Yksivaihde.net » Arvostele mun ajopeli

ystäväni motobecane

(12 posts)

  1. uljaa
    uljaa
    Profiili

    No jos sitä viimein uskaltas laittaa omansakin näytille.

    kuva
    toinen kuva
    Ystäväni ominaisuuksia:

    vanha Motobecane (grand record?) merkkinen runko, jossa reynolds 531 tarrat. pystyyn 60 ja vaakaan 58 cm.
    keskiö ja kammet on jotain perus shimanoa.
    wellgon polkimet, joissa blb varvaskoukut ja nahkaremmit.
    sugino 46 hampainen eturatas ja takana joku jostakin kaupantekijäisinä saatu nimetön 17t.
    huttalta ostetut kiekot, joissa on-one navat ja weinmann dp 18 kehät. niiden välissä mustat pinnat takana 3yli- ja eessä radiaalipuolaus.
    gummit continental
    Etuhaarukka reynolds 531, stemmi joku luja teräsmutka vanhoilta hyviltä ajoilta.
    Stonga on pätkästy maastoraiseri ja siinä on ouryn tupit.
    Penkki on paljon elämää nähnyt Brooks b17.

    Rapian kuukauden ajelun jälkeen edelleen hyvä fiilis :)

    edit: argh miksi kuvat ei näy eikä linkit toimi. Sinne meni hyvä fiilis

    Lähetetty 11:29, 9.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. kim
    kim
    Profiili

    hep

    toinen kuva vähän turhan kookas
    kuva

    -Wyld-
    Lähetetty 11:35, 9.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. uljaa
    uljaa
    Profiili

    thanks. voi olla niin. vois pienentää. Miten teit ton?

    Lähetetty 11:37, 9.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. kim
    kim
    Profiili

    Macissa vaan copy image address ja IMG:llä postiin. Windows ohjeet löytyy varmasti haulla.

    Jotta ei menis ihan OT:ksi, niin hyvältä näyttää, raikas setuppi!

    -Wyld-
    Lähetetty 11:40, 9.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. antik
    antik
    Profiili

    Tykkään kuvista ja kuvien pyörästä. Noissa linkeissäsi nyt jotain "http.com" ja "http://http//" -sekavuuksia, siksi eivät toimi.

    Lähetetty 11:52, 9.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. tle88
    tle88
    Profiili

    Tuplasit vahingossa sen http - aloituksen, siksi kuvat eivät näkyneet.

    Nätti pyörä. Muistelen Motobecanen olleen yksi pisimmistä pyöristä ts. pituuden suhde korkeuteen oli yksi suurimmista, ja tuossa yksilössähän noin ei ole. Tuo on varmaan niitä lyhyempiä enemmän kilpa malleja, ne retkipyörät olivat todella erikoisen pitkiä. Tuossa on ratapyörän haarukanpäät takana... ovatko ne alkuperäiset vai itse vaihdetut ?

    Toinen vähemmän hyvä piirre Motobecanessa taisi olla se, että tangon päällys oli valettua muovia, jolloin kahvojen tai stemmin muutos oli jo jokseenkin isotöisempi homma. (se muovi piti siis sanan mukaisesti tuhota siitä tangosta jollain konstilla pois ja korvata sitten itse nauhalla)

    Ranskalaisista vanhoista retkipyöristä löytyy todella pitkiä ja matalia malleja. Tämä ihan vain tiedoksi kaikille meille gorillan ruumiin rakenteen omaaville. Pitkissäkin pyörissä osattiin kuitenkin säilyttää se herkkyys ja hyvä tuntuma, ranskalaisessa retkipyörässä on sangen urheilullinen runko. Se on aivan oivallinen aihio pitkien lenkkien maantiepyöräksi. Se ranskalaisella millimitoituksella varustettu keskiö on vähän ikävä, mutta Phil Woodin lukkorengaspari + moderni Shimanon patruuna, josta ne mukana tulevat lukkorenkaat lähtevät irti, on se pätevä ratkaisu muuten käyttäjälleen sopivan arvorungon valjastamisessa uudelleen käyttöön. Ainakin pitkäselkäisille ja lyhytjalkaiselle vanhat ranskalaiset rungot ovat arvokkaita, niissä ovat jo valmiina ne muutamat puuttuvat lisäsentit siinä vaakaputkessa, jolloin pyörän ohjausta ei tarvitse turmella liian pitkällä stemmillä.

    Tuosta Motobecanesta:

    Jos painon jakauma ei ole aivan kohdillaan (se huonontaa ajotuntumaa) , niin satulaa ehkä hiukan taaksepäin ja lyhyempi stemmi. Kuvasta näyttää, että koko satula on tolpan etupuolella. Jos tuo on taas säätämisen tulos, niin Sinulla on ilmeisesti todella sangen lyhyet reidet. Oikea pituus säätö on sellainen, että polvilumpion sisältä siitä nivelkohdasta, sen keskeltä, kulkee luotilinja alaspäin polkimen akselin keskelle, kun poljinvarsi on suoraan eteenpäin vaakatasossa. Älä säädä satulan paikalla sitä asiaa, mikä pitäisi ja pitää säätää stemmillä. Ei vaikka se stemmi olisi kuinka hieno ja vanha ja alkuperäinen tahansa. Pilaat vain pyörän tasapainon ja sen myötä sen kaiken muun.

    "tizumo":llta voit ostaa aidon vanhan takomalla tehdyn ja ontoksi työstetyn Cinellin stemmin. Tyyli säilyy ja ne ovat oikeasti hyvin hienoa metallityötä. Ne ovat siis nos ja nib tavaraa, käyttämättömiä stemmejä tehtaan omissa pusseissa.

    Oma lukunsa on sitten se, että tuosta oikeasta tasapainosta ollaan vähän montaa ja ristiriitaista mieltä. On oma järkensä siinä, että painoa on enemmän etupyörällä. Se tasapainottaa pitoa. Toinen suuntaus on se, että vetämällä painopistettä taaksepäin ohjaus kevenee ja pyörästä tulee herkemmän ja kevyemmän oloinen. Samalla pidentynyt ajoasento avaa kainaloiden alta keuhkoja paremmin ja hengitys helpottuu. Kaikki tuo kuitenkin vaikuttaa pyörän ajotuntumaan ja sen "fiilikseen" sangen paljon. Asiaan kannattaa perehtyä huolella.

    Aloin nyt tästä kirjoittamaan, kun silmä tökkäsi tuohon lauseeseen: "stemmi joku luja teräsmutka vanhoilta hyviltä ajoilta" , ja samalla penkki näyttää olevan todella aika edessä. Tuli heti mielikuva, että korjasit ajoasentoa penkin paikalla... ja niin ei siis pidä tehdä. Mikään stemmi ei ole niin hieno, että se olisi korvaamaton. Sitä vaihdellaan aivan säälimättömästi ja juuri niin kauan, samoin kuin myös satulaa, että lopputulos on omistajalleen juuri sopiva ja aivan mahdollisimman täydellinen.

    Tuure

    -.-

    Tämä on se syy, miksi en tykkää kaiverretuista stemmeistä. Kynnys niiden vaihtamiseen sopivan mittaisiksi nousee aivan liian suureksi.

    Lähetetty 12:33, 9.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. uljaa
    uljaa
    Profiili

    Stemmi ei ole pyörässä sen vuoksi, että se olisi erityisen hieno, vaan siksi, että tuntui hyvältä. Romukopasta löytynyt palikka, jossa ei ole mitään nimeä. Siis kaikkea muuta kuin kuvittelit sen olevan.
    Satulasta sen verran, että kuvat otettu toisella testilenkillä, ja sen jälkeen satula siirtynyt pari senttiä taapäin, eli reiteni eivät todella ole noin lyhyet. Stemmi siitä huolimatta pysynyt samana, eikä ajoasento vieläkään ole erityisen makaava.
    Tangossa oli tavalliset tankonauhat, muttei sillä ole väliä, koska stemmikään ei ole alkuperäinen. Alkup. droppitanko stemmeineen on tallessa pidempiä maantieajeluita varten.
    Pyörä todellakin on enemmänin lyhyt ja korkea, kuin matala ja pitkä, mikä sopii mnulle hyvin.
    Keskiössä brittikierteet.
    Takadropit on ise asennetut. Samalla lyheni haarukka n.5mm

    ps. linkit toimii

    Lähetetty 13:05, 9.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. tle88
    tle88
    Profiili

    Asia selvä. Ja kuten sanoin, hieno pyörä.

    Edelleen vielä tästä aiheesta: Säädit siis kuitenkin ajoasentoa säätämällä sitä satulaa, ja se oli metodi virhe. Se, mitä pitää säätää, on se stemmi. Satula voidaan ja pitääkin laittaa oikealle paikalleen ilman mitään koeajamista, kun se koeajaminen ei edes saisi vaikuttaa sen satulan paikkaan yhtään mitenkään. Satulan paikkaan vaikuttaa vain ja ainoastaan jalkojesi pituus suhteessa siihen runkoon, ja ne suhteet eivät niillä testilenkeillä muutu yhtään mitenkään. - Se, mitä pitäisi hienosäätää sen ajamisen perusteella, on nimenomaan se stemmi.

    Sanot, että stemmi tuntui hyvälle, ja sitten siirsit satulaa. Tuossa oli se virhe, mihin yritän tällä kirjoituksella puuttua. Ensin pannaan satula kohdalleen, ja sitten valitaan siihen pyörään se stemmi, mikä tuntuu hyvältä. Ei toisin päin.

    Hyvä että oikea ja parempi ajoasento on nyt kuitenkin löytynyt.

    Tuure

    -.-

    Lähetetty 13:36, 9.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. tle88
    tle88
    Profiili

    Katkaisitko vanhan haarukanpään vaakasuuntaan siitä niskan kohdalta ja juotit tai hitsasitko sen uudelleen toisin päin ? Ach... lyheni 5 mm... vaihdoit siis kokonaan uudet vanhojen tilalle ?

    Ostitko nuo valmiit haarukanpäät, vai sahasitko ne itse levystä ? Jos käy hyvä säkä, niin itselleni tulee jossain vaiheessa vanha runko joka saattaa ehkä kaivata jotain haarukanpää projektia... Silleen ja siksi tämä haarukanpää juttu nyt kiinnostaa vähän jo ehkä tungettelevalla tavalla.

    Voisiko säikeeseen saada muutaman lähikuvan noista haarukanpäistä ?

    Tuure

    -.-

    Lähetetty 15:13, 9.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    Myös täällä haarukan päiden modaus kiinnosta.

    On kyllä todella fressi peli kaikkinensa. Toi korkee + lyhyt olemus on jotenkin asiallisen uljas..

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 16:24, 9.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. uljaa
    uljaa
    Profiili

    Ei valitettavasti tullu otettua työvaiheista kuvia, mutta tein sen niin, että irrotin dropin sahaamalla kuvassanäkyviä punasia viivoja pitkin dropin irti. "Hukkasin siis tosta välistä tollasen pikku palan. Sit vaan dropit ympäri ja takas siten, että alunperin oikeella ollu meni vasemmalle ja päinvastoin. Sai taas takanakkia vähän lähemmä. Toki siistin myös kaikki ylimääräset ulokkeet (vaihtajien kiinnitysnipukat yms.) paitsi takajarrun vaijeria varten jätin vaakaputkeen näpykät, jos joskus haluu jarrut laittaa.

    edit: toi Uljas on juuri oikea sana. Sattuu olemaan sukunimeni :D

    Lähetetty 17:31, 9.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. tle88
    tle88
    Profiili

    Minä kiitän informaatiosta. Nimittäin... jotain tuollaista tapaa sitä on itsekin pyöritellyt päässään... ostin paikallisesta paremmasta hitsausväline firmasta, joka valitettavasti lopettaa (Asrex) , tuollaisia 316 happoteräs-mangaani puikkoja pienimmässä 1,6 millin koossa:

    http://www.elga.se/pdf/pds/SMAW%20-%20(Stick)%20-%20MMA%20Stainless%20Steel/Cromarod%20316LP.pdf

    Tuo erikoisen runsasseosteinen LP laatu sopii käsittääkseni myös vanhoille mangaaniteräs putkille (juuri esim. se vanha 531 Reynolds) , jossa se kuumahauraus on ongelma. Puikon erikoisen suuri kromi ja nikkelipitoisuus aiheuttaa sopivan siirtymävyöhykkeen hitsaussaumaan, joka samalla säilyy myös sitkeänä. Sivumennen sanoen: käsittääkseni (ei ole siis varma tieto) siirtyminen kromi-molybdeeni materiaaliin johtui juuri siitä, että mangaani seosteinen teräs on niin pahuksen kenkku hitsattava. Se ei siis soveltunut nykyaikaan ja sähköhitsattavaksi oikein hyvin. Itsessään se aine, se mangaaniteräs putki, on kuitenkin oikeinkin erinomaista. Mangaani tekee teräksestä aivan erikoisen sitkeän, sitä esim. käytetään tai ainakin käytettiin tiehöylän terissä ja muissa kassakaappi tyylisissä sovelluksissa. Kassakaapissa siksi, että se vastustaa poraamista ja hiomista. Käsittääkseni ihan ne ikivanhatkin Crescentit ja Monarkit ovat elossa juuri niissä käytettyjen mangaaniterästen ansiosta. Mangaaniteräs kovenee vain entisestään, kun se joutuu muokkaamisen kohteeksi. Se on erittäin fiksu materiaali pyörän runkoon. - Mutta siis hankalaa hitsata. Hitsaaminen tehdään yleensä runsaasti seostetulla ruostumattomalla kromi-molybdeeni langalla tai puikolla, kuten juurikin tuo 316LP -laatu on. Kyllä, mustaan mangaanirautaan tehdään liitos rosteripuikolla. Ei kuulosta kovin puhtaalta opilta. Piti ihan itsekin vähän tuota ihmetellä.

    Noista sopivista aineista, eripari liitoksista ja muista vastaavista epäpyhistä jutuista, on ihan meille tämmöisille autotalli pusaajille helposti käsitettävää juttua ja ohjeistusta seuraavassa lyhyessä käsikirjassa:

    http://vanha.edu.utu.fi/rokl/ttk/metalliteknologia/Korjaushitsaus_osa2.pdf

    Tuo jumalattoman kallis (siis ainakin minusta) paketti noita ohuimpia 1,6 millisiä 316LP puikkoja lähti nyt puoleen hintaan 90 eurolla, kerron lisäksi, että vein sen viimeisen paketin noita ohuita puikkoja sieltä. - Samoin sekä minä että vaimoni (tähän nyt helvetisti hymiöitä) olemme nyt molemmat turun hitsauskone firman onnellisia "uusia" asiakkaita, ja olemme siis molemmat (sic!) ostaneet tutustumistarjouksena 2,0 millin tavallisia 316 puikkoja:

    http://www.turun-hitsauskone.com/read_shop.php?category=tarjoukset&new=1

    (aivan sivun lopussa on tuo yksi paketti / asiakas tarjous.)

    Noissa samoin tuo hintaluokka on muuten normaalisti noin 140 euron pinnassa, ja nyt ne lähtivät 60 euroon / kolmen kilon paketti. Kyllä noita 150 ampeerin invertteri polttaa ihan sujuvasti ja täydellä 100% paloaika suhteella. (laite ei siis edes yhtään ylikuumene, ja kestää vinguttaa aivan loputtomasti putkeen tuon paksuisia puikkoja.)

    No joo, tämä luisuu sinne rungon rakentamisen suuntaan ja jo toiseen säikeeseen.

    Näppärä ja nokkela ja sangen seppämäinen teko Sinulta oli tuo haarukan päiden uudelleen käyttö ja niiden keskinäinen puolenvaihto. Täältä tulee runsaasti arvonantoa aiheesta. Mukavaa, että aihioksi kelpasi tuollainen korkealaatuinen ranskalainen runko, tuntuu ettei vanhoja ranskalaisia ymmärretä pitää oikein minään. Nekin ovat siis käsin juotettuja ja tehty erittäin hyvistä materiaaleista, ja jos kolvaajan etunimi onkin Giusepen sijasta jokin Jean, niin ainakaan minulla ko. asia ei ihmeemmin ala tökkimään. - Tähän nyt taas hymiöitä. Ranskalaisissa rungoissa oli siis tyyppiominaisuutena tuo suurempi vaakapituus suhteessa esim. italialaisiin runkoihin. Ero on siis suurin piirtein sama, kuin on ero konjakin ja hyvän brandyn välillä.

    Luulin muuten, että Motobecane ehti kuolla, ennen kuin ne pääsivät eroon noista ranskalaisen pyöräteollisuuden tappaneesta omasta kansallisesta mitoitustavastaan. Mielenkiintoista, että siinä on britti (=ISO) kierteet keskiössä. Nythän siihen saa edullisesti kiinni siis mitä tahansa uuttakin osaa. Hyvä juttu.

    Hieno pyörä. Hyvä konvertointi. Taas sai arvo peli uuden aloituksen täysin uudelle kierrokselle. Aitoa ratapyörää loivemmat kulmat tekevät siitä kuitenkin pitkän päälle mukavamman pyörän katukäyttöön. Näin siis itse uskon olevan asia.

    Tuure

    -.-

    Ette voi edes uskoa, mitä pahoja sitä joskus miettii, kun näkee roskalavoille kannettavan lähinnä vain likaisia, mutta edelleen hyvin hienoja ja kevyitä retkipyöriä, pyöriä joihin ei itsellä ollut edes varaa 30 vuotta sitten. Sana "tollo" on ajatuksissa silloin sieltä ihan ystävällisimmästä ja näteimmästä päästä siitä roskiinkantajasta. On todella mukavaa, että tuollainen laite, käsin tehty mangaaniteräs runko, jonka tuotantokustannukset nykyaikana olisivat lähinnä aivan tähtitieteelliset, ymmärretään säästää ja vaivoja kaihtamatta otetaan se uudestaan käyttöön.

    Eihän se maailma tietenkään tällä tavalla mitenkään pelastu, se kun ei toimi niin se asia, eikä tässä siitä olekaan kysymys, mutta säilyypä edes jotain kaunista ja liki ikikestävää. Uusia käsintehtyjä teräsrunkoja tulee aina saamaan, mutta se hintaluokka onkin jo sitten ihan toinen asia. Ennen tehtiin mangaaniteräs runkoja tehtaassa ja vuosituotanto niistä paremmista rungoista oli jollain Crescentilläkin tuhannen kappaleen tietämillä, 10 vuodessa siis 10 000 runkoa. Nyt noita tavallaan vastaavan tasoisia runkoja käsityönä tekee joku Ellis ehkä yhden kappaleen / kuukausi. Toki hän hiplaa ne ulkonäöltään ja viimeistelyltään vielä kauniimmiksi, mutta se tekninen taso on kuitenkin yhä sama.

    = Tulevaisuudessa käsin tehty huippulaatuinen teräsrunko on todella suuri harvinaisuus.

    On oikein hyvä asia, että tuo Motobecane on kiertänyt takaisin käyttöön.

    -.-

    Imho: Kaikkien modaajien pitäisi hankkia autotalliin jokin halpa digikamera, jossa on jokin macrokuvaustila vakiona päällä. Sama vika on itselläni, mistään mitä olen tehnyt ei ole yhtään mitään kuvia. Lupaan korjata asian tulevaisuudessa. - Pakko pitää tuo tallikin sitten siistimpänä... 8-)

    Lähetetty 19:46, 9.10.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Arvostele mun ajopeli

Search with Google: