Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Ratarattaiden kestävyydestä

(45 posts)

  1. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Rupesin eilisen löydön perusteella miettimään, kuinka pitkäikäisiä ratarattaiden pitäisi olla. Ehdin ajella ennestään käyttämättömällä Surlyn 19 hampaisella takarattaalla (leveä, terästä) pari kuukautta (edessäkin ratas leveälle ketjulle, 48 hampainen), kunnes kuluneen viikon aikana ajaminen alkoi tuntumaan siltä kuin kuin ketjulinja olisi pahasti vinossa.

    Tarkastin ketjulinjan, pesin huolellisesti rattaat, vaihdoin ketjut, varmistin, että rattaan pultit ovat kireällä ennen kuin sattumalta huomasin takarattaan hampaisiin kuluneen pienen kolon, jonka ansiosta hampaissa oli ikään kuin pykälät. Olisihan se pitänyt tajuta jo siinä vaiheessa, kun uudet ketjut eivät meinanneet irrottaa otettaan takarattaasta ilman nykimistä.

    En keksinyt rattaan nopealle kulumiselle muutakaan syytä kuin uuden työmatkan. Suuntaansa 15 km:n matkasta ärsyttävän suuri osa on ylämäkeä ja inhottavan suuri osa niistä on sellaisia, joihin ei saa otettua ennakolta riittävästi vauhtia. Eli paljon hidasta, raskasta runttausta, mitä on kestänyt nelisen viikkoa. Edellinen samanlainen ratas on kestänyt vähemmän mäkistä ja hieman lyhyemmällä välityksellä ajoa vuoden kulumatta pilalle. Samoin ilmennyt vika helpottui ottamalla vanhan rattaan takaisin palvelukseen.

    Suosituksia kestävistä ja symmetrisistä (voi kääntää = enemmän kulutuspintaa) rattaista otetaan vastaan. Tietty lyhyempi välitys, taluttaminen ja vaihteet toisivat helpotusta / ratkaisisivat varsinaisen ongelman...

    Lähetetty 10:41, 26.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. pahus
    pahus
    Profiili

    Syy on paska, nopeasti pilalle venynyt ketju. Ketjun vaihtaminen ajoissa on ainoa tapa lisätä rattaiden kestävyyttä oikeasti.

    EAI:t on tosin mulla ollut surlyjä vakuuttavamman oloisia.

    Pursuit of happiness.
    Lähetetty 10:49, 26.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Takarattaiden kuluminen riippuu eniten ketjusta. Likainen ja ennen kaikkea venynyt ketju tappaa rattaat. Jos et ole ketjua vaihtanut useammin kuin rattaita, en ihmettele ongelmia...

    Minä en ole saanut ajettua ainuttakaan takaratasta heittotähdeksi, vaikka kilometrejä on jonkin verran. Olen vaihtanut ketjua usein ja välitystä silloin tällöin. Uudelle rattaalle uusi ketju.

    Hyvänä osviittana toimii ketjun venymisen mittari. Parktoolilla on moisia, samoin muilla.

    Joo ja kyllä kuluneen Surlyn rattaan voi kääntää, ei se niin paljon sitä pyhää ketjulinjaa tuhoa. Silloin ongelmat siirtyvät kiihdytyksestä hidastukseen. Ja uusi ketju kuluu...

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 10:58, 26.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

    Michen rattaat on symmetrisiä, joskin niissä on se carrier-systeemi.

    wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 11:30, 26.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Ketju (halpa Shimano) oli uusi ja käyttämätön ottaessani sen käyttöön samaan aikaan rattaan kanssa. Koitin voidella ja pitää sitä hyvänä, mutta pitänee panostaa vielä enemmän ketjuihin ja niiden huoltoon. Ensimmäinen kerta minullakin parin vuoden aikana, kun takaratas kuluu häiritsevän epätasaiseksi.

    Lähetetty 12:03, 26.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. hege
    hege
    Profiili

    Vaikuttaako ketjujen kireys takarattaan kulumiseen? Aattelin vaan kun mulla myös surlyn takaratas alkaa näyttämään kulumisen merkkejä. Eturatas sen sijaan on kuin uusi, ja ketjutkaan ei oo pahana.

    Oon kiristellyt ketjut sheldonin ohjeiden mukaan, eli laittanut ketjut senverran kireelle ettei pyöriessä ahdista:

    Set the rear axle so that the chain pulls taut at the tightest part of the cranks' rotation. One at a time, loosen up each of the stack bolts, and tighten it back just finger tight. Spin the crank slowly and watch for the chain to get to its tightest point. Strike the taut chain lightly with a convenient tool to make the chain ring move a bit on its spider. Then rotate the crank some more, finding the new tightest spot, and repeat as necessary.

    Park tool sen sijaan neuvoisi ajelemaan löysemmällä ketjulla, ja mun mielestä perustelut kuulostaa ihan järkeviltä:

    As a rule of thumb there should be about one-half inch (12mm) movement of the chain up and down at point half way between the front and rear sprockets. Push the chain downward and then pull it upward in the middle. Note the travel.

    Lähetetty 15:16, 27.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    ^ Vihasin tuota Sheldonin ohjeistamaa rattaan keskittämistä. Sijoitin kampisarjaan, jossa eturatas istuu nätisti spideriin, eikä sen jälkeen ole tarvinnut tuosta välittää.

    Olen pyrkinyt pitämään ketjun sen verran löysällä, ettei se pingotu kireälle (kuluttaa kuulemma takanavan ja keskiön laakereita) ja sen verran kireällä, ettei se kuitenkaan tipahda ajossa irti. Henkilökohtaista ja tutkittua Kokemusta ketjujen kireyden ja rattaan kulumisen välillä minulla ei ole.

    Lähetetty 20:07, 27.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. Ketjujen tiukkuudessa on nelja astetta, kireimmasta loysimpaan:
    Valokuvakireys
    Ratakireys
    Katukireys
    Ollikireys

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 21:14, 27.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Kare_Eskola - 19:14, 27.9.2010  » Hyvänä osviittana toimii ketjun venymisen mittari. Parktoolilla on moisia, samoin muilla.

    Ihan näppärä laite varmasti tuokin, nopeampi käyttää, mutta rullamittakin toimii. Yksi lenkki on puoli tuumaa, joten 24 lenkkiä/12 lenkkiparia on sitten 30,48cm. Jossain suositeltiin vaihtamaan ketju, kun se on tolta matkalta kulunut 1/8" eli 3,175mm. Ja käytännössä oon huomannut, että ainakin jos päästää venymään tolla matkalla n. 8mm, niin ratas kuluu jo aika reippaasti koukuille. Ja se mittaaminenhan luonnollisesti suoritetaan ketju kireällä.

    Lähetetty 15:23, 28.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. MrHat
    MrHat
    Profiili

    Kuluneen ja uuden ketjun voi myös asettaa vierekkäin ja todeta mahdollisen purkkaefektin näin.

    Lähetetty 17:57, 28.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. tya
    tya
    Profiili

    Campagnolon ketjujen manuaalissa on mainio ohje ketjun mittaamiseksi työntömitalla. Tuo mainittu 132,6mm on aika konservatiivinen maksimi, oikeasti 132,8mm mittaan ajetun ketjun voi vaihtaa vaihdepyörässäkin ongelmitta uuteen ilman että vaihtaa pakan samalla. Kokemusta on, vaan en nyt ole samassa paikassa kuin muistiinpanot siitä testatusta oikeasta maksimimitasta, oisko ollut 132,9mm? Uusi ketju on siis jotain suunnilleen 132,2mm riippuen vähän merkistä.

    Edellämainittu pätee vaihdepyöriin, kiintsarissa voi varmaan venyttää hilppasen enemmän.

    Lähetetty 3:08, 29.9.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. fobba
    fobba
    Profiili

    Kumpaa suositte : alumiinista ratasta vai teräksistä ?
    Itsellä oli 20+g painava alu-ratas ja nyt tuli >100g painava teräs-ratas, joten painossa ainakin on eroa :)

    Lähetetty 22:04, 24.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  13. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

    Mulla oli kerran alumiininen, kesti aika huonosti. Muistaakseni yhden talven. Mutta onko se loppupeleissä edes huonosti? Ehkä kuivan kelin pyörässä vois hyvinkin käyttää alumiinista takaratasta?

    wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 22:46, 24.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  14. MikeNAS
    MikeNAS
    Profiili

    Yritin kerran irroittaa alumiinista ketjupiiskalla, piikit murtuivat ja myin kiekon rattaan kera. En osta enää edes kevennys mielessä.

    Lähetetty 23:00, 24.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  15. janoinen
    janoinen
    Profiili

    kannatta varoa "mikenasia" kompliittikiekkokaupoissa

    rakastajat tykittää kovempaa
    janoinen on kaikkien sankari
    Lähetetty 23:06, 24.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  16. MikeNAS
    MikeNAS
    Profiili

    ^Heh! Tunnin aikataulu oli liian tiukka viilapenkin etsimiseen. Taisi boren kuitenkin saada rattaan irti?!

    Edit: Mikko vaan... kuinka mones foorumilla, ja kuka on se kuuluisin?

    Lähetetty 2:16, 25.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  17. Smurf
    Smurf
    Profiili

    MikeNAS - 2:16, 25.2.2012  » Mikko. kuka on se kuuluisin?

    Naamari

    Lähetetty 15:53, 25.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  18. Smurf
    Smurf
    Profiili

    oli ihan asiaakin.

    Laadukkaat rattaat ja ketjut. Sekä ketjujen kierrätys tasaisin väliajoin pidentää ikää aika paljon.

    Teräs on moljardisti parempaa kuin amuliini.

    Myöskin rattaiden koolla on merkitystä: 18-hampainen takana kuluu paljon vähemmän kuin 16.

    Lähetetty 16:02, 25.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  19. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Mitkäs on laadukkaita rattaita joista ei joudu maksamaan kättä+jalkaa? Eli missä on hinta/laatu-suhde kohdillaan?

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 13:47, 26.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  20. mez
    mez
    Profiili

    EAI:n perusrattaat lähtee ihan asevelihintaan ja vissiinkin ihan päteviä vehkeitä. Itselläni ei kokemusta, mutta seuraavaksi ajattelin tommosen poistaa.

    “Nothing compares with the simple pleasure of a bike ride.” John F. Kennedy
    Lähetetty 14:02, 26.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  21. Eiha
    Eiha
    Profiili

    ^Pidän ainakin omista EAI:n rattaistani ja Hubjubin palvelu on ollut ensiluokkaista.

    Lähetetty 14:09, 26.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  22. jiima
    jiima
    Profiili

    Mitkäs on laadukkaita rattaita joista ei joudu maksamaan kättä+jalkaa? Eli missä on hinta/laatu-suhde kohdillaan?

    No tähän voi vastata omasta kokemuksesta, että hyvin toimiviksi olen todennut esim. merkit Surly, Andel, Miche, EAI. Teräsversioita kaikki. Nykyään taitaa enimmäkseen olla Miche:ä loistavan carrier-systeemin takia. Taitaa olla myös melkein halvin noista.

    Puritaaneille nuo ei tietenkään kelpaa, kun eivät ole "kosher"..

    Lähetetty 14:12, 26.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  23. domppa
    domppa
    Profiili

    EAI:n teräksinen perusmalli on ainaki itelläni toiminu erittäin hyvin. Ei mitään kevennyskamaa, mutta vaikuttaa todella kestävältä. Voin suositella varauksetta.Surlyn rattaat on vissiin brändättyjä Andeleita? Andelit on meikäläisellä toiminu hyvin.

    Lähetetty 15:38, 26.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  24. dpstyles
    dpstyles
    Profiili

    Onko kukaan vielä testannut Velodromeshopin omaa "ELITE" ratasta? Voisi kenties olla köyhän miehen vaihtoehto EAI Superstarille.

    "Velodrome Shop Elite Track Sprockets are the premium version of our own branded CNC Hardened Steel Track Sprockets

    Incredibly hard-wearing and accurately machined to run straight and true, ensuring an even tension in the chain

    These products have a fantastic reputation within the professional Track Cycling scene and are widely use by professional Track Cyclists all over the world."

    "LEADER IS ALWAYS LEADING....LEADER DON'T CRASH"

    Ois muuten NJS Kisapaita kaupan.
    Lähetetty 17:39, 11.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  25. BS:ää toi hehkutus ketjun kireydestä.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 19:21, 11.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: