Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Levyjarrut

(1637 posts)
  • Started 8 years ago by Konkelisti
  • Latest reply from Lumikko

  1. Konkelisti
    Konkelisti
    Profiili

    Talvisinkulaprojektin lähtökohtana on Kona Blast Deluxe 2009-runko. Maastovehkeet on uutta mulle, ja nyt tarttis levyjarrut. Navat on Shimanon hb-M495a. Centerlock lienee kiinnityssysteemi....? Molempiin päihin on kaikki jarrukilkkeet hakusessa. Kaikkea saa tarjota, kun en oikeen mitään tiettyä osaa kyselläkään. Jos on jarrusälää nurkissa niin nyt niistä eroon!

    Lähetetty 3:03, 10.10.2010, 8 years sitten. # Login to Send PM
  2. Subdog
    Subdog
    Profiili

    Fillaritorilla on 90 eurolla Juicy 3:set jollain myynnissä. Hyvätuntuiset jarrut. Mukana olevat levyt ei kyllä ole centerlockille. Jos ostat, voisin ehkä ne levyt sitten ostaa siitä sulta :D.

    Lähetetty 6:58, 10.10.2010, 8 years sitten. # Login to Send PM
  3. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Hanki mekaaniset. Osaat itse asentaa & huoltaa täysin, ja ne on halvat. Mekaanisia on vain yhdet yleisesti hyväksytyt: Avid BB7.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 9:53, 10.10.2010, 8 years sitten. # Login to Send PM
  4. Ota hei tohon Konaan noi juicy 3. Ne on helpot, simppelit ja hintalaatusuhteeltaan yhdet parhaista hydraulisista jarruista. Peruskäytössä et tule huomaamaan eroa esim. 3x kalliimpiin Maguran Juliehin. Et sä tolla kuitenkaan mitään DH:ta aja. Ja vähempitöinen on vrt. mekaanisiin. Ilmaat sen sillon ku laitat kiinni, ni hyvin pelaa.

    Noi BB7 on myös hyvät jarrut, mutta kyl ite menisin noilla hydraulisilla. Jos taas omistaisin Steamrollerin, ja virittelisin siihen levyjä, nii sitte noi BB7 olis passelit.

    Vasaraasialainen:
    Mutta Nelson on kyllä hyvä. Likipitäen täydellinen moderni alukaturatarunko.
    Lähetetty 10:16, 10.10.2010, 8 years sitten. # Login to Send PM
  5. accro
    accro
    Profiili

    Talvisinkulaan ei kannata ostaa halpoja hydraulisia vaan hyvät vaijerilevyt. BB7 ei käytännössä ole teholtaan yhtään heikompi kuin juicy 3. Vaijerilevyjen huolto ja säätö on taas monin verroin helpompaa kuin hydraulisten.

    Talvella kaatuillessa on hyvä välttää letkuja, sillä uusi vaijeri ei maksa mitään mutta letkun katketessa pitää koko jarrukokonaisuus nesteyttää ja säätää uudelleen.

    1. (slang) hooked: addicted, unable to resist
    Lähetetty 12:10, 10.10.2010, 8 years sitten. # Login to Send PM
  6. jussi
    jussi
    Profiili

    Kare_Eskola - 10:10, 10.10.2010  » 
    Mekaanisia on vain yhdet yleisesti hyväksytyt: Avid BB7.

    Kertokaapa mulle mikä/mitkä ominaisuudet jo edellä mainittujen ohella tekee juuri näistä niin erinomaiset muihin vastaaviin verrattuna? Itse mitään aiheesta tiedä mutta kiinnostaa.

    Lähetetty 12:36, 10.10.2010, 8 years sitten. # Login to Send PM
  7. ritari_s
    ritari_s
    Profiili

    BB7:ssa on mukavasti säätöjä, paloja voi siirtää lähemmäs tai kauemmas levystä. Keskittäminen on suht helppoa kun noissa avidin jarrujen kiinnikkeissä on tollaset jännät kuperat ja koverat prikat ja noista on mtb ja road versiot erilaisille kahvoille.

    Epäilyttävästi YV-henkinen hemmo
    Lähetetty 12:43, 10.10.2010, 8 years sitten. # Login to Send PM
  8. ritari_s
    ritari_s
    Profiili

    Asiasta toiseen, nyt kun cyclocrossissa on levaritkin hyväksytty, niin löytyykö markkinoilla kuituista cyclocross -haarukkaa pelkällä levarikiinnikkeellä?

    Epäilyttävästi YV-henkinen hemmo
    Lähetetty 12:45, 10.10.2010, 8 years sitten. # Login to Send PM
  9. mannine
    mannine
    Profiili


    BB7 on tehokas, jopa tehokkaampi kuin nesteellä elävät. joskin nestejarrut ovat tunnokkaammat, jarruvoimaa on niillä helpompi annostella

    Natural Born Käppä
    Lähetetty 12:55, 10.10.2010, 8 years sitten. # Login to Send PM
  10. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Uusia fillarijulkistuksia -ketjusta, canti vs. levy:

    simojoki - 20:58, 3.10.2012  » 

    kyttyra - 20:31, 3.10.2012  » 

    pieni merenneito - 20:17, 3.10.2012  » 
    eikös nykyajan levarit ole ihan köykäsiä?

    Perus hydrauliset levarit ≈400 g/kappale. Mekaaniset lienee vähän kevyempiä? Verrattuna v-jarruihin weight penaltya tulee siis pahimmillaan...parisataa grammaa jos laittaa jarrut molempiin päihin.

    Hydraulisilla heleposti 300-350g/pää, sillä maasturin kahvalla. Mekaaniset on painavempia.

    Mutta olisiko jarrupinnaton (hipo-)vanne yhtään kevyempi jarrupinnalliseen nähden?
    (edit: ääh, periaatteessa aihealue tässä kyseisessä kysymyksessä onkin vanteet...)

    Lähetetty 20:04, 3.10.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  11. Npertj
    Npertj
    Profiili

    No voi olla että painoeroa itse jarruissa on himpun verran cantin hyväksi. Levyjarrun teho, paskankesto ja hydraulisessa säätämisen vähyys on kehityksen kehitystä. Mekaaninen on talvijarruna omaa luokkaansa. Jarrupinnalliseksi speksattu kiekko lienee sen 150g painavampi per pää kuin (jarru)pinnaton kiekko. Levyharrullinen etunapa taas antaa cantille hiukan tasoitusta.

    vakiovänkääjä
    Lähetetty 20:30, 3.10.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  12. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    Toki pyöriviä massoja vertaillessa pidämme mielessä, että 100 grammaa navan tuntumassa on aivan eri juttu kuin 100 grammaa kehällä.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 22:52, 3.10.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  13. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Nopeasti vanteita vertailemalla en tullut hullua hurskaammaksi. Tulee vaan mielee itsestäänselvyyksiä, kuten että jarrupinnallisen <300g hiilarikehän ja jarrupalan väliin ei hirveästi ryönää kaipaisi. (Lähin löytämäni jarrupinnaton vastine ei ole enää hirveästi kevyempi, mutta tässä tapauksessa olennaisesti leveämmäksi rakennettu.)

    Lähetetty 3:32, 4.10.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  14. Mulla on ollut nestelevarit talviajossa n. 10 vuotta eikä kyllä koskaan ole ollut ongelmia. Kun ne on kerran kunnolla bleedannut (oikeasti älyttömän helppoa) niin kestää monta vuotta. Kavereilla joilla on ollut vaijerijarrujen kaapeleiden sisällä jäätä sen sijaan ovat manailleet omiaan. Ainoa syy hankkia vaijerijarrut on, että niihin saa ehkä droppikahvat kiinni.

    Lähetetty 9:35, 4.10.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  15. Jani S
    Jani S
    Profiili

    blend - 10:35, 4.10.2012  » 
    Ainoa syy hankkia vaijerijarrut on, että niihin saa ehkä droppikahvat kiinni.

    Tämä ja myös vähän hinta, hyvät nestelevarit kun maksaa sen kolme kertaa BB7:aa enempi. BB7:n edullisella hinnalla ei saa kuin huonot nestekamat, niin siksi vaijeriversio puoltaa (ehkä osalle myös huollon helppouden kera) monesti paikkaansa muussakin kuin droppikahva setupissa.
    Niin, on minullakin '04 Hopen Mono Minit edelleen täydessä käytössä, kerran olen toisen pään ilmannut.

    Lähetetty 10:02, 4.10.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  16. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Halpojen nestelevareiden paskuudesta voi olla montaa mieltä, ainakin mulla muuttui mieli aika rajusti kun hommasin maastohärveliin shimanon edullisimman jarrusetin M445:n. Maksoi ruhtinaalliset 81 euroa. Ne moduloi, on tehoa eikä noi ole edes mitkään tajuttomat möhköt. Enemmänkin rahaa voi laittaa, mutta noi toimii meikäläisen 29-metsäilyssä helkkarin hyvin.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 11:20, 4.10.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  17. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

    Samaa voin sanoa Avid Elixir ykösistä. Kerran olen etupään joutunut ilmaamaan, kun heitin fillarin kanssa kuperkeikkoja laskettelurinteessä ja jarrupalat jouduin vaihtamaan 7 kuukauden käytön jälkeen. Muuten: fit and forget.

    Toki vähän houkuttais speksaa jarrut, joita pystyy säätämään lennosta ja ilman työkaluja ja jotka olis kevyemmät + hienommat, mutta enpä tiedä jaksaako, kun ei säätämistä kovin usein joudu tekemään

    wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 11:32, 4.10.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  18. Jani S
    Jani S
    Profiili

    no hyvä jos edullisen pään levareissakin on kehitys kehittynyt, itse olen vain kuullut niiden aiheuttavan pelkkää harmia, mut ruokaöljy-shimanoihin en henk koht koske, en ees xtr:ään.

    Lähetetty 11:36, 4.10.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  19. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Shimanon levarit etenkin SLXstä ylöspäin ovat nykyään erittäin laadukkaita. Erityinen plussa on hiljaisuus. Ja siinä ruokaöljyssäkin on hyvät puolensa, esimerkiksi myrkyttömyys johonkin dottiin verrattuna.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 11:57, 4.10.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  20. Kaktus
    Kaktus
    Profiili

    Ittellä on ekoina levareina ikinä viimeisimmät XT:t, ja musta ne ovat olleet erinomaiset. Mun ajollani tehoista on ehkä turha puhua, mutta modulaatio tuntuu paremmalta kuin niissä harvoissa muissa kokeilemissani nestelevareissa. Pakkasillakin pelasivat. En ylipäänsä muista nähneeni noista juuri mitään negatiivisia arvioita.

    Lähetetty 12:11, 4.10.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  21. oge
    oge
    Profiili

    Haron bb7:t on alkanut tympimään sen verran että speksaustarve on herännyt. Paikallisesta saisi xt:n jarrut kelpo hintaan mutta koska hydrauliset levyjarrut ei oo itselleni niinkään tuttuja heräsi kysymys että saako perusosaava kotimekaanikko noi asennettua kotikonstein? Nopea tutkiskelu netissä ainakin viittaisi siihen että kunhan letkut ovat sopivan pituiset niin pitäisi onnistua?

    "If you go ride your bike, the internet will still be there when you return" - Abraham Lincoln
    Lähetetty 8:08, 1.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  22. W1N
    W1N
    Profiili

    Itse voisin liputta hopen puolesta. Erityisesti x2 race versio on ollut hyvä, johtuen kahvoden mielekkäästä koosta (sopivan pienet)

    Lähetetty 8:10, 1.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  23. oge - 8:08, 1.3.2013  » 
    Haron bb7:t on alkanut tympimään sen verran että speksaustarve on herännyt. Paikallisesta saisi xt:n jarrut kelpo hintaan mutta koska hydrauliset levyjarrut ei oo itselleni niinkään tuttuja heräsi kysymys että saako perusosaava kotimekaanikko noi asennettua kotikonstein? Nopea tutkiskelu netissä ainakin viittaisi siihen että kunhan letkut ovat sopivan pituiset niin pitäisi onnistua?

    Asentaminen on tosi helppoa ja jarrut ovat erinomaiset. Etujarrussa on letkua pidempijoustoisellekin keulalle, joten sitä ehkä joku haluaisi lyhentää, mutta mulla ei ole tullut mieleenkään nähdä sitä vaivaa ennen ekaa ilmausta. Lisäksi jotain torx -avaimia saatat tarvita.

    Ootko löytänyt hyvänkin tarjouksen ja mistä? Tarvitsisin noita pari kolme lisää.

    Lähetetty 8:19, 1.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  24. JeeJee
    JeeJee
    Profiili

    oge - 8:08, 1.3.2013  » 
    ... saako perusosaava kotimekaanikko noi asennettua kotikonstein? Nopea tutkiskelu netissä ainakin viittaisi siihen että kunhan letkut ovat sopivan pituiset niin pitäisi onnistua?

    Ja letkujen lyhennyskin on suhteellisen helppo homma, kun on osat. Shimanojen mukana saattaa jopa tulla oliivi ja letkun sisään tuleva juttulainen.

    "Manse tietää, mutta sitä ei kiinnosta." - MrSticha
    Lähetetty 8:21, 1.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  25. heikan
    heikan
    Profiili

    Samaa länkytystä:
    Mekaanisissa on myöskin se hyvä puoli, että voi vaihdella mielensä mukaan kahvoja. Mulla riittää fiksuttimessa BB7:n kanssa goldfinger ja krossariin oon speksannut droppikahvoja lisäkahvoilla.. Ja voi tosiaan vaihtaa jos tarvis.

    Maasturissa oli halvat maguran hydrauliset, mutta niistä katkesi kahva. Siis siitä kiinnikkeestä. Se on sitten aika turha vehje. Kahvan vaihto ei ton hintaluokan vehkeessä tule kuuloon.

    Lähetetty 10:00, 1.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: