes huomaa, että tulee se piru ja antaa vihdoin lähetteen erikoislääkärille, joka ihmettelee ja vääntelee ja arvailee, kunnes printtailee paksumman pinkan entistä kovempia kipu- ja tulehduslääkereseptejä.

Lähetetty 11:59, 19.12.2018, 7 months sitten. # Login to Send PM
  3. Voithan sä pyytää lähetteen erikoislääkärille heti ekalla kerralla.

Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 12:08, 19.12.2018, 7 months sitten. # Login to Send PM
  4. RTZ
    RTZ
    Profiili

^Voihan sitä pyytää. Mut julkisella tuntuu kyllä olevan se linja, että ensin syödään viikko buranaa kotilevossa, sitten vasta aletaan hoitamaan.

asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 12:23, 19.12.2018, 7 months sitten. # Login to Send PM
  5. josbanse
    josbanse
    Profiili

RTZ - 12:23, 19.12.2018  » 
    ^Voihan sitä pyytää. Mut julkisella tuntuu kyllä olevan se linja, että ensin syödään viikko buranaa kotilevossa, sitten vasta aletaan hoitamaan.

Julkisella täytyy muistaa se, että siellä käy suuria määriä ihmisiä valittamassa ties mistä kivusta. Joillain vaikkapa saikun edellytyksenä on lääkärintodistus joka tulee hakea julkiselta jne.. Joku nivelvaivakin on sellanen, että vaikka paljon urheileva osaa useassa tapauksessa sanoa suoraan, onko joku vakavampi homma niin suuri osa ei osaa ja tästä syystä se buranakuuri ja lepo varmaankin määrätään suht herkästi siihen alkuun.

Lähetetty 14:04, 19.12.2018, 6 months sitten. # Login to Send PM
  6. RTZ
    RTZ
    Profiili

Kiitos, cpt. Obvious. Mä oon osannut sanoa, myös sen, etten oo koskaan hyötynyt siitä buranakuurista. Kuuroille korville.

asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 14:12, 19.12.2018, 6 months sitten. # Login to Send PM
  7. inforest
    inforest
    Profiili

Tää on kakspiippunen juttu. Tiedän, että saikuttaminen on ihan oikea ongelma monissa työpaikoissa, mutta.. Omat kokemukseni (joissa homma on hoidettu mielestäni epäammattimaisesti) myös yksityisillä työterveyslääkäreillä ovat pääasiassa kahdenlaisia.

1. Menen valittamaan jotain vaivaa. Lääkärin ensimmäinen reaktio on epäusko, vähättely ja välitön vakuuttelu, että "ei tällainen sit estä töihin menoa". Vasta, kun olen selkeästi tuonut julki, että en ole täällä ruinaamassa saikkua, vaan hoitamassa itseäni kuntoon olen saanut asiallista palvelua.

2. Menen valittamaan jotain vaivaa. Lääkärin ensimmäinen reaktio on, että "montakos päivää sun pitäisi nyt sitten olla pois töistä". HEMMETTI! Käyn lääkärillä hakemassa apua vaivaani, enkä ruinaamassa saikkua. Sitä paitsi se on mielestäni lääkärin tehtävä arvioida työkykyni, mutta tietty vasta tehtyjen tutkimusten jälkeen.

Ja sitten asiaan. Polvet olivat kipeänä Welhoretken jälkeisenä aamuna ja aattelin, että olivat saaneet kylmää. Aamulla oikea polvi olikin ihan normaali ja aattelin, että kyllä se toinenkin siitä levolla. Vasen sen sijaan vieläkin välillä vihoittelee esim. rappuja alaspäin mennessä ja varsinkin pyöräillessä. Nyt oonkin koittanu olla ajamatta, mutta pakko se on viimestään tammikuussa mennä näyttämään, jos ei levolla ja kinkun syönnillä parane.

-...pyöräilijällä ei taida olla ihan kaikki mersut pyörätien jatkeella. -Mannine
    - Mä voin antaa ostajalle kirjallisen aitoustodistuksen että just mä oon omistanut sen työkalun niin arvo kasvaa sit ku oon out of the bisnes -Josbanse
    Lähetetty 14:22, 19.12.2018, 6 months sitten. # Login to Send PM
  8. Smurf
    Smurf
    Profiili

Vasen sen sijaan vieläkin välillä vihoittelee esim. rappuja alaspäin mennessä ja varsinkin pyöräillessä.

Täältä ruudun takaa sohvalta haiskahtaa tulehdukselta, joka johtunee kylmän saamisesta. Lepoa ja rasituksen välttämistä.
    Itsellä muutamat samanmoiset ja nimenomaan portaiden alas kävely teki pahaa.

Lähetetty 8:29, 20.12.2018, 6 months sitten. # Login to Send PM
  9. napikwan
    napikwan
    Profiili

^^täsmälleen samoja kokemuksia lääkäreistä kuin inforestilla. Ymmärrän, että siinä(kin) ammatissa kyynistyy, toisaalta luulis kehittyvän pelisilmää, kenellä on ensisijaisesti halu parantua ja kenellä luimistella töistä.

Oma polvikeissi on nyt edennyt silleen, että työantajan tapaturmavakuutuksen turvin otin yhteyden Pohjola Sairaalaan. Erehdyin kuitenkin sanomaan ekassa puhelussa, että en kaatunut tilanteessa, jossa polvi napsahti. Virhe. Ensimmäinen henkilö ei osannut tehdä ratkaisua, onko kyseessä sittenkään tapaturma, kun ei ole kaatunut. (Eli mitä tahansa käy, kannattaa aina kertoa kaatuneensa niin pääsee helpommalla. Nyt tiedän tämänkin.)

No mut kumminkin, lopulta sain ajan ortopedille, kun olin seuraavana päivänä keskustellut kahden muun ihmisen kanssa aiheesta tapaturmat ja kaatumiset. Kahden päivän ajan polvi oli ollut täysin jumissa (mahdoton taivuttaa paria senttiä enempää) ja hitoksen kipeä. Ortopediaamuna olin kokenut kuitenkin ihmeparantumisen (näinhän usein käy) ja jalka liikkui taas. Ei kivuttomasti, mutta melko normaalisti kuitenkin. Ortopedin analyysi oli, että polven rustosta tai kierukasta on irronnut palanen, joka oli kiilautunut jonnekin(?) väliin ja estänyt nivelen liikkumisen - sitten se on pullahtanut sieltä pois. Toimenpiteitä ei kuulemma toistaiseksi tarvita. Nyt ainakin tietää, että polvessa vaeltelee joku irtobiitti, joka voi päättää ajankulukseen kiilautua joskus jonnekin.

Lähetetty 14:39, 20.12.2018, 6 months sitten. # Login to Send PM
  10. kunba
    kunba
    Profiili

^ Mulla oli parikymmentä vuotta sitten just tollanen sentti kertaa kaks palanen irti kierukasta. Kauhee rutina ja ei päässyt loppupeleissä enään kyykystä ylös. Tähystettiin se biitti ulos ja sen jälkeen no probs.

Ei perkele, taas numeroita.
    Lähetetty 14:49, 20.12.2018, 6 months sitten. # Login to Send PM
  11. Sama ongelma, ja biitti vaeltelee yöllä jonnekin nivelen väliin ja aamulla ei jalka taivu ja rutisee perkeleesti, sitten se ajan kanssa taas löytää paikan jossa mahtuu olemaan ja taas mennään...

skenen joukoissa seisot - skenen lippua kannat

" I'm built for comfort, I ain't built for speed"
    Lähetetty 15:09, 20.12.2018, 6 months sitten. # Login to Send PM
  12. majava
    majava
    Profiili

Jos leikkuupöydälle asti päätyy kierukan kanssa, niin erittäin vahva suositus ottaa kuntoutus tosissaan. Nimim. 3x tähstetyt polvet.

Lähetetty 15:52, 20.12.2018, 6 months sitten. # Login to Send PM
  13. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

Odie - 15:09, 20.12.2018  » 
    Sama ongelma, ja biitti vaeltelee yöllä jonnekin nivelen väliin ja aamulla ei jalka taivu ja rutisee perkeleesti, sitten se ajan kanssa taas löytää paikan jossa mahtuu olemaan ja taas mennään...

Samanmoista ongelmaa oli pikkuveljellä erään horjahduksen jälkeen. Vuosikausia polvi tietyissä asennoissa/tilanteissa meni jumiin, mutta yleensä oireeton. Viimein työterveyden kautta magneettiin, jolla löytyi vaeltava palanen ja kohta mistä se oli irronnut, siitä tähystysjonoon 1,5 vuodeksi ja kun tähystivät ilman uutta magneettia, palaa ei löytynyt. Mutta eipä ole enää vaivaakaan.

Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 16:07, 20.12.2018, 6 months sitten. # Login to Send PM
  14. Varoittava esimerkki: Postinjakaja löi polkimen polveen. Polvi meni paskaksi.

Ja ylipäätään kaikille muistutuksena:

- Aina kun duunissa sattuu, niin välittömästi lekurille.
    - Buranalekureille saa sanoa vastaan. Ne on vain työhönsä vittuuntuneita mulkkuja ihan niin ku me muutkin.

Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 12:20, 22.3.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  15. User has not uploaded an avatar
    Yyhoo
    Profiili

Pyöritä kampea..Kierroksia 85-105.Sinulla on myös pohje.Jerkkua reiteen.

Lähetetty 14:36, 23.3.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  16. Kalastaja-Kaarlo
    Kalastaja-Kaarlo
    Profiili

asb - 12:20, 22.3.2019  » 
    Ja ylipäätään kaikille muistutuksena:
    - Aina kun duunissa sattuu, niin välittömästi lekurille.

Joo kyl näi o. Ite lippasin työmatkalla viime vuonna, ja työterkkalekuri, joka vissiin toimii myös vakuutuslääkärinä, sano, että pääsääntösesti 2vkon sisään pitäs tapaturmasta käydä lääkärissä. Jos ei käy, korvaus on kai vielä mahdollinen, jos katotaan että se johtuu siitä tms. Mutta kehu mua, että hyvä kun joka tapauksessa tulit.

fix/free 47/21 / 47/20 @ 28/27mm & 175mm
    Lähetetty 18:08, 23.3.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM
  17. Mkhanik
    Mkhanik
    Profiili

Ilmeisesti pistin polveni paskaksi vuosia sitten 175mm kammilla ja liian kovalla kertasuorituksella. Ei ollu tuolloin mitään tajua vehkeistä ja pyöräily taitaa olla ainoa liikuntamuoto jossa oon saanu nuo niin kipeäksi. Tänäänkin kävin melko lenkin liian pitkillä kammilla ja oikea polvi alkoi ilmaisemaan yhteistyöhaluttomuuttaan, mutta onneksi ei nyt mitään kovin pahaa. Sama polvi tais esittää mieltään kun jokunen viikko sitten kävin koeajamassa Mongoosea (Rockadile SX), jossa oli myös sataseiskavitoset.

Vois kyllä melkein kokeilla 165:ia jos löytyis omaan tarpeeseen sopivia... Tuntus että joku 167,5 ois varmaan semmonen ideaali. En tiiä, mut tuntuu että 174cm pitkälle tuo oma sisäsauma on vähän normaalia pitempi, kun satulan yläpinta-bb -väli on yleensä siellä jossain 73-75 sentissä. Silti polvien liikeradat lienee vähän rajalliset tai jotain.

Lähetetty 0:22, 24.3.2019, 3 months sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: