Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Pyörätelineet kiinnostaa- apua kaivataan

(51 posts)

  1. basti
    basti
    Profiili

    No niin, tuotekehityskurssin toimialaksi valikoitui jostain kumman syystä kevyen liikenteen kiinteitä rakenteita ylläpitävät ja kehittävät tahot, eli liikennelaitokset, kiinteistöyhtiöt jne jne. Kehitettäväksi tuotteeksi tarkentui pyöränsäilytysratkaisut ja määrittävimmäksi tarkastelunäkökohdaksi paikallisliikenteen juna-asemien ja muiden julkisen liikenteen solmukohtien tarpeet.

    Nyt, hyvät foorumilaiset kaipaisin teidän näkökulmianne olemassa olevista väliaikaiseen käyttöön tarkoitetuista pyöränsäilytysratkaisuista ja maalailua siitä, mitä hyvältä pyöränsäilytysratkaisulta vaaditaan. Olen tehnyt myös käyttäjäkyselyn, mutta suuntaan sen ihmisille jotka eivät ehkä meidän tavoin "harrasta" pyöräilyä, vaan käyttävät sitä "vain" liikkumavälineenä, joten ainakin toistaiseksi en laita samoja kysymyksiä tänne.

    Minua siis ennen kaikkea kiinnostavat vaatimukset joita teidän mielestänne hyvältä tuotteelta vaaditaan, olemassa olevien ratkaisuiden ongelmat ja mahdollisesti suorat ehdotukset ominaisuuksista/mallista jne jne.

    Kiitos,

    Basti

    “Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 10:30, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

    Mä olen itse nähnyt miellyttäväksi suuret pyöräparkit, joissa on valvonta sekä kiinteitä tolppia, joihin pyörä kiinnittää. Joskus olen joutunut jättämään pyörän yön yli, eikä ole ollut niin suurta huolta, kuin jos olisi joutunut jättämään esimerkiksi johonkin tolppaan kadulle. Suureen pyörämäärään pyörä myös hukkuu helpommin, eikä ole niin erottuva. Itsellänikin kuitenkin kun pyörän värimaailma on vaaleita, melkein pastellisävyjä ja kiiltävää kirkasta metallia niin se helposti parin likaisen inseran vierestä pomppaa silmään.

    en ole niin sisällä "skenessä", että olisi jargon hallussa.
    Lähetetty 10:55, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. basti
    basti
    Profiili

    Onks suomessa jossain vartioituja pyöräparkkeja?

    “Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 11:17, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. M.S
    M.S
    Profiili

    Fillari pitää saada rungosta kiinni telineeseen, muuten en jätä edes hetkeksi ulos. Ne missä roikkuu kettinki on ihan ok.

    Lähetetty 11:20, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. vehvis
    vehvis
    Profiili

    Mulla olis mielessä maahan upotettu sellanen niinku U-kirjain väärinpäin, jolloin siihen saa kaks pyörää kerrallaan nojaamaan ja kiinnitetyä lukolla suht seiffisti. Telineessä vois ollsa jonkin sortin päällyste mikä ei naarmuttaisi alkuperäismaalissa olevaa Lolnagoa niin herkästi.

    Lähetetty 11:21, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. rokpete
    rokpete
    Profiili

    plus et telineitä ei saa olla liian tiheässä, että sen omansa mahtuu operoimaan telineeseen / -neestä ilman joogafakiirin gärmeskroppaa.

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 11:29, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

    basti - 9:29, 11.10.2010  » 
    Onks suomessa jossain vartioituja pyöräparkkeja?

    Tarkoitin tosiaan kameravalvontaa. Vaikkei se nyt olekaan ehdoton turva, niin parempi kuin ei mitään, ja toimii ehkä karkoittimena paremmin. Sen lisäksi parkki, joka sijaitsee esim. alikulkutunnelissa, jonne on hankalampi päästä autolla, estää myös paikalle ajamisen pakettiautolla tms.

    en ole niin sisällä "skenessä", että olisi jargon hallussa.
    Lähetetty 11:32, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. ei ainakaan näin Philadelphian malliin.

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 11:37, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. JeeJee
    JeeJee
    Profiili

    Mun mielestä siinä pitäis olla jotku piikit, jotka menis kiekoista läpi. Eli sivuun avautuva U, josta U:n kärjet menee kiekoista läpi ja runko lukkoon U:n keskelle, niin ei saa kiekkoja pujoteltua pois.

    "Manse tietää, mutta sitä ei kiinnosta." - MrSticha
    Lähetetty 12:02, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. utobictune
    utobictune
    Profiili

    tnts - 9:37, 11.10.2010  » 
    ei ainakaan näin Philadelphian malliin.

    Vähän taas kilpailutettu ja otettu halvin, oisko toi hattuki muovia. Maahan upotettu iso U on kätevä mut talvel lumikolauksessa hiukan tiellä. Siit vois kiertää vaik kaukolämpö ni pysyis sulana. Kauppakeskusten seinään kiinnitetty vahva tekoiseen esim putkesta ei ohuesta akselista tehy teline mihin voi peruttaa pyörän, ketjulla saa takakolmiosta kiinni telineeseen. Joku ketju mikä sopii runkolukkoon tollaset on ihan hyviä kans eikä oo tiel. Isoissa kaupoissahan on tuhottomasti kameroita mut eipä fillarit kiinnosta eli kamera ois tollasissa sijoitettava tuijottamaan vaik telinenttä. Pyörät ois niin lähekkäin et välissä on rälläkkää vaikea käyttää.

    Lähetetty 12:04, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. tya
    tya
    Profiili

    Bristolin tyypillinen pyöräteline on ylösalaisin käännetyn U:n mallinen paksusta metalliputkesta väännetty kaari. U:n sakaroiden välinen etäisyys on tyypillisen fillarin akseliväli. Näin kaaren molemmille puolille menee fillari, fillari nojaa kaareen ilman seisontatukea, ja kaareen saa helposti kiinni niin rungon kuin etu- ja takapyöränkin. Yksinkertaisuus todellakin toimii.

    Yliopistolla on aidattu pyöräparkki jossa on juuri noita, ja sinne pääsee ainoastaan yliopiston ID-kortilla, ja näistäkin vain niillä jotka on erikseen rekisteröity tätä varten. Luonnollisesti tosta tulee kirjanpito siitä kenen avaimella ovi on milloinkin avattu jonka luulis ehkäisevän varkauksia suht hyvin vaikka toisaalta kyseessä onkin FASISTISEN KONTROLLIYHTEISKUNNAN ilmentymä. Pyöräparkissa on vuokrattavat varustekaapit, vessat ja suihkut, ja parkki on sisäänkäynnin vieressä niin että sen läpi voi kulkea rakennukseen. Aika jees.

    Lähetetty 12:07, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. vehvis
    vehvis
    Profiili

    U-mallissa vois telineiden väliin jättää sen verran rakoa, että sinne mahtuis kaivurin kauha, vai millä noita paikkoja putsataankaan lumesta. Tietty joku ksukolämpöhärdelli olis mukava ja kätevä, mutta mitä lie maksais?

    Lähetetty 12:14, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. Edellä jo mainittu U-väärinpäin on kyllä melkein paras ratkaisu. Ne roikkuvat ketjut varmaan sopii jos on semmonen vanhanmallinen runkoon kiinnitetty lukko. En ole kuitenkaan koskaan ymmärtänyt mikä se kummallinen metallikiekura on kun ei siihen U-lukkoakaan oikein saa kiinni. Kai siihen jonkun kokoisen rungon voisi saada tukevasti, mutta itseä se lähinnä häiritsee kolhimalla runkoa tarpeettomasti. Eli ylimääräiset ulokkeet mieluiten karsittava pois, koska kolhivat pyörää ja polvia. Lähtökohtaisesti kaikki telineet, joissa pyörä joutuu laittamaan kiekon varassa seisomaan tai roikkumaan johtaa väistämättä ongelmiin. Pyörissä on erilevyisiä kumeja ja toisaalta levyjarrujen levy taittuu herkästi. Nostelukin on turhan raskasta ja ei sekään oikein toimi tehokkaasti. Tarpeeksi tilaa pyörien välillä on myös must, koska sitä tulee väkisin muuten kolhittua toisten pyöriä. Jos telineessä olisi valmis ratkaisu etukiekon kiinnittämiseen esim. sisäänvetyvän vaijerin avulla niin ei tarvisi aina roudata kaapelia mukana.

    Lähetetty 12:20, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    Kuhan saa kiinteeseen kiinni, U ylösalasin on tosi toimiva ratkasu. Lisäarvoo olis kans se jos näis putkis olis semmonen pinta ettei naarmuttuis pyörä, kun ne kuitenkin vähän siin pääsee nirhautumaan ja liikkumaan jätti ne kuinka huolellisesti tahansa paikalleen. Vähänku kryptoniten kaaressa se kumipinta.

    edit: vehvis pääskin sanomaan jo tän päällystejutun joten empä nyt hirveesti tuonu lisää tähän.

    Lähetetty 12:41, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. Tuo U tai muu vastaava kaari on kyllä erittäin toimiva. Tosiaan ainut ongelma noissa täällä pohjolassa on tuo lumi. Tuollaista parkkia on lähes mahdotonta puhdistaa lumesta ilman käsipelissä tehtävää työtä ja useasti parkeissa on vielä vähintään n+1 pyörää parkissa joiden kohdalta ei onnistu. Itse kaarta sinänsä ei tarvitsisi lämmittää, vaan se alue missä kaaret sijaitsevat. Se taas maksaa rahaa ja aiheuttaa liian tehottomana sitä, että koko alue on luistelurata, se ei ole mukavaa. Tuollaisen pihan lämmittämiseen voidaan käyttää esim lattialämmitystä vastaavaa vesikiertoa joka toki voidaan sitten lämmittää vaikka sillä kaukolämmöllä. Rahaa tuollainen systeemi jokatapauksessa maksaa tuhottomasti kertaa parkkipaikan ala.

    Lähetetty 12:45, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    anthax - 10:45, 11.10.2010  » 
    Tuo U tai muu vastaava kaari on kyllä erittäin toimiva. Tosiaan ainut ongelma noissa täällä pohjolassa on tuo lumi. Tuollaista parkkia on lähes mahdotonta puhdistaa lumesta ilman käsipelissä tehtävää työtä ja useasti parkeissa on vielä vähintään n+1 pyörää parkissa joiden kohdalta ei onnistu. Itse kaarta sinänsä ei tarvitsisi lämmittää, vaan se alue missä kaaret sijaitsevat. Se taas maksaa rahaa ja aiheuttaa liian tehottomana sitä, että koko alue on luistelurata, se ei ole mukavaa. Tuollaisen pihan lämmittämiseen voidaan käyttää esim lattialämmitystä vastaavaa vesikiertoa joka toki voidaan sitten lämmittää vaikka sillä kaukolämmöllä. Rahaa tuollainen systeemi jokatapauksessa maksaa tuhottomasti kertaa parkkipaikan ala.

    Jonkinlainen katos + seinät pitäis varmaan suurimman osan lumesta poissa ja olis varmaanki halvempi joskaan ei ollenkaan yhtä helppo esteettiseltä kannalta. Riippuu ihan mihin tätä ollaan pykäämässä. Seinät olis hyvä olla läpinäkyvät ettei siel nyt ihan rauhassa pääse ruuvailemaan brookseja irti.

    Lähetetty 12:48, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. rokpete
    rokpete
    Profiili

    mitäs mieltä animeaukion... eiku narinkkatorin laidan telineistä, eli kaks isohkoa yölsalaista U-lenkkiä, viistosti toisiaan vasten, ja joiden väliin voi yrittää tunkea rengasta - ja rungon saa sit toiseen lenkkiin kiinni?

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 12:48, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. Toki pelkkä katoskin auttaa huomattavasti ja on kustannustehokkaampi kuin lämmitys, mutta isot alueet on hankala kattaa järkevästi ja kustannustehokkaasti jonka lisäksi ne vaativat lumen poistamisen katolta. Harvaan sijoitettuna tai vaikka pareittain jossain nuo kaaret ovat ehdottomasti paras ja helpoin keksintö. Briteissä oli useassa paikassa noita kaaria juuri esim kaksi tai kolme per ryhmä, toimii.

    Lähetetty 12:50, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. rokpete
    rokpete
    Profiili

    joku saranoitu lasikuitukuomu vaan katteeksi? tai joku ydinsodan ja viillot kestävä kangas rullaverhomekanismissa, jolla komeuden voi peittää?

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 12:53, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. Juu yksinkertaisia katteita on varmaan olemassa, mutta mihin semmosen saa luvan kanssa rakentaa ilman että puhkaisee jonkun silmän kuvainnollisesti?

    Lähetetty 12:55, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. rokpete
    rokpete
    Profiili

    Get the Video Widget

    *** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 12:58, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. utobictune
    utobictune
    Profiili

    ^Kuin tieteiselokuvasta, budjetissa menis kaupungin päättäjien pullakahvit väärään kurkkuun. Kyl miljoonien liikenneympyröitä ym paskaa voi rakentaa vaik joka mutkaan, ko kaikkihan autoilla liikkuu.

    upsidedownU:ta vois modifioida eli esim kirjaston eteen putkirakennelma ABC, tilataidetta samassa paketissa. Jos uut aaltoilevat suorassa linjassa on aurauskin helppoa, molemmilta puolilta vaan ohi.

    Lähetetty 13:17, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    Jos niissä U:ssa olis joku semmonen systeemi et siin olevat pyörät sais hetkeks talonmiehen avaimilla irti, lumet ajettua pois, pyörät takas paikalleen vois ihan hyvin sijotella ne niin et sais jotenki optimaalisesti aurattua ympäristön ja lapiol käytyä läpi viel niiden sisäpuolet. Tietenki siin olis aika suuri turvallisuusriski jos se olis jotenki paskasti toteutettu. Siihen en usko et siirtokehotukset tehoais tai et moni tykkäis kun talkkari on vetässy voimareilla u lukon paskaks ja pyörä on nyt jossain varastossa X.

    Lähetetty 13:26, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  24. Itellä talviajossa on itsestään selvää, että pitää saada filon sisään lämpimään. Duunissa ratkaisuna erillinen fillarivarasto autotallissa. Kaikenmaailman ulkona olevat kopperot on vaan ahtaita ja siellä tosiaan saa rosmot touhuta turhan rauhassa. Sellanen ratkaisu jossa yritetään saada stonga kiinni on kanssa ei oo hyvä, koska ihmisillä tuppaa oleen lamppuja,kelloja jarruja yms. stongassa kiinni ja sit on naapurin stongassa solmussa jarruvaijereiden kanssa.

    Lähetetty 13:41, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  25. mulhu
    mulhu
    Profiili

    rokpete - 11:41, 11.10.2010  » 
    mitäs mieltä animeaukion... eiku narinkkatorin laidan telineistä, eli kaks isohkoa yölsalaista U-lenkkiä, viistosti toisiaan vasten, ja joiden väliin voi yrittää tunkea rengasta - ja rungon saa sit toiseen lenkkiin kiinni?

    Taitaa olla tällainen? Fiksuin näkemäni siirreltävä epeli. En ole kyllä koskaan rengasta yrittänyt tuonne väliin tunkea, vaan käyttänyt samaan tyyliin kun noita mainittuja ylösalaisia Uita.

    Lähetetty 14:22, 11.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: